Installation till SSD fastnar på 0%

Permalänk
Medlem

Installation till SSD fastnar på 0%

Jag har fixat till en server och installerade win10(över usb) till en gammal mekanisk hdd jag hade liggandes utan problem. Fick sedan över en trevlig ssd, men när jag försöker installera så fastnar bara installationen på 0%. Allt jag hittar när jag googlar leder till att folk säger att disken är dålig, men i mitt fall går det hur bra som helst att installera till ssd:n på min egna stationära dator. Den totalvägrade dock att köra från ssd:n när installationen ej var gjord på samma system.

Har testat det vanliga med olika usb-inställningar (UEFI/legacy) utan framgång.
Någon som stött på samma problem? Hade ju varit trevligt att undvika en 12+år gammal disk som lär kunna pajja när som

Moderkort: asus z170 pro gaming.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Har vart med om liknande. Och då brukar jag installera på ett annat system. Och efter installationen är klar. ( när det står "startar om, om 10.9.8.7.. )

Då stänger jag av datorn och sätter in disken i systemet som den skall sitta i.

Rätt? Njae
Fungerar? Ja

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra diskpart + clean?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindTaste:

Har vart med om liknande. Och då brukar jag installera på ett annat system. Och efter installationen är klar. ( när det står "startar om, om 10.9.8.7.. )

Då stänger jag av datorn och sätter in disken i systemet som den skall sitta i.

Rätt? Njae
Fungerar? Ja

Jaha så du byter system direkt efter filerna är installerade på disken? Rätt säker på att jag körde klart allt. Bra tips, ska testas när jag hittar lite ork för det

Skrivet av Kalasis:

Har du testat att köra diskpart + clean?

Glömde nämna det. Har testat alla dessa trick man läst om fast utan framgång :/

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om du installerar på en annan dator, se då till att koppla ur andra hårddiskar. Annars kan det bli som så att Windows inte startar utan dessa inkopplade.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du installerar på en annan dator, se då till att koppla ur andra hårddiskar. Annars kan det bli som så att Windows inte startar utan dessa inkopplade.

Jo jag märkte det då jag har en m.2-disk i stationära datorn. Det gick ta bort startalternativ genom msconfig.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower