Permalänk
Medlem

Vilken bok läste ni senast?

Jag har dom senaste åren köpt en handfull böcker till studierna, men idag var nog första boken på väldigt länge som jag köpt en litterär (biografisk) bok. A higher call som handlar om en händelse under andra världskriget, där två stridspiloter kom nära varandra. För den som känner igen, eller inte känner igen, så handlar Sabatons låt "No bullets fly" (Se hela om du tittar) om just den händelsen och fick mig köpa boken. Väntar spänt

Vad läste ni för bok senast, och i det här fallet så menar jag en gammal hederlig pappersbok?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Star Wars Republic Commando: Hard Contact. Nu blir det nästa bok i serien men tror även jag ska plocka upp Thrawn-serien då jag har hört gott om den.

Finns det några bra böcker där huvudpersonerna åker på äventyr i rymden, besöker olika planeter och så vidare?
Har läst The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, inte riktigt den typen jag är ute efter dock.

Permalänk
Medlem

Senaste pappersboken jag läste var Dune.
Använder mest läsplattan för böcker nu

Permalänk
Medlem

Använder mest ljudbok eller på min Kindleplatta.
Det jag lyssnar på nu är "Spear of Malice" med R.S Ford. Det är sista boken i trilogin "War of the Archons".
Hyfsat bra serie om man gillar fantasy. hans tidigare trilogi "Steelheaven" tyckte jag var mycket bättre.

Den senaste pappersboken jag läste var nummer fyra i bokserien "Remo" äckligt bra serie fortfarande haha

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
DingDongerMcDongface

Den senaste skönlitterära pappersbok jag satte klorna i var nog Flätan av Laetitia Colombani, som jag fick av min mor i julklapp. En kortare bok om tre kvinnors öden från tre olika kontinenter.

Sedan har jag plöjt Players Handbook och Volos Guide to Monsters om det räknas På det mer facklitterära planet har jag återbesökt min "bibel", Publication Manual of the American Psychologial Association (7th Edition), av lite olika skäl (ja, jag har den i pappersformat, ja jag har problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den senaste skönlitterära pappersbok jag satte klorna i var nog Flätan av Laetitia Colombani, som jag fick av min mor i julklapp. En kortare bok om tre kvinnors öden från tre olika kontinenter.

Sedan har jag plöjt Players Handbook och Volos Guide to Monsters om det räknas På det mer facklitterära planet har jag återbesökt min "bibel", Publication Manual of the American Psychologial Association (7th Edition), av lite olika skäl (ja, jag har den i pappersformat, ja jag har problem).

Din bibel låter som en riktigt rejäl bok Hur många sidor landar den på?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av HoboCop:

Din bibel låter som en riktigt rejäl bok Hur många sidor landar den på?

Knappt 400 bara faktiskt! Men det är varianten med spiral och fina flikar

Inte min bild, men den ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Beställde fyra böcker för någon vecka sen, Seveneves, Aurora, Mars och The man who sold the moon/Orphans of the sky.

Har inte läst dem ännu då jag inte fått dem än.. Dock är jag rätt säker på att jag har läst The man who sold the moon/Orphans of the sky innan.

Läsa på platta och ljudböcker går bort, vill ha mina vanliga böcker 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Knappt 400 bara faktiskt! Men det är varianten med spiral och fina flikar

Inte min bild, men den ser ut såhär:

https://dissertationadvisors.com/wp-content/uploads/2020/04/APA-7th-Edition.jpg

400 sidor är ju ganska snällt. Är det något liknande DSM?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Pappersbok: The Witcher: Sword of Destiny
Läsplatta: The Atlantis Gene

Tog examen i juni så jag kan äntligen lägga mer tid på att läsa vad jag vill 😁

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Senast lyssnade
Dag Öhrlund Se till mig som liten är
Pågående lyssning.
Anders Roslund Jamåhonleva

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av HoboCop:

400 sidor är ju ganska snällt. Är det något liknande DSM?

Detta är bara skrivregler mer eller mindre! Det är huvudsakligen skapat för de som skriver akademiska texter av olika slag, exempelvis uppsatser, forskningsprojekt, avhandlingar och diverse. Förkortas ofta APA och är även en av modellerna för att hantera referenser och källhantering i texter. Andra kända sådana är Harvard, Oxford osv. Men den här "stora" boken innehåller varenda detalj för den som vill skriva enligt den "stilen", allt från hur stora mellanrum det ska vara mellan paragrafer till hur man använder ett kommatecken rätt typ. Jag älskade den när jag skrev uppsats, och den har fått åka fram ett par gånger när jag hjälpt vänner som skrivit uppsats nu under våren

Permalänk
Medlem

Just nu på slutskedet av:

(Inte min bild!)

Uppåt 900 sidor och jag läser alltid liggandes på rygg. Kanon om man tuppar av med den tegelstenen över nyllet. Varit nära några gånger.

Efter den här får jag se. Har böcker till förbannelse. Älskar böcker, fysiska!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Detta är bara skrivregler mer eller mindre! Det är huvudsakligen skapat för de som skriver akademiska texter av olika slag, exempelvis uppsatser, forskningsprojekt, avhandlingar och diverse. Förkortas ofta APA och är även en av modellerna för att hantera referenser och källhantering i texter. Andra kända sådana är Harvard, Oxford osv. Men den här "stora" boken innehåller varenda detalj för den som vill skriva enligt den "stilen", allt från hur stora mellanrum det ska vara mellan paragrafer till hur man använder ett kommatecken rätt typ. Jag älskade den när jag skrev uppsats, och den har fått åka fram ett par gånger när jag hjälpt vänner som skrivit uppsats nu under våren

Jag skrev uppsats i psykologi nu under våren. Får flashbacks när jag hör APA just nu. Men det släpper förhoppningsvis snart!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Detta är bara skrivregler mer eller mindre! Det är huvudsakligen skapat för de som skriver akademiska texter av olika slag, exempelvis uppsatser, forskningsprojekt, avhandlingar och diverse. Förkortas ofta APA och är även en av modellerna för att hantera referenser och källhantering i texter. Andra kända sådana är Harvard, Oxford osv. Men den här "stora" boken innehåller varenda detalj för den som vill skriva enligt den "stilen", allt från hur stora mellanrum det ska vara mellan paragrafer till hur man använder ett kommatecken rätt typ. Jag älskade den när jag skrev uppsats, och den har fått åka fram ett par gånger när jag hjälpt vänner som skrivit uppsats nu under våren

Oh! Missförstod helt vad det var för något! Jo jag har skrivit efter APA formatet. Tack gode gud för Words inbyggda referenshanterare säger jag bara

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag skrev uppsats i psykologi nu under våren. Får flashbacks när jag hör APA just nu. Men det släpper förhoppningsvis snart!

Jo jag skrev mitt examensarbete i APA formatet. Som sagt; Tack gode gud för att word har inbyggd referenshanterare. Bara att ange källor och göra en källhänvisning i löpande text så spottar den ut källan i källförteckning efter konstens alla regler. Men jösses vilken panik det blev i klassen när man hade genomgång på APA.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Senaste: Brave new world (Du sköna nya värld) av Aldous Huxley. Mer intressant än bra imho, och kanske inte lika banbrytande idag som 1932.

Nu: One man's wilderness: An Alaskan odyssey av Sam Keith/Richard Proenneke. Given läsning om man är intresserad av att leva i och av naturen.

Nästa: Där kräftorna sjunger av Delia Owens.

Permalänk
Medlem

Stephen King:Christine

Den här boken har jag läst flera gånger genom åren,tror banne mig att den blir bara bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Jag läser just nu Sagan om ringen-trilogin på engelska. Jag är inne på andra boken. Orsaken till att jag läser den på engelska är att det ska vara en helt annan upplevelse eftersom Tolkien var språkprofessor och verkligen lekte med språket. Det kan väl hända men jag tycker inte att skillnaden är så stor. Då skummar jag i och för sig igenom mycket av sångerna och dikterna, det är väl i dem man märker sådant mest antar jag.

Om det bara räknas den senaste boken man läst ut är det Stephen Hawkings sista bok "Korta svar på stora frågor", rekommenderas.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Just nu på slutskedet av:

https://img.tradera.net/large-fit/564/420697564_8f74affc-a163-428d-aadd-250589be8f34.jpg (Inte min bild!)

Uppåt 900 sidor och jag läser alltid liggandes på rygg. Kanon om man tuppar av med den tegelstenen över nyllet. Varit nära några gånger.

Efter den här får jag se. Har böcker till förbannelse. Älskar böcker, fysiska!

Den där har jag också hemma... fast på engelska.

Allra senaste tillskottet och bokläsningen som jag har påbörjat men gått ned i, är denna WW2 bok.

Descent into Darkness
ISBN: 9781591147244