Vilka skärmar till jobbet för grafiskt arbete/video/webb/digitalt

Permalänk
Medlem

Vilka skärmar till jobbet för grafiskt arbete/video/webb/digitalt

Jag skulle vilja ha bra tips på skärmar till mitt jobb, där jag jobbar med digital produktion. Jag gör allt från idé till slutgiltig produktion i främst Adobe Photoshop, After Effects, Premier etc. Det är även trycksaker så färgspektrat är väldigt viktigt, Adobe RGB + sRGB är således en viktig faktor. Jag behöver en pålitlig skärm som ögonen inte ploppar ut efter 8h jobb.

Jag har kollat på hundratals modeller men vissa är svåra att hitta omdömen på, och många är väldigt gamla modeller.

Jag gillar egentligen att ha en skärm, sitter på en 32" Acer Predator XB3 hemma och där är problemet att jag inte får plats med skärmen i djup, pga dess storlek. Jag tycker dock att upplösning QHD/1440p är tillräcklig på den och 4K hade blivit tufft för ögonen.

Jag hade hemma en LG 27GL850 och jag tyckte att pixeltätheten blev lite väl smått på den och skalning i Windows verkar fungera sisådär i vissa program, så jag tror inte riktigt på 4K på en skärm i dagsläget för min del.

Så, jag tror att det ändå slutar i 2x27" med QHD/1440p.

Jag kommer köra en setup med ett Nvidia Geforce RTX 3080 (Nvidia Studio) om det är till någon hjälp.

Någon med bra erfarenheter? Budget: Vet ej, men inte Eizo-priser.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eizos Coloredge-modeller svarar mot behov som att växla mellan sRGB och AdobeRGB. Men eftersom det är uttryckligen utanför din budget har Benq flera alternativ. Går igenom ett av dem här hur de fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/28609-trimma-in-korrekta-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eizos Coloredge-modeller svarar mot behov som att växla mellan sRGB och AdobeRGB. Men eftersom det är uttryckligen utanför din budget har Benq flera alternativ. Går igenom ett av dem här hur de fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/28609-trimma-in-korrekta-...

Går det att sätta kalibrering på skärmar idag utan att köpa kalibreringsverktyg, enbart köra mjukvara? Eftersom det är mitt nya jobb som ska ha det och det inte är en byrå utan ett litet privat företag, så kommer det nog inte köpas in något för kalibrering etc. Om jag får till ett inköp av en bra skärm så är det nog så långt jag kommer kunna gå. Sedan får man ställa in efter egna ögon.

Vad är ditt tips för att få till det så bra som möjligt utan fysiska verktygen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najze:

Vad är ditt tips för att få till det så bra som möjligt utan fysiska verktygen?

Du kommer inte undan mätutrustning i någon form för att få korrekta färger. Vill du vara säker på att det du ser på skärmen är det rätta så måste man kalibrera. Finns inga magiska genvägar. Däremot finns det gott om exempel på hur även stora produktioner in om film och TV har drabbats av förseningar och kostnader på miljonbelopp därför att någon har bestämt sig för att de kan köra "på ögat".

En X-rite i1 Display Pro fungerar utmärkt för detta: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kommer inte undan mätutrustning i någon form för att få korrekta färger. Vill du vara säker på att det du ser på skärmen är det rätta så måste man kalibrera. Finns inga magiska genvägar. Däremot finns det gott om exempel på hur även stora produktioner in om film och TV har drabbats av förseningar och kostnader på miljonbelopp därför att någon har bestämt sig för att de kan köra "på ögat".

En X-rite i1 Display Pro fungerar utmärkt för detta: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

IT-firman som sköter inköpen kanske kan lösa det. Men visst är det så att man måste kalibrera med runt 6 mån-intervall också?

Tillbaka till tråden. Några tips på bra skärmar? Det verkar som om Benq kan leverera riktigt bra skärmar, men även riktigt dåliga, på samma modeller. Att kvalitén varierar väldigt mycket. Men oavsett, vilka modeller ska man kika på? Får upp 9 modeller på prisjakt
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=13606&br...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najze:

IT-firman som sköter inköpen kanske kan lösa det. Men visst är det så att man måste kalibrera med runt 6 mån-intervall också?

Man behöver kalibrera regelbundet, där av att äga mätaren är det enkla. Flera av benq:s modeller har den där hårdvarukalibreringen som är den önskade lösningen, men de är likt alla andra företag rätt dåliga på att få fram informationen om vilka modeller det exakt är.

Permalänk

Skaffar ni inte det verktyg för kalibrering är det lönlöst att köpa en vettig skärm. Du får bättre resultat om ni säljer ditt 3080 och köper ett billigare grafikkort och ett kalibreringsverktyg.

Du kommer inte undan att skaffa allt för billiga skärmar till det arbetet de ska användas till, åtminstone inte om det ska bli bra. Att inte ha 4k upplösning om du ska sitta och klippa film är att skjuta sig själv i foten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Låter ju helt galet att inte köpa minst 4k. Nu jobbar ju jag i web, men jag har aldrig stött på ett verktyg som inte funkar med skalning i Windows.