Geforce RTX 3080 Ti lämnar MSI:s fabriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Undra hur många lådor de blev. 2-3?

Optimist där...🤣

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Undrar vad dem kommer kosta dock... det är ju det viktiga

12 kort till msrp på $899. Med andra ord 14995 i en butik nära dig. Nån gång.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Som det är nu så lär väl de som beställde 3080 vid release precis hinna få sina köp avbokade pga att produkten blir discontinued. Sen kan de köpa Ti till dubbla priset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Något sådant vill jag definitivt inte se. Jag tycker att alla sådana här försök att binda upp kunder är negativa, även särskilda medlemspriser. Om en butik skulle köra med medlemsexklusivitet på eftertraktade varor skulle jag nog välja att bojkotta dem.

Du menar att det är bättre att scalpers med bottar köper upp korten? Jag förstår inte varför det är hemskt om en butik ger någon form av signifikant premie till folk som varit kunder länge? Det är ju inte så att det är betungande att bli medlem. Själv är jag inte särskillt bunden till någon butik men jag har efter ett antal år som elektronikköpare blivit medlem i de flesta större svenska butiker sedan länge. Det tror jag att väldigt många Sweclockare är precis som jag.

Permalänk
Medlem

Köpsuget finns absolut. Dock känns det meningslöst att lägga en beställning under en långvarig kretsbrist.
Nä, jag väntar nog som tidigast till 4000-serien för en uppgradering. Senare om kretsbristen pågår längre än förutspått.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Köpsuget finns absolut. Dock känns det meningslöst att lägga en beställning under en långvarig kretsbrist.

Har man inget behov men om man har det...

Mitt 2080 har börjat låta som en gnu förmodligen för att kullagrena i ena fläkten börjar bli kasst, skulle vilja ersätta/uppgradera (tittade på 3080 förra året, valde att vänta) ... men i butikerna finns det noll kort att köpa. Eller jo jag kan väl få tag på ett GT710 för en tusing eller ett Quadro kort för 50k. Kanske ett 3060 för 15k eller nåt.

Lär bli att försöka beställa 3080Ti och sen hoppas att gamla kortet varar i 6-12 månader till eller vad nu leveranstiden blir. Att vara gamer i dag är tråkigt som fan.

Skulle grafikkortet pajja så lär det vara enklare att köpa färdig laptop/stationär för 20-30k istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Du menar att det är bättre att scalpers med bottar köper upp korten? Jag förstår inte varför det är hemskt om en butik ger någon form av signifikant premie till folk som varit kunder länge? Det är ju inte så att det är betungande att bli medlem. Själv är jag inte särskillt bunden till någon butik men jag har efter ett antal år som elektronikköpare blivit medlem i de flesta större svenska butiker sedan länge. Det tror jag att väldigt många Sweclockare är precis som jag.

Nej, nu lägger du ord i munnen på mig, jag har inget till övers för scalpers. Men jag vill kunna handla där det passar mig baserat på tillgänglighet, pris, villkor och förväntad service, och inte behöva ha en massa medlemskap för att få förmånen att kunna köpa något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Har man inget behov men om man har det...

Mitt 2080 har börjat låta som en gnu förmodligen för att kullagrena i ena fläkten börjar bli kasst, skulle vilja ersätta/uppgradera (tittade på 3080 förra året, valde att vänta) ... men i butikerna finns det noll kort att köpa. Eller jo jag kan väl få tag på ett GT710 för en tusing eller ett Quadro kort för 50k. Kanske ett 3060 för 15k eller nåt.

Lär bli att försöka beställa 3080Ti och sen hoppas att gamla kortet varar i 6-12 månader till eller vad nu leveranstiden blir. Att vara gamer i dag är tråkigt som fan.

Skulle grafikkortet pajja så lär det vara enklare att köpa färdig laptop/stationär för 20-30k istället.

Nu tar du i från tårna. Du får ett 3070 för runt 10K-11K på Tradera. Där finns det en del kort.

Permalänk
Medlem

Hoppas de stryper Hashrate på korten. Då kanske hederligt folk faktiskt kan köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har man inget behov men om man har det...

Mitt 2080 har börjat låta som en gnu förmodligen för att kullagrena i ena fläkten börjar bli kasst, skulle vilja ersätta/uppgradera (tittade på 3080 förra året, valde att vänta) ... men i butikerna finns det noll kort att köpa. Eller jo jag kan väl få tag på ett GT710 för en tusing eller ett Quadro kort för 50k. Kanske ett 3060 för 15k eller nåt.

Lär bli att försöka beställa 3080Ti och sen hoppas att gamla kortet varar i 6-12 månader till eller vad nu leveranstiden blir. Att vara gamer i dag är tråkigt som fan.

Skulle grafikkortet pajja så lär det vara enklare att köpa färdig laptop/stationär för 20-30k istället.

Kan du leva med prestandan ditt kort ger eller känner du ett stort behov av mer?
https://www.inet.se/produkt/5323443/raijintek-morpheus-8057-h...
Det här är ju något att fundera på om du vill komma lite billigare undan.
Finns användare som buntbandat fast fläktar på korten också, är det något du kan tänka dig så kan du kika runt i forumet lite. Sitter på telefon nu så kan tyvärr inte hjälpa dig att leta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har man inget behov men om man har det...

Mitt 2080 har börjat låta som en gnu förmodligen för att kullagrena i ena fläkten börjar bli kasst, skulle vilja ersätta/uppgradera (tittade på 3080 förra året, valde att vänta) ... men i butikerna finns det noll kort att köpa. Eller jo jag kan väl få tag på ett GT710 för en tusing eller ett Quadro kort för 50k. Kanske ett 3060 för 15k eller nåt.

Lär bli att försöka beställa 3080Ti och sen hoppas att gamla kortet varar i 6-12 månader till eller vad nu leveranstiden blir. Att vara gamer i dag är tråkigt som fan.

Skulle grafikkortet pajja så lär det vara enklare att köpa färdig laptop/stationär för 20-30k istället.

Jovisst, spelen jag spelar och planerar på att spela i år och under nästa år gör att jag kan vänta.
Det gör att jag hellre tar ett steg åt sidan, och förhoppningsvis går kortet som jag kunde ha köpt till någon som faktiskt har ett riktigt behov för det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Nej, nu lägger du ord i munnen på mig, jag har inget till övers för scalpers. Men jag vill kunna handla där det passar mig baserat på tillgänglighet, pris, villkor och förväntad service, och inte behöva ha en massa medlemskap för att få förmånen att kunna köpa något.

Ok, fine, men har du något bättre förslag för att öka möjligheten att personer som faktiskt kommer att använda grafikkorten ska få bättre möjlighet att köpa dem? Återigen, det är ungefär 1 minuts insats att bli medlem på tex Webbhallen. Det kostar ingenting. Sen kan du få marginellt bättre pris på tex fyndvaror, och du kan visa att du är en riktig person och inte en bot med ditt beteende. (Du köpte ett tangentbord eller whatever för två år sedan tex.)

Du överdriver ju själv konsekvenserna av det jag säger när du hävdar att man blir låst till en butik om man skulle ha ett sånt här system vid lanseringar av bristvaror. Visst, butikerna SKULLE KUNNA missbruka det och göra det väldigt svårt att nå upp till en "Early release member level" eller något men nu var det knappast det jag föreslog.

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Hur kan 30xx bli gammalt när det inte går att köpa?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Skrivet av sAAb:

Hur kan 30xx bli gammalt när det inte går att köpa?

Exakt. 4000 serien kommer under 2022. Så det kan vara ett helt år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ok, fine, men har du något bättre förslag för att öka möjligheten att personer som faktiskt kommer att använda grafikkorten ska få bättre möjlighet att köpa dem? Återigen, det är ungefär 1 minuts insats att bli medlem på tex Webbhallen. Det kostar ingenting. Sen kan du få marginellt bättre pris på tex fyndvaror, och du kan visa att du är en riktig person och inte en bot med ditt beteende. (Du köpte ett tangentbord eller whatever för två år sedan tex.)

Du överdriver ju själv konsekvenserna av det jag säger när du hävdar att man blir låst till en butik om man skulle ha ett sånt här system vid lanseringar av bristvaror. Visst, butikerna SKULLE KUNNA missbruka det och göra det väldigt svårt att nå upp till en "Early release member level" eller något men nu var det knappast det jag föreslog.

Jag tycker nog att det räcker med att begränsa antal köp per betalkort eller liknande, och kanske att göra några åtgärder för att försvåra scripting. Jag ser ändå dagens bristsituation som ett tillfälligt problem (även om det har pågått störande länge nu och ser ut att vara ett tag till), medan medlemsfördelar skulle försämra marknaden (som jag ser det) mer permanent.

Du föreslog ju i ditt första inlägg att man skulle ha varit medlem i ungefär ett halvår. Jag skulle inte vilja teckna upp mig i alla möjliga butiker bara ifall att jag skulle behöva köpa något flera månader senare.

Tillbaka till själva kortet i artikeln: Trevligt med extra prestanda, och den extra mängden VRAM för de som är rädda att 10 GB inte ska räcka, och det kan kanske vara på gränsen i t.ex. flygsimulatorer om man maxar alla inställningar. Förhoppningsvis till en prisnivå som inte kommer alltför nära 3090. För mig blir det dock inte något köp, jag fick tag i ett 3080 och det är en för liten uppgradering för att jag ska vara intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Det beror väl på hur många ex dom har till sin låtsasrelease innan priset höjs med 100%?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man får hoppas MSI tar 15.000:- så butikerna tar 17.000:- så får vi ett riktigt marknadspris.

Så slipper man svartabörshajar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

På Nvidia kör man Aprilskämten lite senare i år? Vet inte riktigt vad man ska säga mer än att det är utom tvivel att lanseringen kommer bli en fadäs med tomma lagerhyllor, i vanlig ordning.

Är ju ändå rätt många tillverkare som ser det som en lyckad lansering om man säljer slut på alla sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är ju ändå rätt många tillverkare som ser det som en lyckad lansering om man säljer slut på alla sina produkter.

Menar ur kundperspektiv

Edit: Vilket borde vara ganska uppenbart givet den situation som varit sedan förra året. Tillverkarna kan släppa nästan vad som och det säljer slut, titta bara på intels nya grejer...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är ju ändå rätt många tillverkare som ser det som en lyckad lansering om man säljer slut på alla sina produkter.

Beror nog på hur många produker man har. Säljer jag min enda äggmacka till min granne är min nylanserade macka en succe för jag sålde slut mitt lager med en macka?
Antagligen inte.
Det är brist överallt nu och ti varianten kommer också vara brist på. Betyder nödvändigtvis inte att det är en succé. Kan bara bero på att det är brist och inte mycket mer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tur man inte väntade på 3080ti.
Är väll ett sätt för Nvidia att krama ur några ören till ur 3080 utan att göra folk griniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Väl sagt, jag håller med. Har haft skitkul att körs med 30 serien hittills. Jag hoppas att 40 serien tar upp 4K på allvar. Det kommer nog finnas fler uppfräschade modeller av 4K IPS paneler då också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweDragon:

Hade varit trevligt om de butiker som har kundklubbssystem skulle prioritera dem som varit medlem en rimlig tid (säg minst sex månader eller så) och verkligen begränsat till ett kort per person (oavsett tillverkarmodell). Då hade nog rätt många fler av oss som är pc och hårdvaruentusiaster fått köpa en klart större andel.

Om jag skickar ett mail till t.ex MSI och erbjuder att köpa 100 kort för 150% av priset som komplett eller inet betalar. Tror du MSI slår till på det?

Tillgångsproblemet ligger nog inte bara bland svenska återförsäljare och scalpers ska du se, världen är stor och det finns många med mycket pengar som vill ha mer.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Hur kan 30xx bli gammalt när det inte går att köpa?

Fråga Tutankhamon 😜😆

Permalänk
Medlem

Antar att det förklarar varför vi inte ser några 3080 till försäljning. Det tillverkas väldigt en väldigt VÄLDIGT begränsad mängd 3080. De har väl insett att man istället bara behöver göra 3090 och 3080 Ti.

Priser omkring 25000kr för 3090 och 20000kr för 3080 Ti ?

Frågan är bara vad man kan göra med alla backorders på 3080?

Permalänk
Medlem

Hur kommer kortet prestera tror ni? Nånstans mittemellan 3080 och 3090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hur kommer kortet prestera tror ni? Nånstans mittemellan 3080 och 3090?

Med det namnet så vore något annat rätt konstigt 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Med det namnet så vore något annat rätt konstigt 😜

Jo.. men 3090 är väl inte så mkt bättre än 3080 - typ 15 % bättre fps verkar det ge. Ska det verkligen vara nödvändigt att släppa flera kort med så liten skillnad sinsemellan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer bli det sämsta köpet någonsin pga att priserna är som dom är just nu, samt att 30xx serien ska ses som en första instegsport till riktig 4k-gaming och man ska beakta att denna serie går på knäna redan nu när det gäller gaming i 4k, 30xx serien kommer snabbt bli gammalt när 40xx serien kommer som kommer ta 4k gaming med rätta.

Så där är det ju varje generation, att nästa kommer bli bättre på något. Det där känner man igen. 40-serien får 30fps mer i 4K, så sitter man där istället och säger ”men det är ju ändå bara 90fps, med 5000 serien kan jag utnyttja min 144hz skärm till fullo”.
Typisk flytta-målstolpen sak 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.