Rockstar uppges göra remaster av klassiska Grand Theft Auto-titlar

Permalänk

Kul för de som verkligen gillar GTA såklart! Själv skulle jag gärna se nya versioner av lite äldre DOS spel i ny form, finns grymt många äldre spel som man skulle kunna bygga i modern tappning

Permalänk
Medlem

Inge stories? Jag tyckte Vice City Stories var bättre än Vice City. Gillade att bygga upp mitt imperium!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Skulle hellre se en riktig remaster av Max Payne eftersom de nuvarande GTA-spelen börjar kännas söndermjölkade. Kanske är lite färgad av nostalgin men bullet time och den sköna "film noir"-stämningen (med karaktärer som kändes misstänkt finska) var nyskapande på sin tid och borde vara najs även idag.

Skrivet av DasIch:

Max Payne var grymt men så gillar jag också film noir och finsk stämning.

Uppdaterat släpp på GOG som fungerar med moderna datorer och OS och sedan en remaster för senare släpp hade jag gillat. MP1 var aningen fippligt jag senast försökte, på en aningen mer tidsenlig dator gick det lättare.

Skrivet av xcluzive:

Intressant. GTAVC specifikt. Vill helst ha ett GTA VI men om dessa remakes blir bra kommer det stilla hungern

Min personliga ranking i serien:

1. GTA VC
2. GTA V
3. GTA SA
4. GTA II
5. GTA 3
6. GTA
7. GTA IV

1: GTA V
2: GTA IV
3: GTA SA
4: GTA VC
5: GTA III
6: GTA II
7: GTA

För mg har varje ny del i serien överträffat spelet innan. VC hör temamässigt till toppen men spelmekaniskt hamnar den under San Andreas. IV gillade jag DLC't mycket men påmindes relativt nyligen av hur drygt spelet är när folk ringer och vill göra saker hela tiden.

GTA 3 har jag spenderat så pass mycket tid att jag inte vill lägga den längre ner även om mycket av spelet samtidigt gör att orginal GTA skulle kunna hamna före. Sedan tycker jag allmänt att det är svårt att gå tillbaks till tidigare delar efter att ha spelat någon nyare. GTA V är snart 8 år efter lanseringen fortfarande bland det bästa jag spelat och tycker även den håller väldigt bra trots flera genomspelningar. Hade gärna sett att de släppt DLC till spelets SP kampanj men det är ju inget Rockstars bryr sig om längre.

Skulle jag lägga till Red Dead Redemption spelen så hade listan varit:

1: RDR2
2: GTA V
3: RDR1
4: GTA IV
osv. vilket halvt ironiskt sammanfaller med lanseringarna också. Ganska höga förväntningar på GTA VI för mig sett till historiken men har egentligen noll förväntningar. Jag tror på Rockstars.

Skrivet av Dracc:

Jag spelade igenom Vice City på PC för ungefär ett halvår sedan. RC-helikoptern är mycket lättare att styra än många verkar minnas den, mig själv inkluderad.

reVC eller riktiga orginalversionen? Minns själv att den var förjävlig men att det gick att klara av utan något större problem. Minnesbilden säger mig att typ halva tangentbordet användes men kan mycket väl vara fel, är ju närmare 20 år sedan jag senast spelade det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slipperry:

Kul för de som verkligen gillar GTA såklart! Själv skulle jag gärna se nya versioner av lite äldre DOS spel i ny form, finns grymt många äldre spel som man skulle kunna bygga i modern tappning

Första DOS-spel jag tänker på är nog Liero, hade inte varit dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

reVC eller riktiga orginalversionen? Minns själv att den var förjävlig men att det gick att klara av utan något större problem. Minnesbilden säger mig att typ halva tangentbordet användes men kan mycket väl vara fel, är ju närmare 20 år sedan jag senast spelade det.

Originalet. WASD och numeriska tangentbordet användes, men det kändes väldigt rimligt där och då, så till den grad att jag undrade varför jag tyckte att det var svårt för 15 år sedan.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Härligt att de kommer till Stadia!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av etnica33:

GTA 1 och 2 skulle vara kul att spela igen men gissar att det inte blir nån remake där!

Ja, det är ju dessa GTA som är riktiga GTA. Hädelse om de inte kommer en remake på dessa.
Efter att GTA blev 3D tyckte jag i samma veva att de blev tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Ja, det är ju dessa GTA som är riktiga GTA. Hädelse om de inte kommer en remake på dessa.
Efter att GTA blev 3D tyckte jag i samma veva att de blev tråkigt.

Ingen remake men gratis i alla fall: https://gta.com.ua/rockstargames-classics-free-download.phtml

Permalänk
Medlem

Problemet med musikrättigheter löser Rockstar enkelt genom att låta folk ersätta de "nya" låtarna i radiokanalerna med egna låtar, sen kan man ju bara rippa sin köpta Vice City CD-box och lägga in dessa, dock är ju inte dessa kompletta, så visar det sig att något fortfarande saknas så får man väl leta på i på tradera etc.

Här är Vice City CD-boxen jag köpte för snart 20 år sedan:

Annars så finns de ju att få tag på på tradera, blocket, ebay, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Skulle hellre se en riktig remaster av Max Payne eftersom de nuvarande GTA-spelen börjar kännas söndermjölkade. Kanske är lite färgad av nostalgin men bullet time och den sköna "film noir"-stämningen (med karaktärer som kändes misstänkt finska) var nyskapande på sin tid och borde vara najs även idag.

Ja en omdaning av ettan och tvåan skulle kunna vara najs!
De har lite problem att köras på moderna burkar vill jag minnas. (åtminstone ettan när jag testade den för nått halvår sen)

Men det kanske försvåras av att Rockstar äger märket, men första två spelen gjordes ju av Remedy som inte är en del av Rockstar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Förvånad att folk gillar Vice City över San Andreas! Det hade jag inte kunnat tänka mig.

Roligare fysik i Vice City, lättare att göra stunts med motorcyklarna. Sen är stilen mycket mer neon och ljus, ”roligare” vilket gör känslan mer lättsam när man bara vill slölira en stund.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

San Andreas är min favorit. Har RPat väldigt mycket när jag var yngre i sa-mp moddet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vice City hade underbar 80-tals feeling. 80-talet är det bästa talet.

Också förvånad. Stämningen och miljön är väl egentligen ballare i Vice City, men San Andreas är ju spelet som gett mest wow-känsla över hur stort det var och hur mycket man kunde göra. Fick de tidigare spelen att kännas rejält små och instängda.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

äger både GTA3, VC, och SA till min ps2'a och håller fullkomligt med gta 3 var revolutionerande men VC förfinade det då iaf jag tyckte stämningen var betydligt bättre i VC än gta3.

och sist kom ju SA vilket jag aldrig fastnade för blev för mycket liksom men visst även SA har fått en del speltid men tröttnade ganska fort på det och tror aldrig jag kört genom hela spelet medan gta 3 nog iaf fått en 2-3 genomspelningar och VC säkert 4-5.

och vi får hoppas att de ger fan i att implementera 3rd party DRM... finns inget mer avtändande att först behöva logga in på steam för att sen få logga in på x tjänst varje gång... många spel har fått en refund pga detta idiotiska betéende trots att det är spel jag sett fram emot.

krävs det mer än 1 lösenord för att komma åt spelet går det på refund.

Håller helt med! VC är favoriten ävenför min del. Mycket att göra i SA men fastnade aldrig riktigt för storyn. Spelade inte klart eftersom jag fastnade på helikopteruppdraget i öknen på grund av att kontrollerna var FU (pc)så jag slutade spela.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Hoppas de fixar styrningen på den där j*vla radiostyrda helikoptern

Förvånad över att detta varit ett så stort problem för spelare att det blivit en meme. Jag vet att jag behövde en omgång på mig för att fatta navigationen (dvs inte hur man flög men vart man skulle), men försök två eller tre var jag klar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de moderna GTA-spelen kan vara så "populära" medan de 2första får så lite attention.
GTA 1 är imo den absolut bästa i spelserien och förtjänar en remake. 2an hade en lite annorlunda feel.
Resten är för mig inget av intresse.

En bra remake av GTA1 vore fantastiskt, speciellt med London-expansionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Också förvånad. Stämningen och miljön är väl egentligen ballare i Vice City, men San Andreas är ju spelet som gett mest wow-känsla över hur stort det var och hur mycket man kunde göra. Fick de tidigare spelen att kännas rejält små och instängda.

Visst var det stort och man kunde göra lite mer saker men jag tyckte mest det kändes oinspirerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det är väl inte därför det tar tid? Rockstar vill maximera vinsten bara och få folk att köpa spelet till flera plattformar.

Det har du ifs rätt i, jag tänkte mer portning överlag.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

1: GTA V
2: GTA IV
3: GTA SA
4: GTA VC
5: GTA III
6: GTA II
7: GTA

För mg har varje ny del i serien överträffat spelet innan. VC hör temamässigt till toppen men spelmekaniskt hamnar den under San Andreas. IV gillade jag DLC't mycket men påmindes relativt nyligen av hur drygt spelet är när folk ringer och vill göra saker hela tiden.

GTA 3 har jag spenderat så pass mycket tid att jag inte vill lägga den längre ner även om mycket av spelet samtidigt gör att orginal GTA skulle kunna hamna före. Sedan tycker jag allmänt att det är svårt att gå tillbaks till tidigare delar efter att ha spelat någon nyare. GTA V är snart 8 år efter lanseringen fortfarande bland det bästa jag spelat och tycker även den håller väldigt bra trots flera genomspelningar. Hade gärna sett att de släppt DLC till spelets SP kampanj men det är ju inget Rockstars bryr sig om längre.

Skulle jag lägga till Red Dead Redemption spelen så hade listan varit:

1: RDR2
2: GTA V
3: RDR1
4: GTA IV
osv. vilket halvt ironiskt sammanfaller med lanseringarna också. Ganska höga förväntningar på GTA VI för mig sett till historiken men har egentligen noll förväntningar. Jag tror på Rockstars.

Ja är ju svårt att ranka spelen, skulle jag spela GTAVC så skulle jag nog inte vara i närheten av nöjet jag finner i GTA V. Men min lista är hur mycket jag uppskattade spelen när de var meta. Musiken, storyn, location, easter eggs, lagom med grind för att nå 100%, referenser till Scarface osv. Perfektion ^,^

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inte spelat mer än de två första med topdown-perspektivet. Upplevde dem som lite svåra så jag kom aldrig igenom spelen helt. Men det var rätt kul att lattja runt, samt justera konfigurationen så att bilarna fick rätt galna egenskaper.
Lirade även MP en del med någon kompis, men det hade varit roligare om man var fler än två.
Sen inte haft lämplig dator och/el för lång backlog av andra spel när de i 3D var aktuella.

RDR (på PS3) var däremot ett av de bästa spelen någonsin, även om det ju också hade sina brister.

GTA V är något jag ser fram emot att spela någon gång, de andra inte lika lockande. Får se när det blir, måste ha ny dator och beta av backloggen (lång!) av äldre spel först.

Permalänk
Hedersmedlem

JA TACK!

Skrivet av snajk:

De får gärna passa på att släppa Vice City Stories och kanske också Liberty City Stories på lite fler plattformar.

JA TACK!

Skrivet av Phod:

Personligen gillade jag musiken i speciellt Vice City. På den tiden det begav sig har jag för mig att det fanns ett box set som kostade en del, men inte ens där fanns alla låtar med.

Jajamän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inge stories? Jag tyckte Vice City Stories var bättre än Vice City. Gillade att bygga upp mitt imperium!

Fuck, om de släpper Vice City och Vice City Stories för förhandsbokning skulle jag förhandsboka direkt, trots att jag för länge sedan lovat mig att aldrig göra det igen.

När man fortfarande köpt fysiska kopior av spel brukade jag förhandsboka, för då gick man in till spelhandlaren som man kände och fick spelet några dagar innan release. Nu för tiden går det ju inte, och man de släpper ju inte det de lovat ändå.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Smaken är olika helt klart, för mig är rdr1 mästerverk, definitivt bättre än rdr2 även om jag gillar rdr2 också. Själv har jag aldrig spelat genom ett enda gta spel trots att jag har testat spela allihop, fastnade aldrig för storyn och känner att de spelen är rätt så tråkiga men som sagt vi är alla olika.

Skrivet av snajk:

Har det på min Series, men det har ärligt talat inte spelats så mycket. Jag körde igenom det på 360 när det var nytt och så fruktansvärt bra är det ändå inte. Jag tror det grejen att det inte finns tillgängligt är det som gör det så eftertraktat och hypat.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Originalet. WASD och numeriska tangentbordet användes, men det kändes väldigt rimligt där och då, så till den grad att jag undrade varför jag tyckte att det var svårt för 15 år sedan.

Ah, lite osäker på om reVC ändrade något där men har tänkt spela igenom spelet den vägen vid tillfälle. RC helikoptern är ganska tidigt i spelet så lär inte dröja så länge.

Skrivet av xcluzive:

Ja är ju svårt att ranka spelen, skulle jag spela GTAVC så skulle jag nog inte vara i närheten av nöjet jag finner i GTA V. Men min lista är hur mycket jag uppskattade spelen när de var meta. Musiken, storyn, location, easter eggs, lagom med grind för att nå 100%, referenser till Scarface osv. Perfektion ^,^

Ja precis, varje spel i serien var fantastisk när de kom. Efter två GTA som man såg från ovan och sedan började få se första bilderna på vad som skulle bli GTA3 så var det *nypa mig i armen* klass på grafiken. Och när spelet väl släpptes (till PC, hade ingen PS2 då) så var det så otroligt häftigt snygg och trovärdig stadsmiljö, vilket jag idag inte riktigt håller med om.

VC med alla dess referenser till 80-talet var fantastisk, och jag tror jag kommer uppskatta spelet ännu mer så här många år senare efter att ha sett mer serier och filmer från just 80-talet.

San Andreas såg jag hos en bekant. Hade vid den tidpunkten fått tag i en begagnad PS2 och spelet såg otroligt bra ut, trots att jag redan sett och spelat Far Cry med sin otroliga grafik. Men San Andreas kändes så stort och trovärdigt.

GTA IV var fantastisk. Hade en nyköpt Xbox 360 men köpte igen så fort spelet hittade ut till PC. Någon av de första krockarna flög Niko genom bilrutan och dog. Älskade alla nya detaljer Rage medförde.

Och sen V. 4 genomspelningar hitills, två på PS3 (tappade sparfilerna pga HDD krasch), en gång på PS4 och en på PC. Har en ny genomspelning på PC men kommit av mig. Spelet är verkligen en milstolpe, till och med fjärde genomspelningen så inföll den där wow-upplevelsen över vad man faktiskt såg och spelade.

Men jag skulle nog faktiskt lista spelen som dig allt som allt faktiskt. Håller med i hur du resonerar.
Men varje spel har varit fantastiskt. Och jag ser sååå fram emot nästa!

Skrivet av Phod:

Fuck, om de släpper Vice City och Vice City Stories för förhandsbokning skulle jag förhandsboka direkt, trots att jag för länge sedan lovat mig att aldrig göra det igen.

När man fortfarande köpt fysiska kopior av spel brukade jag förhandsboka, för då gick man in till spelhandlaren som man kände och fick spelet några dagar innan release. Nu för tiden går det ju inte, och man de släpper ju inte det de lovat ändå.

Testade Stories på PSP och fixade inte med kontrollerna. Hade gärna sett dessa hottats upp då jag ändå skulle vilja spela dessa.

Skrivet av KiXeR:

Smaken är olika helt klart, för mig är rdr1 mästerverk, definitivt bättre än rdr2 även om jag gillar rdr2 också. Själv har jag aldrig spelat genom ett enda gta spel trots att jag har testat spela allihop, fastnade aldrig för storyn och känner att de spelen är rätt så tråkiga men som sagt vi är alla olika.

Med tanke på att RDR1 aldrig ser ut att kunna remastras så hade jag gillat om man kunde göra en remake med RDR2 motorn. Spelet är sjukt bra men är låst till äldre generationer konsoller. Eller ja, Series S och X i och med bakåtkompatibilitet då. Och emulation på PC även om jag är osäker på hur status ser ut där i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Också förvånad. Stämningen och miljön är väl egentligen ballare i Vice City, men San Andreas är ju spelet som gett mest wow-känsla över hur stort det var och hur mycket man kunde göra. Fick de tidigare spelen att kännas rejält små och instängda.

Just storleken är nog lite av SA's svaghet också, stor del av tiden sitter man bara och plöjer motorväg för att man ska vara någon annanstans. I Vice City har du vanligtvis målet för resan inom 2 minuter körning, i San Andreas kan du spendera 10 min utan att ha kommit fram.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vice City lätt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ja det vore en dröm faktiskt. Emulering på PC fungerar halv dåligt, har testat xenia på min PC men föredrar RDR1 på Xbox med bakåtkompabiliteten.

Skrivet av anon5930:

Med tanke på att RDR1 aldrig ser ut att kunna remastras så hade jag gillat om man kunde göra en remake med RDR2 motorn. Spelet är sjukt bra men är låst till äldre generationer konsoller. Eller ja, Series S och X i och med bakåtkompatibilitet då. Och emulation på PC även om jag är osäker på hur status ser ut där i dagsläget.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

GTA III var ju fantastiskt som först 3d spelet kommer aldrig glömma känslan.
Men jag röstade på Vice City ändå för som spel var det bäst tycker jag samt musiken.

Permalänk
Medlem

HUR kan GTA III ha så få röster? Legendariskt spel! asså jag dör av lycka om detta stämmer, jag bokstavligen DÖR!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX