Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Men tanken på att den bil jag bytte bort för denna, som drog 1.6L/milen 98-oktanigt så sparade jag en hel del

Den bilen jag annars skulel haft drog 1.6L/milen 98-oktanigt så jag sparade bra mycket mer än så.

Jag kan inte heller ladda hemma, utan bara publika laddare samt på vissa hotell som kan ha ett enfasuttag.
Har sedan i måndags nästan kunnat ladda bilen fullt, och tills imorgon när jag ska hem runt lunch, så har jag hunnit ladda fullt på ett enfasuttag vid hotellet.

Okej väldigt rimligt för dig att ha elbil då, sparar bra mkt!

Min Ford drar väl ca 0.75-0.8, kör väl Max drygt 1200-1300 mil per år så blir knappt nån besparing för mig.

Skulle väl mer för min del handla om jag vill betala mer för att bidra till klimatet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är sugen på Kia e-niro som har kampanj på privatleasing just nu (Kias hemsida).

Vad tycker ni som har bilen, är den fortfarande bra efter att ha kört ett tag?
Och ni som kan ekonomi, hur är priset? Helt ny på elbilsmarknaden. Inser att priset kommer landa på runt 4k per månad med vinterdäck och försäkring.

Känner att leasa 3 år är ok eftersom det är så osäkert åt vilket håll det kommer gå med bensinbilar och "dagens" elbilar. Kan ju bli ersatta av ny teknik närsom och då vill jag inte sitta med en bil för en halv mille

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

2.8k mil, drygt 12kr/mil i bränsle = 33600kr, så han ”sparade” 14800kr.

Jag har nyligen börjat intressera mig för elbilar och är sugen på en, dock går kalkylen inte riktigt ihop då jag inte har möjlighet att ladda vid min lägenhet utan måste använda publika laddare.

Kör nu en Ford Focus från -08 och den rullar klockrent, har minimalt med strul (än sålänge), blir väldigt svårt att räkna hem en elbil typ MG ZS på privatleasing, och helst av allt önskar man ju längre räckvidd typ e-Niro och då är min gamla Ford bra mycket billigare hitintills.

Jag tycker det är en märklig kostnadsjämförelse att jämföra en splitter ny bil mot en 13 år gammal. En sådan kalkyl kan du aldrig räkna hem, så du är nog fast med din Ford resten av livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker det är en märklig kostnadsjämförelse att jämföra en splitter ny bil mot en 13 år gammal. En sådan kalkyl kan du aldrig räkna hem, så du är nog fast med din Ford resten av livet.

Absolut det blir ju en delvis missvisande jämförelse.
Debatten brukar dock ofta handla om hur mer ekonomiskt det är att köra elbil, men det går ju bara att jämföra mot att köpa en helt ny ICE. Och det är inte en allt för stor skara människor som kan göra det.

Alternativet att leasa en ny elbil är väl om du har otur med dyra reperationskostnader på din gamla ICE bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av talonmas:

Är sugen på Kia e-niro som har kampanj på privatleasing just nu (Kias hemsida).

Vad tycker ni som har bilen, är den fortfarande bra efter att ha kört ett tag?
Och ni som kan ekonomi, hur är priset? Helt ny på elbilsmarknaden. Inser att priset kommer landa på runt 4k per månad med vinterdäck och försäkring.

Känner att leasa 3 år är ok eftersom det är så osäkert åt vilket håll det kommer gå med bensinbilar och "dagens" elbilar. Kan ju bli ersatta av ny teknik närsom och då vill jag inte sitta med en bil för en halv mille

Har kört 3-400 mil nu, fortfarande nöjd! Finns småsaker jag stör mig på fortfarande, till exempel det eviga pipandet och plingandet som jag kommenterat tidigare. Men överlag är den extremt lättkörd - säkert för lättkörd enligt vissa.

Priset är samma som de kört sedan april (?) eller något liknande! Det är väldigt mycket bil för pengarna, vilket såklart är anledningen att många hoppat på (jag, till exempel). Jag betalar strax över 4000 kr utan vinterdäck, dock för Advanced Plus-versionen. Kan rekommendera att titta på den då den tillför några ganska trevliga funktioner. P-sensorer fram, döda vinkel-varnare och luftkonditionerade framsäten är väl de tre som vi använt mest än så länge.

All in all så är jag väldigt nöjd. Det är ju en modell som börjar få några år på nacken, men med den begränsade tid leasing ändå är så tycker jag inte det spelar någon större roll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är sugen på Kia e-niro som har kampanj på privatleasing just nu (Kias hemsida).

Vad tycker ni som har bilen, är den fortfarande bra efter att ha kört ett tag?
Och ni som kan ekonomi, hur är priset? Helt ny på elbilsmarknaden. Inser att priset kommer landa på runt 4k per månad med vinterdäck och försäkring.

Känner att leasa 3 år är ok eftersom det är så osäkert åt vilket håll det kommer gå med bensinbilar och "dagens" elbilar. Kan ju bli ersatta av ny teknik närsom och då vill jag inte sitta med en bil för en halv mille

Har ägt en e-Niro i snart ett år, leasing för 4200kr/mån inkl vinterhjul.

Hur nöjd som helst, men precis som Emil ovan här nämnde så tillkommer det lite på kampanjpriset om man vill ha Advance plus(och det vill man nog, trevliga säkerhetsfunktioner där).

Det eviga plingandet är något jag också stör mig på. Samt att det, ibland, är lite fördröjning på låsning av bilen när man använder knappen på handtaget. Vilket resulterar i att man låser - låser upp.

Nya uvo-appen är också trevligare än den gamla.

Över det stora hela så är jag väldigt nöjd. Kommer nog aldrig köpa någonting annat än en elbil i framtiden iallafall

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommit många olika modeller på marknaden men för oss med en stor hund och en häst i familjen, så försvinner intresset för elbil kvickt. Alla bilar med ett litet lastutrymme går bort för hudburen får inte riktigt plats. Sen skall du dra en häst på +600kg och då är det kört. Fler och fler elbilar har dragkrok men vikten de får dra hamnar på släp som du hyr på macken när du skall slänga saker på tippen och ibland knappt ens det. En hästtransport är inte att tänka på. Att ha två bilar för att man skall ha en elbil blir ju också motsägelsefullt och en ökad kostnad. Vi kör ca 3000 mil per år och då blir leasa sjukt dyrt. Då kanske en hybrid är mer intressant men oftast kan man inte köra så långt på batteriet och bor du då i glesbygden så måste du ställa den på laddning när du kommer fram. Ur ett miljöperspektiv så det bättre än att köra på sin bensin eller diesel dock.
Så därför lär det dröja innan vi skaffar elbil.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Trevligt att det kommit många olika modeller på marknaden men för oss med en stor hund och en häst i familjen, så försvinner intresset för elbil kvickt. Alla bilar med ett litet lastutrymme går bort för hudburen får inte riktigt plats. Sen skall du dra en häst på +600kg och då är det kört. Fler och fler elbilar har dragkrok men vikten de får dra hamnar på släp som du hyr på macken när du skall slänga saker på tippen och ibland knappt ens det. En hästtransport är inte att tänka på. Att ha två bilar för att man skall ha en elbil blir ju också motsägelsefullt och en ökad kostnad. Vi kör ca 3000 mil per år och då blir leasa sjukt dyrt. Då kanske en hybrid är mer intressant men oftast kan man inte köra så långt på batteriet och bor du då i glesbygden så måste du ställa den på laddning när du kommer fram. Ur ett miljöperspektiv så det bättre än att köra på sin bensin eller diesel dock.
Så därför lär det dröja innan vi skaffar elbil.

Hur mycket blir totalvikten? Hyundai Ioniq 5 får dra 1600 kg. Det kanske räcker?
Annars finns snart Hummer i elvariant eller F150, men kommer inte ihåg deras kapacitet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NightFred:

Trevligt att det kommit många olika modeller på marknaden men för oss med en stor hund och en häst i familjen, så försvinner intresset för elbil kvickt. Alla bilar med ett litet lastutrymme går bort för hudburen får inte riktigt plats.

Går väl att sätta hundburen på takräckena, eller?

Permalänk
Medlem

Osäker på om detta erbjudande diskuterats tidigare i tråden, men detta verkar ju inte helt fel?
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129
Dock utan försäkring och max 1000 mil per år, men verkar vara rätt ok för priset ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Osäker på om detta erbjudande diskuterats tidigare i tråden, men detta verkar ju inte helt fel?
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129
Dock utan försäkring och max 1000 mil per år, men verkar vara rätt ok för priset ändå?

Jag har en, trevlig bil om man kan leva med de tillkortakommanden de har.
(Luxury 24mån/3000 mil har jag, runt 2700 i månaden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag har en, trevlig bil om man kan leva med de tillkortakommanden de har.
(Luxury 24mån/3000 mil har jag, runt 2700 i månaden)

Är det inklusive försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur mycket blir totalvikten? Hyundai Ioniq 5 får dra 1600 kg. Det kanske räcker?
Annars finns snart Hummer i elvariant eller F150, men kommer inte ihåg deras kapacitet..

Den var ju snygg men saknar helt bagageutrymme. Sen när det gäller släp så är det vikten på släpet (beroende på vilket släp förstås men ett boogiesläp väger mer som vi har) + hästen och då kommer du över 1800 kg. Vi har en Skoda Kodiaq 2020 som får dra 2000kg.

Skrivet av stgr:

Går väl att sätta hundburen på takräckena, eller?

Hehe, jag sa det till frugan en gång men fick då onda ögat direkt...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Är det inklusive försäkring?

Nej, ger 280kr/mån hos LF om jag inte minns fel.
Sen tillkommer vinterdäck med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Den var ju snygg men saknar helt bagageutrymme. Sen när det gäller släp så är det vikten på släpet (beroende på vilket släp förstås men ett boogiesläp väger mer som vi har) + hästen och då kommer du över 1800 kg. Vi har en Skoda Kodiaq 2020 som får dra 2000kg.

Hehe, jag sa det till frugan en gång men fick då onda ögat direkt...

Tesla model X får dra hela 2250 kg https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201222/g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Fast model x väger så mycket att man behöver BE för att dra några egentliga släp i praktiken. Fast det är kanske inte ett problem om man har hästsläp, då har man kanske BE redan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Ja, det har du rätt i men jag har inte 1,2 miljoner att lägga på en bil. Den är snygg men lite utanför min köpkraft. Tyvärr.

Skrivet av Nioreh83:

Fast model x väger så mycket att man behöver BE för att dra några egentliga släp i praktiken. Fast det är kanske inte ett problem om man har hästsläp, då har man kanske BE redan.

Som det är nu räcker faktiskt utökat körkort. Som tur var.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast model x väger så mycket att man behöver BE för att dra några egentliga släp i praktiken. Fast det är kanske inte ett problem om man har hästsläp, då har man kanske BE redan.

Det går knappt att dra bromsade släp med nyare bilar med vanligt B kort idag ändå så, ännu snävare med elbilar. Obromsade 750kg släp går oftast bra. De uråldriga reglerna 3500kg totalvikt stämmer mycket dåligt med dagens bilar.

Permalänk
Medlem

Vilka sidor/tjänster är bra för att hitta laddstolpar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilka sidor/tjänster är bra för att hitta laddstolpar?

PlugShare

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Idag fick jag provköra Ioniq 5! Vilken härlig bil att köra, tyckte verkligen om den. Fick inte mer än 30min så ingen djupdykning men spontan tanke är att Ioniq 5 är en mycket bättre bil än t.ex. Polestar 2, som jag tittar på tidigare + att den är billigare Fick en offert på 5 651kr/mån för en 73 kWh RWD Advanced med komfortpaketet. Ingen försäkring eller vinterdäck med så blir ju några hundralappar till, men tycker det är väldigt mycket bil för pengarna! Någon annan som hunnit provköra?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Vilka sidor/tjänster är bra för att hitta laddstolpar?

Jag gillar https://chargefinder.com/se
De/han har även en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

PlugShare

Skrivet av stgr:

Jag gillar https://chargefinder.com/se
De/han har även en app.

Tackar, blir att spara länkarna.

Provkörde en Kia Eniro igår. Första elbilen jag testade och den kändes som ett rymskepp jämfört med vår 20 år gamla Volvo :). Har räknat lite samt ringt runt för att få en tydlig prisbild på privatleasing på 2000 mil och vet inte om jag tycker det är vettigt.
Månadskostnad med, försäkring, skatt, bränsle, vinterdäck etc.

Nuvarande Volvo: 3600Kr
Eniro advanced paket: 4680Kr
Eniro advanced + paket: 5033Kr

Blir lite dyrare än vad vi har idag men såklart trevligare och säkrare med något nytt. Kostnaden för Volvon förutsätter ju också att inget oförutsätt fel inträffar, lägger i dagsläget runt 3000Kr om året på delar (har räknat in det i månadskostnaden här) men då den rullat 30 000 mil nu så kan ju lite vad som helst hända. Dessutom blir det bara dyrare och dyrare med bränslet.

Jag har även möjlighet med att ta förmånsbil via jobbet men privatleasing på elbilar verkar ju väldigt förmånligt just nu. Jag kan ju köpa kontant men jag tycker det är lite risky med elbilar då vi inte vet var utvecklingen barkar. Det kommer kanske en revolutionerande ny batteriteknik om några år och då är kanske nuvarande elbilar värdelösa. Det är bättre att mina pengar ligger på börsen än att knyta upp dem i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tackar, blir att spara länkarna.

Provkörde en Kia Eniro igår. Första elbilen jag testade och den kändes som ett rymskepp jämfört med vår 20 år gamla Volvo :). Har räknat lite samt ringt runt för att få en tydlig prisbild på privatleasing på 2000 mil och vet inte om jag tycker det är vettigt.
Månadskostnad med, försäkring, skatt, bränsle, vinterdäck etc.

Nuvarande Volvo: 3600Kr
Eniro advanced paket: 4680Kr
Eniro advanced + paket: 5033Kr

Blir lite dyrare än vad vi har idag men såklart trevligare och säkrare med något nytt. Kostnaden för Volvon förutsätter ju också att inget oförutsätt fel inträffar, lägger i dagsläget runt 3000Kr om året på delar (har räknat in det i månadskostnaden här) men då den rullat 30 000 mil nu så kan ju lite vad som helst hända. Dessutom blir det bara dyrare och dyrare med bränslet.

Jag har även möjlighet med att ta förmånsbil via jobbet men privatleasing på elbilar verkar ju väldigt förmånligt just nu. Jag kan ju köpa kontant men jag tycker det är lite risky med elbilar då vi inte vet var utvecklingen barkar. Det kommer kanske en revolutionerande ny batteriteknik om några år och då är kanske nuvarande elbilar värdelösa. Det är bättre att mina pengar ligger på börsen än att knyta upp dem i en bil.

För 1000:- extra i månaden får du en ny bil som går på el. Tycker det låter helt ok för vad du får.
Sen gissar jag att säkerheten är väsentligt mycket bättre och du får många roliga funktioner som adaptiv farthållare osv.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Baxtex:

Tackar, blir att spara länkarna.

Provkörde en Kia Eniro igår. Första elbilen jag testade och den kändes som ett rymskepp jämfört med vår 20 år gamla Volvo :). Har räknat lite samt ringt runt för att få en tydlig prisbild på privatleasing på 2000 mil och vet inte om jag tycker det är vettigt.
Månadskostnad med, försäkring, skatt, bränsle, vinterdäck etc.

Nuvarande Volvo: 3600Kr
Eniro advanced paket: 4680Kr
Eniro advanced + paket: 5033Kr

Blir lite dyrare än vad vi har idag men såklart trevligare och säkrare med något nytt. Kostnaden för Volvon förutsätter ju också att inget oförutsätt fel inträffar, lägger i dagsläget runt 3000Kr om året på delar (har räknat in det i månadskostnaden här) men då den rullat 30 000 mil nu så kan ju lite vad som helst hända. Dessutom blir det bara dyrare och dyrare med bränslet.

Jag har även möjlighet med att ta förmånsbil via jobbet men privatleasing på elbilar verkar ju väldigt förmånligt just nu. Jag kan ju köpa kontant men jag tycker det är lite risky med elbilar då vi inte vet var utvecklingen barkar. Det kommer kanske en revolutionerande ny batteriteknik om några år och då är kanske nuvarande elbilar värdelösa. Det är bättre att mina pengar ligger på börsen än att knyta upp dem i en bil.

Spontant så känns det som att priserna på E-niro kommer att behöva droppa lite när Ioniq 5 börjar levereras ut. Jag skulle nog skynda lite långsamt för egen del och vänta ut lite priskampanjer mot slutet av året.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har även möjlighet med att ta förmånsbil via jobbet men privatleasing på elbilar verkar ju väldigt förmånligt just nu. Jag kan ju köpa kontant men jag tycker det är lite risky med elbilar då vi inte vet var utvecklingen barkar. Det kommer kanske en revolutionerande ny batteriteknik om några år och då är kanske nuvarande elbilar värdelösa. Det är bättre att mina pengar ligger på börsen än att knyta upp dem i en bil.

lite här är jag också, TROR vi ska kunna välja ID4 och ID3 men jag är osäker då vi har 0 info från jobbet Ställt frågan till VW så får se i veckan.
Annars kikar jag på MG, den dom har nu (ZS) ligger på 2000 för 1000 mil (har inte räknat något utan har bara priset direkt från sidan..) Men den lär man få ladda väldigt ofta, avvaktar till Marvel R kommer och får kika hur den står sig mot andra elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

2720 om jag inte minns fel.
Verkade dock inte finnas några blåa eller röda kvar, bara svart / vit / ljusblå.

Måste man köpa till vinterdäck eller kan man köpa själv?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Måste man köpa till vinterdäck eller kan man köpa själv?

man kan köpa själv också

Permalänk
Medlem

Precis, jag kommer köpa själv vid sidan om.
Kan man ju ha till nästa bil med sen förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Spontant så känns det som att priserna på E-niro kommer att behöva droppa lite när Ioniq 5 börjar levereras ut. Jag skulle nog skynda lite långsamt för egen del och vänta ut lite priskampanjer mot slutet av året.

Så kampanjerna på eniro kan bli ännu bättre? 🤔

Nu går ju den vanliga med en del utrustning och 1500 mil på 3300kr. Med extra utrustningen Advanced plus så kostar det runt 3700kr.

Men ska man sen ha extra mil, vinterdäck och försäkring så kommer man upp i runt 5000kr.

Om man vill köpa vinterdäck separat, kan man köpa vilka som helst givet att storleken och hjulbultshålen passar? Hur funkar det med TPMS?