Permalänk
Medlem

OK jag erkänner att jag måste fått hjärnsläpp i min matematik. 0.1% är naturlugtvis 1 på 1000 och inget annat. Det ändrar inget av mina övriga åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OK jag erkänner att jag måste fått hjärnsläpp i min matematik. 0.1% är naturlugtvis 1 på 1000 och inget annat. Det ändrar inget av mina övriga åsikter.

Om du och @Clint Eastwood alls är intresserade av en seriös diskussion vore det på sin plats att ni båda lägger fram vad som skulle kunna rucka på era åsikter. Exempelvis underkänner ni de sammanställningar som WHO, CDC, folkhälsomyndigheten kommer med.

Om jag förstår er båda rätt så anser ni inte att vi står mitt i en global kris i denna stund. Ni anser att COVID-19 ej är något att oroa sig för? Förstår jag er rätt här?

Vad skulle alls kunna övertyga er om att ni har fel? Om inte ovanstående organisationers expertuttalanden räcker, vad hade gjort att ni helomvänder, platt lägger er och säger att ni hade fel.

Jag själv lägger ingen prestige i några "åsikter" gällande vetenskapliga frågor, visar nya repeterbara forskningsresultat på att tidigare modeller varit missvisande/brister är jag den första att ändra mig.

Är ni inte beredda att komma med förslag på hur man kan motbevisa er,: "min åsikt skall ingen få ta ifrån mig",? Om så är fallet är det diskussion lika meningslöst som om ni bångstyrigt hävdar att jorden är platt, evolution inte är ett faktum eller att vi inte varit på månen . Vissa saker är helt enkelt så klarlagda att bevisbördan blir enormt stor och enormt mycket skall till innan vi ändrar på våra modeller. Och står ni kvar på andra sidan får ni kallt räkna med att betraktas som oseriösa, antisociala konspirationsteoretiker av de flesta på forumet och likaså ute i det verkliga livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Om du och @Clint Eastwood alls är intresserade av en seriös diskussion vore det på sin plats att ni båda lägger fram vad som skulle kunna rucka på era åsikter. Exempelvis underkänner ni de sammanställningar som WHO, CDC, folkhälsomyndigheten kommer med.

Om jag förstår er båda rätt så anser ni inte att vi står mitt i en global kris i denna stund. Ni anser att COVID-19 ej är något att oroa sig för? Förstår jag er rätt här?

Vad skulle alls kunna övertyga er om att ni har fel? Om inte ovanstående organisationers expertuttalanden räcker, vad hade gjort att ni helomvänder, platt lägger er och säger att ni hade fel.

Jag själv lägger ingen prestige i några "åsikter" gällande vetenskapliga frågor, visar nya repeterbara forskningsresultat på att tidigare modeller varit missvisande/brister är jag den första att ändra mig.

Är ni inte beredda att komma med förslag på hur man kan motbevisa er,: "min åsikt skall ingen få ta ifrån mig",? Om så är fallet är det diskussion lika meningslöst som om ni bångstyrigt hävdar att jorden är platt, evolution inte är ett faktum eller att vi inte varit på månen . Vissa saker är helt enkelt så klarlagda att bevisbördan blir enormt stor och enormt mycket skall till innan vi ändrar på våra modeller. Och står ni kvar på andra sidan får ni kallt räkna med att betraktas som oseriösa, antisociala konspirationsteoretiker av de flesta på forumet och likaså ute i det verkliga livet.

Så experterna har aldrig haft fel menar du? Ska man foga sig i allt myndigheter bestämmer utan att påpeka när man tycker det är fel?

Har du något exempel på någon konspirationsteori som jag har framfört? Jag förstår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så experterna har aldrig haft fel menar du? Ska man foga sig i allt myndigheter bestämmer utan att påpeka när man tycker det är fel?

Har du något exempel på någon konspirationsteori som jag har framfört? Jag förstår inte.

Du verkar inte förstå den vetenskapliga modellen. Experter formar sina teorier (inte hypoteser) utifrån en stor mängd vetenskaplig grund. Skulle nya rön hävda motsatsen så kommer det forskas och omvärderas. Exempel så använder vi oss inte av Newtons mekanik så som den är formulerad från början utan med modifikation av Einsteins relativitetsteori.

Det är väldigt inne att säga ”experter har haft fel förut!” och det stämmer. Men de fattar beslut efter de bästa tillgängliga data och modeller som finns. De som säger sådana här saker har sällan något att tillägga förutom sin åsikt, som de tror väger lika mycket som de som är grundat på vetenskap. Så är inte fallet, du har rätt att uttrycka din åsikt men den är inte automatiskt värd något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du verkar inte förstå den vetenskapliga modellen. Experter formar sina teorier (inte hypoteser) utifrån en stor mängd vetenskaplig grund. Skulle nya rön hävda motsatsen så kommer det forskas och omvärderas. Exempel så använder vi oss inte av Newtons mekanik så som den är formulerad från början utan med modifikation av Einsteins relativitetsteori.

Det är väldigt inne att säga ”experter har haft fel förut!” och det stämmer. Men de fattar beslut efter de bästa tillgängliga data och modeller som finns. De som säger sådana här saker har sällan något att tillägga förutom sin åsikt, som de tror väger lika mycket som de som är grundat på vetenskap. Så är inte fallet, du har rätt att uttrycka din åsikt men den är inte automatiskt värd något.

Jag tycker det verkar som många beslut fatras på grund av politik och inte vetenskap. WHO säger nu att man ska undvika lockdowns. De har sagt att man ska hålla skolorna öppna. Det finns ingen vetenskaplig konsensus att munskydd bland allmänheten minskar smittspridningen. Smittan sprids mest inomhus. Ändå införs det skolstängningar och krav på munskydd även utomhus runt om i världen. För mig verkar besluten fattas mera på masshysteri än vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker det verkar som många beslut fatras på grund av politik och inte vetenskap. WHO säger nu att man ska undvika lockdowns. De har sagt att man ska hålla skolorna öppna. Det finns ingen vetenskaplig konsensus att munskydd bland allmänheten minskar smittspridningen. Smittan sprids mest inomhus. Ändå införs det skolstängningar och krav på munskydd även utomhus runt om i världen. För mig verkar besluten fattas mera på masshysteri än vetenskap.

Det är absolut så att alla besluten är politiska. Våra grannländer har exempelvis ignorerat expertmyndigheter till fördel för att visa handlingskraft. Sedan ska man veta att kalkylen ändrar sig väsentligt beroende på utgångspunkt: ska man minimera antal döda i Corona eller maximera befolkningshälsan i stort?

Det är ju här Sverige har skiljt sig genom att ha ett mer evidensbaserat tillvägagångssätt. Men även vår kunskap och utgångspunkt ändras, så likaså råd och rekommendationer. Och sen kommer politiken in när allas intressen ska tas hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant artikel i läkartidningen om munskydd.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/20...

HUVUDBUDSKAP

Munskydd i hälso- och sjukvården minskar risken att smittas av influensa.

Munskydd i befolkningen minskar också risken för smitta, men evidensläget är mycket svagt.

Tiotusentals personer måste använda munskydd för att förebygga ett fall i veckan av covid-19.

Munskydd rekommenderas inte för den allmänna befolkningen, utom i vissa speciella situationer.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Om du och @Clint Eastwood alls är intresserade av en seriös diskussion vore det på sin plats att ni båda lägger fram vad som skulle kunna rucka på era åsikter. Exempelvis underkänner ni de sammanställningar som WHO, CDC, folkhälsomyndigheten kommer med.

Om jag förstår er båda rätt så anser ni inte att vi står mitt i en global kris i denna stund. Ni anser att COVID-19 ej är något att oroa sig för? Förstår jag er rätt här?

Vad skulle alls kunna övertyga er om att ni har fel? Om inte ovanstående organisationers expertuttalanden räcker, vad hade gjort att ni helomvänder, platt lägger er och säger att ni hade fel.

Jag själv lägger ingen prestige i några "åsikter" gällande vetenskapliga frågor, visar nya repeterbara forskningsresultat på att tidigare modeller varit missvisande/brister är jag den första att ändra mig.

Är ni inte beredda att komma med förslag på hur man kan motbevisa er,: "min åsikt skall ingen få ta ifrån mig",? Om så är fallet är det diskussion lika meningslöst som om ni bångstyrigt hävdar att jorden är platt, evolution inte är ett faktum eller att vi inte varit på månen . Vissa saker är helt enkelt så klarlagda att bevisbördan blir enormt stor och enormt mycket skall till innan vi ändrar på våra modeller. Och står ni kvar på andra sidan får ni kallt räkna med att betraktas som oseriösa, antisociala konspirationsteoretiker av de flesta på forumet och likaså ute i det verkliga livet.

Klart vi är intresserade av en seriös diskussion. Redan här har du lagt tonläget som snuddar mot polisiärt veto. Ronny använder data att tolka och drar slutsatser utifrån det. Kanske har han fel och även jag, men vi luftar våra åsikter. Du däremot tilldelar oss förlöjligande argument som "jorden är platt" o.s.v.

Jag har inte sett att du är lika neutral och utan affekt som varken Ronny eller mig. Det för mig talar massor.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Clint Eastwood:

Det för mig talar massor.

För att parafrasera <tm> Yoda: Påkarna ifrån er lägg.

Permalänk
Medlem

Bor i Prag - här går det utför så det sjunger om det. Sjukhusen lär vara överfulla nästa vecka eller senast om 2 veckor. Bor ungefär lika många i Tjeckien som i Sverige, ca 10 miljoner.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Bor i Prag - här går det utför så det sjunger om det. Sjukhusen lär vara överfulla nästa vecka eller senast om 2 veckor.

https://i.imgur.com/mUCLn5l.jpg

https://i.imgur.com/MGTAPVl.png

Hur många känner du som har dött av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur många känner du som har dött av det?

Jag har inte bott här så länge så har ingen större bekantskapskrets, men jag känner fem personer som vårdas på sjukhus, och ett tiotal som är sjuka hemma. Ingen som jag känner har dött än, har förvisso gått ett par dagar utan nyheter om två av dem som är på sjukhus. Dödstalen lär börja stiga ordentligt först i november eftersom den explosionsartarde ökningen av fall skett ganska nyligen.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Jag har inte bott här så länge så har ingen större bekantskapskrets, men jag känner fem personer som vårdas på sjukhus, och ett tiotal som är sjuka hemma. Ingen som jag känner har dött än, har förvisso gått ett par dagar utan nyheter om två av dem som är på sjukhus. Dödstalen lär börja stiga ordentligt först i november eftersom den explosionsartarde ökningen av fall skett ganska nyligen.

Ok, så om vi tillåter oss att mejsla ner det till analys om vilka som är överviktiga, har diabetes, eller allergier.., hur många har vi kvar som är 'rena' Covid offer av dina bekanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, så om vi tillåter oss att mejsla ner det till analys om vilka som är överviktiga, har diabetes, eller allergier.., hur många har vi kvar som är 'rena' Covid offer av dina bekanta?

Jag vet inte, jag känner inte dem så väl. Det är folk jag fotar och spelar schack med, har ingen aning om vilka som har vad. Medelåldern är väl runt 40 och de flesta är "normalviktiga" för sin ålder dvs. lite extra fläsk. Tror en av dem som vårdas på sjukhus är drygt 30, men som sagt, det är folk jag känner genom fritidsaktiviteter så vi är inte nära vänner eller så.

Ska man räkna alla med övervikt, diabetes, allergier, astma, nedsatt immunförsvar, högt blodtryck m.m. så har man rätt snabbt en ganska så rejäl andel av befolkningen, förmodligen i storleksklassen en tredjedel.

Det står nog ganska klart vid det här laget att den som helt saknar grundsjukdomar och är i god form sällan blir allvarligt sjuk, det är sällsynta genetiskt olyckliga fall ute i marginalerna.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Jag vet inte, jag känner inte dem så väl. Det är folk jag fotar och spelar schack med, har ingen aning om vilka som har vad. Medelåldern är väl runt 40 och de flesta är "normalviktiga" för sin ålder dvs. lite extra fläsk. Tror en av dem som vårdas på sjukhus är drygt 30, men som sagt, det är folk jag känner genom fritidsaktiviteter så vi är inte nära vänner eller så.

Ska man räkna alla med övervikt, diabetes, allergier, astma, nedsatt immunförsvar, högt blodtryck m.m. så har man rätt snabbt en ganska så rejäl andel av befolkningen, förmodligen i storleksklassen en tredjedel.

Det står nog ganska klart vid det här laget att den som helt saknar grundsjukdomar och är i god form sällan blir allvarligt sjuk, det är sällsynta genetiskt olyckliga fall ute i marginalerna.

..precis som med en årlig influensa mao.

I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

..precis som med en årlig influensa mao.

I rest my case.

Jag vet inte vad du har för case, har inte följt tråden.

Att sjukhus i Tjeckien om 1-3 veckor inte kommer att kunna ge den vård som behövs är uppenbart. Återstår att se vad det betyder för vården i allmänhet, och om grannländerna rycker in eller ej. Det ser inte lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

..precis som med en årlig influensa mao.

I rest my case.

Inte som att du för en sekund har övervägt någon annan åsikt i frågan heller.

Jag skulle kunna skriva en ganska lång lista i punktform om på vilka sätt covid19 är farligare och annorlunda än vanlig årsinfluensa men det känns inte värt tiden då du lär avfärda den direkt ändå samtidigt som du lär muttra något om fascism och intrång på din yttrandefrihet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JackA:

Bor i Prag - här går det utför så det sjunger om det. Sjukhusen lär vara överfulla nästa vecka eller senast om 2 veckor. Bor ungefär lika många i Tjeckien som i Sverige, ca 10 miljoner.

https://i.imgur.com/mUCLn5l.jpg

https://i.imgur.com/MGTAPVl.png

Skrivet av Clint Eastwood:

Hur många känner du som har dött av det?

Skrivet av JackA:

Jag har inte bott här så länge så har ingen större bekantskapskrets, men jag känner fem personer som vårdas på sjukhus, och ett tiotal som är sjuka hemma. Ingen som jag känner har dött än, har förvisso gått ett par dagar utan nyheter om två av dem som är på sjukhus. Dödstalen lär börja stiga ordentligt först i november eftersom den explosionsartarde ökningen av fall skett ganska nyligen.

Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, så om vi tillåter oss att mejsla ner det till analys om vilka som är överviktiga, har diabetes, eller allergier.., hur många har vi kvar som är 'rena' Covid offer av dina bekanta?

Skrivet av JackA:

Jag vet inte, jag känner inte dem så väl. Det är folk jag fotar och spelar schack med, har ingen aning om vilka som har vad. Medelåldern är väl runt 40 och de flesta är "normalviktiga" för sin ålder dvs. lite extra fläsk. Tror en av dem som vårdas på sjukhus är drygt 30, men som sagt, det är folk jag känner genom fritidsaktiviteter så vi är inte nära vänner eller så.

Ska man räkna alla med övervikt, diabetes, allergier, astma, nedsatt immunförsvar, högt blodtryck m.m. så har man rätt snabbt en ganska så rejäl andel av befolkningen, förmodligen i storleksklassen en tredjedel.

Det står nog ganska klart vid det här laget att den som helt saknar grundsjukdomar och är i god form sällan blir allvarligt sjuk, det är sällsynta genetiskt olyckliga fall ute i marginalerna.

Skrivet av Clint Eastwood:

..precis som med en årlig influensa mao.

I rest my case.

Skrivet av JackA:

Jag vet inte vad du har för case, har inte följt tråden.

Att sjukhus i Tjeckien om 1-3 veckor inte kommer att kunna ge den vård som behövs är uppenbart. Återstår att se vad det betyder för vården i allmänhet, och om grannländerna rycker in eller ej. Det ser inte lovande ut.

Alltså allvarlig Clint... JackA beskriver nuvarande läge i landet han befinner sig. Inte någonstans försöker han driva "ett case". Du går då direkt till frontalangrepp och slänger upp den förträffligt finkänsliga frågan "Hur många känner du som har dött av det?". Man måste inte gå i polemik med allt som rör sig, det främjar sällan ens egna syften. Om inte syftet är att framstå som en kallsinnig och otrevlig typ, då lyckas du alldeles utmärkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Alltså allvarlig Clint... JackA beskriver nuvarande läge i landet han befinner sig. Inte någonstans försöker han driva "ett case". Du går då direkt till frontalangrepp och slänger upp den förträffligt finkänsliga frågan "Hur många känner du som har dött av det?". Man måste inte gå i polemik med allt som rör sig, det främjar sällan ens egna syften. Om inte syftet är att framstå som en kallsinnig och otrevlig typ, då lyckas du alldeles utmärkt.

Ok, när jag efterläser ser jag att du har en poäng. Dock, jag som andra värnar om friheten att ha egen åsikt. Möjligtvis tar jag det för långt ibland. Samtidigt, friheten att yttra en åsikt väger tyngre än vissa ömma tår. Alltid.

Ofta ser jag 'hänsyn' som argument att inte lufta din åsikt. Jag kommer aldrig följa den devisen. Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

..precis som med en årlig influensa mao.

Covid-19 har absolut många likheter med influensa, men det finns saker som gör den olik också. Det främsta är nog att immunitetskyddet är oerhört lågt eftersom mänskligheten inte blivit alls lika utsatt för coronavirus tidigare som för influensavirus. Detta gjorde att smittan snabbt fick utbredd och allvarlig spridning. Att inga coronavaccin fanns gjorde ju också att det blev mycket svårare att skydda de äldre och sköra.

Konsekvensen blev att sjukhusen fylldes med covid-19-patienter. Hade inte IVA skalats upp hade även de platserna överfyllts. Det som händer när sjukhus inte längre kan IVA-vårda patienter som behöver det är att patienten dör. Detta sker också vid influensaepidemier, men den vanliga säsongsinfluensan får aldrig sådant genomslag som covid-19 hade i våras.

Man kan debattera om vilka åtgärder som är rimliga att ta till, och det kan nog finnas fog för att tycka att en del åtgärder har sämre konsekvenser än covid-19 självt. Men att effekten covid-19-pandemin är bortom en vanlig "årlig influensa" är otvetydigt och hade inga åtgärder tagits hade IVA-platserna fyllts och dödligheten höjts med kanske en faktor 10. Inte för att covid-19 i sig är så mycket värre än en influensa (fast den är förmodligen något värre), utan på grund av skalan som folk blev sjuka. Hade influensan drabbat en helt oskyddad befolkning hade resultatet förmodligen varit likt det vi ser nu för covid-19.

Observera att FHM aldrig haft som högsta prioritet att minimera covid-19-fall på bekostnad av all annan folkhälsa. Den uttalade prioriteten har hela tiden varit att pressa ned smittspridningen så lågt att sjukvården inte överbelastas, samt att skydda de äldre som mest sannolikt råkar illa ut om de blir sjuka. Därav den felaktiga föreställningen att FHM skulle förespråka flockimmunitet genom att medvetet tillåta fler bli smittade än nödvändigt.

Skrivet av MinscS2:

Jag skulle kunna skriva en ganska lång lista i punktform om på vilka sätt covid19 är farligare och annorlunda än vanlig årsinfluensa men det känns inte värt tiden då du lär avfärda den direkt ändå samtidigt som du lär muttra något om fascism och intrång på din yttrandefrihet.

Jag förstår att det kan kännas frustrerande att bemöta personer som redan bestämt sig för hur saker ligger till, men tänk på att du också skriver för andra som följer tråden och kanske går i samma tankebanor. Ett konstruktivt och läsvärt inlägg är alltid välkommet oavsett hur respondenten det riktas till uppfattar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, när jag efterläser ser jag att du har en poäng. Dock, jag som andra värnar om friheten att ha egen åsikt. Möjligtvis tar jag det för långt ibland. Samtidigt, friheten att yttra en åsikt väger tyngre än vissa ömma tår. Alltid.

Ofta ser jag 'hänsyn' som argument att inte lufta din åsikt. Jag kommer aldrig följa den devisen. Aldrig.

Åsikter får man alltid ha. Att vara en människa bland många andra handlar ofta om att veta när det är lämpligt att uttrycka dem, och när det inte är det. Det finns t.ex. en avgörande skillnad mellan "2 000 personer vårdas på sjukhus" och "min vän vårdas på sjukhus".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Bor i Prag - här går det utför så det sjunger om det. Sjukhusen lär vara överfulla nästa vecka eller senast om 2 veckor. Bor ungefär lika många i Tjeckien som i Sverige, ca 10 miljoner.

Ja, Tjeckien var ju ett av de länder som var relativt förskonade i våras. Grannlandet Slovakien ska tydligen ta till testning av samtliga ~ 5 miljoner invånare. Det ska bli intressant att se hur den taktiken faller ut. Man kan ju tyvärr vara smittad utan att ge utfall på PCR test (i en tidig fas), eller bli smittad direkt efter att man testats, så helt vattentätt är det förstås inte men man lär få en bra uppfattning om hur många pre/asymptomatiska/extremt lindriga fall det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, Tjeckien var ju ett av de länder som var relativt förskonade i våras. Grannlandet Slovakien ska tydligen ta till testning av samtliga ~ 5 miljoner invånare. Det ska bli intressant att se hur den taktiken faller ut. Man kan ju tyvärr vara smittad utan att ge utfall på PCR test (i en tidig fas), eller bli smittad direkt efter att man testats, så helt vattentätt är det förstås inte men man lär få en bra uppfattning om hur många pre/asymptomatiska/extremt lindriga fall det finns.

Det blir intressant ja. Man har ett liknande pilotprojekt i nån stad i Tjeckien (minns inte vilken), och om den slår väl ut är tanken att senare testa ungefär halva befolkningen, eller 5-6 miljoner människor.

Annars är det ju sjukhusinläggningar som är den mest kritiska siffran. I Sverige ser det ut så här, när det gäller intensivvård:

I Tjeckien ser den aktuella siffran över antalet patienter som vårdas på sjukhus för Covid-19 just nu ut så här. Jag vet inte vilken andel som är intensivvårdade, men jag vet att man i allmänhet försöker undvika sjukhusbesök om det inte är kritiskt (man råder folk i allmänhet att stanna hemma om man inte behöver syrgas):

Tjeckien har totalt ca 23 000 vårdplatser och ca 4 000 IVA-platser. Av dessa var ca 7 000 respektive 1 000 lediga innan den aktuella explosionsartade ökningen av coronafall. Ser man på kurvan förstår man att det inte är långt kvar innan platserna tar slut... Och infektionerna fortsätter bara att öka.

Man förbereder förvisso extraplatser och fältsjukhus, men det finns inte personal till dessa. I praktiken är frågan hur mycket t.ex. Tyskland kan hjälpa till när vårdplatserna tar slut... Det ser verkligen inte bra ut.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, när jag efterläser ser jag att du har en poäng. Dock, jag som andra värnar om friheten att ha egen åsikt. Möjligtvis tar jag det för långt ibland. Samtidigt, friheten att yttra en åsikt väger tyngre än vissa ömma tår. Alltid.

Ofta ser jag 'hänsyn' som argument att inte lufta din åsikt. Jag kommer aldrig följa den devisen. Aldrig.

Absolut, jag håller med dig på punkten att alla har rätt till sin åsikt - och till att uttrycka den. Det jag vänder mig emot är att det alltför ofta (i min mening) beblandas med att man också ska få uttrycka sin åsikt precis hur man vill - och dessutom utan att få mothugg.

Självklart får man uttrycka sin åsikt, men då får man också stå ut med att andra utrycker att ens egna åsikt är felaktig. Annars blir det snabbt dubbelmoral.

Vidare så har man (som sagt) rätt till att uttrycka sin åsikt - men man kan fortfarande utöva vanligt hyfs och etikett i hur man presenterar denna. När någon säger "jag har vänner på sjukhus" är det inte att göra sin egen ståndpunkt en tjänst att direkt drämma till med "Jaha, men hur många av dem har dött då?".

Jag likställer det med att klia sig i näsan med en skarpladdad pistol: Det är inte olagligt, men det kanske inte är så jäkla genomtänkt heller...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Absolut, jag håller med dig på punkten att alla har rätt till sin åsikt - och till att uttrycka den. Det jag vänder mig emot är att det alltför ofta (i min mening) beblandas med att man också ska få uttrycka sin åsikt precis hur man vill - och dessutom utan att få mothugg.

Självklart får man uttrycka sin åsikt, men då får man också stå ut med att andra utrycker att ens egna åsikt är felaktig. Annars blir det snabbt dubbelmoral.

Vidare så har man (som sagt) rätt till att uttrycka sin åsikt - men man kan fortfarande utöva vanligt hyfs och etikett i hur man presenterar denna. När någon säger "jag har vänner på sjukhus" är det inte att göra sin egen ståndpunkt en tjänst att direkt drämma till med "Jaha, men hur många av dem har dött då?".

Jag likställer det med att klia sig i näsan med en skarpladdad pistol: Det är inte olagligt, men det kanske inte är så jäkla genomtänkt heller...

Självklart har du rätt. Jag leker djävulens advokat ibland för att locka ur det bästa / värsta ur folk. Jag har vädrat min åsikt (joda, jag står fortfarande för den) här och fått på moppo tillbaks. Det finns hopp.

Pistolkliandeliknelsen kommer jag återanvända vid tillfälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Om du och @Clint Eastwood alls är intresserade av en seriös diskussion vore det på sin plats att ni båda lägger fram vad som skulle kunna rucka på era åsikter. Exempelvis underkänner ni de sammanställningar som WHO, CDC, folkhälsomyndigheten kommer med.

Om jag förstår er båda rätt så anser ni inte att vi står mitt i en global kris i denna stund. Ni anser att COVID-19 ej är något att oroa sig för? Förstår jag er rätt här?

Vad skulle alls kunna övertyga er om att ni har fel? Om inte ovanstående organisationers expertuttalanden räcker, vad hade gjort att ni helomvänder, platt lägger er och säger att ni hade fel.

Jag själv lägger ingen prestige i några "åsikter" gällande vetenskapliga frågor, visar nya repeterbara forskningsresultat på att tidigare modeller varit missvisande/brister är jag den första att ändra mig.

För vissa är "åsikter" viktigare än "fakta" (då är det också viktigare att ha rätt än att ha rätt data). I princip frågar du, "Hur kan jag ändra din livsåskådning som du anser är fulländad?" vilket du i de flesta fall inte kommer att kunna göra. Vissa har bestämt sig att världen är si och så och ändrar sig aldrig för vissa bryr sig endast om sina "åsikter" ('att ha rätt') och inte om rätt data. Vissa tillhör då väldigt vanlig stereotypisk grupp av människor. Jag säger ordet "vissa" för att vara neutral i vad jag tycker om saken jag framför.

Jag har fortfarande inte sett någon av de "utpekade" personer kommit fram och sagt: "Jag är beredd på att ha fel för att kunna lära mig något nytt". Min snart 60-åriga farsa är precis likadan. Han är en bra medmänniska men när det gäller att lära sig något nytt (genom att främst erkänna sig att 'ha fel') är han nog lika duktig som personer som ligger i koma!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Hittade en intressant artikel i läkartidningen om munskydd.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/20...

HUVUDBUDSKAP

Munskydd i hälso- och sjukvården minskar risken att smittas av influensa.

Munskydd i befolkningen minskar också risken för smitta, men evidensläget är mycket svagt.

Tiotusentals personer måste använda munskydd för att förebygga ett fall i veckan av covid-19.

Munskydd rekommenderas inte för den allmänna befolkningen, utom i vissa speciella situationer.

Starkt medhåll från Läkartidningen. Det är just att den svaga evidensen är låg och då är frågan om riskerna med munskydd (dvs., folk som tror att den har magiska krafter och att de helt plötsligt kan strunta i andra saker som fysiskt avstånd, att inte spottprata i ansiktet på folk, inte hosta rakt ut eller rakt upp i folks ansikten, tvätta händerna ofta, med mera) är större än fördelarna den svaga evidensen föreslår.

Jag är fortfarande förbryllad över det amerikanska skeptiska samfundet (The Skeptics Guide to the Universe, ScienceBased Medicine, Neurologica, med fler) som är helt övertygade om att masker fungerar för att minska den allmänna smittspridningen utan att överväga riskerna med att de kanske används fel och/eller att folk då struntar i mycket mer effektiva saker som att ge fan att vara uppe bland folk (vid sjukdom) och ge fan i att hosta rakt ut uppe bland folk.

Möjligen utgår de ifrån att de har större och många fler tätare områden än vi i Sverige. Inte ens Stockholm kan jämföras med någon medelstor stad i USA utan att framstå som en fjärt i rymden sett till tätheten. Därför kanske de kan få en större Effect Size av maskanvändningen än vi i Sverige? Dock återstår kritiken kring att om folk använder det fel och/eller struntar i mer effektivare åtgärder i samma veva så blir det sämre än om folk endast följer de övriga råden framlagt i föregående paragraf.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det som verkar speciellt med Tjeckien är ju att de inte hade någon ökning i våras, men väl nu. Centraleuropa har ju hanterat våren bra. En del i Tyskland varnar ju för Sveriges situation i våras, när man här togs på sängen. Så här står det i en artikel (https://www.vk.se/2020-10-19/tysk-lakare-det-far-aldrig-bli-s...):

Citat:

Tack vare nya, striktare hygienregler – och mer kunskap om sjukdomen – är den tyska vården ändå bättre rustad än i våras, tror Klaus Martin.

– Vi hade att göra med en i princip okänd sjukdom, där ingen kunde förutse hur många patienter som skulle bli svårt sjuka, eller hur svåra sjukdomsförloppen skulle bli. Varje vecka kom nya rön, det var vilda spekulationer i alla riktningar. Rent medicinskt är vi bättre förberedda nu, på den andra vågen, säger Martin.

Tjeckien har en allvarlig situation, för där ökar även mängden döda explosionsartat, inte enbart antalet smittade.

Se på trenderna från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-repub...

Först antalet fall, och därefter antalet döda per dag.

Det ser inte bra ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det som verkar speciellt med Tjeckien är ju att de inte hade någon ökning i våras, men väl nu.

Det ser inte bra ut.

Precis. I juni utropade man otroligt nog corona "besegrad", och sen togs man fullständigt på sängen från september och framåt. Inga rutiner, inga förberedelser, som att gå upp i ringen och låta motståndaren boxa sönder dig utan att ens försöka försvara dig.

De senaste veckorna har precis allting ökat lavinartat, både nya infektioner och sjukhusinläggningar samt dödsfall. Den tjeckiska inrikesministern Jan Hamáček sa för en vecka sen att 80 000 pågående sjukdomsfall är ett problem, kommer vi upp i 120 000 fixar inte vården det längre. Idag, den 19 oktober, ligger vi på drygt 100 000 och det ökar med ca 10 000 per dag. Några tillfrisknar också, men just nu är det många gånger fler som insjuknar än som tillfrisknar.

Sverige, som också har en befolkning på ca 10 miljoner, hade som värst ca 2 000 nya fall per dag. Här handlar det om en helt annan verklighet. Blir "intressant" att se hur sjukhusen hanterar denna tsunami de närmaste veckorna.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-infora-til...

För att minska smittspridningen borde man väl ha längre öppettider istället för kortare? Tänker att man bör sprida ut kunderna över tiden. Lokaltrafiken borde öka istället för att minska om man ska minska trängsel?

"Det är komplicerad lagstiftning som ska hanteras varsamt eftersom det gränsar till grundlagsskyddad frihet. Men vi hoppas att ha den nya lagen på plats i sommar, säger hon."

Står inte grundlagen över alla andra lagar?