Nvidia Geforce 465.89 Game Ready – med stöd Resizable BAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Försöker att se vilken version av vbios jag ska hämta hos Gigabyte. De har 3 olika versioner att hämta och de ligger alla på 17.93Mb. ( F3, F12, F21 )
Hur ser jag vilken version jag kör? Har senaste mb bios och drivrutin på grafiken och enablat i bios enligt intruktioner.

Skrivet av Lussarn:

Om någon lyckas uppdatera ett Gigabyte 3XXX skriv gärna i tråden om hur det går till. Jag provade lite olika av deras downloads, kom längst med den som heter F3 på mitt 3080. Men den klagar på att den inte hittar en fil när man kör igång BIOS update.

För mitt Gigabyte 3070 hittade jag efter en del googling fram till att det ligger i GPU-Z -> Advanced -> NVIDIA BIOS (i rullist) och sen under "Message" tror jag, står /FXX/ någonstans (ex F20 för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Har ett MSI Gaming X Trio RTX 3080. Uppdaterade smärtfritt i windows miljö via MSI Live Update 6.

För att hitta BIOS update verktyg måste ni trycka på pilen som pekar åt höger (under "! - X")

Tryck på Scan och tryck sedan på ikonen (mouse over ger "download and install"). Av någon anledning behövde jag ladda ned två ggr innan den öppnade installern.

Öppnar man Nvidias kontrollpanel och klickar på "Hjälp" och sedan "Systeminformation" ser ni om Resizeable BAR är aktiverat.

Tänk på att moderkorts bios samt grafikkortsdrivrutinen behöver vara uppdaterad (och att resizeable bar behöver vara aktiverat i bios).

Men att ladda upp BIOS på hemsidan orkar de tydligen inte göra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCJ:

För mitt Gigabyte 3070 hittade jag efter en del googling fram till att det ligger i GPU-Z -> Advanced -> NVIDIA BIOS (i rullist) och sen under "Message" tror jag, står /FXX/ någonstans (ex F20 för mig).

Fungerade det att uppdatera då? Mitt kort har F1 vilket betyder att F3 skall vara rätt download. Men när jag trycker på "Ja" på "Are you sure you want to update your Graphics BIOS" kommer en ny popup:

"Det går inte att hitta filen C:\Users\LINUSL~1\AppData\Local\Temp\N3080GOL.F3.exe. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen"

Provade att "ful-lägga" sagd fil på den platsen, men det blev inte så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fungerade det att uppdatera då? Mitt kort har F1 vilket betyder att F3 skall vara rätt download. Men när jag trycker på "Ja" på "Are you sure you want to update your Graphics BIOS" kommer en ny popup:

"Det går inte att hitta filen C:\Users\LINUSL~1\AppData\Local\Temp\N3080GOL.F3.exe. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen"

Provade att "ful-lägga" sagd fil på den platsen, men det blev inte så mycket bättre.

Skumt, jo det var inga problem. Extraherade bara zip-filen och körde exe-filen så öppnades det ett cmd-fönster som körde uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått stutters i spel efter att ha flashat nyaste RBAR biosen och installerat nyaste drivrutinerna (framedrops)? Var tidigare på 470.05 Beta och hade då inga problem.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCJ:

Skumt, jo det var inga problem. Extraherade bara zip-filen och körde exe-filen så öppnades det ett cmd-fönster som körde uppdateringen.

Jag tog den långa vägen och laddade BIOS från techpowerup och flashade med nvflash. Det verkar ha fungerat, har inte gjort moderkortet än.

Om någon annan har samma problem som jag , detta skall vara det rätt BIOS

https://www.techpowerup.com/vgabios/231685/231685

Edit:
Det fungerade med detta BIOS, jag kan nu också njuta av tre extra FPS

Permalänk
Medlem

har ett 3090 FE och ett ASUS TUF GAMING Z490-PLUS men verkar bara finnas BETA för moderkortet så avvaktar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För er med gigabyte rtx, lägg filen på en usb sticka i fat format. Flasha som admin...
det fungerade med mitt rtx eagle, nu måste jag bara köpa ett spel med stöd för detta så jag kan njuta av dom extra fps...

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Lite impad blev jag allt ändå. Kör rätt höga inställningar i Cyberpunk (Raytracing, Ultrawide osv) och det verkar som jag fått typ 8% mer fart. Visserligen kör jag ju DLSS så den interna upplösningen är ju rätt låg om det nu skulle påverka.

