5700 XT (Sapphire oc Nitro 8gb), Aftermarket cooler eller nya fläktar från Sapphire

Permalänk

5700 XT (Sapphire oc Nitro 8gb), Aftermarket cooler eller nya fläktar från Sapphire

Tja, köpte nämnt grafikkort för lite under ett år sedan och är generellt nöjd med prestandan på kortet förutom när tempen går upp och fläktarna låter som en jetmotor. Har egen fläktkurva som är inte så aggressiv men när kortet blir för varmt så börjar prestandan tappa.

Någon som har tips på lösningsförslag?

Öppen för custom lösningar om man kan få in noctua fläktar men inte hittat så många bra lösningar än.
Såg även att arctic cooling hade en 3 fläktars man kunde montera vilket kanske är lite av en sista lösning.
Varit i kontakt med komplett (där jag köpte ifrån) som verkar tycka att det skulle vara ett returärende men eftersom de inte har några andra gpu kort i lager skulle jag bli utan en gpu ganska länge om jag påbörjar returärendet snart.
Alla förslag är uppskattade.

Permalänk
Medlem

Det effektivaste, dock även dyraste, alternativet är väl att sätta vattenkylning på det. Annars skulle jag se över flödet i chassit. Får inte fläktarna tillräckligt med luft att trycka över flänsarna så hjälper det knappast byta ut fläktarna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Tja, köpte nämnt grafikkort för lite under ett år sedan och är generellt nöjd med prestandan på kortet förutom när tempen går upp och fläktarna låter som en jetmotor. Har egen fläktkurva som är inte så aggressiv men när kortet blir för varmt så börjar prestandan tappa.

Någon som har tips på lösningsförslag?

Öppen för custom lösningar om man kan få in noctua fläktar men inte hittat så många bra lösningar än.
Såg även att arctic cooling hade en 3 fläktars man kunde montera vilket kanske är lite av en sista lösning.
Varit i kontakt med komplett (där jag köpte ifrån) som verkar tycka att det skulle vara ett returärende men eftersom de inte har några andra gpu kort i lager skulle jag bli utan en gpu ganska länge om jag påbörjar returärendet snart.
Alla förslag är uppskattade.

Är det ett kort med två fläktar så ta bort dom och sätt dit två på 120mm med tex buntband.
Svalt och tyst.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ghetto Kylning. Har tre fläktars kort men skulle kunna tänka mig en sådan lösning, vet dock att alla fläktarna inte är samma storlek på kortet så antar att man skulle lägga sig runt 90 mm fläktar för en sådan lösning.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det effektivaste, dock även dyraste, alternativet är väl att sätta vattenkylning på det. Annars skulle jag se över flödet i chassit. Får inte fläktarna tillräckligt med luft att trycka över flänsarna så hjälper det knappast byta ut fläktarna.

Ja, problemet är att så fort fläktarna kör över 35% så är det jetmotor så tror airflowet är på den bättre sidan. Kör noctua in och exhaust, plus 2 stycken för cpu noctua torn riktat mot exhausten.

Skulle nog föredra luft kylning då det är lite billigare och mindre riskfyllt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Tja, köpte nämnt grafikkort för lite under ett år sedan och är generellt nöjd med prestandan på kortet förutom när tempen går upp och fläktarna låter som en jetmotor. Har egen fläktkurva som är inte så aggressiv men när kortet blir för varmt så börjar prestandan tappa.

Någon som har tips på lösningsförslag?

Öppen för custom lösningar om man kan få in noctua fläktar men inte hittat så många bra lösningar än.
Såg även att arctic cooling hade en 3 fläktars man kunde montera vilket kanske är lite av en sista lösning.
Varit i kontakt med komplett (där jag köpte ifrån) som verkar tycka att det skulle vara ett returärende men eftersom de inte har några andra gpu kort i lager skulle jag bli utan en gpu ganska länge om jag påbörjar returärendet snart.
Alla förslag är uppskattade.

Jag har samma kort men upplever det som väldigt tyst, även vid belastning. Kan det vara så enkelt att du fått ett måndagsexemplar?

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Skrivet av Herr0ber:

Jag har samma kort men upplever det som väldigt tyst, även vid belastning. Kan det vara så enkelt att du fått ett måndagsexemplar?

Ser onekligen ut så. Hur högt låter din vid 50% användning av fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Ser onekligen ut så. Hur högt låter din vid 50% användning av fläktarna?

Med lurar på hör jag inte fläktarna alls. Utan lurar hör jag dem, men inte i närheten av att jag skulle störa mig på det.

Vid 100% är det full on jetmotor dock

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Skrivet av Herr0ber:

Med lurar på hör jag inte fläktarna alls. Utan lurar hör jag dem, men inte i närheten av att jag skulle störa mig på det.

Vid 100% är det full on jetmotor dock

Okej! Ja mina jetmotorer börjar runt 30% så får nog ta och lämna tillbaka mitt exemplar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheHaxxorcist:

Tja, köpte nämnt grafikkort för lite under ett år sedan och är generellt nöjd med prestandan på kortet förutom när tempen går upp och fläktarna låter som en jetmotor. Har egen fläktkurva som är inte så aggressiv men när kortet blir för varmt så börjar prestandan tappa.

Någon som har tips på lösningsförslag?

Köpte ett Radeon VII för 2 år sedan. Fläktarna var väldigt högljudda. Kort efter det köpte jag ett AIO-kit från Aquatuning. Alphacool Eiswolf 240 GPX, ca 2000kr. Leverans från Tyskland. Med detta på så var vilotemp ca 27° och under spel nådde jag max 58° och väldigt tyst. Jättenöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta o skruva åt, den kylaren ska va väldigt bra.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxbiker:

Byta kylpasta o skruva åt, den kylaren ska va väldigt bra.

Jag gjorde detta med min Vega56 2018 och det hjälpte. Lägre temp och tystare fläkt. Använde Noctuas kylpasta.
Dock bör skruvarna för korset ej dras för hårt. 60 Ncm är att föredra.

Tillägg
Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Byt ut fläktarna mot två st tysta 120mm! Jag har samma kort och mina fläktar lät som jetmotorer innan jag bytte ut dem mot 2st Arctic P12. Tempmässigt är det ungefär samma som innan men ljudnivån är sjukt mkt lägre.

Relativt enkelt att skruva loss skalet som håller fläktarna och du behöver inte ta bort kylaren. Vill du driva fläktarna från gpun och kunna styra fläktkurvan i radeon behöver du löda ihop en egen liten adapter då fan headern på gpun inte är standard.

Lite mer info från någon annan på reddit om samma kort: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/gaiwx3/ncase_m1_with_...

Permalänk
Medlem

Som ovanstående inlägg så är detta standard för mig när jag vill få tyst på grejer. Byta kylpasta och buntbanda dit två bra 120mm-fläktar brukar lösa problemet. Och för enkelhetens skull köper du ett sånt här.

Sedan är dessa fläktar billiga och bra för just detta syfte om du inte vill lägga flera hundra på två Noctua NF-A12x25. Arctics PST-fläktar går att seriekoppla så du behöver inte en Y-splitter (som man får med Noctuas fläktar iofs) för att köra båda fläktarna genom grafikkortet.

De kommer även i flerpack. Skadar aldrig att ha några extra fläktar i lådan hemma.

Permalänk

Inget jag rekommenderar men det bästa innan egenbyggd vattenloop.

Alphacool Eis Wolf II.

Bra resultat men oerhört svårt att få plats i Medium datorlådor och pumpen till AIO'n är värsta Kinaskräpet..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.