Snåla inte på nätagget om du köper ett highend grafikkort

Permalänk
Medlem

Snåla inte på nätagget om du köper ett highend grafikkort

Med high-end menar jag 6800xt, 6900xt eller 3080, 3090.

Jag hade ett Fractal Design 800w newton med 70A 12v skena men min 6800xt kraschade slumpmässigt. Det borde ju räcka, men tydligen gjorde det inte det. Trodde först det var fel på kortet.

Jag köpte sedan en Be Quiet straight power 1200W. Den har fyra 12v skenor varav 38A vardera för PCIE. Det är 76A tilldelat grafikkortet alltså. Den har sedan 48A dedikerat för CPU och moderkort. Resten av systemet har 25A tillgängligt på en 3v skena och en 5v skena.

Sedan dess har min dator inte kraschat alls, testat den i en vecka nu.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv

1200w?

Nej snål kan man inte säga att du varit men jag skulle vilja säga att det är mer åt slöserihållet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair RM850 med specs nedan, fungerar galant för min del.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk

Jag har ett 600w till mitt 6800xt, amd 5600x, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Måste ju ha haft nått defekt på ditt nätagg.. Eller har du massa andra saker som drar mycket ström?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sasser123321:

Jag har ett 600w till mitt 6800xt, amd 5600x, funkar utmärkt.

Jag kör 650w till 3080 och i5 9600k. Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1200w?

Nej snål kan man inte säga att du varit men jag skulle vilja säga att det är mer åt slöserihållet.

Aboslut. Har man dock betalt 11papp för ett grafikkort så kan man ju lägga nån tusenlapp extra.

Mitt gamla fractal design klarade av 1080gtx utan problem. Den gillade dock inte mitt 6800XT.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Nätagg ska man alltid överdimensionera imo, många fördelar med det.
Nätagg är det som kan förstöra en dator mest av allt.

edit: Jag skulle aldrig köpa nätagg från Fractal, fläktar å låda visst men aldrig nätaggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Aboslut. Har man dock betalt 11papp för ett grafikkort så kan man ju lägga nån tusenlapp extra.

Mitt gamla fractal design klarade av 1080gtx utan problem. Den gillade dock inte mitt 6800XT.

Fast mer kraft är ju inte direkt det som spelar roll, om systemet drar 475W så kommer ett stabild 500, 650 och 1200 ge just 450W.

Det är ju mer en fråga om stabilitet och det kan mycket väl vara så att 6800XT har mer kravspikes eller annat som gjorde att ditt äldre agg inte klarade att ge det som krävdes.

EDIT:
Att överdimensionera nätagget kan ha vissa fördelar på sämre agg men även nackdelar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast mer kraft är ju inte direkt det som spelar roll, om systemet drar 475W så kommer ett stabild 500, 650 och 1200 ge just 450W.

Det är ju mer en fråga om stabilitet och det kan mycket väl vara så att 6800XT har mer kravspikes eller annat som gjorde att ditt äldre agg inte klarade att ge det som krävdes.

EDIT:
Att överdimensionera nätagget kan ha vissa fördelar på sämre agg men även nackdelar.

Det ryktas om att just 6800/6900 serien har problem med power spikes. Har läst om problemen på reddit.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

800W ska inte vara några som helst problem, låter mer som att ditt gamla nättagg var på väg att ge upp. Finns ingen anledning att köpa ett nättagg man inte kommer belasta med mer än 30-40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

800W ska inte vara några som helst problem, låter mer som att ditt gamla nättagg var på väg att ge upp. Finns ingen anledning att köpa ett nättagg man inte kommer belasta med mer än 30-40%

Mja det är väl amperen som är det viktiga. 70A single rail ska räcka helt klart, men det fina med multirail är ju att man delar upp belastningen till de olika komponenterna.

Är helt klart nöjd med Be Quiet!

Min newton hade 10 år på nacken.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Fast mer kraft är ju inte direkt det som spelar roll, om systemet drar 475W så kommer ett stabild 500, 650 och 1200 ge just 450W.

Det är ju mer en fråga om stabilitet och det kan mycket väl vara så att 6800XT har mer kravspikes eller annat som gjorde att ditt äldre agg inte klarade att ge det som krävdes.

EDIT:
Att överdimensionera nätagget kan ha vissa fördelar på sämre agg men även nackdelar.

Men om systemet drar 475W kommer det inte ligga där konstant. Med alla "power spikes" 30-serien och 6000-serien drar med sig så skulle jag inte bli förvånad om man såg "peakar" på 550-600W.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men om systemet drar 475W kommer det inte ligga där konstant. Med alla "power spikes" 30-serien och 6000-serien drar med sig så skulle jag inte bli förvånad om man såg "peakar" på 550-600W.

Om systemet kräver mer under kortare perioder så måste PSU klara att ge det ja, men du behöver iaf inte 1200 i det fallet eller 750 eller så, det är bättre isf att ha ett PSU som klarar av spikes bättre. Bara för att det är 1200 watt betyder inte att det stabilt hinner med spikes.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Om systemet kräver mer under kortare perioder så måste PSU klara att ge det ja, men du behöver iaf inte 1200 i det fallet eller 750 eller så, det är bättre isf att ha ett PSU som klarar av spikes bättre. Bara för att det är 1200 watt betyder inte att det stabilt hinner med spikes.

Nej, men gränsfall om ett 500W skulle klara det som du skrev.

Hur som helst ska man inte köpa lägre än ett 750W om planen är att använda ett 3080/6800 XT eller bättre. Och då menar jag självklart inte ett 80+ White.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, men gränsfall om ett 500W skulle klara det som du skrev.

Hur som helst ska man inte köpa lägre än ett 750W om planen är att använda ett 3080/6800 XT eller bättre. Och då menar jag självklart inte ett 80+ White.

Skulle inte rekomendera ett 750w jag heller. Det kommer sannolikt fungera, men dumt att chansa.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, men gränsfall om ett 500W skulle klara det som du skrev.

Hur som helst ska man inte köpa lägre än ett 750W om planen är att använda ett 3080/6800 XT eller bättre. Och då menar jag självklart inte ett 80+ White.

Om systemet inte kräver mer än 475 så räcker 500, om systemet spikar upp över 500 så kräver det mer än 500. Så det teoretiska fall jag beskrev var inget gränsfall?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Seasonic använder jag till mina viktiga burkar, Några 750W Gold, Ett par är Platinum & Titanium oxå.
Ett par Corsair RM750x Och en gammal AX1200 som jag inte vet om den startar efter alla år i skrotlådan...
Fractal design Newton R3 1000w funkar bra.
Dom andra Fractal har jag i mindre viktiga burkar, Samt ett gäng Cooler Master i lägre valörer
Har alltid haft lite för kraftigt nätagg för säkerhetsskull...billig försäkring...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Om systemet inte kräver mer än 475 så räcker 500, om systemet spikar upp över 500 så kräver det mer än 500. Så det teoretiska fall jag beskrev var inget gränsfall?

Nu skrev du faktiskt "drar" vilket brukar betyda den genomsnittliga förbrukningen. Men om det aldrig drar mer än 475W så visst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu skrev du faktiskt "drar" vilket brukar betyda den genomsnittliga förbrukningen. Men om det aldrig drar mer än 475W så visst.

Inte som jag lärt mig iaf.
Wh (Watt/timme) är genomsnittsligt mätning på mängden arbete över en tid, Watt är mätning över tid där tiden går mot 0 för att få en momentan effekt.
Watt på ett PSU ser jag alltid som max, inte som att den klarar spikes över det då och då?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Aboslut. Har man dock betalt 11papp för ett grafikkort så kan man ju lägga nån tusenlapp extra.

Mitt gamla fractal design klarade av 1080gtx utan problem. Den gillade dock inte mitt 6800XT.

Ser inte poängen med att vaska en tusenlapp bara för att man lagt 11k på ett grafikkort. Makes no sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ser inte poängen med att vaska en tusenlapp bara för att man lagt 11k på ett grafikkort. Makes no sense.

Grafikkorten blir mer strömkrävande för varje generation just nu. Vad som räcker idag kanske inte räcker om 2 år. En investering helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Grafikkorten blir mer strömkrävande för varje generation just nu. Vad som räcker idag kanske inte räcker om 2 år. En investering helt enkelt.

Så är det absolut. Men det lär knappast gå upp så du behöver 1200w inom 2 år. Det märks att du försöker övertyga dig själv om att det var ett bra köp.

Men nu lämnar jag denna tråd med en undran vad poängen med denna tråden egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Jag har ett Corsair RM850 med specs nedan, fungerar galant för min del.

Har samma modell som du, Corsair RM850, har fungerat klockrent i 4 mån. utan crash på följande specs:

Grafikkort: Msi Ventus x3 - 3090. Processor: AMD 1950x (drar 180w!) Ram: Corsair 64 GB - 6 klotsar, Board: Asus Rog Zenith Extreme. Vattenkyld CPU och överklockad.

Permalänk
Medlem

Är ganska glad idag att jag överdimensionerade med ett RM750x (kostade dessutom bara 777:- just då) när jag byggde ett system med 3600+2070s, nu med en uppgradering till en 5900x och ett 3080 i lådan istället så hade nog ett 500-600W agg, som var tanken från början, varit i klenaste laget.
Detta är anledningen till att jag alltid rekommenderar ett kvalitets agg på minst 750W numera, för även om burken inte behöver det idag så kan en begagnad GPU (eller ny för den delen) om ett par år kräva det.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Inte som jag lärt mig iaf.
Wh (Watt/timme) är genomsnittsligt mätning på mängden arbete över en tid, Watt är mätning över tid där tiden går mot 0 för att få en momentan effekt.
Watt på ett PSU ser jag alltid som max, inte som att den klarar spikes över det då och då?

Jo, PSU:er klarar helt klart spikes över den effekt som står.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, PSU:er klarar helt klart spikes över den effekt som står.

Så du räknar med PSU klarar spikes även om det inte är rateat för det? Att du kan dra 900W ur ett 750W PSU är inte samma sak som att du kan räkna med det eller att det inte tar skada m.m.

EDIT:
Så där, jag hittade faktiskt att iaf Corsair ratear sina för peak power med
https://www.corsair.com/corsairmedia/sys_master/productconten...
man har mellan 60-120W över vad de anger som continuous

Men faktum kvarstår att watt är momentant och inte genomsnittligt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min newton hade 10 år på nacken.

Knappast förvånande att ett 10 år gammal nätagg har/får problem, det klarar tydligtvis inte samma belastning som när det var nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Knappast förvånande att ett 10 år gammal nätagg har/får problem, det klarar tydligtvis inte samma belastning som när det var nytt.

Jag kan bara hålla med, argumentet att man ska säkra upp för framtiden kostar bara pengar som du istället kunde ha använt till att uppgradera det som behövs. Annars så sitter man med ett jättechassi (för grafikkorten blir större och större) och ett psu som knappt startar. Köp det du behöver med lite marginal men bra grejjer, om ditt system kommer dra 500W (100% cpu/ 100% gpu) så köp hellre ett 650W platinum PSU än ett 750W guld. Ska du överklocka så ta hänsyn till det.

Permalänk
Medlem

650w med datorn i sign, inga problem alls. Som mest har jag sett 510w ish.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i