Permalänk
Medlem

Spela in röst och klippa ihop

Hej sweclockare,

Kanske denna tråd skulle legat under "Microsoft Windows" i forumet men jag testar här.

Jag skall spela in en lång text och behöver en vettig programvara för Windows 10 för detta. Eftersom att det är mycket text som skall läsas in så kan jag inte ta allt i ett svep. Så kortare ljudfiler som jag sen behöver kunna sätta ihop till längre klipp.

Vilken programvara kan ni rekommendera mig för detta? Gärna gratis men kan även lägga någon slant om det är värt det.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Jag kör med https://www.audacityteam.org/ finns bra tutorial på youtube. Det är det ända program jag hat testat p.g.a det är gratis och än så länge har det allt jag behöver, sätta ihop, klippa bort, brus reducering och andra funktioner som jag inte testat än.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Audacity bör fungera för ditt ändamål

Permalänk
Lego Master

Som de andra skrev; Audacity fungerar utmärkt och är gratis.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem och installerade Audacity nu, det ser ut att vara precis det jag är ute efter! Tack för tipsen!

En sidofråga: Har en Blue Snowball på ett medföljande bordsstativ. Är inte helt nöjd med ljudkvalitén från den. Är det stor skillnad på dessa mikrofoner om man skulle lägga lite mer pengar på en lite finare?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tartin:

Jag laddade hem och installerade Audacity nu, det ser ut att vara precis det jag är ute efter! Tack för tipsen!

En sidofråga: Har en Blue Snowball på ett medföljande bordsstativ. Är inte helt nöjd med ljudkvalitén från den. Är det stor skillnad på dessa mikrofoner om man skulle lägga lite mer pengar på en lite finare?

Vad är det du upplever är dåligt? Mycket omgivningsljud? Puffar?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad är det du upplever är dåligt? Mycket omgivningsljud? Puffar?

Lågt ljud när mikrofonen står på skrivbordet precis framför den som talar in samt att den tar upp mycket omgivningsljud.
Håller vi mikrofonen närmare munnen så är det nog dessa ljudpuffar vi upplever. Hittar inget perfekt mellanläge där rösten låter klart och skarpt men utan "puffar".

Kanske mer värt att satsa på att ljudisolera ett litet rum istället för att börja uppgradera mikrofonen?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tartin:

Lågt ljud när mikrofonen står på skrivbordet precis framför den som talar in samt att den tar upp mycket omgivningsljud.
Håller vi mikrofonen närmare munnen så är det nog dessa ljudpuffar vi upplever. Hittar inget perfekt mellanläge där rösten låter klart och skarpt men utan "puffar".

Kanske mer värt att satsa på att ljudisolera ett litet rum istället för att börja uppgradera mikrofonen?

Det som brukar hjälpa är ett separat puffskydd. Det finns några skumgummimodeller som ska passa till Blue snowball: exempelvis från Amazon men en vinklingsbar skärm kanske fungerar bättre, exempelvis en sån här.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tartin:

Lågt ljud när mikrofonen står på skrivbordet precis framför den som talar in samt att den tar upp mycket omgivningsljud.
Håller vi mikrofonen närmare munnen så är det nog dessa ljudpuffar vi upplever. Hittar inget perfekt mellanläge där rösten låter klart och skarpt men utan "puffar".

Kanske mer värt att satsa på att ljudisolera ett litet rum istället för att börja uppgradera mikrofonen?

Det är nog egentligen inget större fel på mikrofonen utan du skulle behöva ett puffskydd och en bordsarm/stativ så du fick mikrofonen närmare munnen.
Oljud i rummet och dålig akustik försämrar ljudkvaliten oavsett mikrofon så det behöver du dämpa om det ska bli bra, är det bara nått du ska göra en gång så byt rum, en garderob/klädkammare är troligen det mest dämpade utrymmet du har om du inte byggt nått speciellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog egentligen inget större fel på mikrofonen utan du skulle behöva ett puffskydd och en bordsarm/stativ så du fick mikrofonen närmare munnen.
Oljud i rummet och dålig akustik försämrar ljudkvaliten oavsett mikrofon så det behöver du dämpa om det ska bli bra, är det bara nått du ska göra en gång så byt rum, en garderob/klädkammare är troligen det mest dämpade utrymmet du har om du inte byggt nått speciellt.

Det går också att testa effekterna av ett mer ljudanpassat rum genom att hänga en filt eller täcke över sig själv och mikrofonen. Det är ett klassiskt journalistknep när det ska läsas in ljud i ett hotellrum.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Testa mikrofonboost funktionen i windows för att se om du får upp ljudnivån, ger kanske även oönskade biverkningar som att oönskade ljud förstärks men kan vara värt att testa som en första enklare "fix" och sedan gå vidare därifrån.

Lycka till