Ubiquity + unifi + chromecast fungerar ej

Permalänk
Medlem

Ubiquity + unifi + chromecast fungerar ej

Hej

Har en ubiquite Ap-ac-lite, har fungerat perfekt med chromecast väldigt länge, har inte haft någon unifi controller installerad så har inte kunnat uppdatera eller ändra några inställningar. Installerade senaste Unifi controllern på min Server och har uppdaterat firmware på min Accesspunkt.

Auto-Optimize Network är Av.
multicast and broadcast filtering är Av.

Har aktiverat Multicast enhancement.
Både Chromecast och Telefon är på samma nätverk, både samma ssid och båda på 5ghz.

Börjar få slut på ideer. Försökt nedgradera utan framgång via både CLI och webbgränssnittet. Enligt https://community.ui.com/questions/Unifi-wifi-and-Chromecast-... är det vad som krävs. Enligt "best practices" https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360001004034-UniFi-Best... vill dom att man använder MulticastDns service men då krävs en USG, jag har bara accesspunkten och controllern kör PFsense.

Det har alltid fungerat klockrent tills jag uppdaterade, nu vet jag inte mer vad jag kan ändra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar, försök förklara lite bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Vad är det som inte fungerar, försök förklara lite bättre?

Jag kan komma igenom installation med Chromecast, men sen hittar inte telefonen chromecasten, när jag ska casta så har jag ingen chromecast ansluten/den hittas ej. I unifi är båda anslutna och har en lokal ip.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Vill någon ha en accesspunkt i Stockholm kan du ta skiten. Testade på måfå igen att göra om proceduren med chromecast, jippie funkar.. Stängde av Tvn och startade upp, fungerar ej igen. Intermittent skit. Återgår till att ha Raspberry pi som accesspunkt, där fungerar det jämnt utan massa jävla kladd.

Tröttsamt att bråka med Unifi skit som det inte finns några lösningar på. Dammsugit internet i timmar och allt är inställt "korrekt". Senaste uppdateringen verkar bajs. Accesspunkten vägrar downgrade också, även Via Konsol "upgrade failed", jo tack för den. Skitgrejer

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sleepyoh:

Vill någon ha en accesspunkt i Stockholm kan du ta skiten. Testade på måfå igen att göra om proceduren med chromecast, jippie funkar.. Stängde av Tvn och startade upp, fungerar ej igen. Intermittent skit. Återgår till att ha Raspberry pi som accesspunkt, där fungerar det jämnt utan massa jävla kladd.

Tröttsamt att bråka med Unifi skit som det inte finns några lösningar på. Dammsugit internet i timmar och allt är inställt "korrekt". Senaste uppdateringen verkar bajs. Accesspunkten vägrar downgrade också, även Via Konsol "upgrade failed", jo tack för den. Skitgrejer

Det är inget gästnätverk som begränsar åtkomsten? Jag har ett öppet och ett privat, där det inte går att ansluta till enheter som ligger på privata från det öppna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är inget gästnätverk som begränsar åtkomsten? Jag har ett öppet och ett privat, där det inte går att ansluta till enheter som ligger på privata från det öppna.

Har bara ett nätverk som alla enheter använder, inget gäst nätverk aktiverat. Band steering avstängt, tog inget screenshot på det. Vet inte vad annars som kan vara relevant. Fungerat flera år innan uppdatering, om jag installerar om chromecasten fungerar det 50/50, om det fungerar så dör det tills nästa tillfälle. Gah

https://i.imgur.com/iCyotif.png
https://i.imgur.com/Yji9paZ.png

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Alltså va ere här... Jag startade tv'n nu när det är dags att snart knyta sig, magiskt så finns nu min chromecast där och jag kan casta igen... Något multicast strul eller vad är det här? Rent av buggig firmware som accesspunkten uppdaterats till? Hur lyckas jag nedgradera? Loggar jag in via Konsol och kör " upgrade https://www.ui.com/download/unifi/unifi-ap-ac-lite/default/un... " som är version 4 istället för 4.3 så failar den bara, faktiskt failar den på samtliga versioner bakåt jag försöker nedgradera till även point releases i 4.3.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Fick du någon ordning på detta? Har också problem Chromecast på ett Unifi-nätverk efter uppgradering av mjukvara häromdagen...

Edit: Här är ett färskt inlägg på ui.com som beskriver liknande beteende. Den personen avhjälpte problemen med en nedgradering av mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vill någon ha en accesspunkt i Stockholm kan du ta skiten. Testade på måfå igen att göra om proceduren med chromecast, jippie funkar.. Stängde av Tvn och startade upp, fungerar ej igen. Intermittent skit. Återgår till att ha Raspberry pi som accesspunkt, där fungerar det jämnt utan massa jävla kladd.

Tröttsamt att bråka med Unifi skit som det inte finns några lösningar på. Dammsugit internet i timmar och allt är inställt "korrekt". Senaste uppdateringen verkar bajs. Accesspunkten vägrar downgrade också, även Via Konsol "upgrade failed", jo tack för den. Skitgrejer

Min förhoppning är att vi hittar en lösning, men om du verkligen vill bli av med den kan jag hämta den någon dag. Verkar dock som ett firmware-problem så borde gå att lösa.

Skrivet av sleepyoh:

Alltså va ere här... Jag startade tv'n nu när det är dags att snart knyta sig, magiskt så finns nu min chromecast där och jag kan casta igen... Något multicast strul eller vad är det här? Rent av buggig firmware som accesspunkten uppdaterats till? Hur lyckas jag nedgradera? Loggar jag in via Konsol och kör " upgrade https://www.ui.com/download/unifi/unifi-ap-ac-lite/default/un... " som är version 4 istället för 4.3 så failar den bara, faktiskt failar den på samtliga versioner bakåt jag försöker nedgradera till även point releases i 4.3.

Det är direktlänken till firmware-filen du ska använda vid manuell uppgradering/nedgradering. Exempelvis länken nedan för 4.0.80 (du får den när du trycker på download-knappen).

https://dl.ui.com/unifi/firmware/U7PG2/4.0.80.10875/BZ.qca956...

Har du testat med den?

Denna release-tråden är möjligen intressant också då det låter som att de eventuellt fixat ett relaterat problem:

https://community.ui.com/releases/UAP-Firmware-4-3-26-11358/e...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Chromecast funkar igen här efter en nedgradering till 4.3.20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Min förhoppning är att vi hittar en lösning, men om du verkligen vill bli av med den kan jag hämta den någon dag. Verkar dock som ett firmware-problem så borde gå att lösa.

Det är direktlänken till firmware-filen du ska använda vid manuell uppgradering/nedgradering. Exempelvis länken nedan för 4.0.80 (du får den när du trycker på download-knappen).

https://dl.ui.com/unifi/firmware/U7PG2/4.0.80.10875/BZ.qca956...

Har du testat med den?

Denna release-tråden är möjligen intressant också då det låter som att de eventuellt fixat ett relaterat problem:

https://community.ui.com/releases/UAP-Firmware-4-3-26-11358/e...

Sen mitt sista inlägg har det magiskt fungerat. Känns nästan som det tar tid innan inställningar ändras när man ändrar något med kontrollern? Trots reboot av kontroller och "force" provisionering. Det fungerade inte alls men magiskt var alla problem borta.

Inte tillfredsställande att inte veta varför.
Lutar åt en bugg men vi får se. Eftersom allt är ok nu kommer jag inte ändra på något. Nästa förändring i mitt nätverk är nästa FW uppdatering.

Testade förövrigt direkt länken. "upgrade länk" i konsol men blev bara fail. Inte just din länk då men tidigare

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sen mitt sista inlägg har det magiskt fungerat. Känns nästan som det tar tid innan inställningar ändras när man ändrar något med kontrollern? Trots reboot av kontroller och "force" provisionering. Det fungerade inte alls men magiskt var alla problem borta.

Inte tillfredsställande att inte veta varför.
Lutar åt en bugg men vi får se. Eftersom allt är ok nu kommer jag inte ändra på något. Nästa förändring i mitt nätverk är nästa FW uppdatering.

Testade förövrigt direkt länken. "upgrade länk" i konsol men blev bara fail. Inte just din länk då men tidigare

Ok, skönt. Det verkar dock vara ett känt problem med firmware-versionen jag tror att du kör så det är risk att problemet dyker upp igen. Förhoppningsvis slipper du det dock.

Du får inte mer logg-information än att uppateringen misslyckas när du försöker nedgradera? Du kan förövrigt nedgradera via kontrollern också via "custom upgrade"-funktionen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta är en anledning till att jag inte kör unifi grejer längre. Cisco och Ruckus för trådlöst.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Både för mig själv i framtiden men kanske för någon annan?

Sen det magiskt började fungera har det fungerat felfritt. För någon Vecka sedan loggade jag in och såg att firmware uppdatering fanns, gjorde det och fungerar fortfarande

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian