Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk
Medlem

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/person-fastkl%C3%A4md...

"– En man mekade med sin bil, och domkraften gav med sig. Mannen, eller någon kroppsdel, blev kvar under bilen, säger polisens presstalesperson Thomas Fuxborg."

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/person-fastkl%C3%A4md...

"– En man mekade med sin bil, och domkraften gav med sig. Mannen, eller någon kroppsdel, blev kvar under bilen, säger polisens presstalesperson Thomas Fuxborg."

Undrar vad det var för kroppsdel?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du förlitar dig på en liten o-ring från billigaste leverantören. Inget jag hade chansat mitt liv med.

Jag köpte min Biltema 2-tons domkraft 1989 & den lilla sket o-ringen håller fortfarande! Men jag har även 2st pallbockar inköpta samma år som jag använder naturligtvis.

På den tiden fick man med extra o-ringar/sprintar & plugg samt en sprängskiss på möget!

https://photos.app.goo.gl/rSdjv8HKMVqqzPY36

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

TS pratar om att byta däck och inget annat.
Att få bilen över sig är omöjligt men visst bromsskivan lär ju ta en smäll.

Jag tror många byter ett däck i taget och tiden för när det inte är nåt däck på utan bultar är ungefär 30 sekunder.
Visst det är en risk men känns inte överhängande tycker jag men kanske ett däck under är bra för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ställt under en pallbock vid ett vanligt hjulskifte. Men det har inte någon betydelse, eller hur många som struntar i det. För det är nämligen vad man BÖR göra.

Visserligen så har jag en domkraft med mekanisk låsning på. Vilket väl de flesta saknar.

Permalänk
Medlem

Min kollega började dagens personalmöte med att informera om att vederbörandes make hittats avliden under bilen. Det lät som att en pallbock placerats oturligt och på något vis gett vika.
En äldre mycket van mekaniker.

Fy fan, säger jag bara.

RIP!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Domkraft räcker för däckbyte OM den används korrekt! Finns låsning så är de ännu bättre. Men så fort man ska hålla på och fippla med diverse (måla ok, kolla belägg, putsa upp nåt, dricka kaffe) och det inte är tal om något sekundsnabbt däckbyte då rekommenderas pallbock.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Alla med någon riskmedvetenhet använder pallbock eller domkraft/lyft med mekanisk spärr. Jag byter aldrig "bara" däck t.ex., man kollar över bromsar, damasker, bärarmar, fjäderben etc., inte F-N sticker man in huvudet i hjulhuset utan en bock...
Ni som tycker det tar lång tid att ställa under en bock, hur 17 bär ni er åt? Tar det längre än några tiotals sekunder ska man nog inte byta däck själv överhuvudtaget.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140159

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Min kollega började dagens personalmöte med att informera om att vederbörandes make hittats avliden under bilen. Det lät som att en pallbock placerats oturligt och på något vis gett vika.
En äldre mycket van mekaniker.

Fy fan, säger jag bara.

RIP!

Ironiskt att han ev hade klarat sig om han använt en domkraft istället då.

Säkert bra med pallbockar men det känns ju märkligt att det säljs domkrafter nuförtiden som är så på gränsen att de ska falla ihop efter 2 minuter med konstant tryck och bara ska användas under hissning annars sjunker de ihop eller kollapsar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det är lätt att det blir så här när så kallade "youtubers" inte ens använder pallbockar när de byter hjullager i gruset.

https://youtu.be/5Vz6KJu6Lag

Å herre jösses, aldrig sett något så amatörmässigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hmm... mycket Kina-gods där, som på Clas Ohlson...? 🤔😕👎

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Riktigt dåligt av Biltema att inte åtminstone ta tillbaka domkraften på reklamation. Vilket varuhus gällde detta?

På min lokala Biltema skulle de utan tvekan tagit tillbaka den. Har handlat _mycket_ på Biltema genom åren och de har aldrig nekat mig retur. Även när jag själv varit "vållande" så att säga.

Blev domkraften kaputt eller gick den pumpa upp igen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Ironiskt att han ev hade klarat sig om han använt en domkraft istället då.

Säkert bra med pallbockar men det känns ju märkligt att det säljs domkrafter nuförtiden som är så på gränsen att de ska falla ihop efter 2 minuter med konstant tryck och bara ska användas under hissning annars sjunker de ihop eller kollapsar.

Det går ju att använda domkrafter dumt utan att det är ett direkt fel på domkraften också, tex inte stänga sänkventilen ordentligt eller använda domkraften på mjukt underlag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Riktigt dåligt av Biltema att inte åtminstone ta tillbaka domkraften på reklamation. Vilket varuhus gällde detta?

På min lokala Biltema skulle de utan tvekan tagit tillbaka den. Har handlat _mycket_ på Biltema genom åren och de har aldrig nekat mig retur. Även när jag själv varit "vållande" så att säga.

Blev domkraften kaputt eller gick den pumpa upp igen?

Det var Biltema i Lund. Har inget att anmärka mot varuhuset, brukar vara bra och hjälpsam personal. Jag har reklamerat andra saker och gjort returer innan utan konstigheter så vet inte varför just domkrafter behövde hanteras på ngt annat sätt men så var det iaf vid det tillfället.

Kände mig inte så sugen på att prova den ngt mer efter så bara packade in den i kartongen sen har den stått i nån hörna i garaget och bokstavligt samlat damm. Nästa runda åker den med till tippen.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Det var Biltema i Lund. Har inget att anmärka mot varuhuset, brukar vara bra och hjälpsam personal. Jag har reklamerat andra saker och gjort returer innan utan konstigheter så vet inte varför just domkrafter behövde hanteras på ngt annat sätt men så var det iaf vid det tillfället.

Kände mig inte så sugen på att prova den ngt mer efter så bara packade in den i kartongen sen har den stått i nån hörna i garaget och bokstavligt samlat damm. Nästa runda åker den med till tippen.

Riktigt tråkigt i vart fall. Man har ju varit med om en och annan domkraft som sjunker sakta så man får pumpa då och då men aldrig någon som bara trillat ihop helt och hållet.

Tur det inte gick värre än det gick!

Permalänk
Rekordmedlem

Den här videon kan kanske intressera någon som undrar vad en pallbock och en vanlig simpel domkraft tål och om inte så är det roligt att se på när nått krossas, de visar hur man krossar fönster med pallbockar på det svåra sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Biltema i Örebro vägrar reklamationer om man inte har kvitto, orkade inte tjafsa.
Tyvärr fortsätter jag gå dit mot bättre vetande, det är ju sämsta tänkbara kvalite på allt, bara för att det är närmast. Men jag sparar åtminstone kvittona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vitnir:

Biltema i Örebro vägrar reklamationer om man inte har kvitto, orkade inte tjafsa.
Tyvärr fortsätter jag gå dit mot bättre vetande, det är ju sämsta tänkbara kvalite på allt, bara för att det är närmast. Men jag sparar åtminstone kvittona.

Klart du måste ha kvitto om du ska reklamera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte enligt konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Detta är nästan det mest lustiga. De hade "efter undersökning av domkraften" konstaterat att det inte var något fel på den.
Problemet var bara att de aldrig tog emot domkraften, så de kunde rimligen inte ha undersökt den (om de inte brutit sig in i mitt garage och gjort det i lönndom) så detta var ett rent falsarium från Biltemas sida. Jättemärkligt egentligen att ljuga på det sättet när det är så uppenbart att jag kan bevisa att den varit i min ägo hela tiden. De kanske kör detta som standardsvar när man reklamerar eller så kanske det var någon "praktikant" som svarade. Har aldrig reklamerat ngt hos Biltema innan så vet inte hur det brukar funka...

Hade du inte med dig domkraften när du reklamerade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vitnir:

Inte enligt konsumentverket.

Hur ska du bevisa att det inte gått över tre år sedan köpet om du inte har kvitto?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vitnir:

Inte enligt konsumentverket.

Nej, men du måste kunna visa att du faktiskt köpt den där. Tex med kontoutdrag eller kvitto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nej, men du måste kunna visa att du faktiskt köpt den där. Tex med kontoutdrag eller kvitto

Ja kvitto. Kontoutdraget bevisar ju inte att du har köpt det

Jag ska försöka reklamera en shifter. Men tydligen måste man ha en warranty card så där spelar kvitto ingen roll. Även om jag har bevis jag har köpt det kan jag inte reklamera för det krävs tydligen warranty card enligt polsk lag eller så får de inte reparera.

Kanske blir dragen på en halv vals där men säkert rätt att jag inte kan kräva garanti utan warranty card som ska ha följt med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Prylen var uppenbart helt oanvänd och i deras brandade kartong samt trasig. Men de vägrade blankt så jag kom aldrig till att bevisa det med kontoutdrag. Sen blev jag så sur att jag bara gick därifrån annars hade jag krävt att prata med någon chef.

Permalänk
Skrivet av Vitnir:

Prylen var uppenbart helt oanvänd och i deras brandade kartong samt trasig. Men de vägrade blankt så jag kom aldrig till att bevisa det med kontoutdrag. Sen blev jag så sur att jag bara gick därifrån annars hade jag krävt att prata med någon chef.

