Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Ventilationsflöden i biosalonger?

Permalänk
Avstängd

Ventilationsflöden i biosalonger?

Jag förstår att vissa blir irriterade över dessa frågor från just mig, men: vad är vanligaste ventilationsflödet i biosalonger?

Jag vill bara veta så jag vet vad för risk jag kan anta om jag nu bokar biotid. Den enda vettiga mellersta platsen jag har är i främsta raden framför bioduken och då sitter det ca 8 personer precis två rader ovanför en och är ventilationsflödet så att skiten åker åt mitt håll så betyder det att jag kan andas in viruspartiklar från ett dussintals personer i nästan två timmar.

Bästa vore om ventilationsflödet är så att det går bort från mig där jag sitter. Visst, andra drabbas, men jag TROR att jag kommer att vara den enda fullvaccinerade i hela biosalongen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår att vissa blir irriterade över dessa frågor från just mig, men: vad är vanligaste ventilationsflödet i biosalonger?

Jag vill bara veta så jag vet vad för risk jag kan anta om jag nu bokar biotid. Den enda vettiga mellersta platsen jag har är i främsta raden framför bioduken och då sitter det ca 8 personer precis två rader ovanför en och är ventilationsflödet så att skiten åker åt mitt håll så betyder det att jag kan andas in viruspartiklar från ett dussintals personer i nästan två timmar.

Bästa vore om ventilationsflödet är så att det går bort från mig där jag sitter. Visst, andra drabbas, men jag TROR att jag kommer att vara den enda fullvaccinerade i hela biosalongen.

Är du så orolig kanske du helt enkelt ska stanna hemma istället för att på riktigt sitta och analysera luftflödet i biosalongen/affären/gymmet/vilken lokal du än går till? Drar du inte på dig hazmat-dräkt med egen lufttillförsel kommer du andas in hundratusentals eller miljontals partiklar av olika sorter i varje andetag så fort du går utomhus.

Och nej, över 58% av Sveriges befolkning är fullvaccinerad sedan i fredags så chansen/risken att du är ensam fullvaccinerad oavsett vart du går är nog väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Du får väl sitta längst bak, men ta med dig kikare

Permalänk
Medlem

köp en bra mask?

Permalänk
Medlem

Troligtvis någon form av tilluft under stolar/i trappstegen och mekanisk frånluft högt upp i salongen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ni verkar helt ha missat att det är @AplAy som skriver frågan. Vi inväntar alltså någon som kommer med ett oerhört detaljerat svar kring detta, då det är enda chansen för vår käre trådstartare att sluta klättra på väggarna och tugga sista nagelbandet.

Det är för övrigt väldigt typiskt av en person att fråga på en plats där chansen att någon faktiskt vet är väldigt liten, jämfört med att gå till källan som ju lär ha någon aning.

§1.6 borttaget. /Mod
Permalänk
Avstängd

Stor skillnad att gå en sväng på affären och stå i kö i knappt 5 minuter från att sitta i en liten biosalong med ett dussintals andra i 2 timmar i sträck skulle jag säga.

Men ja, jag har varit ute på fyllan på stan 2 gånger sedan fullvaccinering och inte fått några symtom vid båda fallen så det bådar ju gott åtminstone för min del.

Skrivet av juckeyy:

Troligtvis någon form av tilluft under stolar/i trappstegen och mekanisk frånluft högt upp i salongen

Är det vanlig ventilationsdesign i svenska biografer? Låter rimligt dock för att minimera spridningen av allas utandningsluft så man varken andas in deras koldioxid, rökluft, samt potentiella viruspartiklar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Stor skillnad att gå en sväng på affären och stå i kö i knappt 5 minuter från att sitta i en liten biosalong med ett dussintals andra i 2 timmar i sträck skulle jag säga.

Så du motiverade alltså precis varför du inte bör gå på bio? Låter som en bra idé om du känner dig orolig över att bli smittad p.g.a. hur ventilationssystemet är uppbyggt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Så du motiverade alltså precis varför du inte bör gå på bio? Låter som en bra idé om du känner dig orolig över att bli smittad p.g.a. hur ventilationssystemet är uppbyggt.

