Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Yrrol https://m.imdb.com/title/tt0111807/
Vad ska man säga legendarisk!
En av få svenska filmer som får mig att le, blir att se Lyrro här näst och se om den håller måttet!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tenet
Sammanfattar den filmen med ett ord - "VA"...??
Herr Nolan har gjort sig ett namn med göra filmer som kräver eftertanke och fullt fokus men denna gången vetefan om han inte tittat för djupt i sitt svamp-förråd...
Grymt rörig och onödigt tillkrånglad film som dessutom är utdragen till 2,5 h.
Nej, detta var fan inte bra!
2/10

Permalänk
Medlem

Fast & the furious 7 - Jason staham dyker upp och kickar butt. Bilar hoppar mellan skyskrapor. Ja, vad kan man säga, helt verklighetstroget. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Igår såg jag Life (https://www.themoviedb.org/movie/395992-life) med Jake Gyllenhaal, Ryan Reynolds och Rebecca Ferguson.
Den internationella rymdstationen får in jordprover från mars och upptäcker en levande slags organism som är väldigt kraftfull och effektiv. Det tar hus i helsikes. Mycket specialeffekter och grafik.

Karaktärerna tar många irrationella beslut som jag inte tycker passar en astronaut vars fokus bör ligga på uppdragets slutförande och inte så mycket sin egen och kollegors hälsa. Vilket när astronauterna ständigt bryter mot denna tumregel frustrerar. Kampen mot utomjordingen handlar om att stänga dörrar och slussar ...Väldigt många dörrar och slussar.
Rebecca Ferguson är tydlgen en skdespelerska helt utan charm.
Betyg 5/10

Permalänk
Medlem

Såg nyligen "Boss Level" och hade låga förväntningar, blev förvånansvärt imponerad. Underskattad film.

https://www.imdb.com/title/tt7638348/

7/10 och jag är kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Såg nyligen "Boss Level" och hade låga förväntningar, blev förvånansvärt imponerad. Underskattad film.

https://www.imdb.com/title/tt7638348/

7/10 och jag är kräsen.

Lanseringsår 2021?!
Hur fan lyckades du se den redan...?

Permalänk
Medlem

Alien Directors Cut(1979)

Aliens Special Edition(1986)

Tvåan tycker jag är så mycket bättre och coolare på alla sätt. Så välgjord att man fortfarande tappar hakan. Loadern är så grym, varför har vi inte såna på lagren, skulle söka jobb där direkt haha.
Ingen CG idag klarar att åstadkomma realismen i denna film vad jag sett. Närbilderna av Aliens ser hiskligt realistiskt ut.
I filmen får man verkligen känslan av hur stort komplexet är, hur stor skalan är på atmosfärprocessorerna, mycket varierande miljöer och action också.

Ettan är väl bra men tycker skådespelarna (bra skådisar är jue med men insatserna saknar lite inlevelse på något sätt, svårt att sätta fingret på.) och hur den utspelar inte riktigt håller hela tiden jämfört med tvåan.
Som när Facehuggern släppt från Kane och dom bara valsar in och ska leta efter den med ficklampor.... Det är en "dödlig organism" med syra i blodet och dom går in utan vapen. Inte så logiskt.
När dom letar efter Alien har dom bara nät och en kattel-prod. Den bet sig precis ut genom bröstkorgen inifrån en människa med feta huggtänder och sprang iväg med en fart ingen människa kan hänga med. Chanslösa.
Dallas kryper runt i airducts ensam när den precis massakrerat Brett och dragit iväg honom.. Inte en chans, dödsdömt. Osv.

Men det är jue en skräckfilm! Hur ofta är dom logiska liksom haha. Tror det är just för att Tvåan är så grymt välgjord som Ettan faller i ett annat ljus. Man jämför som man kanske inte gjort annars. Tvåan har väl också logiska luckor men inte på samma sätt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ettan är väl bra men tycker skådespelarna och hur den utspelar inte riktigt håller hela tiden jämfört med tvåan.

Tycker du är för hård mot ettan

De har ju helt enkelt inte massa vapen på skeppet: de är "truckers in space" inte ett gäng militärer. Så de tar vad de har och gör vad de kan, och de fixar ju eldkastare åtminstone.
Nå jag håller med om att det finns en del skräckfilmsbeteende, men inte inte en tiondel av tex Alien Covenant som gjorde mig nästan förbannad när jag tittade på den.

Dold text
Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tycker du är för hård mot ettan

De har ju helt enkelt inte massa vapen på skeppet: de är "truckers in space" inte ett gäng militärer. Så de tar vad de har och gör vad de kan, och de fixar ju eldkastare åtminstone.
Nå jag håller med om att det finns en del skräckfilmsbeteende, men inte inte en tiondel av tex Alien Covenant som gjorde mig nästan förbannad när jag tittade på den.

Dold text

Ja kanske var lite väl hård. Beror så mycket på setting också. Ibland får man inte den där inlevelsen oavsett vilken film man ser just då.
Covenant.. Den har jag glömt bort allt vad den handlade om, tur är väl det haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Lanseringsår 2021?!
Hur fan lyckades du se den redan...?

Alla ser inte film på en av sjuttioelva trötta streamingtjänster. I detta fall verkar den ha läckt ut och finns på en sökmotor nära dig...

Permalänk
Medlem

Savage - Film om en killes uppväxt in i nya zealands gängvärld och slutligen ut ur den. Bra och sorglig. Det är även lite komiskt nästan när man ser hur Macho dessa hårda grabbar ska vara till en nivå där det bara blir patetiskt. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tenet

Vad ska man säga? Christopher Nolan har nästan lyckats lika bra som man kan förvänta sig. Interstellar är fortfarande min favorit men jäklar vilket drag man får uppleva när Tenet ligger i spelaren. Jag anser att detta är den bästa filmen jag sett under skitåret 2020.

Tenet är en vansinnigt smart actionfilm och de som inte fattar grejen (kritiker) läser alldeles för få Sci-Fi böcker.

Filmen kräver dock rätt hårdvara. Kör med 65" LG OLED och ett 5.1.2 system. Tyvärr stödjer inte filmen Atmos men min stärkare (Yamaha RX-A1070) är duktig på att flytta upp rätt ljud till Atmoshögtalarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tenet här med, jag får väl ställa mig mellan dom två tidigare inlägg om filmen. Mästerlig i många aspekter som väntat av en film av Nolan. Men här hamnade själva konceptet i på tok för stort fokus, inte mycket annat finns där, i princip allt annat känns som en eftertanke. Filmen har varken mycket att berätta eller karaktärer utanför detta. Det i kombination med att den första akten kändes väldigt framstressad gjorde det hela föll en hel del.

Helt klart sevärd för spektaklet, men en rätt tom film, och trots att jag tyckte att sista akten faktiskt löste upp filmen rätt snyggt rent strukturellt så var det väl inte mycket till payoff när eftertexterna började rulla.

Nolan har en väldigt stark katalog av filmer, men vid det här laget börjar jag tvivla på att han någonsin kommer släppa en film som jag kommer placera högre än Memento. Men man ska väl vara glad ändå, han är en av de få "riktiga filmskaparna" idag som faktiskt får göra dyra intressanta filmer med rätt fria tyglar.

Permalänk
Medlem

Såg halva Tenet sen var det bra, inget för mig helt enkelt. Tur att alla gillar olika iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad ska man säga? Christopher Nolan har nästan lyckats lika bra som man kan förvänta sig. Interstellar är fortfarande min favorit men jäklar vilket drag man får uppleva när Tenet ligger i spelaren. Jag anser att detta är den bästa filmen jag sett under skitåret 2020.

Tenet är en vansinnigt smart actionfilm och de som inte fattar grejen (kritiker) läser alldeles för få Sci-Fi böcker.

Filmen kräver dock rätt hårdvara. Kör med 65" LG OLED och ett 5.1.2 system. Tyvärr stödjer inte filmen Atmos men min stärkare (Yamaha RX-A1070) är duktig på att flytta upp rätt ljud till Atmoshögtalarna.

https://i.imgur.com/B7XlFZz.jpg

Då blir det fint på 4k projektorn hemma kan jag tänka!
Kör dock i SDR, blir för mycket kompromisser i HDR och projj, hellre en grym SDR bild, än en ok HDR!
Ser fram emot denna, då jag också gillar inception, interstellar etc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Då blir det fint på 4k projektorn hemma kan jag tänka!
Kör dock i SDR, blir för mycket kompromisser i HDR och projj, hellre en grym SDR bild, än en ok HDR!
Ser fram emot denna, då jag också gillar inception, interstellar etc!

Du kommer knappast att bli besviken, filmen är suverän!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Nu är jag på det igen, karantän=massa filmer.

Fixade hem Sagan om Ringen Trilogin 4K UHD samtidigt som Tenet och jäklar alltså...

Skaffade aldrig Blu-ray versionerna utan har en urgammal DVD-box och nu när jag kör igång senaste boxen (Blu-ray 4K UHD) med min LG OLED 65" och min Oppo 4K-spelare så är det verkligen överdjävligt bra.

Alla vet naturligtvis precis hur bra dessa tre filmer är men att uppleva dem i 4K med Dolby Vision och Dolby Atmos är minst tre steg uppåt. Helt enkelt sanslöst bra, man sitter framför TV:n och tappar hakan...

Här kommer en reprisbild:

Nio skivor totalt, bioversionerna ligger på en disk vardera, extended ligger på två diskar. Har aldrig tidigare faktiskt stött på någon film som kräver mer än en skiva. Lätt värt tusenlappen jag gav för kalaset.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Aquaman UHD på Lg 65CX... inte min typ av film, tjejen gillar sånt
jag ger 6/10... men bilden! jävlars 9,5/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Tenet
Sammanfattar den filmen med ett ord - "VA"...??
Herr Nolan har gjort sig ett namn med göra filmer som kräver eftertanke och fullt fokus men denna gången vetefan om han inte tittat för djupt i sitt svamp-förråd...
Grymt rörig och onödigt tillkrånglad film som dessutom är utdragen till 2,5 h.
Nej, detta var fan inte bra!
2/10

Hehe

Jag var också lite splittrad även om jag ger den ett klart högre betyg än 2, jag gillar generellt science fiction men den här var tyvärr för fantasifull för min smak, när man till slut (åtminstone i vissa scener) kommer på sig själv med att sitta och garva så är det ett tecken. Tycker att filmen fått väl höga betyg på imdb men det kan varit min fantasi som inte räckte till.

En väldigt tacksam film att göra en parodi på i framtiden, typ "Hot Shots!".

Permalänk
Medlem

"The Blackout" är en science fiction/thriller som blandar och ger men den är ändå underhållande eftersom den är så pass annorlunda, en cool idé som inte riktigt håller hela vägen, själva storyn borde slipats på mer. Ett problem dock med dubbningen, skulle hellre sett den på originalspråk.

Tycker man ändå ser vissa tecken på att rysk film går framåt, stålar verkar finnas och den här hade en rejäl budget, de kan säkert få till en riktigt bra rulle inom en snar framtid (typ hög "Hollywood klass").

Kanske 5 av 10 men tycker ändå den är klart sevärd, coola miljöer, en ganska skruvad annorlunda plot.

Permalänk
Medlem

Alien 1979
Ger mig fortfarande kalla kårar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Love and Monsters (2020), lättsam popcorn underhållning som gick att se på. Bra ljudmix.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Joker 6 av 10 i betyg. Intressant film om hur Jokern kom till i DC serierna. Filmen erbjuder en väldigt annorlunda "superhjälte/skurk" historia vilket känns väldigt välkommet som omväxling. Den är dock lite långdragen och att se en viss person skratta 35ggr i vad som ibland känns som 25 minuter istället för 25 sekunder känns lite överdrivet. Jag vet att det är Joker's grej men det går till överdrift här vilket faktiskt drar ned betyget en smula vad gäller mig iallafall. Overall helt okej.. ångrar inte att jag såg den men betyget på IMDB är helt åt helsike det. Inte ens nära 8,5/10 i betyg.. snacka om att denna karaktär fic k en boost av Heath Ledgers insats i The Dark Knight och hans tragiska bortgång just efteråt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Inget som var bra, men min frus morbror är med i den så

Sky Sharks

https://www.imdb.com/title/tt3977848/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Joker 6 av 10 i betyg. Intressant film om hur Jokern kom till i DC serierna. Filmen erbjuder en väldigt annorlunda "superhjälte/skurk" historia vilket känns väldigt välkommet som omväxling. Den är dock lite långdragen och att se en viss person skratta 35ggr i vad som ibland känns som 25 minuter istället för 25 sekunder känns lite överdrivet. Jag vet att det är Joker's grej men det går till överdrift här vilket faktiskt drar ned betyget en smula vad gäller mig iallafall. Overall helt okej.. ångrar inte att jag såg den men betyget på IMDB är helt åt helsike det. Inte ens nära 8,5/10 i betyg.. snacka om att denna karaktär fic k en boost av Heath Ledgers insats i The Dark Knight och hans tragiska bortgång just efteråt.

Jasså? Jag hade lätt gett den filmen 8 eller 9 / 10. Har sett den två gånger, tycker den är svinbra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jasså? Jag hade lätt gett den filmen 8 eller 9 / 10. Har sett den två gånger, tycker den är svinbra

Ja precis och det är säkert inget mer fel på dig än vad det är med Joker.. Haha nädå såklart är smaken alltid som baken. Delad och syrlig. För just mig så räckte den inte ända fram dock just pga det jag nämnde ovanför.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Joker 6 av 10 i betyg. Intressant film om hur Jokern kom till i DC serierna. Filmen erbjuder en väldigt annorlunda "superhjälte/skurk" historia vilket känns väldigt välkommet som omväxling. Den är dock lite långdragen och att se en viss person skratta 35ggr i vad som ibland känns som 25 minuter istället för 25 sekunder känns lite överdrivet. Jag vet att det är Joker's grej men det går till överdrift här vilket faktiskt drar ned betyget en smula vad gäller mig iallafall. Overall helt okej.. ångrar inte att jag såg den men betyget på IMDB är helt åt helsike det. Inte ens nära 8,5/10 i betyg.. snacka om att denna karaktär fic k en boost av Heath Ledgers insats i The Dark Knight och hans tragiska bortgång just efteråt.

Nu handlar Joker inte alls om hur jokern kom till i DC serierna så du har nog missuppfattat denna filmen lite om du säger så
Jag är tyvärr en av få som inte alls gillar den här filmen. Skulle ge den 4/10.

Permalänk
Medlem

Die Hard 2.

Hela Fargo serien.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Joker för mig är Juaquin Phoenix, en av mina absoluta favoritskådespelare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

I'm your woman (2020)
https://m.imdb.com/title/tt10243992/
Trodde inte den skulle vara så bra.
Såg filmen i HDR via amazon prime på en LG CX och detta gjorde filmupplevelsen ännu bättre
Jag ger filmen 8.5/10