är Inet Taurus datorerna bra för gaming

Permalänk
Medlem

är Inet Taurus datorerna bra för gaming

Hallå allihop. är ute efter en ny speldator och kan ingenting om datorer så behöver lite råd.

satt och tittade på den här datorn https://www.inet.se/produkt/1511038/taurus-gaming-rtx-3060-11... men vet inte om den är bra för spel som jag vill spela. den är precis på min budget så jag kan inte gå dyrare

jag vill kunna spela nya spel i 60fps 1080p. högre behövs inte för mig. dom spel jag vill spela mest är Total War: Warhammer 2 och 3 när det kommer ut

Tack för att ni läste och jag ursäktar om jag använde forumet fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vanh:

Hallå allihop. är ute efter en ny speldator och kan ingenting om datorer så behöver lite råd.

satt och tittade på den här datorn https://www.inet.se/produkt/1511038/taurus-gaming-rtx-3060-11... men vet inte om den är bra för spel som jag vill spela. den är precis på min budget så jag kan inte gå dyrare

jag vill kunna spela nya spel i 60fps 1080p. högre behövs inte för mig. dom spel jag vill spela mest är Total War: Warhammer 2 och 3 när det kommer ut

Tack för att ni läste och jag ursäktar om jag använde forumet fel

1080p 60 bör inte vara några problem.
Beroende på inställningar; alla spel kanske inte kan köras i Ultra eller Extreme preset.

Permalänk
Medlem

Edit: Det är inte Warhammer, men kanske liknande?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ja, Taurus modellerna använder vanliga komponenter, finns andra OEM byggen som har "bättre" prestanda till runt samma pris, med nonexistenta kylare, propertiära moderkort med propertiära fästningsanordningar för kylare, kanske till och med ATX12VO nätagg snart. Kan inte rekommendera några andra OEM byggen utöver Inet Taurus / Webhallen Config etc som använder standard komponenter.

Du skulle nog ha mer roligt med ett 3070 över ett 3060 dock.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om kvaliteten på taurus, men så vitt jag vet så använder de vanliga delar. Inet brukar också vara väldigt bra att ha och göra med vid garantier etc.

Datorn i sig är väldigt overkill för 1080p 60fps. Brukar inte gilla när man säger att "den kommer klara det" men skulle väl säga att datorn riktar sig snarare mot ett steg högre än vad du siktar på.

Är också väldigt svårt i dagens läge att uttala sig om prisvärdhet då många grafikkort bara finns i prebuilds.

Summan av kaddemumma. Datorn i sig kommer du troligtvis bli skit nöjd med och skulle något hända är Inet ofta snabba på att fixa det på något sätt. Priset har jag svårt att kommentera dock

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja, Taurus modellerna använder vanliga komponenter, finns andra OEM byggen som har "bättre" prestanda till runt samma pris, med nonexistenta kylare, propertiära moderkort med propertiära fästningsanordningar för kylare, kanske till och med ATX12VO nätagg snart. Kan inte rekommendera några andra OEM byggen utöver Inet Taurus / Webhallen Config etc som använder standard komponenter.

Du skulle nog ha mer roligt med ett 3070 över ett 3060 dock.

Ja ett 3070 skulle vara Nice men har tyvärr inte hittat en pre dator som har det inom min budget, den ända andra jag hittade var den här https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/8...
Men det är fortfarande lite över budget

tittade också på en HP OMEN dator med ett 3070 men har hört att HP har problem med kylningen så vet inte om det är värt det då eftersom jag spelar rätt så ofta i många timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag spelar också mycket Three Kingoms så 72fps på ultra på det spelet är bra

Permalänk

Här har du en med i princip likadana komponenter, RTX 3060 och i5-11600K och du sparar en tusenlapp
https://www.komplett.se/product/1180519/dator-surfplatta/komp...

Permalänk
Viking

Den här hade varit ett stort steg i prestanda, dock 1000kr dyrare: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-rog...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den här hade varit ett stort steg i prestanda, dock 1000kr dyrare: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-rog...

Använder en stock ryzen kylare (pallar inte med en 5800X utan att throttla rejält), nätagg som ser ut att ha icke standard ATX skruvar för nätagget, två minnes-slottar, och en 80mm chassifläkt som är halvt förtäckt. Så du får prestanda i någon minut innan du åker på temperaturproblem, plus att den kommer låta som en raket.

Permalänk
Viking
Skrivet av str8forthakill:

Använder en stock ryzen kylare (pallar inte med en 5800X utan att throttla rejält), nätagg som ser ut att ha icke standard ATX skruvar för nätagget, två minnes-slottar, och en 80mm chassifläkt som är halvt förtäckt. Så du får prestanda i någon minut innan du åker på temperaturproblem, plus att den kommer låta som en raket.

Jo, stämmer det är den verkligen inte lika lockande. Men vart hittar du den informationen? Inte ens på Asus hemsida hittar jag det, förutom en bild där det inte är Ryzens stock-kylare.

Edit: Sen så fick den ett 5-stjärnigt betyg på Webhallen. Rätt så imponerande om ljudnivån är som du beskriver den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, stämmer det är den verkligen inte lika lockande. Men vart hittar du den informationen? Inte ens på Asus hemsida hittar jag det, förutom en bild där det inte är Ryzens stock-kylare.

Edit: Sen så fick den ett 5-stjärnigt betyg på Webhallen. Rätt så imponerande om ljudnivån är som du beskriver den.

kika på reviews av samma modell, väldigt mycket thermal throttling och det med strömsnålare och svalare processorer.

Permalänk
Viking
Skrivet av str8forthakill:

kika på reviews av samma modell, väldigt mycket thermal throttling och det med strömsnålare och svalare processorer.

Okej, det orkar jag inte så jag litar på dig.

Tänker att de borde kunna installera en lite fetare kylare för bättre processorer, men så jobbar de kanske inte på Asus.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, det orkar jag inte så jag litar på dig.

Tänker att de borde kunna installera en lite fetare kylare för bättre processorer, men så jobbar de kanske inte på Asus.

Kan länka en bild hursom

Enda som skiljer sig är processorn och moderkortet mellan den modellen och den du länkade. Det är lätt att stirra sig blind på CPU/GPU och minnesmängd när de kommer till OEM datorer. Men i min åsikt är ventilation, kylning, och standard komponenter lika viktigt. Man låser ned sig rejält med de flesta märkesdatorerna som existerar, både i användarvänlighet, tvingad bloatware inbakad i "återställnings-skivan" som man måste kopiera ut på något media, OEM nyckeln inbakad i moderkortet mer eller mindre. I värsta fall, och vanligtvis, tungt nedlåst UEFI där man inte kan stänga av secure boot och annat så det inte ens går att installera Linux eller andra OS än "återställnings-skivan". Del av deras kontrakt för att tvinga på bloatware på offret kunden

Lite bättre prestanda på papper, men en mycket sämre helhetsupplevelse.

Permalänk
Medlem

Inet har ju denna också. Billigare, fast med ett 3070 och 10700:
https://www.inet.se/produkt/1978429/acer-predator-orion-3000-...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag använde en Taurus (i5 9400F/1660TI) i lite över två år innan jag bytte till en laptop pga tillökning. Jag var otroligt nöjd med datorn som presterade som förväntat, var tyst och bara innehöll kvalitativa standardkomponenter. Extra plus till Inet för en mycket fin kabeldragning!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7