Fast om ventilationen är som så att luften "sugs" uppåt så är det bättre än om det cirkulerar runt i rummet vilket kan behövas i en komedifilm där det blir mycket skratt och allt som det innebär.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Gå på en sen visning. Jag väntar alltid tills de sista (ska se Black Widow nu i veckan) och då är det jag och typ fem andra som tittar.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag i lugnan ro i min egen soffa framför projektorn och kollar..

https://www.sfanytime.com/sv?gclid=CjwKCAjw9uKIBhA8EiwAYPUS3O...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast om ventilationen är som så att luften "sugs" uppåt så är det bättre än om det cirkulerar runt i rummet vilket kan behövas i en komedifilm där det blir mycket skratt och allt som det innebär.

Det finns säkerligen ingen här på forumet som vet det du frågar efter. Även om det skulle finnas en ventilationsexpert som kunde den salong på bion att fråga så skulle du aldrig få några garantier i alla fall.

Jag vet inte hur du tänker och vad du väljer mellan här heller.
Är det ventilationssystem A då går jag inte på bio.
Är det ventilationssystem B då kan jag gå på bio, om det inte är en komedi för då skrattar folk mer.

Själv skulle jag tänka så här om jag ens hade de tankegångar som du har. GÅ INTE På BIO! Om vi amatörtyckare och gissare här på forumet räcker för dig som säkerhet för att inte bli smittad på bion så känns din logik konstig. Är man så orolig för att bli smittad så skulle jag aldrig för mitt liv ta någons ord på ett forum som en garanti för något alls. Då skulle jag hålla mig hemma.

Du verkar vara någon som vill ha reda på detaljer. Då kan du inte fråga någon här som gissar på vad en salong möjligen kan ha för ventilation. Det måste du väl hålla med om själv?! Jag får inte ihop den logiken. Antingen är man noga med detaljerna och då frågar rätt personer eller så är man inte noga med detaljer och...ja då funderar man nog inte i dom här banorna alls. Då går man bara på bio.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

köp en bra mask?

Exakt, Köp ett munskydd. + full vaccinerad behöver du inte vara orolig.

Permalänk
Medlem

Herregud mannen. Stanna hemma istället om du inte klarar av att befinna dig på allmänna platser.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Är det vanlig ventilationsdesign i svenska biografer? Låter rimligt dock för att minimera spridningen av allas utandningsluft så man varken andas in deras koldioxid, rökluft, samt potentiella viruspartiklar.

Du vet att luften redan innehåller koldioxid va? Sen är det inte direkt som om mängden koldioxid vi andas ut på något sätt är skadlig för en annan människa... Känns som man hade varit en fara för sig själv då liksom.

Varför skulle människorna bakom dig påverka dig, men inte de som sitter framför?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Biosalonger byggs givetvis olika, är inte som Filmstaden/Svenska Bio byggt fastigheten – förutsättningarna är alltså olika. Ingen kan bygga om biosalonger för att tillgodose fobier. Det 1-metersregeln är tänkt att minska är droppsmitta och ingen tvingar dig att gå på bio. 1-metersregeln är inte tänkt att hindra dig från att bli sjuk av sådant som är luftburet, vilket betyder att du har större chans att drabbas av influensa än av SARS-CoV-2 i dessa sammanhang då influensa faktiskt är smittsam på längre avstånd.

Alla större lokaler kommer ha en någorlunda omblandande ventilation där ofta både tilluft och frånluft sitter i taket. Biosalonger har krav på ljudbullret, så de kan ha tillskott av tilluft under sätena, men det är inte deras enda tilluft. Olika fastigheter är olika.

Permalänk
Medlem

Biosalongen är inget datorchassi där man riktar luftflödet i en viss riktning.
Det skulle inte vara trivsamt eller meningsfullt att sitta i något som liknar en vind-tunnel och se på film.

Du kommer andas samma luft som de andra besökarna eftersom ni sitter i samma rum en längre tid, om än utspridda(?).
Antingen är det värt risken, eller så får du vänta tills filmen är tillgänglig genom andra kanaler.

Permalänk
Medlem

Biografer brukar vara bättre ventilerade än de flesta allmänna samlingslokaler och dessutom fått sin ventilation väldigt tyst och nästa alltid temperaturkontrollerad/kyld om somrarna. - flera hundra människor producerar massor av värme i en lokal som måste forslas bort hela tiden.

Förr var biograf tillflyktsort när det var överjävligt varmt utomhus då de var bland de första med aktiv kyla på sin intagsluft när nästan inga andra hade det i affärer, samlingslokaler etc.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom ventilation.

1. Om du ställer frågan så stanna hemma.
2. Ingen biograf är den andra lik så du kan aldrig få ett vettigt svar.
3. Stanna hemma
4. Använd mask
5. Stanna hemma

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag jobbar inom ventilation.

1. Om du ställer frågan så stanna hemma.
2. Ingen biograf är den andra lik så du kan aldrig få ett vettigt svar.
3. Stanna hemma
4. Använd mask
5. Stanna hemma

Du glömde skriva att han ska stanna hemma.

Permalänk
Inaktiv

Syntes på rubriken vem det var som startade den, förstås.

Skrivet av AplAy:

Bästa vore om ventilationsflödet är så att det går bort från mig där jag sitter. Visst, andra drabbas, men jag TROR att jag kommer att vara den enda fullvaccinerade i hela biosalongen.

Sista stycket fick mig att tänka på Little Britain. Byt ut gay mot vaccinated, fungerar nog rätt hyffsat.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tagit en hemmakväll framför tvn i ditt fall.
Känna säkrare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@AplAy (Apple Aj) du ville ju ha lite corona också för att fylla på skyddet, så toppen att gå på bio, som fullvaccinerad kommer du inte bli särskilt sjuk även om du nu skulle råka bli smittad.

Var på bio i somras själv första gången på över ett år (black widow, skaplig film), vi var tre i salongen (jag, min son och en random dude), ingen större fara med andra ord, verkar dessutom som sf blockar ett ledigt säte mellan alla sällskap som minimum fortfarande. Skulle inte fundera en sekund över att gå på bio som fullvaccinerad.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Det går att boka en hel biosalong också. Jag har gjort det vid några tillfällen, inte för mig själv bara men för ett sällskap som inte ville bli störda av godisprassel och liknande. Det var inte ens särskilt dyrt faktiskt, har för mig att det blev typ 35-50 per person och då var vi kanske femton i en salong som tog ett par hundra.

Permalänk
Medlem

Nåå? Hur går det. Blir det nån kalkylerad bio eller blire o stanna hemma?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hur många hypokondrikertrådar tänker TS skapa... Är ju definitivt inte den första.

Betala 100-150kr i månaden för valfri streamingtjänst, bunkra upp dig hemma med snacks och se på film. Problemet ur världen. Sluta nojja över luft, kära nån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Stor skillnad att gå en sväng på affären och stå i kö i knappt 5 minuter från att sitta i en liten biosalong med ett dussintals andra i 2 timmar i sträck skulle jag säga.

Men ja, jag har varit ute på fyllan på stan 2 gånger sedan fullvaccinering och inte fått några symtom vid båda fallen så det bådar ju gott åtminstone för min del.

Är det vanlig ventilationsdesign i svenska biografer? Låter rimligt dock för att minimera spridningen av allas utandningsluft så man varken andas in deras koldioxid, rökluft, samt potentiella viruspartiklar.

Du kan vara lugn, sist jag kollade var Covid-19 en droppsmitta och inte luftburen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Men ja, jag har varit ute på fyllan på stan 2 gånger sedan fullvaccinering och inte fått några symtom vid båda fallen så det bådar ju gott åtminstone för min del.

Lite tankevurpa om jag ska tycka till. Om du inte tycker det är en risk att bli smittad när du är ute på stan, full och med nedsatt omdöme, varför skulle du oroa dig för ett biobesök?

Det blir lite konstigt att noja sig över luftflöden när du inte bedömer det som en risk att smittas på fyllan när folk historiskt sett hittar på mer dumheter än annars.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benonikenobi:

Lite tankevurpa om jag ska tycka till. Om du inte tycker det är en risk att bli smittad när du är ute på stan, full och med nedsatt omdöme, varför skulle du oroa dig för ett biobesök?

Det blir lite konstigt att noja sig över luftflöden när du inte bedömer det som en risk att smittas på fyllan när folk historiskt sett hittar på mer dumheter än annars.

Logik är inte en röd tråd i TS trådar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Logik är inte en röd tråd i TS trådar

Har inte följt dem direkt, men lite konsekvensanalys är väl på sin plats när man nämner fylla på stan och samtidigt är orolig över smittas på en bio 🤔

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO