Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför skulle man föra statistik på det? Vem skulle lägga resurser på det för det?

Klämdes fast då domkraft gav vika, 2004
https://unt.se/nyheter/uppsala/klamdes-fast-da-domkraft-gav-v...

Domkraft gav vika – man klämdes ihjäl, 2009
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nPy8o/domkraft-gav-vika...

Domkraft gav vika - en man död, 2011
https://www.expressen.se/nyheter/domkraft-gav-vika---en-man-d...

Domkraften gav vika - ung man avled, 2012
https://www.expressen.se/nyheter/domkraften-gav-vika---ung-ma...

Domkraft gav vika – man avled, 2013
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/domkraft-gav...

Domkraft gav vika – man fick bil över sig, 2016
https://www.smp.se/sverige-varlden/domkraft-gav-vika-man-fick...

Domkraft gav vika – man klämdes till döds, 2017
https://omni.se/domkraft-gav-vika-man-klamdes-till-dods/a/G78...

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/02/polisen-varnar-domk...

Enligt kriminalkommissarie Ove Storvall är det inte helt ovanligt med dödsfall på grund av att domkraften ger vika.

...och allt detta är bara ett nålstick i allt som finnas att hitta om detta. Tog 4 minuter att sammanställa.

Kan inte se att nåt av exemplen handlar om just däcksbyte.
Du måste ha en väldigt konstig teknik, eller en extrem otur, om du hamnar under bilen när domkraften kollapsar under ett däcksbyte. En fastklämd fot eller möjligen benbrott är mer logiskt.

Lägger man sig under bilen så är såklart givet att ha pallbock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är därför jag brukar använda ett par såna här:

Pallbockar

Men det är framförallt för att jag alltid brukar använda domkraften som följer med bilen, och de är ju normalt bara designade för nödbruk (och jag skulle aldrig lita på dem tillräckligt att ens sätta in en tå under).

Jag har alltid använt domkraften som följer med bilen när jag bytt däck och dom som följt med min bil har iaf inte haft några som helst problem med att hålla bilen uppe och jag tror knappast att skruvdomkraftera skulle ramla ihop på samma sätt som en hydraulisk domkraft kan göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Att domkraften pajade/var defekt är ju ganska klart så man tycker de borde ha tagit tillbaka den. De, som alla andra kommer hävda att du skulle använda pallbockar men det kunde ju ske halvvägs upp innan du fått in pallbockarna.

Lite som att det brukar stå att man inte får använda bilens originaldomkraft vid däckbyten utan bara vid nödsituation.

Har själv varit med om att de rasat.

Men sen finns det ju en annan sida. Står du på asfalt så kan ju domkraften börja sjunka och bli sned och kollapsa. Lika så om man står på ojämn mark. Brukar synas ganska tydligt.
Hydraulik-läcka är ju också ett alternativ. Måndagsex helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har alltid använt domkraften som följer med bilen när jag bytt däck och dom som följt med min bil har iaf inte haft några som helst problem med att hålla bilen uppe och jag tror knappast att skruvdomkraftera skulle ramla ihop på samma sätt som en hydraulisk domkraft kan göra.

Om du menar en klassisk saxtyp så kan de också rasa. Varit med om det själv. Gängorna från "kroppen" gick sönder. Som jag skrev tidigare så brukar det stå i manualen att man inte ska använda den till upprepade däckbyten. Men manualen följs ju alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Att domkraften pajade/var defekt är ju ganska klart så man tycker de borde ha tagit tillbaka den. De, som alla andra kommer hävda att du skulle använda pallbockar men det kunde ju ske halvvägs upp innan du fått in pallbockarna.

Lite som att det brukar stå att man inte får använda bilens originaldomkraft vid däckbyten utan bara vid nödsituation.

Har själv varit med om att de rasat.

Men sen finns det ju en annan sida. Står du på asfalt så kan ju domkraften börja sjunka och bli sned och kollapsa. Lika så om man står på ojämn mark. Brukar synas ganska tydligt.
Hydraulik-läcka är ju också ett alternativ. Måndagsex helt enkelt...

Läser du det delvisa svar från Biltema som TS länkar till får man intrycket av att domkraften vält och inte kollapsat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Om du menar en klassisk saxtyp så kan de också rasa. Varit med om det själv. Gängorna från "kroppen" gick sönder. Som jag skrev tidigare så brukar det stå i manualen att man inte ska använda den till upprepade däckbyten. Men manualen följs ju alltid

Jo jag har använt både saxtyp och en annan typ som följt med bilen. Att gängorna i en saxtyp kan ge sig köper jag, men knappast när bilen är upphissad eftersom belastningen i princip är som lägst på gängan då. Jag kan inte dra mig till minnes någon varning om upprepade däckbyten i min manual. Den senaste bilen lämnar jag till gummiverkstan för däckbyte så jag vet faktiskt inte vad som står om domkraften i den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Säger inte att du gjort såhär, men lite allmäna regler jag följer:

1. sätt domkraften rätt under bilen. Den ska inte stå vinklad eller risk att den rör på sig när bilen är upplyft.
2. om du inte vill säkra med pallbockar, släng under ett däck under bilen iaf.
3. Dubbelkolla alltid att "låset" för hydrauloljan är vridet max, så den inte står och läcker lite när den är uppe.

Har sett folk använda dessa på alla möjliga sätt. Till och med på grus.. va f*n liksom? ursäkta mitt språk, men ibland undrar man.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att använda pallbock vid hjulbyte tror jag är väldigt ovanligt, däremot ska man absolut göra det vid de flesta andra arbeten.
Vid hjulbyte blir det bara en mängd extra arbete och fler källor till problem.

Har man bara riktiga verktyg och en vettig plats att hålla till är risken för trubbel minimal, det finns inte många verkstäder som använder pallbockar vid sånt arbete.

Det man ska vara säker på är att domkraften inte kan välta eller sjunka ner i underlaget, att bilen inte kan röra sig, att lyftpunkten på bilen är i ordning, att man helst använder en domkraft med "gummipuck" både för att skona fordonet men även för att ge bättre fäste.

Jag har under åren varit med att både domkrafter från Biltema som från dyrare märken råkat ut för fel på hydraliken, antingen när dem varit helt nya eller när packningar torkat, oljenivån missats att kollas etc.

Har en gammal Biltema domkraft idag som går att kasta med i bilen om jag behöver den någonstans, i garaget/verkstan har jag istället en låg men höglyftande (60 cm) Bacho men den väger nästan 50 kg. Väl värd de 3 Tkr den kostade för 3-4 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

För er som håller på och byter däck vill jag bara dela med mig av egen erfarenhet av biltemas domkraft, så att ni eventuellt kan bespara er detta själv. Denna köpte jag förra vintern: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrus...

Trots att jag lyfte bilen "by-the-book" så slog domkraften igen när jag bytte däck och kunde orsakat väldigt allvarlig personskada. Som tur var slog den igen när jag inte hade fingrarna på fel ställe och det enda som hände var bilen dunsade ner och en plasttröskel fick en spricka, i sammanhanget inte hela världen, det gick att laga. När jag sedan med en detaljerad berättelse reklamerade domkraften så vägrade ersätta både skadan på bilen eller ta tillbaka domkraften. (visst kunde jag anmäla dem till ARN men hade då inte ork eller tid för detta)

Att Biltema säljer en del billiga men mindre bra saker (en del bra också självklart) vet väl de flesta men att de säljer produkter som kan vara direkt livsfarliga visste jag inte innan min empiriska erfarenhet. Det som är farligt tänkte jag, sållar de säkert bort eftersom deras rykte kan bli lidande om något tråkigt inträffar.

Sannolikheten för att något sådant här inträffar är väl ganska låg, det skall tillstås, men personligen har jag dragit slutsatsen att för vissa produkter är det helt enkelt dumt att chansa. T ex domkrafter... (:

Biltema brukar dra tillbaka saker när dom är farliga, får hoppas dom gör det med den här också. det som jag gillar med dom är att dom verkar oftast lyssna på klagomål och deras generatorer, drivknutar och kamremmar har i dag ofta väldigt bra kvalite, innan var det verkligen skräp.
Tror att du troligen haft otur men en gång med sådana produkter kan ofta vara en gång för mycket. byter däck på bilen med enbart domkraft för det går snabbt och enkelt och risken för skada på mig är låg. ska jag göra annat så använder jag ALLTID pallbockar, och tar jag bort ett däck så kastar jag in det under bilen eftersom det troligen skyddar mig lite om allt går åt helvete.
oavsett ska man ALLTID vara försiktig och lita aldrig på en domkraft. som redan sagts så är dom för att lyfta bilen men inte hålla den där, det är pallbockarna till för.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Underhållande tråd 😋👍

Brukar själv handla mindre viktiga produkter hos Biltema och kvalitet är givetvis en stor orsak.

Permalänk
Medlem

Inte för att ursäkta dåliga vanor men man blir lätt lat när det är endast någon knapp sekund per sida som bilen är upphöjd med enbart domkraften då pinnskruvar sitter på navet. Till mitt försvar har jag alltid ett däck under bilen iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har alltid använt domkraften som följer med bilen när jag bytt däck och dom som följt med min bil har iaf inte haft några som helst problem med att hålla bilen uppe och jag tror knappast att skruvdomkraftera skulle ramla ihop på samma sätt som en hydraulisk domkraft kan göra.

När en polare bytte däck på sin gamla Golf GTI för några år sedan så tippade den extremt värdelösa enbenta medföljande skitdomkraften. Som tur var skadades bara fälgen, det hade kunnat gå betydligt sämre. Jag såg när det hände, och det var inte polaren som gjorde något fel.

Så det varierar. Instruktionsboken brukar vara ganska tydlig med att medföljande domkraft enbart är till för nödbruk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Förstår varför man inte rekomenderas att använda den.

Behövt akut byta ett däck på en parkering wn gång den är nu mer helt skev i godset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

självklart var det fel på donkan, fins ju ingen som använde pallbockar för att byta däck, flertal av de mindre däckfirmorna häromkring har ofta 4st domkrafter som de lyfter hela bilen på och byter däck, inte fan sätter de under pallbockar. att man sedan för säkerhetsskull kan använda pallbockar ifall något skulle haverera är en annan sak.

tom orginaldonkan funkar ju att byat däck med för de flesta på denna jord, utan pallbockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nu kommer 5 tangentbordskrigare ta sig för pannan:
Finns väl ingen normalt funtad människa som kör pallbock när man byter däck, fanskapet ska inte säcka ihop sådär vare sig det är under lyft eller 2 minuter efteråt.
Släng skiten omdelbums och köp en annan.
Måste brunnit i huvudet på biltemas reklamations avdelning.

Håller fullständigt med.... finns väl ingen som orkar med pallbockar vid endast däckskifte.... eller??
Ska väl tillägga att vid arbeten är det absolut pallbock, å då talar vi inte om däckskifte.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Skrev nu upp pallbockar på inköpslistan, har dumt nog aldrig använt eller tänkt att jag skulle behöva det förrän jag läste den här tråden. Har bytt däcken själv sen jag skaffade bil för ~20 år sen, sista åren med en rejäl domkraft/el-mutterdragare och innan det med bilens medföljande utrustning och det har ju fungerat bra, men turen är förmodligen ändlig... 👍

Samma här, blir att köpa pallbockar eftersom jag har samma domkraft, dock placerar jag alltid ett däck under där jag är och skruvar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att det blir så här när så kallade "youtubers" inte ens använder pallbockar när de byter hjullager i gruset.

https://youtu.be/5Vz6KJu6Lag

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Sötast

Shit, så många i tråden som ger bort sitt liv för en icke säkrad produkt alltså.

Man köper en lyftanordning som tydligt är märkt att den endast skall lyfta under kort stund och ej användas som stöd.
Sedan lägger man sig under bilen / arbetar vid en skaderisk och tänker Den här skall funka, jag sätter mitt liv/min hand/min axel/mitt ben på det!

Vad skall man med en nödstopp till i en verkstad ändå? Gör man bara rätt så är det ju ingen fara.........

------

För att förtydliga och inte bara osa panik så skall man alltid ha minst en backup.
Precis som ni mest troligt (?) har på era fotoalbum på datorn. Man chansar inte 6000 foto på att en 6år gammal HDD skall fungera i all evighet, av samma anledning så riskerar man inte en bruten handled eller värre heller såklart.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite obehagligt att ligga under bilen och meka även om jag har pallbockar. Är bilmekaniker i grunden och har hört ett flertal historier..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det är lätt att det blir så här när så kallade "youtubers" inte ens använder pallbockar när de byter hjullager i gruset.

https://youtu.be/5Vz6KJu6Lag

Hemska saker. Hade domkraften säckat ihop där kunde han blivit av med benen!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

När en polare bytte däck på sin gamla Golf GTI för några år sedan så tippade den extremt värdelösa enbenta medföljande skitdomkraften. Som tur var skadades bara fälgen, det hade kunnat gå betydligt sämre. Jag såg när det hände, och det var inte polaren som gjorde något fel.

Så det varierar. Instruktionsboken brukar vara ganska tydlig med att medföljande domkraft enbart är till för nödbruk.

Om domkraften tippade så gjorde din polare definitivt något fel. Domkraften tippar bara om bilen rullar eller glider eller om domkraften rör sig relativt marken. Ingetdera av detta händer när man använder domkraften på rätt sätt.

Edit: Jag kollade precis manualen till en av mina bilar, årsmodell 2014. Står inte ett ljud om att domkraften är till för nödbruk eller engångsbruk. Däremot står det att den är anpassad för min bil och inte ska användas på andra bilmodeller.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Man köper en lyftanordning som tydligt är märkt att den endast skall lyfta under kort stund och ej användas som stöd.
Sedan lägger man sig under bilen / arbetar vid en skaderisk och tänker Den här skall funka, jag sätter mitt liv/min hand/min axel/mitt ben på det!

Alltså, ska man in under bilen med någon kroppsdel så ska den fan vara upphissad korrekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

En fråga bara, har ni med er pallbockarna alltid ihop med domkraften i bagageluckan i bilen när ni åker runt? Ursäkta om det är en dum fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

En fråga bara, har ni med er pallbockarna alltid ihop med domkraften i bagageluckan i bilen när ni åker runt? Ursäkta om det är en dum fråga.

