Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har en gjutjärnspanna för pannkakor, men märkte att den värmer ojämnt (induktion) och insåg då att den har blivit skev. Är det bara att kassera eller går det att fixa på något sätt måntro?

Har gjutjärn eller kolstål slagit sig finns det inte mycket att göra - men dom fungerar fortfarande utmärkt till grillen eller t.ex gasspisar, så ge iväg den för en 50-lapp på facebook.

Viktigt att inte värma upp pannor för snabbt, speciellt inte när de är nya

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Nu var det väl ändå du som ställde frågan eller hur. Likaså så har du ju lyckats söka svar på din fråga.
Så man undrar ju lite varför du ens ställde frågan från första början. Lathet?

Nog om detta nu.

Jag vill fråga vad sweclockarna tycker om det i den här tråden. Varför ska man köpa teflon om det förminskar ens kön och gör en steril?

Permalänk
Medlem

Kan man plana toppar kan man väl plana stekpannor?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill fråga vad sweclockarna tycker om det i den här tråden. Varför ska man köpa teflon om det förminskar ens kön och gör en steril?

Citat från artikeln:

"Undersökningarna gjordes i ett italienskt område där industriell användning av PFAS har förorenat dricksvattnet, vilket lett till att kemikalierna ansamlats i blodet hos de som bor i området. Samt Mid-Ohio Valley, i USA där en anläggning släppt ut kemikalier i en flod.".

Nu är jag inte så insatt i problematiken men jag gissar att det är en viss skillnad mot att använda teflonpannor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill fråga vad sweclockarna tycker om det i den här tråden. Varför ska man köpa teflon om det förminskar ens kön och gör en steril?

Glöm alla hälsosamma skäl, en rejäl panna i gjutjärn/kolstål håller livet ut, medan en teflon har en betydligt kortare hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Ikeas non-stick. Den dyrare varianten. Billigt, konkurrenskraftig. Allt man behöver om man inte vill vara entusiast med tung gjutjärn och jobbigt disk.

Har köpt dyra pannor förut. Allt är skit med höga mark-ups. Det finns ingen "kvalitet" på stekpannor. Allt blir diminishing returns direkt. Därför kan man lika gärna köra på Ikeas och byta ut oftare om det behövs. Men givetvis använder man inget rispande i pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Teflonpannor behöver ju först och främst diskas med medel efter varje användning och sedan så brukar praxis vara att byta dem årligen om du använder dem mycket.

Personligen så gillar jag gjutjärnspanna bäst.

"Teflon" håller cirka ett år. Funkar bäst för att steka ägg/pannkakor och fisk i. På "medelhög värme".
Gjutjärn steker man biff i, och liknande. (Inte ägg, ägg fastnar i gjutjärn!)

Gällande "teflon" är Fiskars samt ICA väldigt bra. Gjutjärn är Skeppshults bra.
Men "teflon" är slitprodukter. Håller cirka ett år. Och max värme är "medelhög".
-My 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ikeas non-stick. Den dyrare varianten. Billigt, konkurrenskraftig. Allt man behöver om man inte vill vara entusiast med tung gjutjärn och jobbigt disk.

Jag lägger inte ner mer jobb på att rengöra mina gjutjärnspannor än jag skulle en annan panna. Sköter man dem rätt så går det väldigt snabbt. Så hemskt tunga är de inte heller om man inte har någon slags muskelsjukdom och inte klarar lyfta pga det. Gratis styrketräning annars.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ikeas non-stick. Den dyrare varianten. Billigt, konkurrenskraftig. Allt man behöver om man inte vill vara entusiast med tung gjutjärn och jobbigt disk.

Har köpt dyra pannor förut. Allt är skit med höga mark-ups. Det finns ingen "kvalitet" på stekpannor. Allt blir diminishing returns direkt. Därför kan man lika gärna köra på Ikeas och byta ut oftare om det behövs. Men givetvis använder man inget rispande i pannan.

