LG visar upp TV i QNED-serien under CES 2021

Permalänk
Melding Plague

LG visar upp TV i QNED-serien under CES 2021

Den koreanska skärmjätten satsar på miniLED med hela tio modeller under nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul men naturligtvis ohyggligt dyrt till en början. Men på sikt kanske det kan bli något av det här ändå. LG måste ju ha en plan om man släpper hela tio modeller nu.

Permalänk
Medlem

Meh som jag förstår så är OLED bättre om jag uppfattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Meh som jag förstår så är OLED bättre om jag uppfattat det rätt?

Korrekt. Det är microLED, nästa steg, som är i paritet med OLED.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Meh som jag förstår så är OLED bättre om jag uppfattat det rätt?

Ja, men du slipper inbränning och justeringar panelen gör för att undvika inbränning. Även om det bara är för peace of mind så ser jag mycket fram emot detta. Synd att de första spelmonitors som görs lär vara fruktansvärt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Ja, men du slipper inbränning och justeringar panelen gör för att undvika inbränning. Även om det bara är för peace of mind så ser jag mycket fram emot detta. Synd att de första spelmonitors som görs lär vara fruktansvärt dyra.

Har haft min LG B6 i 4 år nu och aldrig haft inbränning. Så inget jag oroar mig för

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Spawnbadboy:

Meh som jag förstår så är OLED bättre om jag uppfattat det rätt?

På mycket ja men inte allt. Ljusstyrka kommer ju garanterat vara högre på miniled.
OLED har också en del problem med near blacks som jag iaf antar hanteras bättre på miniled. (Dock finns det ju exempel på OLED som klarar det ganska bra också i form av Panasonics senaste OLED-modeller)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Meh som jag förstår så är OLED bättre om jag uppfattat det rätt?

Ja om denna panelen har upp till 2500 zoner för ljus har en UHD OLED ca. 8 300 000 zoner.
Men just på grund av att LEDen saknar det organiska i organiclight emitting diod så kommer de antagligen hålla mycket längre och klara av mer energi = mer ljus.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har haft min LG B6 i 4 år nu och aldrig haft inbränning. Så inget jag oroar mig för

För TV går det ju bra för det mesta, men inte som monitor. Hade en som en i hushållet kollade på text-tv med typ 5 minuter 5 gånger i veckan. Efter några månader var det rejäl inbränning som störde i nästan allt tv tittande. Som tur var gick det på garantin. "Typiskt tv spel" sade den som hämtade panelen. Det var också B6.

Kan tänka mig att senare skärmar blivit mycket bättre dock.

Permalänk
Medlem

Drömmen om oled gamingskärm verka aldrig hända.. Hade hoppas LG skulle släppa än mindre variant 38 eller 32 men det verka inte hända.
miniled verka kunna bli riktigt bra och kanske kommer gamingskärmen jag väntat på snart

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

För TV går det ju bra för det mesta, men inte som monitor. Hade en som en i hushållet kollade på text-tv med typ 5 minuter 5 gånger i veckan. Efter några månader var det rejäl inbränning som störde i nästan allt tv tittande. Som tur var gick det på garantin. "Typiskt tv spel" sade den som hämtade panelen. Det var också B6.

Kan tänka mig att senare skärmar blivit mycket bättre dock.

Som monitor ja. Men jag ser det ur TV perspektiv eftersom nyheten handlar om TV
I min användning har jag inga problem med inbränning på OLED på TV

Skulle det handlat om nya datorskärmer så skulle det varit roligare nyhet

Permalänk
Medlem

Lätt att bli förvirrad av alla olika namn snart. OLED, QLED, QNED etc etc

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@meantek

Borde kunna uppdatera artikeln att TCL redan har TVs med miniLED!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

För TV går det ju bra för det mesta, men inte som monitor. Hade en som en i hushållet kollade på text-tv med typ 5 minuter 5 gånger i veckan. Efter några månader var det rejäl inbränning som störde i nästan allt tv tittande. Som tur var gick det på garantin. "Typiskt tv spel" sade den som hämtade panelen. Det var också B6.

Kan tänka mig att senare skärmar blivit mycket bättre dock.

Min LG OLED55C7 modell från 2017 lyckades jag övertala LG att byta panelen på då jag led av rejäl inbränning (teknikern som bytte skärmen på plats sa att vi hade över 1000 timmars användande vilket var riktigt mkt på 3 år). Jag använder en nVidia shield kopplad till den och pga. de flesta android TV appar inte har några "OLED anpassningar" så blev det mkt menyer och logos kvar inbränt. Är tex. androidTV/GoogleTV spotify klienten igång tex. så slås skärmsläckaren aldrig på som den gör om man tex. använder den app som finns för WebOS. Detta oavsett om musik spelas eller ej.

Kommer inte köpa en OLED till ngt rum där jag inte styr TVn själv, sambon och ungarna som låter bilden stå på statiska objekt hela dagarna får nog klara sig utan OLED i framtiden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kul men naturligtvis ohyggligt dyrt till en början. Men på sikt kanske det kan bli något av det här ändå. LG måste ju ha en plan om man släpper hela tio modeller nu.

Priset kommer nog landa någonstans mellan OLED och Nanocell. Så fruktansvärt dyra lär de inte bli. MicroLED, som Samsung kommer visa upp, kan däremot få en saftig prislapp så här i början.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Min LG OLED55C7 modell från 2017 lyckades jag övertala LG att byta panelen på då jag led av rejäl inbränning (teknikern som bytte skärmen på plats sa att vi hade över 1000 timmars användande vilket var riktigt mkt på 3 år). Jag använder en nVidia shield kopplad till den och pga. de flesta android TV appar inte har några "OLED anpassningar" så blev det mkt menyer och logos kvar inbränt. Är tex. androidTV/GoogleTV spotify klienten igång tex. så slås skärmsläckaren aldrig på som den gör om man tex. använder den app som finns för WebOS. Detta oavsett om musik spelas eller ej.

Kommer inte köpa en OLED till ngt rum där jag inte styr TVn själv, sambon och ungarna som låter bilden stå på statiska objekt hela dagarna får nog klara sig utan OLED i framtiden.

Har inte nvidia shield inbyggd avstängning?

Har en apple tv som jag kör och den stänger av sig själv om det inte händer något

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dizzö:

@meantek

Borde kunna uppdatera artikeln att TCL redan har TVs med miniLED!

Tyckte mig vara tydlig med att inte påstå att LG är först, men att det är deras första serie. En koppling till TCL finns länkad, Thomas gick nämligen igenom Mini LED med stöd av just TCL.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har inte nvidia shield inbyggd avstängning?

Har en apple tv som jag kör och den stänger av sig själv om det inte händer något

Ja just det. Jag som är trött och korkad.

Permalänk
Medlem

Se där, fler tv i 8K. Fler som ska sänka inställningar och spela i ca 30 fps till RTX 5090TI kommer

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
99:e percentilen

Night-Emitting Diode?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

teknikern som bytte skärmen på plats sa att vi hade över 1000 timmars användande vilket var riktigt mkt på 3 år.

Håller de så dåligt eller menar du 10'000? 1000 timmar är ju bara en timme om dagen i tre år, motsvarande 1-2 filmer i veckan och avstängt där mellan. Min är på säkert 4h om dagen i snitt och har vart det tre år nu..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SCORPIUS:

Se där, fler tv i 8K. Fler som ska sänka inställningar och spela i ca 30 fps till RTX 5090TI kommer

En mindre uppenbar men desto viktigare fördel med ashögupplösta paneler är att man kan köra i princip vilken upplösning man vill utan att det ser illa ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Drömmen om oled gamingskärm verka aldrig hända.. Hade hoppas LG skulle släppa än mindre variant 38 eller 32 men det verka inte hända.
miniled verka kunna bli riktigt bra och kanske kommer gamingskärmen jag väntat på snart

Min 48" OLED håller inte med dig. The dream is alive!! Krävs dock att man har ett skrivbord som är minst 80cm djupt skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Min LG OLED55C7 modell från 2017 lyckades jag övertala LG att byta panelen på då jag led av rejäl inbränning (teknikern som bytte skärmen på plats sa att vi hade över 1000 timmars användande vilket var riktigt mkt på 3 år). Jag använder en nVidia shield kopplad till den och pga. de flesta android TV appar inte har några "OLED anpassningar" så blev det mkt menyer och logos kvar inbränt. Är tex. androidTV/GoogleTV spotify klienten igång tex. så slås skärmsläckaren aldrig på som den gör om man tex. använder den app som finns för WebOS. Detta oavsett om musik spelas eller ej.

Kommer inte köpa en OLED till ngt rum där jag inte styr TVn själv, sambon och ungarna som låter bilden stå på statiska objekt hela dagarna får nog klara sig utan OLED i framtiden.

Hade också en c7, med inbränning, men de kom hem en tekniker å bytte panelen utan några krusiduller hemma i vardagsrummet 😊

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Ja har haft oleds sen 2016, och inne på min 3e nu, CX65.. Aldrig ens haft något i närheten av inbränning och hur nöjd som helst. Brukar ibland ba ha naturdokumentärer igång just för att det är så himla snyggt

Annars läste jag att LGs själva sa att detta int ska störa deras premium modeller som är oleds. Dem kommer förbli deras high ends.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ja har haft oleds sen 2016, och inne på min 3e nu, CX65.. Aldrig ens haft något i närheten av inbränning och hur nöjd som helst. Brukar ibland ba ha naturdokumentärer igång just för att det är så himla snyggt

Annars läste jag att LGs själva sa att detta int ska störa deras premium modeller som är oleds. Dem kommer förbli deras high ends.

Jag köpte C6V när den var ny på marknaden. Har inbränning på den... Hederliga tv4 "god morgon" solen och rutan där namn och i info kommer upp. Vad jag tycker så var det enkelt att få inbränning. Med tanke på hur många timmar god morgon programmen är. Tvekar med att köpa en ny OLED om de inte förbättrar inbränningsrisken. 26 000kr och för ett sådant resultat är inte ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Jag köpte C6V när den var ny på marknaden. Har inbränning på den... Hederliga tv4 "god morgon" solen och rutan där namn och i info kommer upp. Vad jag tycker så var det enkelt att få inbränning. Med tanke på hur många timmar god morgon programmen är. Tvekar med att köpa en ny OLED om de inte förbättrar inbränningsrisken. 26 000kr och för ett sådant resultat är inte ok.

Håller med fullständigt. Var det inte för just detta hade det blitt en C9:a i år. Går själv nu och väntar på microled eller annan likvärdig teknik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Men för i helvete.

LG has branded these upper-end LCD TVs as “QNED,” with the Q referring to quantum dot color and the N presumably standing for LG’s “NanoCell” branding.

Som jag förstår det har QNED hittills varit Samsung Displays teknologi för "Quantum nano-emitting diode", som till skillnad från de TV som LG nu släpper inte är upphottad LCD utan mer OLED-lik teknik där man kan tända och släcka subpixlar individuellt, fast utan den organiska komponenten, vilket gör att förslitning och inbränning inte ska vara ett problem. Det är tekniken som Samsung Display kommer med efter QD-OLED (som vad jag vet inte heller finns på marknaden än).

Så LG snor helt enkelt terminologin och skapar ytterligare förvirring? Någon slags hämnd för att QLED är extremt likt OLED (i skrift)?

Observera att både LG och Samsung har olika divisoner som tillverkar paneler respektive TV.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hagge:

Ja har haft oleds sen 2016, och inne på min 3e nu, CX65.. Aldrig ens haft något i närheten av inbränning och hur nöjd som helst.

Hade jag varit orolig för inbränning hade du verkligen inte övertygat mig om motsatsen med ovanstående argument. Om man byter TV vartannat år lär man ju knappt ens hinna tvinga fram inbränning genom att aktivt försöka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KAD:

Men för i helvete.

LG has branded these upper-end LCD TVs as “QNED,” with the Q referring to quantum dot color and the N presumably standing for LG’s “NanoCell” branding.

Som jag förstår det har QNED hittills varit Samsung Displays teknologi för "Quantum nano-emitting diode", som till skillnad från de TV som LG nu släpper inte är upphottad LCD utan mer OLED-lik teknik där man kan tända och släcka subpixlar individuellt, fast utan den organiska komponenten, vilket gör att förslitning och inbränning inte ska vara ett problem. Det är tekniken som Samsung Display kommer med efter QD-OLED (som vad jag vet inte heller finns på marknaden än).

Så LG snor helt enkelt terminologin och skapar ytterligare förvirring? Någon slags hämnd för att QLED är extremt likt OLED (i skrift)?

Observera att både LG och Samsung har olika divisoner som tillverkar paneler respektive TV.

Den koreanska pajkastningen är, som brukligt, total.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.