Permalänk
Medlem

Rtx 3080 info

tänkte vi kan fylla på med lite info av kort vi har hemma som inte finns tester på så folk har något att jämnföra med.

zotac rtx 3080 amp holo:

Inget coil whine på mitt zotac rtx 3080 amp holo, kan knappt höra fläkten (ungefär samma som mitt gamla asus rog strix rtx 2080ti i volym). ligger på 35-37c idle och ca 75-77c i heavy load och är 24,2c i rummet, inte testat oc lr undervolt/fläktkurvor än.
Boost ur kartong låg på 1935mhz.
ska kolla med undervolt etc när tid finns.

fortsättning:
provade köra 950mv och det verkar stabilt i 2020mhz och gick ner till 72-73grader med 24,9c i rummet.
to be continued

fyller på med mer om kortet snart.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

MSI Trio X, inga problem, inget coilwhine, och tyst som satan.

Boost ligger på mellan 1850-2100mhz beroende på spel. Temps mellan 72-76, beror dock väldigt på titel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Viking

Jag kan tillägga lite på 3080 AMP HOLO.
Jag kan inte hålla med om att det var ett tyst kort, det lät mycket mer än 2070S Strix, 980 Ti FE och 3080 Gaming X Trio. Säger det som en varning till er som är ljudkänsliga, köp inte kortet med höga förhoppningar. Det kändes riktigt najs i handen och det var snyggt, men därav blev det också en besvikelse när man fått upp förhoppningarna.
Mitt kort toppade över 80 grader och lät som sagt ganska mycket. Eftersom mina upplevelser skiljer sig från andras borde vara för att jag kör med en AIO i fronten, därav ganska dåligt luftflöde. Men eftersom alla andra kort klarat sig bra med radiatorn så måste det betyda att det från Zotac är sämre.

Det är dock bättre än ingenting, och förhoppningsvis bättre än många andra modeller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

borde flytta aio så det inte blåser in varmluft i burken 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Viking
Skrivet av Göteborgaren:

borde flytta aio så det inte blåser in varmluft i burken 👍🙂

Men då kommer CPU:n bli betydligt varmare eftersom det sitter ett 3080 på 300W+ i burken.
Dessutom klarar mitt Gaming X Trio det på runt 70 grader helt ljudlöst, så det var bara ett problem med mitt Zotac.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Zotac 3080 AMP HOLO. Kör helt stock, inget ändrat i fläktkurva och inte undervoltat. Jag har ett chassi med väldigt dåligt luftflöde pga min egen lathet i att inte orka stoppa i fler fläktar. (En i front och en där bak finns från fabrik det är det enda samt kabeldragning från helvetet).

Direkt ur förpackningen kändes det välbyggt och jag fick ingen direkt känsla av dålig kvalité med ögonen och fingrarna.

Ingen GPU sag trots storleken, i Windowsmiljö helt knäpptyst och 42 grader. Jag som mest toppat 75 grader. Jag har läst om folk som kommit upp i 80 grader men det har jag aldrig lyckats med själv. Då hörs kortet absolut, men det är inget högljutt ljud som jag stör mig på men jag hade orkat högre ljudnivå än detta. Men detta ska man tydligen lätt kunna fixa genom att justera fläktkurvan enligt forumen. Ska testa det och återkommer när jag får lust.

Inget coilwhine alls.

Permalänk
Medlem

Zotac 3080 AMP HOLO . Började i stock settings och kom upp i 75-77 grader vid 2-3 timmars spelande (metro exodus ultra med rt på i ultrawide 1440p ) . Märkte inte av någon jobbig ljudnivå här . (inget coilwhine)

Kändes som att jag ville testa undervolta då jag föredrar något mindre temp och fläktljud (även om stock inte gjorde sig jobbig vid hög load)

Har ett A4 papper med en himla massa olika mvolt testade och olika clockspeeds men just nu verkar jag ha landat på nedan

1860MHz
843mvolt
avarage temp 62c (efter 4 tester port royale) (custom fancurve med 68% fanspeed vid 62c)
Maximal watt som jag kom upp i va 285w och det var endast någon sekund, medel låg runt 270~w

Ska fortsätta testa men nöjd so far

Permalänk
Medlem

ASUS TUF (non-oc) 3080

Inget coilwhine
Tvärvägrar allt över 1980 mhz.
maxar 345-350w fast bios enligt specs skall vara 375w

Stabil på 1965 mhz med 0,931V alternativ 1925 på 0,900
+400 mem (500 minskar poäng, 600 kraschar)

Permalänk
Medlem

EVGA 3080 FTW3 Ultra

Provkört kortet några timmar i nya cod: cold war.
Helt stock settings, bios switch i oc läget.
Ligger mellan 1990-2030 MHz.
Drog 365w.
Max temp 62c.
Väldigt tyst, blev förvånad. Mitt föregående Sapphire pulse 5700xt lät som ett jetplan i jämförelse.

Till helgen blir det att leka med överklockning samt undervoltning.

Edit: Undervolta till 0.88v 1980mhz.
Körde en timme port royal stress test utan problem.
Cod: Warzone 3 timmar utan problem.
Max temp nu ligger på 59c, auto fläkt kurva.
Max ström 309w.
Ingen prestanda förlust vad jag kan märka.
Summa summarum känns det som bara fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halco:

EVGA 3080 FTW3 Ultra

Provkört kortet några timmar i nya cod: cold war.
Helt stock settings, bios switch i oc läget.
Ligger mellan 1990-2030 MHz.
Drog 365w.
Max temp 62c.
Väldigt tyst, blev förvånad. Mitt föregående Sapphire pulse 5700xt lät som ett jetplan i jämförelse.

Till helgen blir det att leka med överklockning samt undervoltning.

Edit: Undervolta till 0.88v 1980mhz.
Körde en timme port royal stress test utan problem.
Cod: Warzone 3 timmar utan problem.
Max temp nu ligger på 59c, auto fläkt kurva.
Max ström 309w.
Ingen prestanda förlust vad jag kan märka.
Summa summarum känns det som bara fördelar.

Imponerande undervolt! Personligen så känner jag att undervolt just nu ger mer än att försöka pressa ur allt och strunta i ström/temp osv. Har inte testat så hög mhz / volt än , verkar som att ditt EVGA-kort kyler väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaFFen:

Imponerande undervolt! Personligen så känner jag att undervolt just nu ger mer än att försöka pressa ur allt och strunta i ström/temp osv. Har inte testat så hög mhz / volt än , verkar som att ditt EVGA-kort kyler väldigt bra

Väldigt nöjd med kortet.
Nu har jag ett välkylt Corsair 750d som gör sitt också. Man läste lite tester innan där folk verkar ligga på runt 70c med kortet. Så jag blev positivt överraskad över tempen!

Permalänk
Medlem

3080 AORUS MASTER
2*8pin trots att vissa hemsidor anger 3*8pin, misstänker hopblandning med Aorus Extreme.
Storleken känns nästan löjlig, dock väldigt lite/ingen sag. Obs! Har förstärkt pcie-port på moderkortet, så kan hända att det hjälper.

Maxtemp observerad:64C , Idle:44C
GPU-klock: 1960-2010 vid full load i CP2077 och WD:Legion
Powerdraw:340W
Överklockning: begränsad, powerlimit maxad vid 100% ur kartong, kan öka både core och mem något och fortfarande vara stabilt men ytterst små förbättringar i prestanda.
Ljudnivå: Tyst, har varken hört något coilwhine eller fläktarna på GPU:n över övriga fläktar i systemet.
Extra: LCD som går att anpassa själv, RGB på de flesta sidor som syns (över, under, långsida), dubbla bios, 4 år garanti (för år fyra krävs dock registrering hos Gigabyte).

Slutsats: Vill du ha ett rejält och tyst kort med lite bling och bra prestanda direkt ur kartong (set and forget) så rekommenderas Aorus Master utan tvekan. Vill du kunna överklocka så är det Extreme-varianten av detta kort som gäller, men då finns nog ett antal billigare alternativ som är minst lika bra överklockning- och prestandamässigt.