Uppdatera Lan drivers på Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Bräda

Permalänk
Medlem

Uppdatera Lan drivers på Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Bräda

Har fastnat lite i tanken hur man ska gå till väga med en driver uppdatering.

Asus info på deras sida.

Intel LAN Driver V17.3.0.0 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit & Win8 32bit & Win8 64bit.(WHQL)
Intel LAN Driver V17.3.0.0 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit & Win8 32bit & Win8 64bit.(WHQL)

*Note: Please install NVM Update Utility for Intel 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection first before you update this driver.
The URL of the Utility: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=2202...

Först ska man installera denna från Intel "NVM Update Utility for Intel 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection"

Info rutan från detta är.

82579VSKU.exe Version 1.2.2

Tool to update the NVRAM for the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY
Copyright (C) 2012 Intel Corporation

Three tools are included, to support three different operation systems (Windows 32 bit; Windows 64 bit; DOS).

Steps to run the update tool:

1. Download the utility from the Intel download center
2. Select the correct tool file name based on the operating system installed
3. Open a command prompt window with administrator privileges
4. Run the executable file from the common prompt
5. The NVM image will be updated. Reboot the computer for best results.

Usage: [Tool_file_name] [options]
-log [filename] - generate log info
-report [filename] - generate report file
-nosilent - display the user interface

Example command line using the Windows* 64 bit operating system:
82579VSKUW64e -nosilent

När jag går in i kommandotolken så står det C:\Users\Jonas

Skriver jag in efter detta: 82579VSKUW64e -nosilent

Som exemplet ovan så säger han att detta är ej ett kommando eller program.

Hur går till väga för att lyckas med denna uppdatering ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du detta problem och kör W8, om inte bry dig inte om den NVM-filen?

This utility resolves an issue where during system resume, the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection erroneously reports the device id as an Intel® 82579LM Gigabit Ethernet Controller Network Connection, resulting in a Windows* Code 10 error and loss of network connection.

Not all systems with the Intel 82579V Network connection will see this problem. Systems using Microsoft Windows* 8 are more susceptible to the issue.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du detta problem och kör W8, om inte bry dig inte om den NVM-filen?

This utility resolves an issue where during system resume, the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection erroneously reports the device id as an Intel® 82579LM Gigabit Ethernet Controller Network Connection, resulting in a Windows* Code 10 error and loss of network connection.

Not all systems with the Intel 82579V Network connection will see this problem. Systems using Microsoft Windows* 8 are more susceptible to the issue.

Använder idag Windows 7 Pro 64bits man kommer mest troligt byta innan månads slutet till Windows 8 Pro via
uppgraderingen för 279 kr.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Då måste du ha filen du vill köra i samma mapp/katalog som du har i kommandotolken. Du kan stega dig dit om du kan doskommando men det är lättast att lägga den där kommandotolken ligger. Det är dessutom superviktigt att du skriver EXAKT rätt annars funkar det inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då måste du ha filen du vill köra i samma mapp/katalog som du har i kommandotolken. Du kan stega dig dit om du kan doskommando men det är lättast att lägga den där kommandotolken ligger. Det är dessutom superviktigt att du skriver EXAKT rätt annars funkar det inte.

Nu la jag dit filen i rätt Mapp....C:\Users\Jonas

Till det roliga blir det fel meddelande. Cannot copy drive file: aborting
Couldn´t copy driver file

Varför får jag felmeddelandet ??

Skriver jag dit som i ReadMe texten står det även att det är rätt drivrutin och version och att Intel släppte
denna 2012. Med samma felmeddelande under och har nu även testat att packa upp det igen med winrar
men problemet består.

Förstår inte vad jag gör fel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ska skriva exakt vad som står i kommando tolken om de hjälper.

LVDASKU version 1.2.2
Tool to update Lewisville NVM ASKU
Copyright (C) 2012 Intel Corporation

Loading driver...
Cannot copy driver file: aborting

Couldn´t install driver

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar ju vara superjobbigt för en normalanvändare. Om jag var du skulle jag skita i denna och bara uppdatera ändå. Du kanske inte är den som får problem. Du har kanske inte ens detta chip?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testa att köra som administratör.. Högerklicka på kommandotolken och klicka "Kör som administratör". Funkar inte detta är antagligen felet att programmet inte hittar drivrutinen.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta verkar ju vara superjobbigt för en normalanvändare. Om jag var du skulle jag skita i denna och bara uppdatera ändå. Du kanske inte är den som får problem. Du har kanske inte ens detta chip?

Kollar jag under enhetshanteraren har jag.

Intel(R) 82579V Gigabit Netwoork Connection

Som det inbyggda på det trådade på moderkortet.

Så uppfattar att det är det samma som står på uppdateringen. Rätta mig
gärna om jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Testa att köra som administratör.. Högerklicka på kommandotolken och klicka "Kör som administratör". Funkar inte detta är antagligen felet att programmet inte hittar drivrutinen.

tack för tipset ska testa detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Testa att köra som administratör.. Högerklicka på kommandotolken och klicka "Kör som administratör". Funkar inte detta är antagligen felet att programmet inte hittar drivrutinen.

Jag är den enda användaren på denna dator och är självklart admin på min användare.

Men kollar jag på kommando tolkens inställningar finns ingen inställning att man kan välja att köra kommando tolken som admin.

Börjar bli lite smått fundersam vad för fel man gör. Men tar tacksamt emot all hjälp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Men.. Du skrev att du kopierade programfilen, kopierade du drivrutinen då? Den ska isåfall ligga i samma mapp.

Packa upp hela zip-filen till en mapp, öppna x64-mappen, högerklicka på program filen och välj "Kör som administratör".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men.. Du skrev att du kopierade programfilen, kopierade du drivrutinen då? Den ska isåfall ligga i samma mapp.

Packa upp hela zip-filen till en mapp, öppna x64-mappen, högerklicka på program filen och välj "Kör som administratör".

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte ens tänkt på detta ska erkännas och inte heller tankat ner denna så håller på med detta nu.

Ska drivrutinen ligga i samma mapp som program filen ?? C:\User\Jonas ???

Detta är samma mapp som kommando tolken startar i som ni sa att man skall använda.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Men står också.

*Note: Please install NVM Update Utility for Intel 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection first before you update this driver.

Drivrutinen med alla medföljande filer som är många. 159.86 MB så denna är inte liten och står
inget i info rutan att man måste tanka ner filen från Asus för att lyckas med detta.

Testade att ta ner hela mappen och lägga den rätt Mapp men blev samma resultat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

InstallDriver: Testing for existence of driver C:\Windows\system32\drivers\iqvw64e.sys
InstallDriver: Writing driver file C:\Windows\system32\drivers\iqvw64e.sys
Error: Couldn't copy driver file

Kan du kolla om den filen existerar?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Kan du kolla om den filen existerar?

Kopierade den övre raden och klistrade in i Kommando tolken och fick då felmeddelande
att detta program kan ej köras i Win 32 läge , vet ej betydelsen av detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kopierade den övre raden och klistrade in i Kommando tolken och fick då felmeddelande
att detta program kan ej köras i Win 32 läge , vet ej betydelsen av detta.

Men om du högerklicka på exe-filen så finns inte "Kör som administratör" ? Loggar du in med användaren "administratör" ?
Låter för övrigt som att du kör 32-bitars W7 men du skrev att du kör x64?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men om du högerklicka på exe-filen så finns inte "Kör som administratör" ? Loggar du in med användaren "administratör" ?
Låter för övrigt som att du kör 32-bitars W7 men du skrev att du kör x64?

Jag har enbart en Användare utan lösenord och är Administratör på kontot självklart och står
detta också i kontrollpanelen under användare. Jonas & Administratör.

Höger trycker jag och väljer "Kör som administratör" så öppnas kommandotolken och så blinkar enbart ett understräck en
stund och sedan stängs kommandotolken ner av sig själv.

På system i kontrollpanelen står det att jag kör 64 bitars operativ system och jag har
även valt vid installationen X64 Win 7 Pro Svenska.

Men vet att vissa program enbart använder 32 bitars versioner som dom flesta
webläsare som Firefox och Chrome. Vet inte om kommando tolken körs i 32 bitars men
Operativsystemet är iallafall 64 bitars.

Hoppas denna info räcker för att hjälpa mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag har enbart en Användare utan lösenord och är Administratör på kontot självklart och står
detta också i kontrollpanelen under användare. Jonas & Administratör.

Höger trycker jag och väljer "Kör som administratör" så öppnas kommandotolken och så blinkar enbart ett understräck en
stund och sedan stängs kommandotolken ner av sig själv.

På system i kontrollpanelen står det att jag kör 64 bitars operativ system och jag har
även valt vid installationen X64 Win 7 Pro Svenska.

Men vet att vissa program enbart använder 32 bitars versioner som dom flesta
webläsare som Firefox och Chrome. Vet inte om kommando tolken körs i 32 bitars men
Operativsystemet är iallafall 64 bitars.

Hoppas denna info räcker för att hjälpa mig.

Oavsett om din användare är administratör eller ej måste man ibland använda "Kör som administratör". Speciellt när det har med systemfiler och drivrutiner..

Om du går till startmenyn och sedan högerklickar på kommandotolken skall man kunna välja "Kör som administratör", står det inte så är något fel med genvägen. Detta är en viktig punkt.

När du klickat på "Kör som administratör" öppnas kommandotolken och sedan öppnar du x64-programmet igen.

Funkar inte detta så vet jag inte vad det kan vara..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Oavsett om din användare är administratör eller ej måste man ibland använda "Kör som administratör". Speciellt när det har med systemfiler och drivrutiner..

Om du går till startmenyn och sedan högerklickar på kommandotolken skall man kunna välja "Kör som administratör", står det inte så är något fel med genvägen. Detta är en viktig punkt.

När du klickat på "Kör som administratör" öppnas kommandotolken och sedan öppnar du x64-programmet igen.

Funkar inte detta så vet jag inte vad det kan vara..

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för denna information.

Testade detta nu i kommandotolken.

1. 8086 1503 1043 849C 5 -- Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection
U = needs updating
S = shared NVM; no update needed
* = update already performed
- = no update possible

no update required.

Kan nån översätta detta åt mig snälla.

Betyder detta lika med " No update possible ?? "

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för denna information.

Testade detta nu i kommandotolken.

1. 8086 1503 1043 849C 5 -- Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection
U = needs updating
S = shared NVM; no update needed
* = update already performed
- = no update possible

no update required.

Kan nån översätta detta åt mig snälla.

Betyder detta lika med " No update possible ?? "

Gissar på att det betyder att när den stod och blinkade förut så uppdaterade den så det är antagligen redan fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Gissar på att det betyder att när den stod och blinkade förut så uppdaterade den så det är antagligen redan fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar så mycket för informationen.

Misstänkte att det var så och har nu startat om datorn.

Så nu när jag fått det bekräftat ska ja gå vidare med uppdateringen från Asus.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nu så är uppdateringen genomförd och klar.

Får tacka dig Electrix för all hjälp med detta och utan dig hade jag aldrig grejat det.

Fick även lära mig att det ej räcker att vara inloggad som admin på Windows utan
att man också i startmenyn under program\tillbehör\kommandotolken måste höger klicka
en gång och välja "Kör som administratör" på stapeln.

När kommandotolken öppnas står det Administratör kommandotolken.

Återigen stort tack till Electrix.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

jag har asus sabertooth p67 rev3 + intel 82579v inbyggda lan.

men varje gång jag startar datorn så vill den inte kännas vid internet,
enda sättet för mig att få igång det är att gå till enhetshanteraren och "inaktivera" nätverkskortet,sen aktivera det igen.
så funderar på att uppdatera också.

men det där som trådskaparen funderade på,den där extrafilen som dom tycker man ska installera...det gör mig också förbryllad,och rädd för att göra fel.
vore ju lagom bra att göra så att man inte kan komma ut på internet alls.

hur gör jag för att säkert uppdatera till en ny drivrutin?
ska jag avinstallera drivrutinen som jag redan har inlagd? kan massa inställningar försvinna då?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

För vad det är värt så vill jag bara tillägga att jag fick göra samma sak, och året är 2020, och vi har Windows 10.

Jag fick ett Asus P8Z77-V donerat till mig (samt Core i7 2700K, Asus Nvidia GTX560 Ti och Corsair DDR3 12+2 GB Dominator GT). Det är en hysat bra prestanda som skimrar ur den här 8 år gamla hårdvaran, och fungerar förvånansvärt bra med Windwos 10. Enda problemet jag fått bråttas med är att det sitter ett sketet Intel 82579V nätverkschip med felprogrammerad EEPROM. Så varje gång jag skickade datorn till sängen för att sova och sedan väckte upp den så visste inte Windows 10 hur den skulle väcka nätverkschippet. Så jag fick gå in i Device Manager (enhetshanteraren) och se nätverkschippet rapporteras som "not existing" med en gul triangel intill namnet, och sedan klicka på knappen för att söka efter maskinvaruförändringar för att skaka om och väcka den det sovande chippet. Då gick den oftast igång på direkten eller efter någon sekund bara.

Men nu har även jag kört det här verktyget och uppdaterat "Lewisville NVM ASKU".

Alternativ (ny) länk till uppdateringsverktyget:
https://downloadcenter.intel.com/download/29615?v=t

Se bara till att köra kommandotolken som administratör, ändra sedan mapp (cd) till där du har laddat ner och packat upp 82579VSKU.zip och att du är inne i rätt mapp för operativsystemet du kör ("Win64e" i mitt fall). Sedan är det bara skriva in namnet på exe filen (eller trycka Tab så fylls namnet in automatiskt) och skriva in "-nosilent". I mitt fall blev kommandot "82579VSKUW64e.exe -nosilent". Sedan är det bara att trycka av med Enter. Det är bra att man lägger till just "-nosilent" så att man ser vad som händer. Jag råkade köra utan, för jag läste inte README filen så jag antog att det var ett vanligt Windows program med eget fönster.

Jag hoppas att det här hjälper någon få ut mer liv ur gamla komponenter med 82579V chippet. (För vad det är värt så fungerade chippet felfritt i Ubutnu 20.04 LTS även innan uppdatering av EEPROM.)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111