Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är ändå rätt intressant att kärnkraften orsakar minst dödsfall per kWh. Är lite som med flyget, säkraste färdmedlet men skrämmer många då när det väl går riktigt fel så blir det många dödsfall vilket allt fokus handlar på, inte på hur få olyckor som faktiskt sker.

https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwi...

Nä det är inte så intressant! Dödskostnaderna är försumbara gentemot kostnaden för att stora arealer blir förgiftade, läs min länk så kanske du förstår.
Skulle försäkringskostnaderna för att skapa obeboeliga städer tas upp kan man direkt lägga ner kärnkraften, men kramarna vill alltid titta åt annat håll och håller hårt för öronen när detta faktum ta upp för diskussion.

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Nä det är inte så intressant! Dödskostnaderna är försumbara gentemot kostnaden för att stora arealer blir förgiftade, läs min länk så kanske du förstår.
Skulle försäkringskostnaderna för att skapa obeboeliga städer tas upp kan man direkt lägga ner kärnkraften, men kramarna vill alltid titta åt annat håll och håller hårt för öronen när detta faktum ta upp för diskussion.

Till att börja med så är det komplext att skapa lagstiftning som skulle tillåta ett obegränsat skadeståndsansvar, vem tar ansvaret om bolaget går i konkurs? Dessutom, hur ställer man det i proportion till andra verksamheter som också har potential att skapa stor skada. Vad blir försäkringskostnaden för vattenkraften om de skulle behöva försäkra för ett dammbrott som spolar bort ett par samhällen nedströms?

I dessa lägen så är det bättre att fokusera på konsekvenslindring, och de svenska reaktorerna ligger i absolut framkant där. Redan på 80-talet började den svenska kärnkraftsindustrin forska på helt passiva haverifilter som var tänkta att tillåta tryckavlastning i reaktorbyggnaden utan signifikant utsläpp av radionuklider. De svenska FILTRA-MVSS-systemet plockar helt passivt bort >99.99 % av alla aerosoler. Det är aerosoler som ger upphov till den största stråldosen till befolkningen vid en olycka, e.g. Cs, I och Sr. Vi har även ädelgaser som inte går att filtrera bort, men dessa sprider sig snabbt i atmosfären och ger vanligtvis ingen förhöjd dos bortsett från i kraftverkets absoluta närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Till att börja med så är det komplext att skapa lagstiftning som skulle tillåta ett obegränsat skadeståndsansvar, vem tar ansvaret om bolaget går i konkurs? Dessutom, hur ställer man det i proportion till andra verksamheter som också har potential att skapa stor skada. Vad blir försäkringskostnaden för vattenkraften om de skulle behöva försäkra för ett dammbrott som spolar bort ett par samhällen nedströms?

I dessa lägen så är det bättre att fokusera på konsekvenslindring, och de svenska reaktorerna ligger i absolut framkant där. Redan på 80-talet började den svenska kärnkraftsindustrin forska på helt passiva haverifilter som var tänkta att tillåta tryckavlastning i reaktorbyggnaden utan signifikant utsläpp av radionuklider. De svenska FILTRA-MVSS-systemet plockar helt passivt bort >99.99 % av alla aerosoler. Det är aerosoler som ger upphov till den största stråldosen till befolkningen vid en olycka, e.g. Cs, I och Sr. Vi har även ädelgaser som inte går att filtrera bort, men dessa sprider sig snabbt i atmosfären och ger vanligtvis ingen förhöjd dos bortsett från i kraftverkets absoluta närhet.

Du måste ta kontakt med Japan så att de lär sej!

https://311mieruka.jp/info/en/mieruka-facts/fact-14/

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Du måste ta kontakt med Japan så att de lär sej!

https://311mieruka.jp/info/en/mieruka-facts/fact-14/

Faktum är att representanter för TEPCO var på besök på Ringhals på 90-talet för att lära sig mer om dessa passiva filter men valde att inte bygga dem för att det ansågs för dyrt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Du måste ta kontakt med Japan så att de lär sej!

https://311mieruka.jp/info/en/mieruka-facts/fact-14/

De har på egen hand insett vikten av haverifilter efter olyckan i Fukushima Daiichi så jag behöver inte berätta det för dem. Det räcker med att konstatera att om TEPCOs reaktorer hade varit utrustade med de svenska konsekvenslindrande haverifiltren så hade Daiichi bara blivit en liten notis i förhållande till det ofantliga lidande som tsunamin orsakade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Nä det är inte så intressant! Dödskostnaderna är försumbara gentemot kostnaden för att stora arealer blir förgiftade, läs min länk så kanske du förstår.
Skulle försäkringskostnaderna för att skapa obeboeliga städer tas upp kan man direkt lägga ner kärnkraften, men kramarna vill alltid titta åt annat håll och håller hårt för öronen när detta faktum ta upp för diskussion.

Om vi ser till att på 50 år så har det inträffat tre allvarliga olyckor. I samtliga fall handlar det om en diameter på cirka tio kilometer som är exklusionszon idag. Arealmässigt sett är exkluderade zoner extremt liten andel ev ett land. Jämför en med arealer som vindkraft eller vattenkraft tar upp, eller för den delen kolkraft, så är det försumbart. Innan någon säger att vindkraft förstör minsann inget så ska en ha med i beräkningen att de kontrakterats för decennier. Med andra ord, det är ingen som kommer åt marken på 20-30 år efteråt.

Lägg därtill att nya reaktorer är beräknat tusen gånger säkrare än de som utgör breda massan idag och ännu säkrare är på gång. Därtill skulle jag anse att Tjernobyls RBMK-reaktor är ett designhaveri som aldrig ens borde ha byggts. Med andra ord, mycket talar för att kärnkraften kommer bli säkrare än de någonsin varit tidigare.

Permalänk
Medlem

Är helt klart för en utveckling på kärnkraften istället för att man kör andra toppkraftverk som drivs av andra fossilämnen och inte ens klarar av att nå upp i jämförelse av elproduktionen som Kärn och vatten kan.

Var en sån paradox när dem stängde ner Ringhals 1 nu nyligen och Karlshamns Kondensverk som drivs på olja fick starta upp bara dagar efter och dessutom inte kan leverera tillräckligt.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Jo jag nämnde det här med FILTRA tidigare i tråden. På Ringhals kallas de för PMR. Sedan är ju frågan hur pass "farlig" området runt Fukushima egentligen är? Visst, det är förhöjd dos men är det verkligen skadligt för människor. Gränsvärden man sätter är ju väldigt strikta. Som någon nämnde tidigar, en klassisk CT skanning av buken är ju rätt mycket dos. Sedan kan man ju fundera på om man borde bygga kärnkraft på det sättet i Japan. Jag kan inte tänka mig att de har något som påminner om OBH där? Och varför ska vi ha det här? Nu är ju antagonister det största hotet, inte naturkatastrofer så det kanske är bra. Men hur många andra industrier behöver säkerhetssystem som kostar 900 miljoner? Det tror jag är anledningen till att kärnkraft blir för dyr. Man försöker kontinuerligt hitta på nya konstiga händelser som ska inträffa och klara av det. På vissa sätt har det passerat rimlighetens gräns för länge sedan. Ta tex jordbävningar man ska konstruera för, i Sverige! Och temperaturer på västkusten ner mot - 45. Det är ju helt orimligt om inte golfströmmen nu stannar helt. Men då har vi kanske andra problem?

Sorry för stavning, skriver på mobilen 😬

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden.. Vet inte om denna är postad, men det är helt klart värt att se på.
https://www.ted.com/talks/michael_shellenberger_why_i_changed...

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Är helt klart för en utveckling på kärnkraften istället för att man kör andra toppkraftverk som drivs av andra fossilämnen och inte ens klarar av att nå upp i jämförelse av elproduktionen som Kärn och vatten kan.

Var en sån paradox när dem stängde ner Ringhals 1 nu nyligen och Karlshamns Kondensverk som drivs på olja fick starta upp bara dagar efter och dessutom inte kan leverera tillräckligt.

Det skrevs kanske inte jättemycket om det men i somras betalade svenska kraftnät Ringhals 300 miljoner för att man skulle gå upp med R1 tidigare och stabilisera nätet. Även om vissa i tråden hävdar att roterande massa är helt onödigt håller tydligen inte SVK med 🤭. Då var det vinden som spökade nätet och de hade bekymmer att hålla 50 Hz

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med PWR, det är en del av generation 4 också. Säkerhetssystem har vi redan i generation 3/3+, det vi saknar i den generationen är högtemperatursreaktorerna som kan användas till industri eller bränsleproduktion och dra nytta av den termiska effekten. När det gäller spridningsrisk så har alla icke erkända kärnvapenstater ändå gått vägen som är höganrikat uran och har inte förlitat sig helt på plutonium.

Problemet med PWR är dock fortfarande kostnaden, 60 miljarder SEK för en VVER-1200 med styrsystem från Framatome och Siemens är fortfarande för mycket för att det ska finnas någon ekonomi i att bygga de. EPR 2 beräknas fortfarande vara uppe i 85 miljarder SEK-området när det gäller projekten i Frankrike och där bygger de ju inte bara en reaktor utan flera samtidigt vilket egentligen bör dra ner kostnaden. Nya krav drar upp priserna, så att jämföra med äldre reaktorer går inte när det gäller ekonomin. Allt kring att producera komponenterna behöver stärkas och byggas upp också.

Det är lite för tidigt för att tala om vilken roll kärnkraften ska ha i världen när bara några få procent av all energi kommer från kärnkraften.

Problemen vi har just idag här i Sverige verkar mer vara elnätet än något annat, det är vad som hindrar investeringar i södra Sverige. Produktionen kan vi säkert lösa om vi ska ligga på dagens förbrukning med eller utan kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det skrevs kanske inte jättemycket om det men i somras betalade svenska kraftnät Ringhals 300 miljoner för att man skulle gå upp med R1 tidigare och stabilisera nätet. Även om vissa i tråden hävdar att roterande massa är helt onödigt håller tydligen inte SVK med 🤭. Då var det vinden som spökade nätet och de hade bekymmer att hålla 50 Hz

Ja sånt förekommer ju helt klart. Men det är ju bra då om man vet att man kan ha en stabil elproduktion istället för att starta massa annat som egentligen är sämre ur ett miljömässigt perspektiv gentemot vad dem kan producera

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd

@Fredrik94, nyfiken fråga. Om man idag byggde upp ett nytt kärnkraftverk som då skulle stå färdigt om mellan 9-12 år, skulle det då finnas möjlighet att uppgradera detta verk till en Gen4 reaktor eller är det för stora skillnader?

Vi kommer behöva mer el men jag är rädd att skulle Sverige säga ja till att bygga ett nytt kärnkraftverk idag så skulle det säkerligen ta minst 10 år att ta fram planer för byggandet, upphandlingen och liknande så plötsligt så pratar vi 20 år fram innan det står klart.
Vad tror du själv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad tror du själv?

Jag tror att oavsett är det bättre att börja idag istället för imorgon. IPCC rapporterna är rätt klara på saken och ska vi ha en suck att klara klimatmålen behövs kärnkraften. Sen kan vi givetvis gräva ner huvudet i sanden och köpa kärnkraftselen från någon annan istället som tyskarna.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd och som förespråkare för kärnkraft så blir jag glad.

Länkar alltid den här till folk som förespråkar annat: https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung...

På tal om vattenkraft dock, är ni medvetna om hur otroligt stor påverkan det har på naturen?

Jag förespråkar sen länge att 90% av våra småskaliga vattenkraftverk ska rivas. Elen de genererar är inte positivt i slutändan med tanke på de skador de skapar.

Finns en anledning till att elbolag ofta väljer att betala böte istället för att bygga lax-trappor.. det är mycket billigare. Alla elbolag har haft stora problem med ålar, och få verkar vilja lägga ner energin för att lösa det. Gemene man är inte smarta nog att tänka så långt och tittar bara på utsläpp när det kommer till vattenkraft.

Surprise att många fiskar är påväg bort men värst tycker jag det är för ålen.

På bara ett fåtal år har ca 97% av beståndet minskat. Vi vet att väldigt få ålar tar sig igenom våra vattenkraftverk samtidigt som vi vet att alla ålar vandrar genom hela europa mer eller mindre för att komma till sina lekplatser.

Det finns ca 21 000 vattenkraftverk i Europa och många av dessa måste alla djur passera igenom... och folk är förvånade att det inte fungerar...

Vi borde riva småskaliga vattenkraftverk väldigt snart.

I längden kan det bli otroligt stora konsekvenser pga en sådan här sak. Ålar tex är asätare, De äter ofta upp fiskar och andra djur som självdör. En ruttnande kropp genererar mycket mer utsläpp så har vi inte några ålar kvar som äter upp dem så kommer utsläppen från haven öka narturligt.

Vågar inte tänka på hur många liknande scenarion som kan skapas av småskaliga vattenkraftverk.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag förespråkar sen länge att 90% av våra småskaliga vattenkraftverk ska rivas. Elen de genererar är inte positivt i slutändan med tanke på de skador de skapar.

Jag såg nån rolig rapport från en intresseorganisation för svensk vattenkraft för ett par år sen. Där pratade man glatt om hur man skulle kunna effektivisera och få ut lite mer ur dessa mindre kraftverk med effektiviseringar/viss utbyggnad om bara politiker var lite mer medgörliga. Har för mig att siffrorna var 80% av kraftverken stod för 10% av totala generationen av el eller nåt sånt. Min tanke var ungefär som din att varför i helvete förstör vi så många vattendrag för så lite nytta, en enda reaktor producerar avsevärt mer el.

edit: tänkte bara förtydliga att det var 10% av totala elen producerad från vattenkraft och inte total elproduktion.

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken på vad @snajk har för bakgrund och kunnande inom elnät? Själv är jag en Högskoleexamen inom Elektroteknik. Vindkraftverk kommer vara en passus och folk kommer undra 50 år senare, varför vi ens försökte med det. El är tyvärr inte bara två hål i väggen. Som bekant så kan energi inte lagras eller förstöras, bara omvandlas från en form till en annan.

Det bästa för Sverige vore ifall man använder Frankrike som modell. Det förs ofta i debatten att kärnkraften är dyr och farlig. Att den inte bär sina egna kostnader. Frågan är om argumenten är ens relevant. En av definitionen av i-land är att man har en stabil strömförsörjning. Ska vi plötsligt acceptera att vissa kan bli bortkopplade för att det är effektbrist. Det är redan akut effektbrist i elområde 4. Därför kan industrier glömma att expandera där. Det fanns en anledning att Barsebäck byggdes just där i och med att man lade ned Barsebäck blev Varberg och Oskarshamn otroligt viktiga för elnätets stabilitet. Att man får starta oljekraftverket i Karlshamn är ju ett otroligt misslyckande. Alla så kallade miljövänner måste väl ändå inse att elda med olja är ju ganska dumt.

Energiwende håller på att knäcka tyskarna. Tror ni att de har löst det med enbart solceller och vindkraft? Nä.. de tyska elkraftingenjörerna har ju krävt att man bygger lite kolkraft för att upprätthålla stabiliteten i elnätet. Har ni någonsin läst att det finns effektbrist i Frankrike? Tyskarna blev väldigt rädda när en solförmörkelse inträffade för ett par år sen.

För den oinvigde så bevakar Svenska kraftnät frekvensen på nätet. 50Hz är helig och när effektförbrukningen ökar så kan frekvensen sjunka på grund av att produktionen inte hinner möta efterfrågan. Vem bryr sig tänker ni? Faktum är att våra apparater ogillar att frekvensen varierar.

Alla verkar ha en synpunkt om hur Sveriges elförsörjning ska lösas, men alla har inte en åsikt om hur en öronhalsläkare tar hand om sjukdomen ortoskleros. Faktum var att Sverige hade ett av de bästa elnätet i världen på 80-talet och nu håller man på att ta sönder något som är så viktigt som elförsörjning. Låt experterna hantera det de är bäst på, eller underkänner ni vår kompetens?

Permalänk

Utan att gå för djupt i ämnet skulle jag säga att kärnkraft kan vara ett bra sätt att köpa oss tid för att utveckla mer ren och förnybar energi utan att behöver förlita oss på smutsig energi i lika stor utsträckning. Problemet är väl att det tar lång tid att utveckla nya kärnkraftverk, så det är allt annat än en "quick fix".

Vi får väl se om de här "små reaktorerna" eller vad de nu kallas kan vara ett sätt att ändra på det.
Skulle de vara säkra och någorlunda snabba att bygga, validera osv så kanske det kan vara okej om vi minskar utsläpp av växthusgaser och föroreningar av atmosfären.

Frågan är om inte samma investering i förnybar energi skulle kunna lösa problemet lika väl?
Det krävs en hel del expertis för att kunna uttala sig om, och då får vi väl lämna över det till experterna helt enkelt och se om det finns en konsensus.

Permalänk
Medlem

Vore kanske bra med lite statistik så diskussionen kan utgå ifrån någon fakta

Sverige och Norge har en överproduktion av el, Finland, Danmark och Baltikum har en underproduktion av el.
Källa: https://elstatistik.se/

Tar vi enbart för Sverige så har vi legat på en rätt konstant förbrukning över åren, det har till och med minskat något i förbrukning samtidigt som elproduktionen har ökat något.
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ...

Elbristen är i Sverige INTE orsakad av för låg produktion, däremot av att elnätet inte har följt med i den takt som byggnation sker. Lite liknande att avlopp kan ha för dålig kapacitet.

Det är helt enkelt en infrastruktur som inte helt har följt behovet, vilket inte är speciellt ovanligt när privata aktörer är inblandade. Något vi delvis kan skylla på avregleringen av elmarknaden för ca: 25-år sedan, något som tyvärr även påverkat elsäkerheten.

När det gäller kärnkraft så röstade jag NEJ en gång i tiden, främsta orsaken var att vi lade slutförvaringen på framtida generationer. Visst, säkerheten spelade även den in, delvis med tankegången att inget är starkare än dess svagaste länk.

Men nu så har vi kärnkraften och dess avfall, och med det så är mitt huvudargument för ett NEJ förbrukat. Skadan är skedd...
Idag är jag för kärnkraft!

Kan vi med ny kärnkraft på ett ekonomiskt och "säkert" sätt återanvända kärnavfall för att minska halveringstiden och/eller minska mängden avfall så ser jag inget hinder.

Däremot så skall vi INTE bygga bara för att vi kan!
Vi ska bygga när vi vet att vi har ett behov, idag har vi inget behov då vi har en överproduktion. Något som statistiken pekar på kommer att hålla i sig i en överskådlig tid, speciellt som det även fortfarande investeras i solceller och vindkraft.

Samtidigt, skulle vi förbruka mer så får väl våra grannländer Finland, Danmark och Baltiska staterna vara utan vår el. Rätt enkelt faktiskt!

Vi ska ej heller bygga ut förrän vi med säkerhet vet att vi har kunskapen inom landet, samt en infrastruktur i försörjningsled (läs kunniga leverantörer).
Det senare är en reflektion på det kunskapstapp som vi redan nu har gällande nuvarande kärnkraft.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Galadhnen:

Utan att gå för djupt i ämnet skulle jag säga att kärnkraft kan vara ett bra sätt att köpa oss tid för att utveckla mer ren och förnybar energi utan att behöver förlita oss på smutsig energi i lika stor utsträckning. Problemet är väl att det tar lång tid att utveckla nya kärnkraftverk, så det är allt annat än en "quick fix".

Att få "gratis" elproduktion i 400 år genom att "elda" med kärnavfall - kan man tycka vara en god idé att utveckla. Varför är det främst bara Finland och Frankrike som vågar tänka till lite extra. Sverige låg ju rätt långt fram en gång i tiden - så långt fram att min far på 60-talet installerade direkverkande el i villan (numera värmepump) på inrådan av dåtidens politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sverige och Norge har en överproduktion av el, Finland, Danmark och Baltikum har en underproduktion av el.
Källa: https://elstatistik.se/

Överproduktion av el på årsbasis är ett totalt meningslöst argument i sammanhanget. El är en "färskvara" och det finns inga idag kommersiellt gångbara metoder för att lagra el från t.ex Juni till Januari. Det som spelar roll är hur stort underskott vi har "när det behövs". Lycka till att få industrier att etablera sig i landet med "ja men det finns gott om el 10 månader av året, men stäng gärna av under 2 månader" som argument.

Då kommer vi till problemet i det hela. För när det kommer till att säkra upp en ojämn produktion med lagring/reservkraft så ökar kostnaden inte linjärt. Desto mer "24/7 generering" du tar bort desto mer lagring/backup behövs då frekvens/storlek på svängningarna ökar. Dvs om 50% av elnätet är "tillförlitligt" behöver du betydligt mycket mindre än hälften så mycket lagring/backup än om du ska ha 0%.

Sverige och framförallt Norge är sen också väldigt sårbara i det här sammanhanget pga vädrets makter. Vattenkraft är betydligt mindre tillförlitligt än vad man kan tro och det kan skilja tiotals TWh per år i kapacitet mellan bra/dåliga år om du slår ihop båda länderna. Vind är om jag minns rätt faktiskt mer tillförlitligt på årsbasis än vattenkraft.

Skrivet av Bengt-Arne:

Tar vi enbart för Sverige så har vi legat på en rätt konstant förbrukning över åren, det har till och med minskat något i förbrukning samtidigt som elproduktionen har ökat något.

Nu är det ju dock så att elbehovet kommer att gå upp rejält i framtiden enligt i princip alla prognoser, inte ner. Har för mig att svenskt näringsliv projicerade nånstans i 200 TWh snåret om 25-30 år. När vi tar bort fossilbränslen kommer det att istället ersättas med processer/alternativ som använder el. Elbilar kommer behöva kapacitet, industrin kommer behöva mer osv.

Det viktiga i sammanhanget är att även om vi fortfarande genererar lika mycket el även fast vi stängt ner vissa reaktorer. Så har variationen ökat i produktionen pga framförallt mer vindkraft. Därmed ökar frekvensen och storleken på det det potentiella underskottet när låg produktion sammanfaller med hög konsumtion. Detta kommer bara bli värre om vi tar bort mer kärnkraft eller alternativ planerar täcka framtida ökningen med mer vind/sol.

Permalänk
Medlem

Polen ska ju bygga mycket kärnkraft inom en snar framtid. Så om några år kommer svenskar åka till Polen för att jobba på industrier 🏭 😄

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@anon2110: Finns anledning till att Tyskland satsar på naturgas. Vad nu en treårig examen inom elektroteknik har med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen lite balans i denna tråd!
Flertalet uppvisar i det närmaste sektliknande beteenden i sin iver att lobba för omodern och gammaldags teknologi.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@darkshippo: Finns anledning till att Tyskland satsar på naturgas.

Vilket bara skjuter problemet på framtiden och inte löser klimatproblemet. NG är bara en bra lösning på kort sikt för att eliminera ännu värre utsläppskällor som kol som inte kan fås bort på annat sätt. Förr eller senare ska gasen antingen bort helt eller kompenseras genom att utsläppen sekvestreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Behövs verkligen lite balans i denna tråd!
Flertalet uppvisar i det närmaste sektliknande beteenden i sin iver att lobba för omodern och gammaldags teknologi.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

Var ska man börja?

1) Vad är det som säger att ”många av de reaktorer som används idag behöver ersättas inom kort”? Kvarvarande flotta ska köras till (minst) 40-talet.

2) Även om man anser att avfallsfrågan inte är löst, hur ändrar det att vi har 50 års kärnavfall som vi måste ta hand om även om vi lägger ner all kärnkraft imorgon?

3) Gruvbrytning kan vara dåligt, vilket inte är unikt för kärnkraft utan för alla kraftslag.

4) Kostnadsökningarna beror dels på var man bygger, vilka som bygger, vilken slags reaktor man bygger och vilket regelverk som gäller. En serietillverkad SMR kommer sannolikt vara mycket enklare att få till än en EPR, till exempel. Ett annat problem är väl att det är svårt för en privat aktör att ha en återbetalningshorisont som sträcker sig över flera decennier. Det kanske borde finnas ett garantipris (som för Hinkley Point C) för att det ger stabilitet till elnätet och räddar människoliv?

5) Det går inte att försäkra något energislag fullt ut. Vem ska betala för ett dammbrott likt det i Banqiao? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

Vad man gör är att ha en extremt rigorös säkerhet och ett ständigt lärande för att minimera risken för allvarliga olyckor.

En motfråga till dig då: hur ser du på att Tyskland har behövt öka kolkraftsproduktionen och att koldioxidutsläppen har ökat trots (tack vare) att de satsar enormt på förnybart, och att många mer människor kommer dö som en följd av det än vad alla kärnkraftsolyckor någonsin bidragit med?

Om det är något som känns som sektbeteende är det väl snarare att vara emot kärnkraft baserat på känslor snarare än fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Behövs verkligen lite balans i denna tråd!
Flertalet uppvisar i det närmaste sektliknande beteenden i sin iver att lobba för omodern och gammaldags teknologi.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

Precis vindsnurror borde vi slutat med för länge sen, hålla på med teknologi från före kristus som hade sin topp på början av 1000-talet.
Peka på naturskyddföreningens åsikt är som att fråga Kim Jong-un om vilket land som är världsledande.

Man borde göra som Greta säger och lyssna på forskarna och de säger bygg kärnkraft.
Är kärnkraft perfekt? Nej
Har vi något bättre? Nej

Men nu ska vi lämna politiken utanför. Så jag nöjer mig här.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Behövs verkligen lite balans i denna tråd!
Flertalet uppvisar i det närmaste sektliknande beteenden i sin iver att lobba för omodern och gammaldags teknologi.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

Men där vill de ersätta kärnkraften med vindkraft och solkraft?
Därmed väldigt svårt att ta den länken seriöst. Trodde mer om naturskyddsföreningen faktiskt..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Är kärnkraft perfekt? Nej
Har vi något bättre? Nej

Exakt, "miljörörelsen" sitter fortfarande och använder exakt samma argument emot kärnkraft som man alltid gjort. Att det är för sent, för dyrt och för farligt som man gjort sen 80-talet. Samtidigt som att man ignorerar de indirekta kostnaderna av att inte ha kärnkraften samt att det trots alla problem är ett av de minst dödliga alternativen för elproduktion vi har rent statistiskt. Men man erbjuder inga realistiska alternativ vi kan implementera NU, bara ett totalt motstånd mot kärnkraften.

Nu sitter dom igen och fantiserar om alla tekniska framsteg som kommer göras och att lagring av el inte blir något problem (soon TM). Om 10-15 år om det visar sig att teknikutvecklingen inte gick så fort/gick fel väg och det hade varit jävligt bra att ha den kärnkraft vi kunna påbörja planering för idag. Då kommer man åter igen skalla sitt mantra "men det är för dyrt/sent att börja med kärnkraft nu och tänk på hur farligt det är".

Jag ser hellre att vi slösar pengar på kärnkraft som visar sig att inte riktigt behövas än att vi hoppas på det bästa och tror att "det löser sig nog". I värsta fall så har vi säker elproduktion som kostar lite mer och mer kärnavfall som måste slutlagras (men det kommer vi behöva göra oavsett, bara i mindre mängd), jag ser helt enkelt inte tragedin i det hela jämfört med att misslyckas med att nå klimatmålen.

Permalänk
Inaktiv

För mig är grundproblemet vad som menas med begreppet "vi".

Är det oss i södra Sverige? Är det norrlänningar som vill ha fler arbetstillfällen genom stora industriprojekt som kräver energi men som skapar arbetstillfällen där dom bor? Är det svenskar? Är det EU-medborgare?

Om effektslukande industrier flyttar till platser med massor med billig (sol-)energi, är det fel? Är en norrlänning mer värd än en spanjor eller italienare eller marockan?

Är det ett problem att köpa el från andra? Måste vi vara självförsörjande (hur man nu definierar "vi")?

Enligt klassisk ekonomisk teori handlar det om komparativa fördelar. Som jag ser det kan vi mycket väl importera massor med solkraft från länder med bättre förutsättningar för solkraft. Sedan säljer vi något som vi är bättre på till andra.

Att insistera på att vi, i meningen svenskar, måste vara självförsörjande är för mig bara dumt. Vill vi ha en känsla av äganderätt, på ett lite barnsligt och räddhågset sätt, ja men bygg svenskägda solkraftverk i Italien eller Spanien då, med dito delägande av kraftnäten norrut.

Detta sagt så gillar jag kärnkraft. Intressant teknik. Inte ett dugg rädd för olyckor eller för problemen runt avfall. Kärnkraften är bara så förbannat dyr. Det är det som sänker den. Att leveranstiden är lång är också att aber. Finns smidigare och billigare lösningar.