Välkyld GTX 1050 Ti med i9 processor, snabb och kall, bra eller ej?

Permalänk
Medlem

Välkyld GTX 1050 Ti med i9 processor, snabb och kall, bra eller ej?

Hej Sweclockers! Ny här och har några frågor angående denna bygg:

https://www.inet.se/datorbygge/b1223307/1050-ti-med-i9

]GTX 1050 Ti med i9[/url]

Länk till datorbygge

Bild datorbygge inet

Mina behov är att min dator ska vara tyst och snabb med "relativ" modern grafik. Jag kör mestadels gamla spel som D2, D3, WC3 men också Skyrim och EUIV (som är riktigt RAM krävande). Använder också Fusion 360...men kan tänka mig köpa spel som Yakuza 7 eller FFXV (som jag antar kan fungera på låga inställningar?). Sen kör jag också PS2 emulator och då vill jag ha en kraftig processor (hence i9). Sen kollar jag på stream och annat...

Nu har jag kollat in sweclockers reviews på GTX 1050 Ti och googlat runt lite och tydligen ska den vara otroligt tyst och bra!

Grejen är att jag har en laptop ROG i7 Geforce GTX 670M men efter 7+ år så är det dags att byta då fläkten låter som en motorsåg och batteriet blinkar konstant och slår av sig efter 2 minuter typ om den inte kopplas in. Den brukar stänga av sig ibland när jag kör spel länge på den också...

Så nu inför mellandagsrean (ifall den blir av) tänkte jag kolla vad alternativen skulle vara och vill gärna ha eran opinion till detta. Skulle det vara bättre att investera i kanske en GTX 1660 6gb istället? Isåfall vilken av dom? Har någon erfarenhet eller räcker mitt grafikkort till syftet tro? Så länge den är tyst och väl kyld (ingen vattenkylning!) så är jag nöjd.

Hur snabb kommer denna dator bli? Har jag för mycket RAM? Behöver jag fler/mindre fläktar?

Tack för alla råd!

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva starkare PSU. 10900 är riktigt törstig.
Sedan kan du få en bra mycket mer prisvärd SSD.
en 2TB PCI-E Gen 4.0 ligger på omkring 3300:- nu för tiden, eller en bra 1TB för runt en tusenlapp.

Det är riktigt overkill med en 10900, du kan nog komma ned på under 10 000:- och fortfarande få riktigt fin prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wiz33:

Hej Sweclockers! Ny här och har några frågor angående denna bygg:

https://www.inet.se/datorbygge/b1223307/1050-ti-med-i9https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1223307/1050-ti-med-i9]GTX 1050 Ti med i9[/url]

Länk till datorbygge

Bild datorbygge inet

Mina behov är att min dator ska vara tyst och snabb med "relativ" modern grafik. Jag kör mestadels gamla spel som D2, D3, WC3 men också Skyrim och EUIV (som är riktigt RAM krävande). Använder också Fusion 360...men kan tänka mig köpa spel som Yakuza 7 eller FFXV (som jag antar kan fungera på låga inställningar?). Sen kör jag också PS2 emulator och då vill jag ha en kraftig processor (hence i9). Sen kollar jag på stream och annat...

Nu har jag kollat in sweclockers reviews på GTX 1050 Ti och googlat runt lite och tydligen ska den vara otroligt tyst och bra!

Grejen är att jag har en laptop ROG i7 Geforce GTX 670M men efter 7+ år så är det dags att byta då fläkten låter som en motorsåg och batteriet blinkar konstant och slår av sig efter 2 minuter typ om den inte kopplas in. Den brukar stänga av sig ibland när jag kör spel länge på den också...

Så nu inför mellandagsrean (ifall den blir av) tänkte jag kolla vad alternativen skulle vara och vill gärna ha eran opinion till detta. Skulle det vara bättre att investera i kanske en GTX 1660 6gb istället? Isåfall vilken av dom? Har någon erfarenhet eller räcker mitt grafikkort till syftet tro? Så länge den är tyst och väl kyld (ingen vattenkylning!) så är jag nöjd.

Hur snabb kommer denna dator bli? Har jag för mycket RAM? Behöver jag fler/mindre fläktar?

Tack för alla råd!

Jag har skrivit testpiloten för grafikkortet i fråga och visst, GTX 1050Ti med TWFRZ-kylaren från MSI är bra. Men det är ett 4 år gammalt grafikkort. Fundera på vitsen med att köpa ett så pass gammalt grafikkort till en ny modern dator.

Jag hade onekligen gått på ett GTX 1650-GTX 1660 Ti beroende på pris. Om du har krav på ljudnivå så är det bara att leta efter ett av korten med semi-passiv drift och stor kylare. De nyare korten utan RTX från Nvidia drar inte många watt vid last.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Viking

Grejen är att för "bara" 2000kr extra kan du få den här:

Och nu valde jag bara sådant som finns i lager.

Windows rekommenderar jag att du köper själv för en hundring och installerar.

Edit: Här har du ett till alternativ som har bättre processor men mycket sämre grafikkort än ovanför:
https://www.inet.se/datorbygge/b1223333/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ojoj, tack för snabba svar, och tack DavidtheDoom, jag får nog tänka om, men just den i9 hade 65W TDP så den tror jag jag behåller dock. Det får kosta vad det kostar. Ska se vilken GTX 1650/1660 jag hittar!

Donnerstal: Jag har inget behov av ett helt nytt grafikkort, kör mestadels gamlare spel...tack endå

Tackar! Jag återkommer om en stund!

Permalänk
Viking
Skrivet av wiz33:

Donnerstal: Jag har inget behov av ett helt nytt grafikkort, kör mestadels gamlare spel...tack endå

Ta en titt på andra bygget jag länkade också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har PCX2 (gissar du använder den) multicore support? Annars är det ju bortkastade pengar. 10600k funkar ju lika bra för det ändamålet isåfall. Extra pengarna kunde du köpa en gpu med biffigare kylare på och klocka ner så får du en tyst dator. 350W kommer du inte långt heller med en i9a. Du skulle få reboots hela tiden.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Finns billigare sätt att få windows 10.... Mycket billigare.

Dessutom bör man få en riktigt fin dator för runt 17k. Jag hade däremot gått på samma linje som Donnerstal och lägga till 2k för att få RTX3070 i mitt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiz33:

Ojoj, tack för snabba svar, och tack DavidtheDoom, jag får nog tänka om, men just den i9 hade 65W TDP så den tror jag jag behåller dock. Det får kosta vad det kostar. Ska se vilken GTX 1650/1660 jag hittar!

Donnerstal: Jag har inget behov av ett helt nytt grafikkort, kör mestadels gamlare spel...tack endå

Tackar! Jag återkommer om en stund!

Tjo! Tack för alla bra tips! Jag går nog på det bygget med 1660, ni har övertygat mig

Dock moderkortet vill jag att det ska ha trådlöst nätverk (min mobil använder laptopen som router) men hur bra den är vet jag ej (B460M MAG MORTAR WIFI, tog den för billig+bra omdömen)...annars går jag på Donnerstals bygge:

Nya bygget med 1660 6gb grafik istället

https://www.inet.se/datorbygge/b1223366/nya-bygget-med-1660-6gb

]Nya bygget länk[/url]

Länk

Jag är dock väldigt fast på den där i9 10900 då den har låg TDP

Får läsa vidare vart man skaffar win10 för en ynka hundring...annars så väntar jag på köpet när mellandagsrean börjar

Jag bockar och tackar er allihopa!