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta att det fungerar mellan ett nvidia kort och Ryzen 9. Dom använder olika namn för samma sak egentligen.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-30-seri...

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har x570, 3700x och 3080 det fungerar

Kul att höra! Då får jag testa det. Har samma hårdvara

Permalänk
Medlem

Tack för gratis FPS!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

You can only update to a VBIOS version of the same series.Visual C++2008 is required for this BIOS flash.
If your VBIOS version is:
F1, it can only be updated with VBIOS versions F2-F9.
F10, it can only be updated with VBIOS versions F11-F19.
F20, it can only be updated with VBIOS versions F21-F29.

Kolla i GPU-Z så ser du vilken serie BIOS du ligger på högst sannolikt

Tack för tipset! Nu har jag kört igång med "BAR som kan ändra storlek" som Nvidias kontrollpanel säger

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

@Vintervilan:

3080 Suprim X kan just nu endast uppdateras med den fysiska switchen på "gaming", och inte på "silent". Vet inte om du löste uppdateringen men tänkte skriva det förebyggande

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat bios på grafiktort och moderkort, men stöter på patrull. När jag slår på REBAR i Bios så ändras "Launch CSM" till Disabled, men då bootar datorn bara in i Bios igen. Kommer bara in i Windows om jag slår på det, men då står REBAR fortsatt som Disabled. Någon som har någon bra idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Jag har uppdaterat bios på grafiktort och moderkort, men stöter på patrull. När jag slår på REBAR i Bios så ändras "Launch CSM" till Disabled, men då bootar datorn bara in i Bios igen. Kommer bara in i Windows om jag slår på det, men då står REBAR fortsatt som Disabled. Någon som har någon bra idé?

REBAR fungerar bara med UEFI. Du verkar ha installerat windows på Legacy bios

Går rätt enkelt att ändra men är en liten process

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Permalänk
Digital fyndjägare

Enklare än sådär blir det inte...
Ladda ner GPU BiOS... Dubbelklicka på EXE filen vänta...
Restarta och in i UEFI BiOS... ändra till AUTO på ReBAR... spara... avsluta...
Windows startar... Installera senaste Nvidia drivrutin... klart.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är i princip omöjligt att få tag i ett RTX 3070 nu så köpte jag mig ett Acer OEM ifrån en färdig dator, en Acer Predator PO3-620. Acer har såklart inte lagt upp ett uppdaterat BIOS på supportsidan men går det att flasha ett BIOS ifrån ett annat kort som kanske delar samma PCB? Det är lite svårt att hitta info om kortet men såhär ser GPU-Z ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

REBAR fungerar bara med UEFI. Du verkar ha installerat windows på Legacy bios

Går rätt enkelt att ändra men är en liten process

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Tack! Upptäckte att boot inte låg på samma drive som system, så det blev en liten cirkus att lösa ut det där, men efter många om och men är det äntligen enablat.... Om någon har samma problem:

https://superuser.com/questions/1564640/system-partition-and-...

Permalänk
Medlem

Testade cyberpunk idag efter att ha uppdaterat mitt 3080 och jag märker absolut ingen skillnad över huvudtaget i spelet. Detta gör säkert så sjukt lite så man kommer aldrig märka av det?

Jag har Msi x570 tomahawk, ryzen 9 5900x, 32gb 3600mhz cl16, Msi rtx 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Testade cyberpunk idag efter att ha uppdaterat mitt 3080 och jag märker absolut ingen skillnad över huvudtaget i spelet. Detta gör säkert så sjukt lite så man kommer aldrig märka av det?

Jag har Msi x570 tomahawk, ryzen 9 5900x, 32gb 3600mhz cl16, Msi rtx 3080 suprim x

Det var ju konstigt, jag fick en ökning. Provade lagom ovetenskapligt genom att stå på samma ställe och kolla på samma punkt, definitivt mätbart bättre.

Jag kör 10850k och Gigabyte 3080 Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Hade tänkt invänta fler rapporter men blev en "fuck it" och flashade nu ikväll. Mitt moderkortsbios hade redan stöd men valde att flasha in en nyare ändå. Sedan MSIs flashmjukvara för att flasha GPU.

Skrivet av Zisid:

Eftersom att det är i princip omöjligt att få tag i ett RTX 3070 nu så köpte jag mig ett Acer OEM ifrån en färdig dator, en Acer Predator PO3-620. Acer har såklart inte lagt upp ett uppdaterat BIOS på supportsidan men går det att flasha ett BIOS ifrån ett annat kort som kanske delar samma PCB? Det är lite svårt att hitta info om kortet men såhär ser GPU-Z ut:
https://i.imgur.com/MilVNIN.png

Exempelvis HWinfo ( https://www.hwinfo.com/ ) kan hitta namnet på kortet, men kan också vara något Acer special förstås. Mitt 3070 Ventus 3X OC listas korrekt i HWinfo iallafall.

Permalänk

Uppdaterade mitt Tuf rtx 3090 024g gaming Oc med asus tool, fick senaste vga bios.
Flashade mitt maximus xii hero wifi mobo med ver 2004 beta.
Slog på resizable i bios - klart
Tankade ner senaste Nvidia drivisarna, om typ 1 timme ska Outriders släppas loss, påsken är räddad😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Exempelvis HWinfo ( https://www.hwinfo.com/ ) kan hitta namnet på kortet, men kan också vara något Acer special förstås. Mitt 3070 Ventus 3X OC listas korrekt i HWinfo iallafall.

Det står "PC Partner/Sapphire". Just PC Partner är ju ägare av Zotac så jag kikade in Techpowerups recension på Zotac RTX 3070 Twin Edge OC vilket inkluderade ett par högupplösta bilder på kretskortet. Jag har inte tagit isär mitt kort än, men man kan ju se en viss del av kretskortet och komponenternas märkning om man tar ett kort in under kylaren. Det är en exakt matchning av just kretskort men vissa komponenter saknas. Tex har mitt kort 8+6pin istället för Zotacs 8+8pin och jag ser att en fas saknas på mitt kort. Det intressanta är att märkningarna finns på kortet men komponenterna är bara inte fastlödda där.

Vågar man flasha Zotacs BIOS när de släpper det sen? Kan man flasha in backupen man tog av original BIOS om det skulle skita sig?

Permalänk
Medlem

Uppdaterad vBIOS och drivrutinerna men har inget stöd på mitt moderkort (X570 Aorus Master, F32 bios).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Uppdaterad vBIOS och drivrutinerna men har inget stöd på mitt moderkort (X570 Aorus Master, F32 bios).

Skumt, ska stödjas från F32. Har du slagit på above 4g decoding? Kanske inte får upp fler följd-val annars.

Det finns dessutom ett F33i-BIOS men det har andra nyheter såsom stabilare USB2 osv.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zisid:

Det står "PC Partner/Sapphire". Just PC Partner är ju ägare av Zotac så jag kikade in Techpowerups recension på Zotac RTX 3070 Twin Edge OC vilket inkluderade ett par högupplösta bilder på kretskortet. Jag har inte tagit isär mitt kort än, men man kan ju se en viss del av kretskortet och komponenternas märkning om man tar ett kort in under kylaren. Det är en exakt matchning av just kretskort men vissa komponenter saknas. Tex har mitt kort 8+6pin istället för Zotacs 8+8pin och jag ser att en fas saknas på mitt kort. Det intressanta är att märkningarna finns på kortet men komponenterna är bara inte fastlödda där.

Vågar man flasha Zotacs BIOS när de släpper det sen? Kan man flasha in backupen man tog av original BIOS om det skulle skita sig?

Zotacs Trinity-kort är ganska rakt av baserade på referensdesignen har jag för mig, med billigast möjliga PCB-komponenter som fortfarande är inom specifikationerna om man ska tro Buildzoids PCB-granskningar. Kortet du hittade ser ännu lite billigare ut komponentmässigt så är förmodligen väldigt snarlikt förutom de skillnaderna du sett.

Lite nervöst att flasha en VBIOS från ett annat kort utan dual-BIOS ändå dock. Om du har ett annat grafikkort du kan starta upp med bör du kunna flasha tillbaka ditt andra kort, förutsatt att moderkortet fortfarande kan tänka sig att boota med ett kort med trasig VBIOS. Förhoppningsvis försöker den bara initialisera VBIOS för det primära kortet dock, men det är tyvärr inget jag har testat personligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gick smärtfritt att flasha mitt Strix 3090 genom win.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänkte du på något specifikt? För trådarna brukar se ut så. Exempelvis versionen innan https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Dvs man listar known issues och sen är det en massa posts från en skara användare med dåligt ihopsatta datorer som sitter och skyller allt på grafikdrivrutinen av någon anledning Vad jag kan se så fungerar den iaf bekräftat dåligt om man kör Windows Insider builden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980