Permalänk
Medlem

Kort för att handla mat

Hej, tänkte se om ni vet en bra lösning för att använda kort för delad ekonomi med en sambo.

Vi tänkte om man kunde använda ett konto som är avsett för just detta men det kanske finns något typ av kort som fakturerar på slutet av månaden istället?
Hur funkar det, är det kredit isåfall? Är inte så sugen på att ligga ute med kredit nämligen. Men ni kanske vet någon bättre lösning?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vi har ett gemensamt Ica-konto med två kort kopplade dit vi för över pengar varje månad, funkar bra.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Vi har ett gemensamt Ica-konto med två kort kopplade dit vi för över pengar varje månad, funkar bra.

Samma här, fungerar klockrent för oss också!

Permalänk
Medlem

Vill du ha fakturering i slutet av månaden så är det ett kreditkort som gäller. Någon måste ju liksom betala butiken innan du betalar din faktura.

Delat konto med två kort är en bra lösning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar AMEX med SAS Eurobonus. Ni får eurobonus poäng per 100kr spenderat och har 55 dagar på er att betala räntefritt. Fungerar i de flesta stora butiker där ute och ni ser klart och tydligt vem som handlat vad med respektive kort och fakturan är gemensam i slutet av månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag rekommenderar AMEX med SAS Eurobonus. Ni får eurobonus poäng per 100kr spenderat och har 55 dagar på er att betala räntefritt. Fungerar i de flesta stora butiker där ute och ni ser klart och tydligt vem som handlat vad med respektive kort och fakturan är gemensam i slutet av månaden.

Amex är det sista de skall ha. Svindyrt i slutändan (Haft Amex själv).

*edit* Bra inputs från två citat och det är klart att det nog inte är värre eller sämre än npågot annat märke. Min erfarenhet är 20 år gammal och saker förändras.

eftertanke
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ett kreditkort med någon form av bonus/cashback och som tillåter två kort kopplat till samma konto.

Jag och sambon har dock varit jävligt lata och behållt våra kort från OKQ8 trots att det bara ger 0,3 eller 0,6 % cashback i form av värdecheck på OKQ8 (brukar resultera i gratis biltvätt då och då). Innan låg det på 1 % om jag minns rätt.

Jag ser dock fram emot tips på kreditkort med bättre bonus/cashback ifall någon vet något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Amex är det sista de skall ha. Svindyrt i slutändan (Haft Amex själv).

Classic är gratis och inkluderar extrakort till sambon. Du kan dock fortfarande använda deras kundtjänst inklusive spärrtjänsten som kan ansluta alla dina kort till. Blir du av med plånkan budar de (förvisso inte gratis) ett amex till dig inom ett dygn över nästan hela jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Amex är det sista de skall ha. Svindyrt i slutändan (Haft Amex själv).

Classic är helt gratis och handlar man för 50 000kr under ett år så får man Res två betala för en med SAS bonuspoäng i Europa. Poängen kan man också annars använda till annat såsom uppgradering av resor, köpa kul saker i shoppen osv.

Det ingår också ett extrakort gratis som är personligt för den andra personen men som är kopplat till det gemensamma.
I slutet av månaden kommer fakturan och betalar man den så är inte det en enda krona extra.

Men som alla kreditkort så kommer kostnaderna ifall man latat sig och inte betalat fakturan. Då kommer räntan.. men kan man inte hålla det så ska man inte ha något kreditkort alls tycker jag isåfall.

Permalänk
Medlem

Korten är rätt tråkiga nu för tiden men skulle ta ett Shell mastercard. 0.5% rabatt men bättre än inget och ingen årsavgift.

Ett alternativ beroende på hur mycket som ni lägger är Everyday card. 1% cashback men kostar 195 kr/år, dock är första året gratis.

https://www.everydaycard.se/pengartillbaka.html

Amex Blue ger 1.25% cashback. Du kan få upp till 15 månader gratis om jag minns rätt. Problemet med Amex är att inte alla butiker stödjer det så du kommer behöva ytterligare ett icke Amex kort. Efter 15 månader är det dyrt (35 kr/månad!)

Permalänk
Medlem

Carpay kort är ett gratis kreditkort (kortet har inga avgifter) tror bonusen börjar på 0,5% sedan har du "bra" ränta 0,55% på pengarna på kontot https://www.volvofinans.se/privat/spara/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har ni iPhone eller Apple Watch kan ni lägga in ett och samma bankkort i båda mobilerna/klockorna. Ni slipper betala 2 årsavgifter då. Man kan till och med åka med SL på dom. Värt att tänka på är att banken måste ha stöd för Apple Pay. Jag vet inte hur det fungerar med Samsong.

Permalänk
Medlem

Jag och frun hade ett delat konto i ica banken med varsit kort kopplat på den tiden vi brydde oss om att dela jämnt på utgifterna..
Då för båda parter över pengar till kontot och ingen kredit inblandad.

Andra jag känner har ett delat okq8 kort.
Okq8 kortet är per definition ett kredit kort men det går att överföra pengar till kortet i förhannd och sedan handla. Handlar du mer än vad som finns på kortkontot så används kredit funktionen. Det går att begränsa krediten till 500 kr så det går ganska bra ändå.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vill du undvika kredit: Ica-banken med ett delat konto och två kort till det. Så kör jag och sambon. Jag vet inte hur det ser ut idag, men då (2016) var det i princip den enda banken där det gick att ansöka om delat konto online. Fungerar skitbra. Varje månad vid löning sätter vi över en förutbestämd summa till det kontot, och så betalar vi bolån, gemensamt sparande och mat därifrån.

Med kreditkort är det däremot vanligt med att ha extrakort, men det är ju "huvudkortinnehavarens" huvud som rullar om det skiter sig. Och kreditkort är en hel djungel vilket som är det bästa. Svaret är det beror på

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vi har ett gemensamt bankkonto på vår vanliga bank - dit vi båda för över en vissa summa som ska täcka alla utgifter varje månad.
Till det kontot är det inga kort kopplade - tog bort det för att slippa avgifterna.

För att handla använder vi komplett bank kreditkort ( https://www.komplettbank.se/kreditkort/ ). Enbart 0,5 % bonus men fördel att man kan använda bonusen och dra av på fakturorna - dvs "rena" pengar.

Man kan enbart ha 1 kort via komplett - så det vi gjort är att jag har lagt in kortet på Google Pay - så jag betalar alltid med mobilen. Medan sambon använder det fysiska kortet - Så då har vi varsit kort i praktiken.

Faktura skickas 1 gång per månad - betalar fakturan från gemensamma kontot.

Det som är synd med det kortet - De har inte E-faktura utan enbart Epost-faktura. Jag tyckte det var rätt bökigt att hålla på att fylla i OCR-nummer varje månad, så istället kom jag på lösningen att lägga in flera "framtida betalningar" - för det är ju alltid samma OCR-nummer. Så har lagt in 23:e varje månad året ut med en fast summa, och när fakturan sen kommer så bara korrigerar jag summan som ska betalas - funkar kanon, rekommenderas för er som också tyckt det är bökigt med samma kort.

Permalänk

Jag har ett konto som även sambon har fullmakt till. Till detta har vi sedan kopplat varsitt Klarnakort som är helt avgiftsfritt. Till detta konto har vi sedan en lika stor överföring var när lönen kommer in vilket gör att vi har detta konto som vårt ”servicekonto”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag och min fru har ett ICA-konto med två kort till.

Innan detta så körde vi kreditkort (kan man inte dela på, man måste ha två stycken), men sedan gjorde ICA om sitt bonussystem och man var tvungen att betala med deras kort för att få bonusen. Inte som förut att man kunde betala med ett annat kort. Eller, såg nu att det är dubbel bonus om man betalar med ICA-kort.

Sedan för alla andra inköp som är över 200:- har vi varsitt kreditkort med cashback, vi båda åker väldigt mycket tåg så vi har varsitt SJ Prio.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Vi har ett gemensamt Ica-konto med två kort kopplade dit vi för över pengar varje månad, funkar bra.

Samma + alla gemensamma räkningar går därifrån med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

ICA konto med 2 konton kopplade vet jag at många har, flertalet bekanta och är nöjda.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag och frun har ett gemensamt konto med varsitt kort hos Länsförsäkringar. Vi ser båda kontot i respektive internetbank och vi kan båda föra över/ta ut pengar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har något bolån, utan endast använder sig av banktjänsterna för mottagning av pengar, sparande samt betalning så spelar det ingen större roll vilken bank man väljer. Två kort kopplade till ett konto.

Vi har själva funderat på att skaffa gemensamt konto... men nu har det snart gått 10 år sedan vi först pratade om det. xD

Permalänk
Skrivet av klotim:

Hej, tänkte se om ni vet en bra lösning för att använda kort för delad ekonomi med en sambo.

Vi tänkte om man kunde använda ett konto som är avsett för just detta men det kanske finns något typ av kort som fakturerar på slutet av månaden istället?
Hur funkar det, är det kredit isåfall? Är inte så sugen på att ligga ute med kredit nämligen. Men ni kanske vet någon bättre lösning?

Varför inte ligga ute med kredit? Är väl bara dumt att inte göra det?

Vi kör med mitt everydaykort, då får man 1% cashback på mat.