Microsoft kan sänka processorkrav för Windows 11

Permalänk

Bitlocker går alldeles utmärkt att köra med USB-minne, 256-bitars samt mjukvarukryptering. Så frågan är ju om inte det skulle gå med Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har redan uppgraderat. Till en helt ny dator. Men det hjälper ju inte den gamla... Om den överlever tilld dess får den väl köra oupdaterat och osäkert Windows 10 🤔

Win10 får väl säkerhetsuppdateringar fram till 2025 ändå så du hinner säkert få några sista pensionsår på den gamla burken.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som klarar av TPM-kravet, vilket är speldatorn i signatur. Resterande klarar inte av den överhuvudtaget, inte ens med en TPM-modul, som för övrigt knappt går att få tag på.
När Windows 11 lanseras hoppas jag innerligen på att det fortfarande kommer att vara möjligt att kringgå kravet på TPM, antingen genom att modifiera .iso-filen före installation eller genom att ändra i registret mitt under installationen.

Har i övrigt inget som helst intresse i vad TPM eller Secure Boot medför, utan det får Microsoft hålla för sig självt

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hur menar du? Är det lättare att pirata W10 på äldre processorer?

Nej, men de vill väl att det ska vara svårare att "pirata" W11 genom att kunna skicka anrop till TPM-chippet i bakgrunden snarare än att behöva skicka ut en säkerhetsuppdatering som behöver användartillåtelse.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

I sak håller jag med, man bör hela tiden fundera på hur pass mycket man får offra med att behålla bakåtkompatibilitet.

Sen kanske man inte just ska använda iOS som måttstock då senaste versionen faktiskt stödjer allt från Iphone 6S och framåt, vilket är ~6 år gamla telefoner. Tidigare fanns en hård cut-off vid 5S, den var först att stödja 64 bit. Att man stannar på 6S lär rätt mycket bero på att det är sista riktigt stora klivet, CPU kraft ökade ~70 % medan GPU-kraft och RAM-mängd ökade ~100 %.

På PC sidan tar det numera 5-10 år att nå det lyft Apple gjorde mellan 6 och 6S. När sådana språng sker måste man absolut fundera där det är dags att pensionera allt innan språnget!

I Windows 11 fallet är det just stort frågetecken varför man drar strecket där man nu funderar på. Finns ingen relevant skillnad mellan Intel 6:e generation fram till 10:e generationen, alla är Skylake och är bara minimala förändringar i GPU-delen mellan 6:e och 7:e generationen (har för mig det är något med videoavkodning). Och väldigt märkligt att dra gränsen mellan 1:a och 2:a generationen Ryzen, där var ju skillnaden väldigt liten (så att dra gränsen endera innan 1:a alt. 3:e hade varit mer logiskt).

Det finns lite förklaringar här, jag har inte tillräcklig kunskap för att säga om dessa tekniker som de kräver gör någon faktisk skillnad, eller ifall stödet är så begränsat på äldre processorer, men där står i alla fall varför de valde att göra så här. Punkt 1 i motiveringen är väl det intressanta och relevanta.

Angående IOS och dess fantastiska stöd så gäller ju det bara om man köper en nyare variant. Jag fick exempelvis en sprillans ny 6S för mindre än tre år sedan av jobbet, köpt av Apple och tillverkad 2018 någon gång. Den kanske stöds fortfarande men den lär inte komma med i nästa uppgradering, och den är bra seg med senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vi talar inte om att optimera för HW äldre än 4-5 år, vi pratar om att den inte stöds alls.
Jag kallar detta planerat åldrande och tycker det går stick i stäv med de globala kraven att man skall kunna använda sina saker i mer än ett par år.

Dom släpper ju support för win10 i oktober 2025, kan ju tycka att 10 år är en helt ok livslängd för en processor. Lycka till att använda en 10 år gammal iPhone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Om man fortfarande sitter på 2600k osv så är väl inte Windows 11 viktig för en?

2600k??? Min 7900X som jag betalade 20 papp för hösten 2017 kommer inte funka om MS håller fast vid den inslagna vägen. Känns rätt oacceptabelt måste jag säga, särskilt när jag fick sju år av uppdateringar av Apple till min första Macbook Pro.

Ska det vara så här så lägger jag ned PC:ande helt. Microsofts hela grej har ju varit bakåtkompabilitet #1 sedan hedenhös, nu blir det e-skrotsberget med hundratals miljoner PC-datorer som gäller. MS' marknadsdominans har helt gått överstyr när de kan göra så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Från början var TPM en dedikerad krets som integrerades på moderkort, men de senaste åren har finessen integrerats i processorer från såväl Intel som AMD – närmare bestämt från Core 8000-serien respektive Ryzen 3000-serien (Zen 2 för stationära och Zen+ för bärbara).

Stöd för firmware TPM har ju funnits långt tidigare än så. För Intel från 4:e generations Core CPU:er.

Skrivet av Microsoft:

To meet the principle, all Windows 11 supported CPUs have an embedded TPM, support secure boot, and support VBS and specific VBS capabilities.

Även kravet på VBS uppfyller vad jag kan se en del CPU:er på Intel-sidan redan från 4:e generationen om de har stöd för Intel VT-d och Intel VT-x + EPT. Vilket såvitt jag kan se är Intel CPU-kraven för VBS https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/devi...

Lite svårt att förstå varför en CPU som har stöd för alla nödvändiga funktioner ska blockas ute enbart för att den enligt Microsoft är en eller två generationer för gammal. Då får de nog komma med en bättre motivering än vad man gjort hittills, t.ex. peka på specifika säkerhetsproblem man anser finns med dessa CPU:er som inte finns i nyare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

2600k??? Min 7900X som jag betalade 20 papp för hösten 2017 kommer inte funka om MS håller fast vid den inslagna vägen. Känns rätt oacceptabelt måste jag säga, särskilt när jag fick sju år av uppdateringar av Apple till min första Macbook Pro.

Ska det vara så här så lägger jag ned PC:ande helt. Microsofts hela grej har ju varit bakåtkompabilitet #1 sedan hedenhös, nu blir det e-skrotsberget med hundratals miljoner PC-datorer som gäller. MS' marknadsdominans har helt gått överstyr när de kan göra så här.

Köpt 2017, Windows 10 uppdateras fram till 2025, det blir åtta år, så bättre än Macbooken.

Nej men jag tycker också det är väl hårt. Det borde vara upp till användaren om man vill minska sin egen säkerhet (i den mån man nu gör det) eller inte. Och det lär väl inte bli mer osäkert med Windows 11 utan TPM gentemot att sitta på Windows 10 utan TPM med exakt samma hårdvara liksom.

Permalänk
Medlem

Tror HVCI är ett större problem än TPM 2.0 när det gäller Zen 1. Jag har TPM 2.0 enligt tpm.msc, men Zen 1 har inte stöd för HVCI så det blev ändå rött kryss i PC Health checker.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta bort kravet på TPM och secure boot istället. Windows 11 kommer redan ha en hög tröskel som det är. Men att tvinga folk att köra i UEFI-mode är larvigt.

Eller ge användaren ett val:
"Vill du verkligen installera W11 på denna supergamla skruttdator?
Då måste en del säkerhetsfunktioner stängas av Tryck [Y/N] för att fortsätta"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jsl_80:

Lite svårt att förstå varför en CPU som har stöd för alla nödvändiga funktioner ska blockas ute enbart för att den enligt Microsoft är en eller två generationer för gammal. Då får de nog komma med en bättre motivering än vad man gjort hittills, t.ex. peka på specifika säkerhetsproblem man anser finns med dessa CPU:er som inte finns i nyare.

En stund hade de ju en mening om att äldre var för dåliga, men den försvann.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att MS vill kunna ha en "kvalité stämpel" med viss hardvara m.m men ett KRAV låter helt galet.

Jag sitter på en 6700k som huvd/spel dator och en 2500k som media och märker inte av alls att CPU skulle flaska på något sätt.

Har inte Steam statistik för vilka CPU modeller eller bara GPU skulle vara kul hår många % som sitter på äldre 7-8k serien och Ryzen

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju Microsoft det handlar om.
Ge hempulare W11 och det kommer snart att köras på laptops från 2004.
Finns alltid någon växel eller fil att redigera för att släppa på installationskrav med windows OS.

Permalänk
Testpilot

Ser inga problem med att låsa ute datorer som inte använder TPM 2.0 om det innebär förhöjd säkerhet för operativet i sin helhet över dess livslängd.

Folk som sitter på Ryzen 2000-serien< eller Intel 7000-serien< kan ju likväl stanna kvar på Windows 10 fram till 2025 (som är det preliminära "EOL-datumet"). Vid det laget är ju Ryzen 2000-serien respektive Core 7000-serien 8 år gamla och således kan man inte förvänta sig det senaste längre heller utan att uppgradera.

Bakåtkompabilitet i all ära, men om man vill att utvecklingen ska gå framåt måste man dra gränsen någonstans. Och 8 år inom teknikvärlden är ju inget mindre än en evighet faktiskt, sett till de tekniska framstegen som görs varje år.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av sekips:

Dom släpper ju support för win10 i oktober 2025, kan ju tycka att 10 år är en helt ok livslängd för en processor. Lycka till att använda en 10 år gammal iPhone.

Lite som med datorerna på sent 90-tal.
Inte satt man med en i386 i Windows 98. Visst, det gick, men var det värt det?
Fast i detta fallet så kan en Pentium 4 EMT64 köra Windows 10 och det skiljer 11 år på Windows och den.

Jag sitter med min 2012 laptop på Fönsterläckis 11, men som det ser ut nu kommer den nog få stanna där eller nergradera till W10 om nu TPM 2.0 blir kravet då den endast har TPM 1.2.

Njae, jag hoppas nog de gör något åt detta, för tycker ändå att så länge man kör någon form av TPM så borde man få köra det, och så kan de införa 2.0 för Windows 12.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eller ge användaren ett val:
"Vill du verkligen installera W11 på denna supergamla skruttdator?
Då måste en del säkerhetsfunktioner stängas av Tryck [Y/N] för att fortsätta"

Man kan faktiskt ha en ny dator och tycka att secure boot och allt vad det för med sig känns omständigt och obehagligt. Det är bra som det är ny. DVS de som vill kan köra med UEFI-mode, secure boot och allt vad de är och de som inte vill kan låta bli- Det rimliga är att det får fortsätta så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det ens någon praktiskt skillnad mellan 6:e och 7:e generationens Intel Core gällande dessa punkter?

6e generationen (Skylake) och 7e (Kaby Lake) är i allt väsentligt identiska. Skillnaden till 8e (Coffee Lake) är också rätt liten, men den finns i alla fall. Det som möjligen skulle kunna vara fallet är att Skylake lär ha varit Intels buggigaste släpp på decennier, och att de fixade lite med dem efteråt, och de fixarna fanns naturligtvis med i Kaby Lake. De mobila Skylake (U och H-serierna) kom långt senare än skrivbordsmodellerna (S-serien) - även om de formellt hade nästan samma lanseringsdatum, var de svåra att få tag i före andra halvåret 2016. Möjligen vet MS något om att de första Skylake är så buggiga att de inte vill stödja dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Lite som med datorerna på sent 90-tal.
Inte satt man med en i386 i Windows 98. Visst, det gick, men var det värt det?

En skillnad då var att prestandan på processorer och andra komponenter ökade i enormt mycket snabbare takt än nu. En Pentium är typ 30 gånger snabbare än en 386:a. En 11900K är såklart bra mycket rappare än en 2600K också, men det är inte samma extrema skillnad, och en 2600K (för att inte tala om 7700K, som inte heller skulle ha godkänts för Win11) duger fortfarande utmärkt om man inte spelar eller kör krävande applikationer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Lite som med datorerna på sent 90-tal.
Inte satt man med en i386 i Windows 98. Visst, det gick, men var det värt det?
Fast i detta fallet så kan en Pentium 4 EMT64 köra Windows 10 och det skiljer 11 år på Windows och den.

Jag sitter med min 2012 laptop på Fönsterläckis 11, men som det ser ut nu kommer den nog få stanna där eller nergradera till W10 om nu TPM 2.0 blir kravet då den endast har TPM 1.2.

Njae, jag hoppas nog de gör något åt detta, för tycker ändå att så länge man kör någon form av TPM så borde man få köra det, och så kan de införa 2.0 för Windows 12.

Kommer ju garanterat ngn workaround, dumt att gråta blod redan nu.

Permalänk
Skrivet av sekips:

Kommer ju garanterat ngn workaround, dumt att gråta blod redan nu.

Precis.

Då jag installerade i VM (sida vid sida till min laptop) så ville jag inte aktivera TPM på datorn, så moddade in TPM-fria filen så man kan installera ändå.
Så om det finns metoder nu innan officiell release så kommer det högst troligt inte ta lång tid för sånt vid retail release heller.

Skrivet av Pepsin:

En skillnad då var att prestandan på processorer och andra komponenter ökade i enormt mycket snabbare takt än nu. En Pentium är typ 30 gånger snabbare än en 386:a. En 11900K är såklart bra mycket rappare än en 2600K också, men det är inte samma extrema skillnad, och en 2600K (för att inte tala om 7700K, som inte heller skulle ha godkänts för Win11) duger fortfarande utmärkt om man inte spelar eller kör krävande applikationer.

Jag valde just i386 för sit stora prestandagap mellan Pentium från 1998 och i386 från 1988, så du tänkte samma som jag gjorde bara att jag inte fick ut det i text på samma nivå som jag trodde. 👍

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Köpt 2017, Windows 10 uppdateras fram till 2025, det blir åtta år, så bättre än Macbooken.

Nej men jag tycker också det är väl hårt. Det borde vara upp till användaren om man vill minska sin egen säkerhet (i den mån man nu gör det) eller inte. Och det lär väl inte bli mer osäkert med Windows 11 utan TPM gentemot att sitta på Windows 10 utan TPM med exakt samma hårdvara liksom.

Jag förstår vad du menar men jag tycker också det är rimligt på sätt och vis Microsoft vill givetvis med Windows 11 höja säkerhetskraven med Windows 11 vilket jag tycker är fullt rimligt och att då lämna viss äldre hårdvara bakom sig tycker jag också är rimligt sen är det väldigt hårt absolut. Du har förmodligen till viss del rätt med att Windows 11 inte blir osäkrare utan TPM än vad Windows 10 är men Microsoft vill ju höja säkerhetsnivån med Windows 10 vilket jag anser är väldigt positivt och jag tror inte Microsoft kommer backa på den här punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan faktiskt ha en ny dator och tycka att secure boot och allt vad det för med sig känns omständigt och obehagligt. Det är bra som det är ny. DVS de som vill kan köra med UEFI-mode, secure boot och allt vad de är och de som inte vill kan låta bli- Det rimliga är att det får fortsätta så.

Du har en poäng.
Jag kör med saker tills de inte duger och då kollar jag först efter uppgraderingsmöjligheter.
Dvs jag är inte så van vid att ha nya saker

Min nuvarande huvuddator kommer från 2017 (Asus B350-F), har bytt CPU och GPU några gånger. Men moderkortet uppfyller alla mina önskemål, har inga stabilitetsproblem, för låg prestanda etc.

Dessvärre är W11s krav högre än mina önskemål...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Stöd för firmware TPM har ju funnits långt tidigare än så. För Intel från 4:e generations Core CPU:er.

Även kravet på VBS uppfyller vad jag kan se en del CPU:er på Intel-sidan redan från 4:e generationen om de har stöd för Intel VT-d och Intel VT-x + EPT. Vilket såvitt jag kan se är Intel CPU-kraven för VBS https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/devi...

Lite svårt att förstå varför en CPU som har stöd för alla nödvändiga funktioner ska blockas ute enbart för att den enligt Microsoft är en eller två generationer för gammal. Då får de nog komma med en bättre motivering än vad man gjort hittills, t.ex. peka på specifika säkerhetsproblem man anser finns med dessa CPU:er som inte finns i nyare.

Nja vi har ju grävt i det där och bara hittat stöd för firmware TPM i U/Y serierna enligt Intels datablad. Sen om det är felaktigt och det egentligen finns på alla CPUer så verkar det spela mindre roll för inget desktopboard Z87,Z97 osv verkar ha möjligheten att slå på det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Nja vi har ju grävt i det där och bara hittat stöd för firmware TPM i U/Y serierna enligt Intels datablad. Sen om det är felaktigt och det egentligen finns på alla CPUer så verkar det spela mindre roll för inget desktopboard Z87,Z97 osv verkar ha möjligheten att slå på det.

Fast om det var tpm det hängde på borde det väl räcka att kontrollera om det finns (och det görs ju också). En gammal u-processor eller en separat modul borde ju i så fall vara godkända lösningar.

Permalänk
Medlem

droppa 1 generation vafan inte ens nära min Core i7 6000 extreme.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

tyckte in min 6700k var så gammal men ok då..

dom uppdaterar ju w10 till 2025 så det får väl bli något nytt när den tiden närmar sig men vem vet vilken windows version som kommer då? microsoft har ju visat att dom inte går att lita på när w10 skulle bli sista versionen och några år senare skrotar dom planerna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är lite detta som utvecklingen går sakta på windows. Att de har en massa äldre system som också måste fungera.

Nå Core 6000-serien och Ryzen 1000-serien är ändå hyfsat nya system, med prestanda fullt dugligt för att surfa med och liknande saker. Det känns för tidigt att utesluta dessa från nya windows. Sedan kan man argumentera ännu äldre datorer, men det känns då lite som att om Windows 10 fortfarande går att använda på dem så gör det inte så mycket.

Ser man historisk så har nya windows ofta gjort att gamla datorer ej har fungerat, men det har då handlat om att de inte har prestanda som det räcker. Windwos Vista med aero, där få laptops hade ramminne och grafikkort mängden är ett bra exempel.
Men nu finns det datorer som med råge utklassar systemkraven som ej kan köra.
T.ex:
Cpu över 4GHz i 4 core emot 1GHz 2 core som var kravet.
Ram 64GB emot 4GB som var kravet.
SSD många TB emot fjuttiga 64GB som var kravet..
Och detta är att datorer som fullkomligt utklassar systemkravet prestationsmässigt kanske ändå ej kan köra nästa windows.

Det känns lite som att de kan skippa allt förutom TPM 2.0 som systemkrav, då det är svårt att köpa en dator med TPM 2.0 som ej uppfyller kravet.

Min dator med 6300u stödjer allt som Windows 11 kräver, dvs 4GB RAM (har 16GB) och TPM 2.0 men ändå så säger dem nej. Hoppas verkligen att de kan acceptera 6300u om man manuellt installerar den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Köpt 2017, Windows 10 uppdateras fram till 2025, det blir åtta år, så bättre än Macbooken.

Fast, det blir ju inte åtta år av nya OS-versioner... Jag stannar ju på nuvarande Win10 efter mindre än 4 år med den här PCn, som bara kommer få säkerhetsuppdateringar framöver. MS-asen tänker ju till och med snuva oss på DirectStorage-stöd också nu om man inte uppgraderar till 11. Så det blir som att sitta med samma gamla OS X Mavericks i ett halvt decennium innan MS dumpar "den sista Windows-versionen" som de tänkt släppa (eller så var det en gång i tiden iallafall. )

Annat var det ju med Windows XP, som fick säkerhetsuppdateringar i ungefär tre tusen år, cirka...

Citat:

Och det lär väl inte bli mer osäkert med Windows 11 utan TPM gentemot att sitta på Windows 10 utan TPM med exakt samma hårdvara liksom.

Ja, det har nog i grund och botten ganska lite att göra med faktisk säkerhet, och mer med att MS vill eliminera gammal hårdvara så de slipper kompabilitetstesta så många olika generationer av processorer och chipset... Man tjänar mer pengar på det viset, och det gör ju hårdvarutillverkare också när folk tvingas byta ut sina datorer. MS äger säkert aktier både i Intel, AMD och diverse OEM-byggare...