Du kan ju ha köpt den begagnad och då har du inte rätt att reklamera den. Det är endast den ursprunglige köparen som har rätt att reklamera den. Sedan kan de inte veta om det var mer än tre år sedan du köpte den. Det är möjligt att man kan gissa sig till ungefär när du köpte den i och med att kartongen säkert byter utseende ibland, men det är inte rimligt att personalen ska ha koll på ändringar på kartongens utseende. Kontoutdrag är besvärligt eftersom du kan ha köpt något annat den gången. På kontoutdraget står det ju bara ett belopp.

Om man köper den i en butik, kan man i så fall reklamera den i en annan butik som tillhör samma kedja? T.ex. att man köper den på Biltema i Södertälje men reklamerar den på Biltema i Norrtälje.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att få tillbaka pengarna eller inte men om det skulle vara ett fel på domkraften så kan det leda till en allmän återkallelse för att det felet kan finnas på samtliga.

Just risken att andra kan bli skadade av samma fel är som jag ser det huvudskälet till att reklamera.

Att sedan använda pallbock - det är inte så enkelt på moderna bilar där man inte har så många bra ställen att sätta en pallbock då många delar är så veka att du istället skapar en skada i chassiet på bilen och riskerar att krocksäkerheten blir sämre om du får pallbocken på fel ställe. Ibland är enda stället att få till en pallbock på bärarmarna eller deras infästningar och då måste man in och kräla under bilen, vilket kan vara mer riskabelt än att bara byta hjulet.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hade du inte med dig domkraften när du reklamerade den?

Jo det är väl klart. Hade den med mig till butiken.

Skrivet av ehsnils:

Det är en sak att få tillbaka pengarna eller inte men om det skulle vara ett fel på domkraften så kan det leda till en allmän återkallelse för att det felet kan finnas på samtliga.

Just risken att andra kan bli skadade av samma fel är som jag ser det huvudskälet till att reklamera.

Att sedan använda pallbock - det är inte så enkelt på moderna bilar där man inte har så många bra ställen att sätta en pallbock då många delar är så veka att du istället skapar en skada i chassiet på bilen och riskerar att krocksäkerheten blir sämre om du får pallbocken på fel ställe. Ibland är enda stället att få till en pallbock på bärarmarna eller deras infästningar och då måste man in och kräla under bilen, vilket kan vara mer riskabelt än att bara byta hjulet.

Exakt. Hade jag köpt något handverktyg eller liknande som gick sönder ”pre-mature” så hade jag bara förbarmat mig själv och lovat dyrt och heligt att aldrig köpa dålig kvalitet igen. Men det tror jag de flesta är med på. Det är billigt på Biltema, ibland har man tur (köpte tex en balanserad gummihammare där som visade sig vara kanon) men de flesta gånger får man nog det man betalar för och nån gång åker man på riktiga stinkers. Problemet i detta fallet var som sagt att det är förenat med potentiell personskada, kanske värre, och de hade en rätt slapp attityd till det hela och av just den anledningen kände jag det var viktigt att upplysa potentiella köpare om den risken. Vad jag tror flera (mig inkluderad!) också insåg var att det nog är ganska så smart att använda tex pallbockar för att säkra upp bilen även om det bara gäller ”snabba däckskiften”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är en sak att få tillbaka pengarna eller inte men om det skulle vara ett fel på domkraften så kan det leda till en allmän återkallelse för att det felet kan finnas på samtliga.

Just risken att andra kan bli skadade av samma fel är som jag ser det huvudskälet till att reklamera.

Att sedan använda pallbock - det är inte så enkelt på moderna bilar där man inte har så många bra ställen att sätta en pallbock då många delar är så veka att du istället skapar en skada i chassiet på bilen och riskerar att krocksäkerheten blir sämre om du får pallbocken på fel ställe. Ibland är enda stället att få till en pallbock på bärarmarna eller deras infästningar och då måste man in och kräla under bilen, vilket kan vara mer riskabelt än att bara byta hjulet.

Eller också skjuter man bara in ett av de andra däcken under tröskellådan eller annat lämpligt ställe, medans bilen är upplyft. Skulle något hända, faller bilen typ 3-5cm, om man inte har en högre SUV och bromsskivan klarar sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Så klart att man inte använder pallbock brukar ni göra det exempelvis när ni fått punktering efter vägen och byter till reservhjulet? Då är det en betydligt sämre domkraft som ligger i bilarna...

Otroligt att inte Biltema reklamerade den det ska dom självklart göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Så klart att man inte använder pallbock brukar ni göra det exempelvis när ni fått punktering efter vägen och byter till reservhjulet? Då är det en betydligt sämre domkraft som ligger i bilarna...

Men då är det bara ett hjul och det utförs med en engångsdomkraft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S