Söndagsmatiné: När ATI blev en spelare att räkna med på grafikkortsmarknaden

Permalänk
Entusiast

Ohhh jag såg Rodney "100% kick ass product" Reynolds The memories...

Permalänk
Medlem

En polare hade 9700 pro och jag hade en 9700.

Han kunde maxa star wars galaxies, men de kunde inte jag.
Gjorde ett felköp. Trodde att min 256mb på 9700 var bättre än 128 som fanns på Pro versionen.
Minns också att 9700pro hängde med i många år under 2000 talet.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Körde mitt passivt kylt. Men minns faktiskt inte vem som tillverkade kylflänsen. Men det var lite nytt och fräsigt att den hade sånadäringa ”heatpipes” i alla fall

Svunna tider det där, när man kunde passivt kyla marknadens snabbaste grafikkort.
Undrar vad ett 3090 hade sagt om det med sina redan kokande heta minnesmoduler.

Zalmans heatpipe macka? Fanns en blå variant o en grå va? Körde jag med på några kort. Good times

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av coolerfreak:

Minns Zalman-produkterna när man hoppade in på Kylning @Odenplan, Sthlm Kanske man såg en och annan ZM80

Det var där jag stod bakom disken och i verkstaden mellan 2004 och 2007!
Zalman var utan tvekan den absoluta storsäljaren under den perioden gällandes både CPU- och GPU-kylare.

Permalänk
Medlem

Minnen alltså. Kommer ihåg när man var på LAN och visade upp sin maskin som hade ett 9500 Pro. Man kände sig väldig häftig till bordsgrannen kom med sin burk som hade ett nyinköpt 9700 (icke-pro). 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Vilken underbar tråd. Hade ett HIS 9500 PRO innan jag fick inbrott i källaren. Det var en underbar tid. Man suktade efter Fury Maxx vilket man inte hade råd med. Dubbla GPUer på samma kort.

Permalänk
Medlem

Hade ett Radeon 9600 Pro. Drog väldigt få watt. Svalt. Nästan helt tyst. Kretsen klockade extremt högt men det gav inte så mycket då flaskhalsen var minnet som inte klockade så bra. Far Cry och Half-Life 2 flöt extremt bra med det kortet. Speciellt när jag kombinerade den med en Athlon64 som jag köpte i stort sett när de kom ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det var där jag stod bakom disken och i verkstaden mellan 2004 och 2007!
Zalman var utan tvekan den absoluta storsäljaren under den perioden gällandes både CPU- och GPU-kylare.

Helt otroligt! Jag är helt övertygad om att du stod vid disken när jag tjacka ett gäng Papstfläktar, eller om det var gpukylare från Arctic cooling. Det blev några vändor in hos er i övrigt

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

Hade aldrig en själv men 9000-serien var nog den av ATi's alla serier jag gillade mest. Monster när den kom, höll dessutom länge.

Lite så man fantiserar om ett scenario där 3dfx överlevde och ATi inte blev uppköpt. Samt att några av de andra som varit i branschen eller försökt också klarat sig. Flera grafikkortstillverkare att välja på, förhoppningsvis samlade under gemensamma APIer.

AMD har förvaltat uppköpet av ATi rätt bra iallafall, även om jag inte kan slita mig från tanken på vart de bägge företagen varit om uppköpet aldrig hade skett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Lite synd att en sån produkt med sådanna färger nog aldrig skulle kunna lanseras idag. Ikonisk för sin tid och fortfarande brutalt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite synd att en sån produkt med sådanna färger nog aldrig skulle kunna lanseras idag. Ikonisk för sin tid och fortfarande brutalt snygg.

Kanske är dags att det blir på mode att lackera sina datordelar då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Sen blev sååå mycket bättre med en 80mm eller 120mm fläkt med zalman-armen. Får lust att spela Thief 1 och 2 bara av att se den dock.
__
Kylningen är rätt kass idag, jag vill fortfarande ha en ny Arctic Cooling S3 gjort för 2x 140mm fläktar. Samt rejäla VRM och VRAM kylflänsar.
__
9700 Pro var första high-end kortet jag hade. Den var kung ett par år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PGA en dålig deal, jag skaffade min första "PC" 2002 och köpte då en (första och enda gången) färdigbyggd, blev jag med ett GF2 MX200 som inte dög till något alls egentligen. Suktade efter detta nya fantastiska från ATI men hade tyvärr inte råd då. Fick så småningom låna ett pensionerat 4200Ti för att kunna spela någorlunda tills vidare men något nytt kort blev det inte förrän X850 XT PE.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade inte 9700 men väl 9800Pro som jag bios moddade till 9800XT, hade nog en Zalman Orb med fläkt på die, höll förvånansvärt länge tills det brann upp. Fick panikköpa Nvidias då nylanserade 6800LE som var kul för det är enda gången jag haft världsrekordet på hwbot för en komponent

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Lite synd att en sån produkt med sådanna färger nog aldrig skulle kunna lanseras idag. Ikonisk för sin tid och fortfarande brutalt snygg.

Nä, i dagens läge hade den antingen varit sterilt svart eller discofierad med RGB-belysning. Det kanske är dags för en renässans för eloxerad aluminium i ”exotiska” färger.

Permalänk
Medlem

Hade ett Sapphire 9500 (inte pro versionen) som flashades med omegadrivers till 9700.
Lödde fast en trimpotentiometer för att kunna öka VGPU och ett litet motstånd under värmespridningsplattan för att öka spänning till VRAM.
Tyvärr råkade jag slita loss ett chip under värmespridningsplattan när jag lossade på den. Chippet var helt omärkt och jag visste inte vad det gjorde. Benen på chippet gick av närmast själva chippet och det lagades antaligen aldrig ordentligt även om jag försökte men kortet fortsatte fungera utan ändå
Vattenkylning på GPU, lite små kylflänsar här och där och en rejäl klock tog gjorde många poäng i 3DMark 2001

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Kanske är dags att det blir på mode att lackera sina datordelar då?

Jo, på sätt och vis förstår jag ju mer de som faktiskt lägger ner jobbet på att demontera allt i datorn för att få rätt färger på delarna. Tyckte det varit lite väl nördigt innan.

Skrivet av JonasT:

Nä, i dagens läge hade den antingen varit sterilt svart eller discofierad med RGB-belysning. Det kanske är dags för en renässans för eloxerad aluminium i ”exotiska” färger.

På sätt och vis bra, billigare i och med färre produkter att lagerhålla och ta fram. Men om man på något vis kunde baka in kostnaden för eloxering/anodisering och liknande, speciellt på lite mer lyxiga grejer, hade gillats.

Mer färger! En av ganska få saker jag gillade med exempelvis FDs Era var att det faktiskt fanns väldigt många färger att välja på. Synd bara på chassit i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 9800 först som jag gav till min lillebror då jag köpte ett 9800 PRO begagnat och då med eftermarknadskylare! Kommer inte ihåg märke och modell men det var en stor grå kylfläns med en typ 60mm-fläkt som blåste från sidan in över kortet, även heatsinks till VRAM monterades på med dubbelhäftande tejp. Jag vill minnas att det var när Rome: Total War kom ut kortet började kännas trött.

Visa signatur

RIP 780