Jag har tre pannor: en Lodge gjutjärn, en Le Creuset i rostfritt, och en Ikea teflon av samma typ som du har.

Ikeas lite dyrare pannor är verkligen oslagbara när det gäller pris/prestanda. Använder de för rätter som är extremt benägna att fastna som t.ex. äggröra, fiskfiléer och rätter med mycket socker. Så länge temperaturen hålls nere så får jag lätt ut 2-3 års användning från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag lägger inte ner mer jobb på att rengöra mina gjutjärnspannor än jag skulle en annan panna. Sköter man dem rätt så går det väldigt snabbt. Så hemskt tunga är de inte heller om man inte har någon slags muskelsjukdom och inte klarar lyfta pga det. Gratis styrketräning annars.

Gjutjärn är ypperliga för allt som inte innehåller ägg/fisk/mjölk. För att steka ägg/fisk/omelett så är teflon bäst. Annars håller jag med dig helt! -Steka biff/kött/pyttipanna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Citat från artikeln:

"Undersökningarna gjordes i ett italienskt område där industriell användning av PFAS har förorenat dricksvattnet, vilket lett till att kemikalierna ansamlats i blodet hos de som bor i området. Samt Mid-Ohio Valley, i USA där en anläggning släppt ut kemikalier i en flod.".

Nu är jag inte så insatt i problematiken men jag gissar att det är en viss skillnad mot att använda teflonpannor.

Teflon är antagligen helt onyttigt, och kanske till och med farligt. Men tyvärr är det bekvämt! (Vi är ju lata jävlar!?)
Väldigt bekvämt, till och med. (Äggrätter, mjölkrätter, fisk etc.)
"Fastnar inte i pannan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad har ni för någon och hur länge har ni haft den?

Köp gjutjärn eller stål (dvs en järnlegering med nickel eller andra metaller samt olika mycket kol).

Gjutjärn fördelar värmen snällare så att inget bränns fast. Därför slipper man teflon.

Rostfritt stål tål det mesta men kräver mer överinseende vi matlagningen då maten lättare bränns vid.

Kolstål är väl bäst med lite av varje av egenskaperna från både gjutjärn och rostfritt stål. Ungefär lika snällt och något mer tåligt än gjutjärn.

Här visas skillnaden i värmeledningsförmåga (konduktiviteten) för gjutjärn (cast iron) och en stålvariant, från https://khymos.org/2007/03/01/staying-warm-cast-iron-vs-stain...

Här nedan, dolt ett utsnitt från en tabell från https://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-metal.... Först metallen och sedan T, temperaturen i grader Celsius (C), och sedan värmelledningsförmågan (W/(m K) eller W·m-1·K-1) vid den temperaturen. För att se tabellen, klicka på Visa Innehåll.

Metal

T(C)

k(W/m K)

Aluminum

-73

237

"

0

236

"

127

240

"

327

232

"

527

220

Aluminum - Duralumin (94-96% Al, 3-5% Cu, trace Mg)

20

164

Aluminum - Silumin (87% Al, 13% Si)

20

164

Aluminum bronze

0 - 25

70

Aluminum alloy 3003, rolled

0 - 25

190

Aluminum alloy 2014. annealed

0 - 25

190

Aluminum alloy 360Copper

-73

413

"

0

401

"

127

392

"

327

383

"

527

371

"

727

357

"

927

342

Iron

-73

94

"

0

83.5

"

127

69.4

"

327

54.7

"

527

43.3

"

727

32.6

"

927

28.2

Iron - Cast

20

52

Iron - Nodular pearlitic

100

31

Iron - Wrought

20

59

Steel - Carbon, 0.5% C

20

54

Steel - Carbon, 1% C

20

43

Steel - Carbon, 1.5% C

20

36

"

400

36

"

122

33

Steel - Chrome, 1% Cr

20

61

Steel - Chrome, 5% Cr

20

40

Steel - Chrome, 10% Cr

20

31

Steel - Chrome Nickel, 15% Cr, 10% Ni

20

19

Steel - Chrome Nickel, 20% Cr, 15% Ni

20

15.1

Steel - Hastelloy B

20

10

Steel - Hastelloy C

21

8.7

Steel - Nickel, 10% Ni

20

26

Steel - Nickel, 20% Ni

20

19

Steel - Nickel, 40% Ni

20

10

Steel - Nickel, 60% Ni

20

19

Steel - Nickel Chrome, 80% Ni, 15% Ni

20

17

Steel - Nickel Chrome, 40% Ni, 15% Ni

20

11.6

Steel - Manganese, 1% Mn

20

50

Steel - Stainless, Type 304

20

14.4

Steel - Stainless, Type 347

20

14.3

Steel - Tungsten, 1% W

20

66

Steel - Wrought Carbon

0

59

Dold text

Man ser att järn har sämre ledningsförmåga än både aluminium och koppar, vilket väl är förväntat här på Sweclockers...

Men, man förstår varför koppar är populärt i botten av pannor. Aluminium är ju inte den starkaste metallen och flera syror i maten kan fräta hål i metallen; rabarber är väl det typiska exemplet, där en så svag syra som oxalsyra räcker till.

Längre ned ser man att gjutjärn och stål med hög kolhalt har något högre ledningsförmåga, drygt 50 W/m K än de hårdare, helt rostfria stålsorterna (dä maten lättare bränns vid).

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Teflon" håller cirka ett år. Funkar bäst för att steka ägg/pannkakor och fisk i. På "medelhög värme".
Gjutjärn steker man biff i, och liknande. (Inte ägg, ägg fastnar i gjutjärn!)

Gällande "teflon" är Fiskars samt ICA väldigt bra. Gjutjärn är Skeppshults bra.
Men "teflon" är slitprodukter. Håller cirka ett år. Och max värme är "medelhög".
-My 2 cents.

Vi kom ju precis fram till att pannkakor kör man i gjutgärn

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv

Köper bara de bästa Scanpan-pannorna. Undviker allt vad dåliga handtag & teflon heter.

Bra köksutrustning håller för evigt. Också en miljöfråga att inte köpa billigt skit som behövs kasseras efter 2-5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Vi kom ju precis fram till att pannkakor kör man i gjutgärn

Ja, om man använder ett kilo smör i varje gång det ska bli "pannkaka"!
-Då funkar det jättebra! (Annars blir det pannkaka..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, om man använder ett kilo smör i varje gång det ska bli "pannkaka"!
-Då funkar det jättebra! (Annars blir det pannkaka..)

Hade tagit precis samma mängd smör i en teflonpanna för stekytans skull.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Hade tagit precis samma mängd smör i en teflonpanna för stekytans skull.

Det här. Stekyta ger smak. För övrigt funkar gjutjärn klockrent att steka ägg i så länge den är riktigt inarbetad. Vi hade teflon förut, men har numera bara gjutjärn och rostfritt. Inte stött på patrull hittills, varken med fisk, ägg eller pannkakor. Prova däremot ägg i en rostfri panna, det är lite utmaning, men det går det också.

Om ni har problem med ägg i gjutjärn, stek in pannan riktigt, kör sen på låg värme och lock över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, om man använder ett kilo smör i varje gång det ska bli "pannkaka"!
-Då funkar det jättebra! (Annars blir det pannkaka..)

Pannkakor steker man på gjutgärnspanna, punkt slut.

Det är ju också smöret under stekningen av pannkakorna som är bland det bästa som finns för gjutgärnspannor, som en spabehandling.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dumbullen:

Har gjutjärn eller kolstål slagit sig finns det inte mycket att göra - men dom fungerar fortfarande utmärkt till grillen eller t.ex gasspisar, så ge iväg den för en 50-lapp på facebook.

Viktigt att inte värma upp pannor för snabbt, speciellt inte när de är nya

Vad gäller kolstål så bör man i så fall (innan man skickar iväg den för 50 kronor) kolla så att den faktiskt är skev när den är kall. Som jag skrev har jag några 36 centimeters-pannor från De Buyer som skevar av att värmezonen på glashällsspisen är för liten. De är helt plana på jämnvarm stålhäll, så de skulle jag inte skicka iväg för en spottstyver.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har inget att tillföra ang vad man ska steka pannkakor på men kan så ett slag Satakes lättviktgjutjärnspannor.
Lätt att hantera, går att diska som vilken stekpanna som helst, tål alla former av redskap OCH har en non stick beläggningen som fungerar hur bra som helst!

Rekommenderar starkt!
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/sat...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Hestler:

Har inget att tillföra ang vad man ska steka pannkakor på men kan så ett slag Satakes lättviktgjutjärnspannor.
Lätt att hantera, går att diska som vilken stekpanna som helst, tål alla former av redskap OCH har en non stick beläggningen som fungerar hur bra som helst!

Rekommenderar starkt!
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/sat...

Fiskars har också några lättviktsgjutjärnspannor som jag sett att några rätt schyssta restauranger kört med (bland annat Relae i Köpenhamn), men jag har inte testat själv. Men de tror jag inte har varit belagda. De verkar ha någon typ av emaljerad yta. Jag ska kolla med en kompis om det var den serien som användes.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Inte läst alla kommentarer, men efter ha testat runt en del.
Så är jag nu fast med två kolstålspannor, av märket De Buyer.

Permalänk

Jag är ingen expert direkt men min erfarenhet av teflonpannor är att de tyvärr inte håller så länge.
Nu har jag en keramisk stekpanna från ICA, vet inte ens riktigt hur många år jag haft den... men den funkar riktigt bra och är inte alls sliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Inte läst alla kommentarer, men efter ha testat runt en del.
Så är jag nu fast med två kolstålspannor, av märket De Buyer.

Bra val!

Permalänk
Medlem

Gjutjärn eller stålpanna med temperatur och mängdkontroll..

Du ska inte ha för mycket eller för lite i pannan samtidigt, och samtidigt ha den mängd värme som upprätthåller den temperatur du vill ha, så att värmen inte passerar.

10 års matlagning och nästan 1000 misslyckade maträtters erfarenhet som talar här

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Köp gjutjärn eller stål (dvs en järnlegering med nickel eller andra metaller samt olika mycket kol).

Gjutjärn fördelar värmen snällare så att inget bränns fast. Därför slipper man teflon.

Rostfritt stål tål det mesta men kräver mer överinseende vi matlagningen då maten lättare bränns vid.

Kolstål är väl bäst med lite av varje av egenskaperna från både gjutjärn och rostfritt stål. Ungefär lika snällt och något mer tåligt än gjutjärn.

Här visas skillnaden i värmeledningsförmåga (konduktiviteten) för gjutjärn (cast iron) och en stålvariant, från https://khymos.org/2007/03/01/staying-warm-cast-iron-vs-stain...
https://khymos.org/wp-content/2007/03/cooling-curve.jpg

Här nedan, dolt ett utsnitt från en tabell från https://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-metal.... Först metallen och sedan T, temperaturen i grader Celsius (C), och sedan värmelledningsförmågan (W/(m K) eller W·m-1·K-1) vid den temperaturen. För att se tabellen, klicka på Visa Innehåll.

Metal

T(C)

k(W/m K)

Aluminum

-73

237

"

0

236

"

127

240

"

327

232

"

527

220

Aluminum - Duralumin (94-96% Al, 3-5% Cu, trace Mg)

20

164

Aluminum - Silumin (87% Al, 13% Si)

20

164

Aluminum bronze

0 - 25

70

Aluminum alloy 3003, rolled

0 - 25

190

Aluminum alloy 2014. annealed

0 - 25

190

Aluminum alloy 360Copper

-73

413

"

0

401

"

127

392

"

327

383

"

527

371

"

727

357

"

927

342

Iron

-73

94

"

0

83.5

"

127

69.4

"

327

54.7

"

527

43.3

"

727

32.6

"

927

28.2

Iron - Cast

20

52

Iron - Nodular pearlitic

100

31

Iron - Wrought

20

59

Steel - Carbon, 0.5% C

20

54

Steel - Carbon, 1% C

20

43

Steel - Carbon, 1.5% C

20

36

"

400

36

"

122

33

Steel - Chrome, 1% Cr

20

61

Steel - Chrome, 5% Cr

20

40

Steel - Chrome, 10% Cr

20

31

Steel - Chrome Nickel, 15% Cr, 10% Ni

20

19

Steel - Chrome Nickel, 20% Cr, 15% Ni

20

15.1

Steel - Hastelloy B

20

10

Steel - Hastelloy C

21

8.7

Steel - Nickel, 10% Ni

20

26

Steel - Nickel, 20% Ni

20

19

Steel - Nickel, 40% Ni

20

10

Steel - Nickel, 60% Ni

20

19

Steel - Nickel Chrome, 80% Ni, 15% Ni

20

17

Steel - Nickel Chrome, 40% Ni, 15% Ni

20

11.6

Steel - Manganese, 1% Mn

20

50

Steel - Stainless, Type 304

20

14.4

Steel - Stainless, Type 347

20

14.3

Steel - Tungsten, 1% W

20

66

Steel - Wrought Carbon

0

59

Dold text

Man ser att järn har sämre ledningsförmåga än både aluminium och koppar, vilket väl är förväntat här på Sweclockers...

Men, man förstår varför koppar är populärt i botten av pannor. Aluminium är ju inte den starkaste metallen och flera syror i maten kan fräta hål i metallen; rabarber är väl det typiska exemplet, där en så svag syra som oxalsyra räcker till.

Längre ned ser man att gjutjärn och stål med hög kolhalt har något högre ledningsförmåga, drygt 50 W/m K än de hårdare, helt rostfria stålsorterna (dä maten lättare bränns vid).

Det här är anledningen till att jag har en stekpanna i rent silver 🤪

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Pannkakor steker man på gjutgärnspanna, punkt slut.

Det är ju också smöret under stekningen av pannkakorna som är bland det bästa som finns för gjutgärnspannor, som en spabehandling.

Latare och bekvämare med "non-stick". Fastnar färre gånger jämfört med gjutjärn.

(Allt som "läcker äggvita" fastnar mer på gjutjärn jämfört med "non-stick"!)
Så är det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Latare och bekvämare med "non-stick". Fastnar färre gånger jämfört med gjutjärn.

(Allt som "läcker äggvita" fastnar mer på gjutjärn jämfört med "non-stick"!)
Så är det tyvärr.

För mig känns det som man gör något fel då. Har aldrig någonsin varit med om en pannkaka, eller ens ett ägg, som fastnat i mina gjutjärnspannor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För mig känns det som man gör något fel då. Har aldrig någonsin varit med om en pannkaka, eller ens ett ägg, som fastnat i mina gjutjärnspannor.

Verkar som du har stor tur med dina gjutjärnspannor när du steker ägg!
-Testa en non-stick nästa gång! Du kommer uppleva samma skillnad som mellan Nvidia TNT och Geforce256!
(TNT alltså = gjutjärn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Verkar som du har stor tur med dina gjutjärnspannor när du steker ägg!
-Testa en non-stick nästa gång! Du kommer uppleva samma skillnad som mellan Nvidia TNT och Geforce256!
(TNT alltså = gjutjärn.)

Tur? Inte en chans. Rätt skötta och steker på rätt temperatur och med rätt mängd fett.

Ser ingen anledning att köpa en non-stick, har inget behov av sådan. Har en emaljerad traktörpanna för saker som behöver låga temperaturer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2