[PS5] 120 Hz-stöttade spel ger svart skärm med EDID Emulator (Acer Predator)

Permalänk
Medlem

[PS5] 120 Hz-stöttade spel ger svart skärm med EDID Emulator (Acer Predator)

Hej Sweclockers,

Jag har under ett par dagar försökt fixa så att jag få till 120 Hz på min trogna Acer Predator XB271HU genom att koppla in mitt Playstation 5 med en EDID Emulator som sedan kopplas till skärmen med DP via en HDMI-DisplayPort-adapter.

Grejen är den att jag får det hela att fungera tillsammans med spel som stödjer upp till 60 Hz, men så fort jag startar upp ett spel med stöd för 120 Hz (Warzone, Cold War och Fortnite) blir skärmen svart och visar ”no signal”. Går jag då även in på skärmens inställningar så visar den rätt konstig info.

Första bilden är hur det ser ut när jag befinner mig på hemskärmen eller inne i t ex Ghost of Tsushima - andra bilden är hur det ser ut när jag startar upp ett av de tre nämnda 120 Hz-spelen:

Här är mina settings:

Jag har testat med att både ha Överklockning av och på utan någon skillnad alls.

Inne på mitt Playstation har jag slagit av HDCP och slagit igång Performance Mode samt 120 Hz-stödet.

Sakerna jag har kopplat med är följande:

EVanlak EDID Emulator
Benfei HDMI-DP Adapter

För de som undrar varför jag inte kör med HDMI direkt så citerar jag vår kära @Laxpudding då han förklarade det väldigt bra på en tidigare tråd jag skapade gällande detta:

Skrivet av Laxpudding:

TS skärm använder en klassisk G-Sync-modul med medvetet mopedstrypt HDMI som klarar max 60 Hz. Även om modulen faktiskt klarar de nödvändiga 9 Gbps som räcker för 1080p/120 väljer Nvidia att strypa till 60 Hz. Detta är en av de största svagheterna med G-sync-modulen.

Det jag siktar på att få ut är egentligen endast 120 Hz @1080 tills dess att jag införskaffar mig en ny skärm, men det börjar se lite mörkt ut. Hoppas på att någon här ska kunna peka ut något så att jag får gå ”AHA!!” och sedan avnjuta 120 Hz redan nu, men jag förstår även att detta kanske inte blir ett sånt fall.

Att min skärm sedan skalar upp 1080p till 1440p är inget större problem då det är riktigt krispigt i jämförelse med min 1080p 27” AOC som faktiskt har 120 Hz. Jag vet.. Men bilden är fan natt och dag, haha.

Länk till Reddit där denna lösning omtalas. Endast som en liten referens.

Uppskattar all hjälp!
Tack på förhand samtliga.

Mvh Crazy.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Den där evvanlak adaptern kan nog vara problemet 🤔 det fins en vidio på des sida (skrolla ner under beskrivningen) på en fix med svart skärm från ps5.
Kan dock inte se den på min mobil...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du provat detta från Reddit tråden?

” Black Screen or Input Timings Not Supported Message

After Step 4 once plugging the cable in, some monitors show a black screen or an error message about input timings. This is due to the Emulator tricking your PS5 into thinking its connecting to a 4k monitor.

To get around this, you have to set the Resolution to 10800p while the screen is black or shows an error message. The easiest way to do this, is to hover over Resolution before plugging the cable in, then whilst the screen is black or showing an error message press X -> UP on the DPAD -> X again, to set the resolution to 1080p.

Here's a video showing this fixing step: https://www.youtube.com/watch?v=rvA81v-tlN0&t=457s&ab_channel... (fixing step starts @ around 6:35, credit to Ozzie Ozbalik)”

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Den där evvanlak adaptern kan nog vara problemet 🤔 det fins en vidio på des sida (skrolla ner under beskrivningen) på en fix med svart skärm från ps5.
Kan dock inte se den på min mobil...

Tack! Hade faktiskt inte sett just den videon och där kopplade han in EIDI Emulatorn direkt i skärmen. Testade detta och dessvärre fungerade det inte alls. Då kopplade jag dock HDMI från mitt Playstation och sen in i EDID som sitter i skärmens HDMI.

Skrivet av Zunil:

Har du provat detta från Reddit tråden?

” Black Screen or Input Timings Not Supported Message

After Step 4 once plugging the cable in, some monitors show a black screen or an error message about input timings. This is due to the Emulator tricking your PS5 into thinking its connecting to a 4k monitor.

To get around this, you have to set the Resolution to 10800p while the screen is black or shows an error message. The easiest way to do this, is to hover over Resolution before plugging the cable in, then whilst the screen is black or showing an error message press X -> UP on the DPAD -> X again, to set the resolution to 1080p.

Here's a video showing this fixing step: https://www.youtube.com/watch?v=rvA81v-tlN0&t=457s&ab_channel... (fixing step starts @ around 6:35, credit to Ozzie Ozbalik)”

Tyvärr är det där enbart för att få bild överhuvudtaget och bild har jag. Det blir endast svart när jag försöker starta upp ett spel där skärmen antagligen får i uppgift att koppla om från 1080/60 till 1080/120 varpå den får frispel. Sjukt märkligt.. För jag vet att både HDMI och DP fungerar på skärmen då jag dagligen använder båda till PS5 och PC.

Det som är mest frustrerande dock är att jag är otroligt okunnig när det gäller detta, så jag känner liksom att jag famlar lite i mörkret.. För i min värld tänker jag att sålänge jag kopplar om det hela till DP så borde det inte vara några problem. Men det är kanske som @Mega-Dark nämner; att det är Emulatorn som spökar. Kopplar jag själva HDMI-DP-adaptern UTAN Emulatorn på så startar spelen, MEN då står det på mitt Playstations inställningar ”(NOT SUPPORTED)” bredvid varje valbar upplösning. Spelen fungerar dock felfritt förutom det faktum att det är 60 Hz. Så adaptern verkar göra sitt, men jag kanske borde testa en annan EDID Emulator?

Såg dock att det var flera med Acer Predator-skärmar som hade strul med detta, men ingen av dessa har kopplat det som DP via en adapter så som mig.

Mystiskt! Haha.. Tack för er svar förresten! Tro mig.. Jag uppskattar alla hjälpande hjärnceller i denna fråga. 😂😉

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte förstår tekniken och spec.kraven jag bör kolla efter så hoppas jag att någon kan putta mig i rätt riktning.

Finns det någon annan form av EDID Emulator som jag kan testa? Behöver endast 120 Hz @ 1080p. Vet dock inte vad det är jag ska söka efter. Testar gärna olika prylar för att se om jag kan lura tekniken här hemma, haha. 🙂

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem