RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Fick hem mitt i helgen! Dock lider mitt 6800 XT av coilwhine, det första jag gjorde var att testa unigine superposition, jäklar vad kortet skrek. Men jag tycker att det reducerats efter lite spelande/benchmarkande, att RMA kortet är nog meningslöst. Ni som har fått hem era kort, upplever ni coilwhine? Mvh

Jag upplevde coilwhine på min PowerColor 6800XT. Stoppade in RTX 3080 efteråt och kände att det var tystare. Men har inte gjort några venteskapliga tester utan det känns som att 6800XT låter mer bara

Permalänk
Skrivet av HerrGw:

Fick hem mitt i helgen! Dock lider mitt 6800 XT av coilwhine, det första jag gjorde var att testa unigine superposition, jäklar vad kortet skrek. Men jag tycker att det reducerats efter lite spelande/benchmarkande, att RMA kortet är nog meningslöst. Ni som har fått hem era kort, upplever ni coilwhine? Mvh

Mitt har också lite coilwhine, men har blivit lite bättre.

Hade tänkt undervolta mitt nu när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Jag har också provat undervolta med 5%, det gav lite resultat också. Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Jag upplevde coilwhine på min PowerColor 6800XT. Stoppade in RTX 3080 efteråt och kände att det var tystare. Men har inte gjort några venteskapliga tester utan det känns som att 6800XT låter mer bara

Alltså här jagar man ett kort(vilket som) och vissa sitter på båda och testar ljudnivå... Helt otroligt. Sälj ett till mig my sweklockers brothers

Permalänk
Medlem

Hämtat och installerat mitt Asus 6800xt referens. Från 5212 graphic score till 17789. Tyvärr så drar min CPU (5775C/4.0Ghz) ned totalresultatet till 12322 (4495 CPU score)

Men helt klart bra resultat från stock

Lite sämre i timespy med ett resultat av 9060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

fan elva laxar för 6800xt.....de gav jag för mitt aorus master 3080
jävla överpriser amd asså. sen att ja köpte ett med fet kylare tog dem ju betalt för.

folk betalde nyss 17000kr för ett ruttet 2080ti som 6800xt springer cirklar om.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

folk betalde nyss 17000kr för ett ruttet 2080ti som 6800xt springer cirklar om.

Förbisett RT då..
Får se hur de står sig mot de övriga korten i cyberpunk sedan, när det får stöd.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Alltså här jagar man ett kort(vilket som) och vissa sitter på båda och testar ljudnivå... Helt otroligt. Sälj ett till mig my sweklockers brothers

Hahaha hade tur med F5:ande den 18e november och lyckades få hem ett 6800XT. Några dagar efter kommer mitt RTX 3080 som jag väntat på i över två månader.

Har sålt min 6800XT till en kompis nu tyvärr :/ Men förstår att det kan vara frusterande. Lycka till på jakten <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Förbisett RT då..
Får se hur de står sig mot de övriga korten i cyberpunk sedan, när det får stöd.

6800XT fortfarande bättre än 2080 Ti på de flesta Raytracing spel förutom Minecraft och Quake RTX?

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_xt_r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Såaattee ja hur ska man säga detta...
MSI kontaktade mig nyss och berättade att alla lovade kort från AMD ej kommer att skeppas. Detta berör främst de som lagt order på RX 6800 då inte ett enda kort har levererats från dom.
Gigabyte väntar jag ännu feedback från men känns absolut inte positivt i dagsläget

Alltså utöver de kort som har landat på vårt lager kommer inget mer skeppas till oss.

Så vad händer nu för alla som har en bokning från oss?

Då vi har en hanterbar mängd orders på alla 3 kort på hemsidan så kommer mitt mål vara att erbjuda tredjepartskorten till de som bokat dessa kort. Vi har extremt få av dessa tredjeparts inkommande så blir passande att de i kö får välja hur de vill gå vidare i turordning!

/Patrik

@webhallen Blir det något av det här för 6800 XT med? I så fall när? Står först i kön på 6800 XT. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

6800XT fortfarande bättre än 2080 Ti på de flesta Raytracing spel förutom Minecraft och Quake RTX?

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_xt_r...

Something something DLSS

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Fick hem mitt i helgen! Dock lider mitt 6800 XT av coilwhine, det första jag gjorde var att testa unigine superposition, jäklar vad kortet skrek. Men jag tycker att det reducerats efter lite spelande/benchmarkande, att RMA kortet är nog meningslöst. Ni som har fått hem era kort, upplever ni coilwhine? Mvh

Har också coilwhine, men jag vet inte om jag inbillar mig eller inte att det sjunker under tiden man spelar/benchar. Efter att ha nött någon timme så hör jag inget men sen kommer det tillbaka lite till nästa omgång.

Dock mitt första kort med coilwhine "på riktigt" så lite drygt är det, men vad ska man göra i tider då man väljer mellan ny GPU eller inte ny GPU på några månader, om ens det. Varenda gång det fyllts på så har alla korten rykt på några minuter så frågan är när Sverige är mättat.

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

6800XT fortfarande bättre än 2080 Ti på de flesta Raytracing spel förutom Minecraft och Quake RTX?

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_xt_r...

Skulle inte kalla det springa cirklar runt då kortet det bör mäta sig med är 3080.
DLSS ger jag väl inte mycket för. Men ska man lyckas spela Cyberpunk 2077 utan DLSS så är väl ironiskt nog 3080 det bästa valet vad det verkar. Jag hoppas att de lyckas med en "next gen patch" som är så bra att det kan ställas emot 3080. Men jag börjar tvivla.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Har undervoltat mitt kort nu och det är riktigt nice o göra det.

Fick lite högre score i heaven men mycket lägre temperatur och coilwhine, kunde även pusha högre clockspeed.

https://imgur.com/a/buwso8k detta är mina settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

https://m.imgur.com/a/xNTjTG1

Jag fick min Msi 6800 xt i lördags, ordernummer 9091 på Webhallen

Blev o bygga min nya dator med min 5900x som kom samtidigt

Jösses vad vackert! Kommer köra väldigt liknande med Lian Li O11 Dynamic Mini och samma fläktar.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Kika med supporten. På min orderbekräftelse stod det Red Dragon 6800(Utan XT dvs) men artikelnumret pekade på XT-modellen. Det ska vara XT-modellen som gäller och priset är det som står på orderbekräftelsen enligt supporten.

Nu när jag fick mailet med "Ändrat leveransdatum" står det med XT.

Fick svar

Citat:

Hej,
Priset är nu uppdaterat på din order.
Vänliga hälsningar

Mats
Dustin Home
Customer Sales Representative Operations

Så det är ju bra

EDIT:

Fortfarande fel pris.
Varuvärde: 8 396 kr
Frakt netto Läs mer » 0 kr
Moms tillkommer med: 2 105 kr
Ordertotal inkl. moms: 10 524 kr

fel pris
Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

folk betalde nyss 17000kr för ett ruttet 2080ti som 6800xt springer cirklar om.

ja man glömmer bort hur mycket bättre de nya korten är!

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Fick svar

Så det är ju bra

EDIT:

Fortfarande fel pris.
Varuvärde: 8 396 kr
Frakt netto Läs mer » 0 kr
Moms tillkommer med: 2 105 kr
Ordertotal inkl. moms: 10 524 kr

De har inte smiskat dit en faktuaraavgift också? Såg att mitt pris är ändrat från 8899 till 8928 och följande rad har lagts till:
Fakturaavgift exkl. moms 23,20 kr

Känns ju sådär seriöst att det tillkommer i efterhand :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

De har inte smiskat dit en faktuaraavgift också? Såg att mitt pris är ändrat från 8899 till 8928 och följande rad har lagts till:
Fakturaavgift exkl. moms 23,20 kr

Känns ju sådär seriöst att det tillkommer i efterhand :/

Nope, ingen sån rad. Kopierade det som står på ordern.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skulle inte kalla det springa cirklar runt då kortet det bör mäta sig med är 3080.
DLSS ger jag väl inte mycket för. Men ska man lyckas spela Cyberpunk 2077 utan DLSS så är väl ironiskt nog 3080 det bästa valet vad det verkar. Jag hoppas att de lyckas med en "next gen patch" som är så bra att det kan ställas emot 3080. Men jag börjar tvivla.

Well, det spelar väl ingen roll då Cyberpunk inte kommer stödja RT på AMD vid release. De stödjer DXR men inte AMD, whatever that means, om jag inte missat ytterligare någon vända i bullshit-maskinen.

"Not for the release but we are working together with AMD to introduce this feature as soon as we can."

https://twitter.com/Marcin360/status/1329828616818094080?s=19

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, det spelar väl ingen roll då Cyberpunk inte kommer stödja RT på AMD vid release. De stödjer DXR men inte AMD, whatever that means, om jag inte missat ytterligare någon vända i bullshit-maskinen.

"Not for the release but we are working together with AMD to introduce this feature as soon as we can."

https://twitter.com/Marcin360/status/1329828616818094080?s=19

Själv väljer jag att vänta att köpa spelet tills de löst RT på amd gpus.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i vad Ray tracing ens är, märker man stor skillnad på om det är på/av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Är inte så insatt i vad Ray tracing ens är, märker man stor skillnad på om det är på/av?

I vissa speltitlar märks det tydligt, i andra knappt alls. För mig spelar det ingen roll i dagsläget eftersom ingen av korten är tillräckligt bra på RT ändå. Dlss skrämmer upp fpsen men med uppskalad sämre upplösning som NÄSTAN blir lika bra i bästa fall. Inte optimalt heller enligt mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av depeo:

Är inte så insatt i vad Ray tracing ens är, märker man stor skillnad på om det är på/av?

Global ljussättning är ju rätt häftigt faktiskt. Men det går ju att "fuska" till rätt fin ljussättning annars med. Tror det finns rätt bra videos med Metro Exodus som visar skillnaden. Man kan väl säga att det blir mer realistiskt ljussatt, inte alltid "finare", ett rum som tidigare var ljust, kan med RT bli mörkare på grund av hur många fönster som tar in ljus utifrån som finns, hur svag takbelysningen är etc.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrBananaBender:

Min 6800xt Nitro+ från Dustin är uppdaterad till att komma till lager idag den 30e, är deras beräkningar vanligtvis korrekta? Jag hade förberett mig för att få vänta in i påsk men i den här takten skulle jag få grafikkortet före ens resten av datorn kommit.

Fick du kortet skickat igår?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Fick du kortet skickat igår?

Mvh

Nä idag blev ordern uppdaterad till 4e jan. Ingen brådska eftersom resten av datorn inte kommer förrän sena januari, men man kan kalla den första beräkningen för lite väl optimistisk.

Permalänk
Skrivet av Haztheman:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta!

Hämta ut mitt efterlängtade paket från @inet !

MSI 6800 XT som jag väntat!!!

Öppnar kartongen och där ligger ett ICKE XT kort, snacka om att besvikelsen är STOR. Fy F*N!

Tråkigt, hur löser Inet det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fick du kortet skickat igår?

Mvh

Skrivet av DrBananaBender:

Nä idag blev ordern uppdaterad till 4e jan. Ingen brådska eftersom resten av datorn inte kommer förrän sena januari, men man kan kalla den första beräkningen för lite väl optimistisk.

Jepp, samma för mig 4:e jan. Blir säkert framflyttat till slutet på feb. Jag har dock ingen brådska.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Skrivet av sasser123321:

Tråkigt, hur löser Inet det?

Dom skulle kolla upp vad som gick fel i hanteringen och sen komma på en lösning och vad det är vet jag inte. :/

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Har också coilwhine, men jag vet inte om jag inbillar mig eller inte att det sjunker under tiden man spelar/benchar. Efter att ha nött någon timme så hör jag inget men sen kommer det tillbaka lite till nästa omgång.

Dock mitt första kort med coilwhine "på riktigt" så lite drygt är det, men vad ska man göra i tider då man väljer mellan ny GPU eller inte ny GPU på några månader, om ens det. Varenda gång det fyllts på så har alla korten rykt på några minuter så frågan är när Sverige är mättat.

Känner igen den uppfattningen, jag tycker också att det avtar efter en stund spelande. Ja, jag har nog också haft tur med åren och sluppit uppenbar coilwhine. Vad jag har läst om coilwhine är att en del kan avta med tiden, så det finns väl lite hopp. Men att köra en RMA känns meningslöst i dessa tider. Man ska nog bara vara tacksam över att man har fått tag i ett kort. Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A