Givetvis. Samt 6st vinterdäck ifall det skulle börja snöa om man är ute och kör med släpkärra.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Många gånger har jag legat vid sidan/bakom/framför bilen och sparkat som en galning för att få lös hjulen (utan bockar), man har haft en rejäl nypa tur när man tänker till.

Nu skall du få ett tips av mig, om du råkar ut för att ett hjul inte släpper med alla bultar borta, skruva dit bultarna igen, men bara fingerlöst, och backa dom en liten mm, släpp ner bilen och kör en liten sväng i låg hastighet(30-100m, inte någon km eller två)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem

Sjönk domkraften ihop "hydrauliskt" eller gick nått sönder eller välte den ? Om man inte skruvar åt sänkningsventilen ordentligt kan den ju sjunka av sig själv för att den öppnas av sig självt när den är trycksatt.
Jag har inte råkat ut för någon dålig domkraft men har sett exempel på problem där de vält, sjunkit ner i ett mjukt underlag eller när folk har tryckt på fel ställe på bilen typ rätt ställe men det har varit rostigt eller när nån pressat mot golvplåten i stället för lyftfästena. Gäller det lyft vid däckbyten så är nog vältning kanske i kombination med eller pga att den sjunker ner i underlaget vanligast. Det finn också olika typer av lyftpunkter som endera fixerar originaldomkraften så den inte alls kan vridas eller så är det bara en punkt som tål ett högt tryck och domkraften är ganska lös, garagedomkrafter brukar i princip alltid vara lösa för de passar inte i de fästen som håller fast en originaldomkraft bara för att man ibland kan luft mot samma punkt.

Jag har också använt en del mekaniska saxdomkrafter för diverse egna byggen och ibland pinat dem rejält och på helt "fel" sätt eftersom jag jobbat inom bilindustrin och domkrafterna var en billig och tillgänglig mekanism man kunde använda till mycket annat och har inte varit med om att skruven har dragits gängpaj på nån även när man verkligen pinat dem utan det är annat som brukat ge vika om man tokbelastat dem så de gått sönder, oftast öglan som originalveven sätts in i som ger upp först på de domkrafter som varit omoddifierade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag inte använder pallbockar när jag skiftar däck, men det skulle aldrig falla mig in att föra in någon kroppsdel där den skulle kunna klämmas under bytet. Det tar inte många sekunder att lägga däcket åt sidan och haka dit det nya med mutterdragare och sedan efterdra med moment. Har dock en större verkstadsdomkraft, inte en mindre biltema-historia.

Vid arbete och liknande är det A och O med pallning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nu skall du få ett tips av mig, om du råkar ut för att ett hjul inte släpper med alla bultar borta, skruva dit bultarna igen, men bara fingerlöst, och backa dom en liten mm, släpp ner bilen och kör en liten sväng i låg hastighet(30-100m, inte någon km eller två)

Ofta räcker det med att rulla några meter fram och tillbaka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om domkraften tippade så gjorde din polare definitivt något fel. Domkraften tippar bara om bilen rullar eller glider eller om domkraften rör sig relativt marken. Ingetdera av detta händer när man använder domkraften på rätt sätt.

Edit: Jag kollade precis manualen till en av mina bilar, årsmodell 2014. Står inte ett ljud om att domkraften är till för nödbruk eller engångsbruk. Däremot står det att den är anpassad för min bil och inte ska användas på andra bilmodeller.

Då har du inte sett domkraften som följde med hans Golf GTI. Tyvärr hittar jag ingen bild, men den var enbent, extremt ranglig och med väldigt liten basyta med två små tår. Jag skulle inte vågat använda den överhuvudtaget.

Och som jag sa, det varierar. Första bästa källa jag kan hitta är denna:

Domkraft kan bli dödsfälla

Relevant utklipp:

"Ford Motor Company rekommenderar sina kunder att inte använda originaldomkraften mer än en gång.

Domkraften är bara en nödutrustning. Man bör byta efter varje punktering, säger Ola Norberg, informationsansvarig på Ford i Sverige till VK."

Och det gäller definitivt inte bara Ford. Måste gräva fram manualen till min Volkswagen från 2018 för att verifiera, men jag är ganska säker på att jag läste något liknande i den. Samma gäller manualer för flera andra bilar jag haft, från exempelvis Mitsubishi och Subaru.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nu skall du få ett tips av mig, om du råkar ut för att ett hjul inte släpper med alla bultar borta, skruva dit bultarna igen, men bara fingerlöst, och backa dom en liten mm, släpp ner bilen och kör en liten sväng i låg hastighet(30-100m, inte någon km eller två)

Hade missat ditt inlägg, tack för tipset! 😊