Permalänk
Medlem

Kommer en ny router hjälpa?

Har precis flyttat in i ett trähus från betong lägenhet.

5Ghz nätverket går inte alls långt så jag måste köra på 2Ghz nätverket som är betydligt slöare. Chromecast buffrar mycket med mera.
Fågelvägen är väll 15 meter går igenom 3 väggar i trä

Nuvarande router är
Asus RT-AC85P
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Vill se om denna kommer göra skillnad
Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Kjell.com har ett bra pris på den nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör rätt, montera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog mer din position på Routern. Du vill inte ha en AP centralt i taket? Det ger oftast bäst prestanda.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp...

Precis som de andra medlemmarna skriver.... Det kommer inte att hjälpa ett dugg. Maxeffekten på wifi inomhus är begränsad till 1W i i standarden. Oavsett routertyp. Repeatrar och Mesh är bara bjäfs. Föreslår att du börjar tänka ut lämpliga platser för AP i huset. Och framförallt hur du enklast och snyggast drar kabel dit.

Har du som jag en gammal träkåk kan du kanske fundera på att "belysa" huset utifrån med wifi via en riktad, antenn med antennförstärkning gain. Då kan du använda en AP med högre effekt och kanske bara har en trävägg emellan AP och klienten. Men det beror ju på hur tomten ser ut. En riktantenn är ju ingen prydnad heller. Dessutom kan grannarna morra att du snor så mycket wifi bandbredd.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Precis som de andra medlemmarna skriver.... Det kommer inte att hjälpa ett dugg. Maxeffekten på wifi inomhus är begränsad till 1W i i standarden. Oavsett routertyp. Repeatrar och Mesh är bara bjäfs. Föreslår att du börjar tänka ut lämpliga platser för AP i huset. Och framförallt hur du enklast och snyggast drar kabel dit.

Har du som jag en gammal träkåk kan du kanske fundera på att "belysa" huset utifrån med wifi via en riktad, antenn med antennförstärkning gain. Då kan du använda en AP med högre effekt och kanske bara har en trävägg emellan AP och klienten. Men det beror ju på hur tomten ser ut. En riktantenn är ju ingen prydnad heller. Dessutom kan grannarna morra att du snor så mycket wifi bandbredd.

Kan du inte förklara den sista meningen lite mer? Är intresserad av hur stöld av bandbredden på wifi går till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joalin:

Kan du inte förklara den sista meningen lite mer? Är intresserad av hur stöld av bandbredden på wifi går till.

Wifi använder ett delar medium, alla delar på eterutrymmet så all radiotrafik inom samma frekvensområde påverkar, din grannes wifi, babymonitorer, fjärrkontroller mikrovågsugnar ja verkligen allt påverkar hur mycket tid du kan kommunicera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi använder ett delar medium, alla delar på eterutrymmet så all radiotrafik inom samma frekvensområde påverkar, din grannes wifi, babymonitorer, fjärrkontroller mikrovågsugnar ja verkligen allt påverkar hur mycket tid du kan kommunicera.

Korrekt!

Frekvensutrymmet i fri luft är en begränsad naturresurs. Kan ses som en allmänning, tillgänglig för alla. Om jag släpper ut ett antal stora kossor att beta av allt gräs på allmänningen, får grannens 1Watts-ankor svälta. Grannen skulle säkert tycka det var stöld av gemensam egendom.

Det är tur att stora flerfamiljshus har mycket armerade betongväggar, annars gick det inte att kommunicera med wifi!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Kan du inte förklara den sista meningen lite mer? Är intresserad av hur stöld av bandbredden på wifi går till.

Hur det kan gå till rent tekniskt beskrev jag just på sista raden i mitt förr förra inlägg??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag testade en extender men det var dåligt. Ska kolla på AP. Tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

Jag testade en extender men det var dåligt. Ska kolla på AP. Tack

En del kan användas för båda funktionerna så du kan ju kolla om det går att ändra funktion på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.