Vad gör man när man har taskiga hastigheter med Bredbandskollen visar på bra fart?

Permalänk
Medlem

Vad gör man när man har taskiga hastigheter med Bredbandskollen visar på bra fart?

Har en bekant som bor i Härnösand med en 500/500 lina från Telia.
När personen ifråga kör Bredbandskollen eller Speedtest (Mot Stockholm) så visar den givetvis 500/500+, men i verkligheten är linan strypt till 200 Mbit/s när man kommer söder om Hudiksvall.

Oavsett vad man laddar ned från så blir det runt 25 MB/s, även från 10 Gbit/s servrar som Sunet, Battle.net, Steam etc.
Då har vi även testat med en direktanslutning till en 1000/1000 Telia-lina i Stockholm som visar samma resultat.

Det är ju allmänt känt att ISPer gillar att prioritera trafiken till Bredbandskollen.
När man pratar med Telia får man till svar att så länge man får bra hastighet på Bredbandskollen finns det inget dom kan göra åt saken.

Det kan inte vara riktigt att man ska betala för en 500 Lina mot BBK och sedan ha 200 Mbit/s mot resten av internet kan jag tycka.
Vart bör man vända sig för att eskalera ärendet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Oftast är enda sättet att maxa snabbare linor en välseedad torrentfil.

Permalänk
Medlem

Hur kan den va strypt ena gången men inte den andra? Olika protokoll?

Kikat vilka hopp som görs mellan målen som mättes upp? Avviker de nånstans med hög ping?

Jag har ju själv ett fenomen där jag har bra ping mot sthlm (bredbandskollen) men inte mot sundsvall tex. Varav min DL/UL var halverad enligt BBK mot svall men inte sthlm. (bor 10 mil väst om svall) Det berodde på att routingen som gjordes mot svall gick igenom sthlm sen till umeå sen till svall. Konstigt va?

Så kolla gärna upp hur hoppen ser ut när han tankar hem nånting eller pingtestar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Oftast är enda sättet att maxa snabbare linor en välseedad torrentfil.

Även där så hamnar man på ~25 MB/s såvida man inte får en seed som sitter i Norrland.

Skrivet av MeSaber:

Hur kan den va strypt ena gången men inte den andra? Olika protokoll?

Kikat vilka hopp som görs mellan målen som mättes upp? Avviker de nånstans med hög ping?

Jag har ju själv ett fenomen där jag har bra ping mot sthlm (bredbandskollen) men inte mot sundsvall tex. Varav min DL/UL var halverad enligt BBK mot svall men inte sthlm. (bor 10 mil väst om svall) Det berodde på att routingen som gjordes mot svall gick igenom sthlm sen till umeå sen till svall. Konstigt va?

Så kolla gärna upp hur hoppen ser ut när han tankar hem nånting eller pingtestar.

Det verkar ju bara som att nätet är överbelastat och när någon kör Bredbandskollen så prioriteras trafiken helt enkelt upp.

Dvs, _ALL_ trafik över alla protokoll ligger på runt 200 Mbit/s när man kommer söder om Hudiksvall just förutom Bredbandskollen/Speedtest.

Skall kolla hur trafiken hoppar runt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Har en bekant som bor i Härnösand med en 500/500 lina från Telia.
När personen ifråga kör Bredbandskollen eller Speedtest (Mot Stockholm) så visar den givetvis 500/500+, men i verkligheten är linan strypt till 200 Mbit/s när man kommer söder om Hudiksvall.

Oavsett vad man laddar ned från så blir det runt 25 MB/s, även från 10 Gbit/s servrar som Sunet, Battle.net, Steam etc.
Då har vi även testat med en direktanslutning till en 1000/1000 Telia-lina i Stockholm som visar samma resultat.

Det är ju allmänt känt att ISPer gillar att prioritera trafiken till Bredbandskollen.
När man pratar med Telia får man till svar att så länge man får bra hastighet på Bredbandskollen finns det inget dom kan göra åt saken.

Det kan inte vara riktigt att man ska betala för en 500 Lina mot BBK och sedan ha 200 Mbit/s mot resten av internet kan jag tycka.
Vart bör man vända sig för att eskalera ärendet?

Vad har hen för router? Körs det trådlöst/kabel? Får man samma resultat om du är direktkopplad mot CPE? Får man ut 500/500 mot bredbandskollen/speedtest så är där inget fel på tjänsten, då är det andra flaskhalsar man bör leta efter som dåliga ljusvärde om det är fiber, routern om det är vanligt rj45 i vägguttaget osv.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör en VPN?
mot Bredbandskollen respektive torrents?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

Vad har hen för router? Körs det trådlöst/kabel? Får man samma resultat om du är direktkopplad mot CPE? Får man ut 500/500 mot bredbandskollen/speedtest så är där inget fel på tjänsten, då är det andra flaskhalsar man bör leta efter som dåliga ljusvärde om det är fiber, routern om det är vanligt rj45 i vägguttaget osv.

Rakt in i convertern med en nätverkskabel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vad händer om du kör en VPN?
mot Bredbandskollen respektive torrents?

Ej använt någon VPN som ligger i Norrland. Såg nu att OVPN har i Sundsvall, så kan testa på en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

1. Händer det här på alla datorer i hans hem?
2. Händer detta även om han kopplar förbi hans router?
3. Vilket operativsystem/version kör han?

Det finns en möjlighet att detta har att göra med en fel-optimerad nätverksstack i datorn (för liten TCP receive window?), så det är därför jag vill utesluta dessa.

Angående vem du kan vända dig vid i en dispyt, så finns Telekområdgivarna. https://telekomradgivarna.se/