Snabbkoll: Har du ett VR-headset för PC?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du ett VR-headset för PC?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som jag skulle må pyton av att använda VR, Kan knappt åka som passagerare i bil 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har ett som jag använt mycket men problemet just nu är att handkontrollen och ena basstationen är kassa så att spela är inte så gött längre.
Håller på att dividera med tjejen om vi ska skaffa två Oculus Quest 2 eller ett Valve Index som ersättare.
Så just nu ligger headsetet mest på hyllan :/

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Nej och inte direkt intresserad. Det är för flyg eller bilspel isåfall men fungerar bra utan. För annat där man inte sitter tycker jag inte det är något att ha då det känns fel.

För virtuella möten osv skulle det ju kunna vara något, få dem att kännas lite bättre än via Teams etc.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Definitionsfråga. Har ett Quest 2, primärt för standalone men kör den även trådlöst till datorn för att spela Half-Life Alyx.

Permalänk
Medlem

Sålde mitt för att ha råd med ett RTX3070. Saknar definitivt VR men hoppas vi får se lite "större" framsteg snart. Känns tråkigt att vi fortfarande inte nått en grundläggande kvalité på skärmen som iaf matchar en ok monitor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Nej och jag är 0% intresserad just nu. Kanske nån gång i framtiden när man är för gammal för det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nej och inte direkt intresserad. Det är för flyg eller bilspel isåfall men fungerar bra utan. För annat där man inte sitter tycker jag inte det är något att ha då det känns fel.

För virtuella möten osv skulle det ju kunna vara något, få dem att kännas lite bättre än via Teams etc.

Tre spel som inte är sim's som jag tycker det är helt klart värt det för är HL:Alyx, Rec Room (köra quests med polare) och Super Hot!
Har provat Overload som är en VR-variant av Decent/Decent 2 är kul men den är så galen med att kunna röra sig 360 grader att även jag som nästan aldrig blir åksjuk blir åksjuk på typ 5 minuter

Windlands 2 är också gött!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd

Rockar en Oculus Quest 1 sedan ett par år tillbaka för vuxenunderhållning och spel (HL:A).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag har ett headset som jag kör Project cars 2 med, riktigt kul att köra. Måste bara skaffa ratt o pedaler oxå

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Jag har en Oculus Quest, men svarade nej eftersom jag aldrig kört VR via datorn på det utan bara fristående (stödet för VR i Linux är inte direkt det bästa).

Permalänk
Avstängd

VR behöver kommer upp i mer hz och mer pixlar för att jag ska överväga att köpa, sen finns det för få spel att spela just för stunden och dom spelen som finns kostar en hel del.

Samt att priset är tok för högt för min del då jag kanske bara använder några gånger, då anser jag inte det är värt.

Som tex jag äger redan en del spel men om jag ska köra VR på dom spelen så måste jag betala extra för att kunna spela och det känns dumt att köpa spelet två gånger.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BadNewsBrod:

Känns som jag skulle må pyton av att använda VR, Kan knappt åka som passagerare i bil 😂

Har ofta med hur bra spelet är eller om du kör korrekt ipd o att headsetet sitter korrekt. Många som bara snackar på sig ett headset utan o göra varken inställningar eller mäta ipd

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Har ej plats för VR i min lilla lägenhet. Det går att argumentera för att man behöver inget stort utrymme, man kan sitta på en stol. Men verktyget förlorar mycket av sin poäng då.

Så först ny bostad sedan fundera på VR. Där jag tycker VR är coolt, men även lite tveksam att köpa en privat om jag hade plats. Det skulle nog bli en sak bland det andra som samlar damm.

Permalänk
Medlem

Jadå, dock kommer den börja samla damm när Facebook blir ett krav, vet inte om jag kommer köpa något nytt på ett bra tag. För stunden används det par ggr månad i alla fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Känns som jag skulle må pyton av att använda VR, Kan knappt åka som passagerare i bil 😂

Många blir lätt illamående till en början av spel där man byter riktning i spelet utan att byta riktning i verkligheten, men folk brukar inte må illa av VR-spel där man rör sig likadant i spelet som i verkligheten (och det finns en massa sådana).

Permalänk
Medlem

De gångerna jag testat har det inte känts så värt som att lägga ut priset för en hel dator igen. Liknande saker som quest är dock av intresse, men inte med det bolaget bakom. Vi får se vart det landar, men känns helt klart som att utvecklingen går riktigt segt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

För virtuella möten osv skulle det ju kunna vara något, få dem att kännas lite bättre än via Teams etc.

Hade varit roligt. Efter två dagar skulle det finnas memes med katt-avatars som glömt att stänga av motion tracking som sitter och onanerar på möten

Permalänk
Medlem

Har ett CV1 som jag kör flera gånger i veckan, i princip exklusivt iRacing.
Kör väl ibland beat saber och lite andra spel, ska testa alyx som jag har men inte startat än.
Funderar på att köpa en index eller liknande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har en Oculus Rift och försöker lira någon gång ibland, men på senaste tiden har den mest samlat damm på grund av platsbrist. Kommer garanterat lira mer på den i framtiden, men just nu känns det som att jag väntar på nästa stora kliv rent hårdvarumässigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pie-or-paj:

Definitionsfråga. Har ett Quest 2, primärt för standalone men kör den även trådlöst till datorn för att spela Half-Life Alyx.

Samma här. Jag tycker att det är en intressant grej, och jag har blivit överraskad över hur bra känslan faktiskt är. Men nuvarande spelutbud är ganska "enkla" grejer (förutom Alyx), så det blir intressant att se när det börjar komma mer stortitlar som är VR-anpassade.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag har samsung odyssey + hemma.
Sedan... 3 år kanske. Och det samlar faktiskt inte damm i nuläget.

Har skaffat half life alyx och försöker köra igenom det.

Har blivit pappa också - så det är ett flermånadersprojekt att spela igenom det där hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har en potatis till dator så tror inte den skulle palla det.

Däremot så är jag sugen på nästa gen PSVR till PS5... Har aldrig haft VR-headset men har provat det och tyckte att det var skoj

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Gillar inte att sitta helt isolerad, så redan där är det fel, sen behöver bildkvaliteten upp några snäpp. I framtiden kanske det kan vara något.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nej men jag har haft Playstation VR och Valve index full kit. Väldigt stor skillnad och VR är spännande och häftigt. Dock mår jag illa av det. Trodde först det var pga upplösningen i PSVR och sålde det vidare. Sedan fick jag samma upplevelse med Valve index som jag då fick sälja till en här på Swec. Han verkade nöjd med det iaf.

Edit: Just de, jag har även Samsung VR (den man använder telefonen "oculus") som jag har kvar mest för demo åt vänner typ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej men har haft.
Blev åksjuk (simulator sickness) direkt när man rörde sig i spelet men inte jag gjorde det på riktig så gav upp efter ett tag. Kommer bli svårt att våga köpa ett vr headset igen för att ge det ett nytt försök för det är en hel del pengar i det.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa ett till ps5:)

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en quest 2 såg att flera har ett vr kit som bara samlar damm, har en annons uppe på marknaden

Permalänk
Medlem

DK1, DK2, OG Vive... just nu Acer WMR och väntar på en Quest 2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kör Oculus Quest 2 några ggr i veckan.
Både stand alone och mot PC.
just nu blir det mest Sniper Elite VR, Eleven Table tennis och Ragnaröck.
Dom som påstår att det inte finns kvalitetsspel har fel, nya VR användare idag har mycket att spela.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc