Telia: "5G-nätet ska täcka 99 procent av befolkningen"

Permalänk
Melding Plague

Telia: "5G-nätet ska täcka 99 procent av befolkningen"

Telekomjätten visar på stora ambitioner med 5G-satsningen som över tid ska täcka in nästan hela Sveriges yta och befolkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde väl bara krävas runt en miljard master eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Borde väl bara krävas runt en miljard master eller så.

Inte master utan basstationer. De kan sättas på redan existerande master men även på väggar och lampstolpar eftersom de är så kompakta att du kan gå runt med en i din ryggsäck om du så vill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Borde väl bara krävas runt en miljard master eller så.

Äh, några stationer runt Stockholm så är vi klara.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Äh, några stationer runt Stockholm så är vi klara.

Svårt att täcka 90 procent av landets yta därifrån kanske...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte master utan basstationer. De kan sättas på redan existerande master men även på väggar och lampstolpar eftersom de är så kompakta att du kan gå runt med en i din ryggsäck om du så vill.

Med en räckvidd på ca 100 m per basstation och en täckning av 90 procent av landets yta, blir det nog svårt att hitta fästpunkter på 99 procent av den ytan. Så många master blir det.

Samtidigt är det inte ens nån form av mobiltäckning (dvs inte ens "2G") på ganska stora delar av landets yta. Även nära rätt befolkade områden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Har 5G mobil men ser inte behovet av nätet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Men alltså vilken procent av mig ska inte täckas?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vilka hastigheter och stabilitet som skulle kunna uppnås av 5G-router i kombination med Wi-Fi 6.

Permalänk
Medlem

På sikt.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om man fick veta vilka hastigheter som kommer erbjudas de 98 procenten. Hur stor andel kommer ha 10Mbit och lägre? Hur kommer bandbreddstillgången fördela sig geografiskt?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett nästan det motsatta, att man byggde ut ett lågfrekvensnät (kanske runt 50 MHz eller så - gamla TV-bandet) med ambitionen att ge täckning för tal och sms på i princip hela landets yta. 97-98 procent ungefär, djupa fjälldalar i princip som skulle sakna täckning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Med en räckvidd på ca 100 m per basstation och en täckning av 90 procent av landets yta, blir det nog svårt att hitta fästpunkter på 99 procent av den ytan. Så många master blir det.

Samtidigt är det inte ens nån form av mobiltäckning (dvs inte ens "2G") på ganska stora delar av landets yta. Även nära rätt befolkade områden.

Det behövs inte 100m per basstation...

Mycket av 5G nätet kommer använda 700MHz, då snackar vi räckvidden i kilometer inte meter.

3,4-3,8 GHz för stadsmiljö, vi snackar inga 100 meter där heller. Det var väl för celler på 26GHz, kommer det användas i Sverige ens? Hittar ingen info om det.

Blir det 1000mbit/s hastigheter på större delen av 5G nätet? Rungande nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det behövs inte 100m per basstation...

Mycket av 5G nätet kommer använda 700MHz, då snackar vi räckvidden i kilometer inte meter.

3,4-3,8 GHz för stadsmiljö, vi snackar inga 100 meter där heller. Det var väl för celler på 26GHz, kommer det användas i Sverige ens? Hittar ingen info om det.

Blir det 1000mbit/s hastigheter på större delen av 5G nätet? Rungande nej.

700 MHz, ja, men då är det ju ingen skillnad mot dagens nät. Bandbredden kommer i bästa fall att vara ungefär samma. Så bara nytt namn på gammal sak.

Det egentliga 5G, som är den extrema högkapacitetsvarianten, där är det nåt hundratal meter som gäller, vilket innebär miljarder basstationer/master för att få täckning.

Att bara byta namn för att få nåt att verka nyare är rätt oärligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bra med 5G, då får jag slut på min månadspott på sekunder ist för minuter.

Permalänk
Medlem

Ser inget om när utbyggnaden ska vara klar, pratar vi 5-10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

700 MHz, ja, men då är det ju ingen skillnad mot dagens nät. Bandbredden kommer i bästa fall att vara ungefär samma. Så bara nytt namn på gammal sak.

Det egentliga 5G, som är den extrema högkapacitetsvarianten, där är det nåt hundratal meter som gäller, vilket innebär miljarder basstationer/master för att få täckning.

Att bara byta namn för att få nåt att verka nyare är rätt oärligt.

Tekniken är ju nyare? Bara för att de använder samma medium är det ju inte samma sak. Skall vi snacka oärligt beteende har vi ju ett prima exempel i dig själv som medvetet och aktivt sprider felaktigheter om tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Äh, några stationer runt Stockholm så är vi klara.

Telia kan sätta dom på de tusentals 250m höga vindkraftverk som behövs för att förse storstadsborna med elektricitet.
Sprid vindkraftverken jämnt över storstockholm och vips! Så är problemet med att bygga master fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ser inget om när utbyggnaden ska vara klar, pratar vi 5-10 år?

Om 5år kan vi vänta oss 5G-täckning i större städer och längs större vägar enligt PTS förstudie Maj 2018. Dom utgår från EU:s 5G Handlingsplan. Jag har inte läst senare rapporter. PTS rapporter brukar vara riktigt läsvärda.
https://www.pts.se/sv/dokument/rapporter/radio/

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Bra med 5G, då får jag slut på min månadspott på sekunder ist för minuter.

Så synd om dig som tvingas använda ny teknik
Var ju så mycket bättre på 56k tiden

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Så synd om dig som tvingas använda ny teknik
Var ju så mycket bättre på 56k tiden

Klagomålet är väl snarare på de absurda "surfmängderna" som vi har i Sverige? I vissa länder är det inga konstigheter med obegränsad surf, medan andra kan ha 100+ GB för samma pris vi får 5 för här.

Som exempel så har Tre (eller "Three") har obegränsad data för 16 GBP/mån.
https://www.4g.co.uk/news/unlimited-data/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

5g känns så brett. Antar de pratar om de lägre normala frekvenserna som liknar på 3-4g frekvenserna. Satsa på 20+ghz frekvenser runt om på landsbyggden verkar helt vansinnigt. Ja jag tycker faktiskt hela iden verkar vansinnig även på tätt befolkade orter. Och ska man bara ha de i typ fotbollsstadiums och liknande verkar det ju vansinnigt att ha en mobil som konstant går runt och söker efter sådana frekvenser. Alltså jag märker skillnad på räckvidden mellan 2,4ghz och 5ghz banden på min router och det händer ibland faktiskt att jag byter ner mig till 2,4ghz bandet i vardagsrummet där det är dålig täckning. Har aldrig testat 20+ghz men kan redan föreställa mig hur dåligt det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Så länge man kan köpa fri surf och täckningen inte störs stup i kvarten, så är hastigheten tertiär.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

5g känns så brett. Antar de pratar om de lägre normala frekvenserna som liknar på 3-4g frekvenserna. Satsa på 20+ghz frekvenser runt om på landsbyggden verkar helt vansinnigt. Ja jag tycker faktiskt hela iden verkar vansinnig även på tätt befolkade orter. Och ska man bara ha de i typ fotbollsstadiums och liknande verkar det ju vansinnigt att ha en mobil som konstant går runt och söker efter sådana frekvenser. Alltså jag märker skillnad på räckvidden mellan 2,4ghz och 5ghz banden på min router och det händer ibland faktiskt att jag byter ner mig till 2,4ghz bandet i vardagsrummet där det är dålig täckning. Har aldrig testat 20+ghz men kan redan föreställa mig hur dåligt det skulle fungera.

Ja de högsta frekvenserna blir ovanliga speciella tillämpningar enligt PTS. Det nya götta bandbreddsmässigt ska komma från 3.6 för gemene man. Lägre frekvenser ger tal och bastjänster samt stabil uppkoppling av IoT-enheter.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

För övrigt snackar Telia upp 5G som den perfekta lösningen dom kan få folket att acceptera trådlöst bredband och slipper klydda med kablar och fiber. Dom som inte fått en fiber dragen närmaste tiden kan glömma det framöver om man inte bor i tätort. Telia kan vara riktigt sliskiga i marknadsföringen när dom fösvarar sin aktiekurs.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag inte alltid har 4g täckning än så är frågan hur långtid det kommer ta? 10g lär vara ute innan dom nått 99% av befolkningen och då är 5g något folk inte ens vill ha i nödfall.
Har jag även fattat 5g rätt så är räckvidden rätt kort vilket betyder många master

