Lite första intryck. Jag har haft en Rift CV1 sen release och är van vid det. Testar med G2 lite Assetto Corsa och DCS. Inga synpunket om controllers, då jag har inte haft det till CV1, det gick att använda dessa med DCS vilket kändes häftig.
Passformen känns ok. Jag har en Rift CV1 och är van vid det. Spontant så känns CV1 mekanismen lite bättre/bekvämare/lättare med straps även över bakhuvudet (istället för det lite hårda skumplast). Det är lite elasticitet i sidostrapsen i G2an men de är ganska mycket styvare än CV1. Med CV1 kunde jag precis titta ner under skumplasten och se mitt tangentbord vilket man kunde utnyttja ibland, G2 sitter utan några luckor (svårt att kritisera bra passform dock). Plastklipset för kabeln var väldigt hård, har hört varningar att inte ta sönder det vilket gick bra men efter 1 minut så hoppade den av headseten. Hörlurarna känns ok, kan inte säga så mycket om ljudet men hade önskar lite bättre passformen. Man kan rotera de up och ner som CV1 men vad jag kunde hitta så kan man inte luta de mot eller ifrån örat. I mitt fall var det kanske 2cm mellan hörlurarna och mina öron. Det går att ta av de men det är lite jobbit att köra med separata hörlurar. Egentligen är alla dessa små skillnader här där vana från CV1 påverkar.
Sweetspot tycker jag var ok efter att ha pilat en del för att få bra stabil läge för headseten. FOV är lite sämre än CV1 och man känner sig lite instängt initialt. Tar man av skumplasten så kommer man minst 2.5cm närmare linserna, då rörde mina ögonfransar linserna. FOV blir då mycket bättre med lite suddighet i periferin vilket kanske blir bättre om man hade kunnat stabilisera headseten bättre. Tror det finns definitivt utrymme för förbättring här hos de som inte använder glasögon genom att byta till en 3- printat bas med minimal padding, typ plastsvamp liknande material alt köra med padding direkt mot headsetet.
SDR kan man knappt utskilja, skärpan är bra. Upplevelsen i windows mixed reality kändes trots skärpan inte helt 100 dock. Kanske var förväntningarna för höga. I windows mixed reality får man känslan om en lågupplöst upplevelse, att man skulle kanske haft lite mer kantutjämning och man har en liten upplevelse av latens emellanåt (trots att det rapporteras 90hz). Nu testade jag bara några minuter och hade headsetet satt på "best quality" upplösning, inte performance (upskaling) och man kan säkert pila en del med inställningar där. SteamVR home fungerade lite bättre. Fick ta bort allt PP upscaling först. Virtual desktop fungerade också lite under förväntningarna med samma känsla som windows mixed reality hem.
Jag köpte G2 för simracing och flysimulatorer och är hyvsat nöjd, ska se om jag kan förbättra FOV lite med custom padding men skärpan känns det som ett tydligt lyft från CV1. Nu är det bara kvar att pila med alla grafikinställningar i varje spel....