Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon333222:

Vill tacka @stocken för tipset kring stativen. Har ju dreglat över ms410. Nu kommer sambon bli tokig när jag sätter dit den 4:e skärmen.

Har ett själv och till priset är det riktigt trevligt

Varningens finger bara för att 4 skärmar kommer kännas lite inom kort 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Har ett själv och till priset är det riktigt trevligt

Varningens finger bara för att 4 skärmar kommer kännas lite inom kort 😁

Fasiken inte bra där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Vill tacka @stocken för tipset kring stativen. Har ju dreglat över ms410. Nu kommer sambon bli tokig när jag sätter dit den 4:e skärmen.

MS410 är fin, det är nog säkrast du slår till på en sån med. Som @Nordhnet nog syftar på, man kan aldrig ha för många skärmar.

Permalänk
Medlem

Tjena jag är ny med dator och allt försöker lära mig av polare så mycket som jag orkar, men tänkte fråga er mer erfarna om ni kan tips om någon dator (svensk hemsida). Budget 8-10k, jag kommer spela mest på den men behöver ingen "monsterdator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke33:

Tjena jag är ny med dator och allt försöker lära mig av polare så mycket som jag orkar, men tänkte fråga er mer erfarna om ni kan tips om någon dator (svensk hemsida). Budget 8-10k, jag kommer spela mest på den men behöver ingen "monsterdator"

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

denna har tipsats om ett par ggr, tror den är ganska prisvärd gentemot vad som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne ruffare:

20% på laptops och stationära (mest laptops) Rabattkod SOMMAR21.

https://www.elfynd.se/datorer-tillbehor/barbar-dator

De har ju en del datorer till bra pris. Värt att köpa redan nu om man letar efter en resedator för oktober/november? eller kanske värt att vänta till "Back to school-rea"

Letar efter en laptop på max 1.5kg för ca 6-8k som ska följa med och resa. Specen behöver väl inte vara superbra egentligen då den mest ska användas för surf/film men kommer nog även bli en del videoredigering/bildredigering (photosop/lightroom/premier pro).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne ruffare:

20% på laptops och stationära (mest laptops) Rabattkod SOMMAR21.

https://www.elfynd.se/datorer-tillbehor/barbar-dator

Tack för tipset! Beställde en Macbook Air M1 (8/256) för 8400 kr. Den har tydligen norskt tangentbord, men det är ju bara att byta till svensk layout. Otroligt bra pris iaf, hoppas bara på att det inte är något mer än emballageskada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasse:

De har ju en del datorer till bra pris. Värt att köpa redan nu om man letar efter en resedator för oktober/november? eller kanske värt att vänta till "Back to school-rea"

Letar efter en laptop på max 1.5kg för ca 6-8k som ska följa med och resa. Specen behöver väl inte vara superbra egentligen då den mest ska användas för surf/film men kommer nog även bli en del videoredigering/bildredigering (photosop/lightroom/premier pro).

https://www.webhallen.com/se/product/324837-ASUS-UM433IQ-PURE...

Vet inte vilken nivå du har på Webhallen men ett ganska bra köp för 6.000kr (mitt pris, på den medlemsnivå jag har. Har du högre blir det billigare eller har du lägre så blir priset lite dyrare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

https://www.webhallen.com/se/product/324837-ASUS-UM433IQ-PURE...

Vet inte vilken nivå du har på Webhallen men ett ganska bra köp för 6.000kr (mitt pris, på den medlemsnivå jag har. Har du högre blir det billigare eller har du lägre så blir priset lite dyrare.)

5105:- level 20.
Men den är borta nu.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har tänkt mig köpa en eller flera airtags men inte tyckt det varit värt det.
30% rabatt så fick det bli ett fyrpack och en nyckelring. Kan vara smidigt på nyckelknippan. Övriga får bli i resväska osv.

Tack för tipset!

Jag beställde 4-pack AirTag den 7:e när pristipset kom. Fick orderbekräftelse från Tele 2 där de även informerade om att jag senaste kommer få ett spårnings-ID när order skickas från Ingram.
Idag noterar jag att hela beloppet från köpet kommit tillbaka till mitt kreditkort. Nu uppstår ju självklart en osäkerhet på om något kommer att levereras öht. Har inte fått något email om att ordern är avbokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Jag beställde 4-pack AirTag den 7:e när pristipset kom. Fick orderbekräftelse från Tele 2 där de även informerade om att jag senaste kommer få ett spårnings-ID när order skickas från Ingram.
Idag noterar jag att hela beloppet från köpet kommit tillbaka till mitt kreditkort. Nu uppstår ju självklart en osäkerhet på om något kommer att levereras öht. Har inte fått något email om att ordern är avbokad.

Ofta är det ju bara en reservation som görs mot kortet där faktiska beloppet först dras när varan levererats. Om leveransen inte sker inom någon dag är det ofta så att reservationen på kortet släpper.

Det är nog inte att nojja över

Jag fick mina lurar igår som jag beställde i lördags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ofta är det ju bara en reservation som görs mot kortet där faktiska beloppet först dras när varan levererats. Om leveransen inte sker inom någon dag är det ofta så att reservationen på kortet släpper.

Det är nog inte att nojja över

Jag fick mina lurar igår som jag beställde i lördags.

Mina lurar: beställde sent 6/7 ankom lunch 8/7

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda med lurarna?
Villhöver dom, men har mer nytta av inear lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Är ni nöjda med lurarna?
Villhöver dom, men har mer nytta av inear lurar.

Har några andra NC lurar, typ Bose etc. De här verkar mycket lovande, för drygt 1500:- drygt ett superfynd.
30% kampanjen är väl slut sedan länge?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Är ni nöjda med lurarna?
Villhöver dom, men har mer nytta av inear lurar.

Dom är fantastiska imo. Klart nöjd med köpet. (Sony WH-1000XM3B)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Har några andra NC lurar, typ Bose etc. De här verkar mycket lovande, för drygt 1500:- drygt ett superfynd.
30% kampanjen är väl slut sedan länge?

Erbjudandet gäller till 19 Augusti.
Ett bra tag kvar då hinner man klura ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Dom är fantastiska imo. Klart nöjd med köpet. (Sony WH-1000XM3B)

Uppgraderade från XM2. Dem är klart mycket mer skönare att ha på sig, så best på wicked audio kuddar kanske var onödigt.. Får helt enkelt känna efter.
Mik är ju mycket bra jämfört XM2. Sambon avskydde när jag pratade med henne genom dem. Man hörde alla annat runt om kring istället för mig.
NC är lite bättre att ta bort rösterna har jag märkt. Lite mer bass från början.

Det dålig som jag märkte med en gång är att touch är inte lika känslig som XM2. Tycker XM2 var bättre.
Sedan tar det 1-2 sekunder innan det blir tyst när man lägger handflatan på höger kåpa.
XM2 blev det tyst direkt när man la hand flatan på.
Så måste man trycka hårdare på XM3 för den ska reagera.

Men tror detta är en vane sak bara.

Hur som är jag väldigt nöjd med ljud och att dem är så mycket mer bekväma!

Och för bara 1540!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Uppgraderade från XM2. Dem är klart mycket mer skönare att ha på sig, så best på wicked audio kuddar kanske var onödigt.. Får helt enkelt känna efter.
Mik är ju mycket bra jämfört XM2. Sambon avskydde när jag pratade med henne genom dem. Man hörde alla annat runt om kring istället för mig.
NC är lite bättre att ta bort rösterna har jag märkt. Lite mer bass från början.

Det dålig som jag märkte med en gång är att touch är inte lika känslig som XM2. Tycker XM2 var bättre.
Sedan tar det 1-2 sekunder innan det blir tyst när man lägger handflatan på höger kåpa.
XM2 blev det tyst direkt när man la hand flatan på.
Så måste man trycka hårdare på XM3 för den ska reagera.

Men tror detta är en vane sak bara.

Hur som är jag väldigt nöjd med ljud och att dem är så mycket mer bekväma!

Och för bara 1540!

Jag är också rätt nöjd. HiFi-klubben gör en massa riktad reklam mot mig med ett erbjudande för just dessa lurar för 2790 så runt 1500-1600 var verkligen ett kap.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket på dem men NC är väldigt bra. Dock är jag besviken på själva musikljudet, det låter grötigt och ofokuserat. Jag hoppas och tror att det har något att göra med inställningarna för så bra betyg som de ändå brukar få hade de inte fått om de lät som mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är också rätt nöjd. HiFi-klubben gör en massa riktad reklam mot mig med ett erbjudande för just dessa lurar för 2790 så runt 1500-1600 var verkligen ett kap.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket på dem men NC är väldigt bra. Dock är jag besviken på själva musikljudet, det låter grötigt och ofokuserat. Jag hoppas och tror att det har något att göra med inställningarna för så bra betyg som de ändå brukar få hade de inte fått om de lät som mina.

Du kan ju kolla vilken ljud codec du använder.
Sedan tycker jag dem har ökat bas i XM3.
XM2 lät "renare" där fick man istället öka bas för få ut mer känsla.

Som tur finns det en equalizer i deras app som du kan ställa in så du får exakt som du vill.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är också rätt nöjd. HiFi-klubben gör en massa riktad reklam mot mig med ett erbjudande för just dessa lurar för 2790 så runt 1500-1600 var verkligen ett kap.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket på dem men NC är väldigt bra. Dock är jag besviken på själva musikljudet, det låter grötigt och ofokuserat. Jag hoppas och tror att det har något att göra med inställningarna för så bra betyg som de ändå brukar få hade de inte fått om de lät som mina.

Som Axxt sa.

Wanna make this clear: jag är ingen audiofil, men jag älskar musik och trixar alltid mycket med inställningar tills jag tycker det låter fint för mig. Föredrar dock en bastyngd eq framför en ”korrekt” eq. Med det sagt, själv upplever jag inte alls hörlurarna som grötiga eller ofokuserade. Men, ljud upplevs ju såklart olika.

Vill föreslå att du kollar dessa saker också:

1.
Om du inte redan gjort det i appen; gå till fliken ”Ljud”, sen ”Brusreduseringsoptimering” —> ”Starta”. Lurarna ställer bl.a. in atmosfärstryckoptimering. Ingen aning om det kan påverka så mkt att det skulle göra ljudet grötigt. Men värt kolla in.

2.
Vart spelar du upp musik ifrån? Om t.ex. Spotify eller liknande så se till att gå in och ställ in så du har högsta möjliga bitrate på ”Musikkvalitet” inställningen.

3.
Eq gör ju allt. Själv hittade jag en balans jag var nöjd med för musiken jag lyssnar på genom att kombinera eq’n i både Sony-appen (bara Clearbass-justering på platt kurva) & eq’n i Spotify (där jag ställde in en kurva).

4.
Läste även att Apple Music kan leverera lossless och att någon med just dessa lurar haft mer lycka med ljudet där jämfört med Spotify. Tycker dock själv Spotify funkar bra, men vad vet jag, jag kanske bara är precis sådär kräsen man behöver vara för att Spotify ska funka. Eller så finns det en helt ny värld av musikkvalitet som jag bara inte upptäckt ännu.

Hoppas du får rätsida på det.

Permalänk
Medlem

Nån som kan jämföra XM3 med Bose QCII? Mer specifikt hur röster försvinner genom NC:n? Har QCII, men tycker inte röster försvinner så bra även med NC och musik på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Du kan ju kolla vilken ljud codec du använder.
Sedan tycker jag dem har ökat bas i XM3.
XM2 lät "renare" där fick man istället öka bas för få ut mer känsla.

Som tur finns det en equalizer i deras app som du kan ställa in så du får exakt som du vill.

Jag får inte upp lurarna, är de slutsålda? Däremot ett annat par sonylurar finns för 1490kr, WH-CH710. Är de nått att ha? Börjar ledsna på mina Bose 2

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlady:

Såg Elfynd har 20% på alla bärbara och stationära datorer med koden SOMMAR21

Tack! Gjorde ett väldigt stort impulsköp på en laptop med GTX 1650 och i5 10300h för 4799 kr. Den hade någon dålig recension på elgiganten men ska nog ge den ett försök.

Permalänk

Jag är inte nöjd med XM3:orna heller. När ANC:n är på och det är höga plötsliga ljud i omgivningen så låter lågbasfrekvenser illa (men det kan vara mina hörlurar som något är fel på? Ska skriva till support). Utan det problemet så är ljudet generellt OK när du leker med EQ:n, med tanke på hur små dom är och att dom är trådlösa.
Har också ganska stora öron och insidan av lurarna trycker lätt på öronen vilket blir obekvämt. Dessutom är dom extremt varma att ha på sig.
Skulle inte betala fullpris för dessa även fast ANC:n/lågbas fungerade tillsammans. För 1500 (om ANC/bas fungerade) så kan dom vara värda pengarna om du inte har stora öron/inte blir lätt varm/svettig.

Permalänk
Medlem

Tycker inte XM3 är något speciellt, kunde få ungefär samma ljudkvalité med mina billiga in ear som ingick med telefonen. Du betalar väl mest för bra ANC?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset på 20% hos Elfynd för någon dag sedan. Lyckades klicka hem en Yoga Slim 7 Pro med Ryzen 5600h och 16 GB RAM för 6 400 kr. Får se hur bildskärmen är då ljusstyrkan endast verkar mätas till 300 nits. Borde få den imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Tack för tipset på 20% hos Elfynd för någon dag sedan. Lyckades klicka hem en Yoga Slim 7 Pro med Ryzen 5600h och 16 GB RAM för 6 400 kr. Får se hur bildskärmen är då ljusstyrkan endast verkar mätas till 300 nits. Borde få den imorgon.

Inomhus om du inte har solljus på skärmen inga problem. Sitter du vid fönster i väldigt ljus miljö, skulle jag inte rekommendera. Har själv vanliga yoga slim 7 med 300 nit och glansig skärm. En positiv sak är att den blir väldigt mörk på lägsta ljusnivå, så trevligt på nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Inomhus om du inte har solljus på skärmen inga problem. Sitter du vid fönster i väldigt ljus miljö, skulle jag inte rekommendera. Har själv vanliga yoga slim 7 med 300 nit och glansig skärm. En positiv sak är att den blir väldigt mörk på lägsta ljusnivå, så trevligt på nätterna.

Låter bra, är det 2,2k upplösning du har? Tror det är matt skärm på Pro:n, så då borde ju 300 nits räcka. Kommer mest använda datorn dockad, så det kanske duger ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Tack för tipset på 20% hos Elfynd för någon dag sedan. Lyckades klicka hem en Yoga Slim 7 Pro med Ryzen 5600h och 16 GB RAM för 6 400 kr. Får se hur bildskärmen är då ljusstyrkan endast verkar mätas till 300 nits. Borde få den imorgon.

Jag klickade hem Intel i7 versionen istället för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Tack för tipset på 20% hos Elfynd för någon dag sedan. Lyckades klicka hem en Yoga Slim 7 Pro med Ryzen 5600h och 16 GB RAM för 6 400 kr. Får se hur bildskärmen är då ljusstyrkan endast verkar mätas till 300 nits. Borde få den imorgon.

Jag fick min idag, jag hade ärligt talat inte brytt mig om den här kartongskadan även om jag hade betalat fullpris:

Men det är ju alltid trevligt att spara 3500 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.