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med tanke på att jag inte alltid har 4g täckning än så är frågan hur långtid det kommer ta? 10g lär vara ute innan dom nått 99% av befolkningen och då är 5g något folk inte ens vill ha i nödfall.
Har jag även fattat 5g rätt så är räckvidden rätt kort vilket betyder många master

5G är en samling tekniker. Vissa har kort räckvidd, vissa har väldigt lång räckvidd. Bandbredden avtar som vanligt med räckvidden även med 5G.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Klagomålet är väl snarare på de absurda "surfmängderna" som vi har i Sverige? I vissa länder är det inga konstigheter med obegränsad surf, medan andra kan ha 100+ GB för samma pris vi får 5 för här.

Som exempel så har Tre (eller "Three") har obegränsad data för 16 GBP/mån.
https://www.4g.co.uk/news/unlimited-data/

Exakt, betalade 25e i Helsingfors och hade obegränsad data, ä-v-e-n när jag besökte Sverige.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

5G är en samling tekniker. Vissa har kort räckvidd, vissa har väldigt lång räckvidd. Bandbredden avtar som vanligt med räckvidden även med 5G.

Så 5g kan vara slöare än tex 4g i vissa fall för att tex kunna ha ett område med täckning med mindre master?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

700 MHz, ja, men då är det ju ingen skillnad mot dagens nät.

Precis! Det är egentligen inte så stor skillnad.

Skrivet av cyklonen:

Bandbredden kommer i bästa fall att vara ungefär samma. Så bara nytt namn på gammal sak.

Jag skulle nog säga ungefär tvärt om. Att bandbredden i sämsta fall kommer vara ungefär densamma.
Värt att ha i åtanke här är att hastigheten för wifi faktiskt har kunnat utökas med nya generationer för 2,4ghz-bandet.
Min första router hade inte en chans att ge samma hastigheter på 2,4ghz som min nuvarande router ;).
Med åren har maxhastigheter kunnat höjas. Men framförallt hur många som kan vara uppkopplade utan att nätet blir överbelastat. Det finns alltså kapacitetsvinster att göra med nyare teknik även i befintliga band.

Skrivet av cyklonen:

Det egentliga 5G, som är den extrema högkapacitetsvarianten, där är det nåt hundratal meter som gäller, vilket innebär miljarder basstationer/master för att få täckning.

Att bara byta namn för att få nåt att verka nyare är rätt oärligt.

Nej.
Stopp här.
"Det egentliga 5G" är ingen egen typ av strålning eller frekvens.
5G är ett kommunikationsprotokoll. I protokollet bestäms hur teknik får prata med varandra. Hur snabbt man måste kunna prata, hur snabbt man som max får prata, med vem man får prata, hur man hälsar, på vilka frekvenser man tillåts prata och liknande.
700 och 900megahertzbanden är helt reella 5Gfrekvenser. Lika mycket som de med högre frekvens.
Den ena frekvensen är inte mer riktig än den andra. Ingen är mer egentlig. Alla definieras av samma protokoll.

Men visst kan man resonera som så att man tar de minst lämpade antennerna som är anpassade för kortare avstånd och använder dem för att ge täckning åt hela landet. Det är ett tankeexperiment man kan göra om man vill. Rimligen kommer ingen i praktiken vilja finansiera den typen av utbyggnad - så det är mer av ett tankeexperiment ;).

Avslutningsvis.
5G byter inte namn för att bara verka nytt. De nya protokollstandarderna erbjuder helt nya möjligheter att bygga nät som totalt klarar långt mer bandbredd än tidigare. Kanske är 5G inte nå vidare intressant på individnivå. I get it. Men på infrastrukturnivå erbjuder 5G möjligheten att erbjuda alla uppkoppling de kommande 10-15 åren med konstant ökande efterfrågan. Något 3G och 4Gnätet inte klarar av att leverera överallt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled