Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Lagom till den lukrativa julhandeln skruvar Microsoft upp Windows till 11. Samtidigt införs strikta krav på modern hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Kommer Windows 11 bli det sista Windowset™?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Får väl se hur länge det tar innan de inser att det blir Windows 8 all over again och tar tillbaka de strikta kraven för att få upp antalet användare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lukrativ julhandel? Är det vanligt att folk köper operativsystem till varandra i julklapp?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Alling:

Kommer Windows 11 bli det sista Windowset™?

Windows 10 blev ändå "det sista" i dryga sex år. Not even close, no cigar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gurrrra:

Lukrativ julhandel? Är det vanligt att folk köper operativsystem till varandra i julklapp?

Ett nytt operativsystem är ett stort säljargument när det kommer till nyförsäljning av datorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Lukrativ julhandel? Är det vanligt att folk köper operativsystem till varandra i julklapp?

Hade det inte varit kul om det blev årets julklapp då?

Rings are red
Screens are blue
Some digital meltdown
An OS for you

Hemmasnickrat julrim!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gött, då har jag ett datum för när min dator ska få en clean reinstall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Strikta krav på modern hårdvara? Ska det vara en miljon grejer som händer i bakgrunden eller vad?

Brukar oftast, efter Windows 8 inte läsa så mycket om Microsoft öht. Varför dessa plötsliga krav? Kommer inte en vanlig bärbar PC till mormor kosta bra mycket mer än idag?

Edit: nvm läste artikeln i sin helhet, nu är jag med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Snusfri

Skulle vara trevligt om det parades ihop med release av Alder Lake.
Villhöver verkligen en ny dauta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Strikta krav på modern hårdvara? Ska det vara en miljon grejer som händer i bakgrunden eller vad?

Antagligen lite så! Tror vi får se mycket mer kring "AI" framöver där Microsoft anpassar dig som användare efter datorn.

Clippy is baa-aack!

Själv vill jag inte ha en dator som försöker tolka vad jag vill, utan jag vill själv ha full kontroll.

Permalänk
Medlem

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Permalänk
Medlem

Då är nog dax att göra burken redo för win 11 aktivera delarna som behövs TMP är på sen hitta dom andra inställningarna i bios...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Gör en klon på systemdisken dagen innan och sen blir det bara att tuta och köra

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får väl se hur länge det tar innan de inser att det blir Windows 8 all over again och tar tillbaka de strikta kraven för att få upp antalet användare.

Jag antar att det har såpass strikta krav eftersom de blir lättare att uppgradera och förbättra windows 11 med tiden om de slipper att tänka på att optimera windows 11 för gammal hårdvara.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

...På min födelsedag då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Har kört Windows 11 sedan det släpptes i dev-channel, då skulle jag inte rekommendera någon att installera det. Nu efter senaste patchen så tycker jag upplever jag att de flesta buggar som jag stött på har försvunnit. Så nog inte helt tokigt att installera det vid släpp i Oktober.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Väldigt mycket är nog samma som Windows 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Två år eller när jag behöver byta dator nästa gång. Tack till alla er som kommer att veta testa det vid release

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kommer Windows 11 bli det sista Windowset™?

Ja. För alla win10 användare går över till linux istälet får vi hoppas.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör beta på min primära utan bekymmer, det är W10+ så inga större förändringar mer än lite mer spioneri.

Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag antar att det har såpass strikta krav eftersom de blir lättare att uppgradera och förbättra windows 11 med tiden om de slipper att tänka på att optimera windows 11 för gammal hårdvara.

Ja det är ju en fin tanke, och jag kan förstå kravet på relativt nya processorer, men det här med krav på secure boot får mitt piss att koka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kommer köra Win 11 från dag ett som det ser ut nu.

Får hem en ny 2TB WD SN850 i veckan och i samband med det blir det ominstallation och troligen hoppa på betan.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen directstorage tar fart snabbt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna installera detta som en vanlig systemuppdatering via Windows Update?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xangeon:

Kommer man kunna installera detta som en vanlig systemuppdatering via Windows Update?

Jajamen! Förutsatt att din processor är ur Intels Core 8000-serie, AMDs Ryzen 2000-serie eller senare. Det finns länkar i nyheten med listor till alla processorer som stöds (och kommer få uppdateringen via Windows Update).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Undrar om Ryzen 1600AF och 1200AF kommer upp på listorna då de i realiteten är baserade på Ryzen 2000-serien (Pinnacle Ridge) och uppfyller kraven?

Permalänk
Medlem

Stämmer det att microsoft sänkte kraven för att kunna uppdatera W11? Har Dell latitude 5480 vilket jag inte vet att Microsoft krav uppfylls och GL502 är inbyggt med 7700hq processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jajamen! Förutsatt att din processor är ur Intels Core 8000-serie, AMDs Ryzen 2000-serie eller senare. Det finns länkar i nyheten med listor till alla processorer som stöds (och kommer få uppdateringen via Windows Update).

Härligt! Känns väldigt smidigt. Alltid kul med lite nyheter

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju en fin tanke, och jag kan förstå kravet på relativt nya processorer, men det här med krav på secure boot får mitt piss att koka.

En rolig kommentar jag fnissade åt.

Vad är secure boot, varför kommer det vara dåligt, vad handlar det om? Vill veta om mitt piss kommer koka med…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.