Permalänk
Medlem

Barnsäker TV, 65"

Hej,

Nu skulle lillgrabben hacka ner bolibompadraken med en duplobit och pajade 4K Samsungen från 2016.

Jag kommer såklart att behöva en ny TV, men jag vill ju inte köpa någon jag blir för ledsen om han pajar.
Vilken är den billigaste TVn med 4K och HDR10 som jag inte kommer hata att se på varje dag?

Permalänk
Medlem

Billigare att begränsa det lille livet.

https://www.granngarden.se/hundhalsband-active-canis-reddipet...

Annars hade jag köpt den här: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/318532/sony-65-x...
Bland dem billigare så är det nog lite skitsamma då upplevelsen är likartat obehaglig.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka sig en tillfällig coronainspirerad lösning i form av plexiglasskiva framför tvn
https://www.bauhaus.se/plexiglas-skiva-akryl-klar-3x1000x1500...
(Oklart hur mycket den reflekterar ljus på ett oskönt sätt dock).

Ett mer seriöst svar är att faktiskt fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller specifikt för sådana händelser.
Det finns ju ibland lite extra tilläggsförsäkringar att köpa för att säkra sig mot just olyckor (som exempelvis barn kan orsaka).

Grabben kommer ju vara mindre våldsam bara om 1-2år, och en ny TV har troligen ingen värdeminskning under den tiden.
Edit: Värdeminskningen verkar vara ganska dyster i en grundförsäkring (80/65% för 1/2år hos exempelvis IF) , så det vill nog till att man köper en extraförsäkring när man skaffar TVn och lusläser villkoren.

Permalänk
Medlem

Här är den billigaste 65" TV med 4k och HDR, även inbyggd Android TV så det är ett plus.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/andersson-l...

Säkert fullt duglig, köpte 55" varianten som TV till sovrummet för några månader sedan och har inga problem med den.

Edit.
Ska väl tilläggas att foten på den (om du kommer att använda den och inte montera på vägg etc) inte är den största eller stabilaste. Har inte varit något problem för mig, men med ungar som springer runt så är det säkert något att tänka på.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett Allrisk tillägg på din hemförsäkring så täcker försäkringen skadan.

Vi har löst barnproblemet genom att förbjuda alla leksaker vid vardgagsrumsteven. Någon bok går bra men resten av deras prylar från dom hålla någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du måste ha ett Allrisk tillägg på din hemförsäkring så täcker försäkringen skadan.

Vi har löst barnproblemet genom att förbjuda alla leksaker vid vardgagsrumsteven. Någon bok går bra men resten av deras prylar från dom hålla någon annanstans.

Tyvärr bor vi för litet för det ska vara ett alternativ..
Dom kan också klättra mycket bra så grinda in kommer inte tjäna mycket till.
Min äldste har också en jävla kasstarm.

Har TCL någon skitpanel som man inte gråter om man måste titta på?

Permalänk
Medlem

Kanske om den här skulle gå att få tag på nånstans, orkar dock inte kolla hela videon för att leta specs eller ens namn just nu.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ner priset till sådan nivå att det blir mer överkomligt om han är framme igen, överväg seriöst om du verkligen behöver en 65-tummare kapabel till HDR de närmaste kanske 2-3 åren.

Grabben kommer nog lugna ner sig en hel del bara på ett par år och få större förståelse för att man måste vara försiktig med moderna TV-paneler.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån där strap som man sätter bakom TVn så den inte kan hjälpa, det är bra!
Min katt fick för sig att hoppa upp och hänga sig i min nya 65" tv, den var två dagar gammal X_X kras sa det

Permalänk
Skrivet av Poccis:

Hej,

Nu skulle lillgrabben hacka ner bolibompadraken med en duplobit och pajade 4K Samsungen från 2016.

Jag kommer såklart att behöva en ny TV, men jag vill ju inte köpa någon jag blir för ledsen om han pajar.
Vilken är den billigaste TVn med 4K och HDR10 som jag inte kommer hata att se på varje dag?

om du har någon form av drulleförsäkring kan det vara värt att kolla upp om du har rätt till någon ersättning. troligen inte om tv´n är 5 år gammal men värt att kolla upp om du får nån tusenlapp eller nått iaf extra efter självrisk till en ny tv.

annars tror jag sonyn som länkades längre upp säkert kan vara ganska trevligt sony brukar över lag göra ganska bra tv oavsett budget. men kan rekommendera att ta ett varv på typ elgiganten, media mark osv och testa deras tv (glöm inte att be om fjärren som du kan ta bort deras ofta mixtrande med bildinställningarna för att få en dyrare att se betydligt bättre ut än det billigare alternativet brevid).

hjälp mot destruktiva barn har jag väl inga bra alternativ mer än försöka montera den så att de inte når den eller kan välta den.

alternativt adoptera bort dem så de blir någon annans probelm men gissar att detta inte är aktuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Många bra och tänkvärda idéer!

För att förtydliga rör det sig om en 3 och en 1-åring så det kanske är helt rätt tid att gå ”all in”. Även om jag har en PS5a.

Funderade lite på takmonterad projektor som ett sätt att komma runt problemet. Men det verkade som ett riktigt djupt pengahål om man ville hålla latensen nere..

Begagnatmarknaden verkar bara vara full med Andersson och Luxor från typ 2017. Riktigt så mycket masochist är jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Tyvärr bor vi för litet för det ska vara ett alternativ..
Dom kan också klättra mycket bra så grinda in kommer inte tjäna mycket till.
Min äldste har också en jävla kasstarm.

Har TCL någon skitpanel som man inte gråter om man måste titta på?

Men hade du ingen försäkring som kanske kan täcka skadan?

För övrigt är det smartaste nog att hänga upp TVn ganska högt upp på väggen så att barnen inte når den

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men hade du ingen försäkring som kanske kan täcka skadan?

För övrigt är det smartaste nog att hänga upp TVn ganska högt upp på väggen så att barnen inte når den

Jag vill gärna ha den så att ögonen är i höjd med mitten när jag sitter i soffan. Får så otroligt ont i nacken annars 😔

Permalänk
Medlem

Komplett kör väl någon rea, tror denna länkades i någon tråd här på Swec:
Philips - The One 8505

Ingen aning om själva tv'n så kan inte säga varken bu eller bä om den.

Edit:
Samsung qe65q90 (Om du föredrar Samsung, samma pris som Philipsen)
Philips 70pus8105 - 7990:- och 70"
Samsung ue65au8005 - 9490:-.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det där halsbandet alltså på barn är ju inte ok....

Finns det en starkare variant med fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men hade du ingen försäkring som kanske kan täcka skadan?

För övrigt är det smartaste nog att hänga upp TVn ganska högt upp på väggen så att barnen inte når den

Jag var hos en vän tidigare som hade löst det så. Hans TV satt väldigt högt på väggen. Inte så jättesnyggt men det fungerade och ungarna kunde omöjligt nå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Komplett kör väl någon rea, tror denna länkades i någon tråd här på Swec:
Philips - The One 8505

Ingen aning om själva tv'n så kan inte säga varken bu eller bä om den.

Edit:
Samsung qe65q90 (Om du föredrar Samsung, samma pris som Philipsen)
Philips 70pus8105 - 7990:- och 70"
Samsung ue65au8005 - 9490:-.

Hifiklubben kör medlemspris på Samsung QE65Q90T för 8990kr exkl frakt. Tror det är svårslaget under 10k för 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Hifiklubben kör medlemspris på Samsung QE65Q90T för 8990kr exkl frakt. Tror det är svårslaget under 10k för 65".

Vad jag har förstått så är QE65Q90T samma modell som QE65Q90 (?), men till medlemspriset är jag böjd att hålla med, det är extremt svårslaget o_O Sitter och funderar på att uppgradera tv'n i sovrummet till denna just pga priset

Edit:
9 398:- inklusive frakt för förra årets toppmodell, kliar extremt i "push the button fingret" just nu ha ha
Trots att Samsung saknar Dolby Vision.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ett till alternativ är ju att bara köpa en tjock skiva plexi och montera den direkt på skärmen med kraftig dubbelhäftande tejp. TVns egna kant på 1-2 mm räcker nog som distans men man kan alltid sätta in högre distanser under tejpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xSean145:

Jag var hos en vän tidigare som hade löst det så. Hans TV satt väldigt högt på väggen. Inte så jättesnyggt men det fungerade och ungarna kunde omöjligt nå upp.

Man kan ha den normalhögt på väggen och ställa ikea bestå under så de inte når fram. När de väl kan klättra upp på den är de förhoppningsvis lite klokare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Hifiklubben kör medlemspris på Samsung QE65Q90T för 8990kr exkl frakt. Tror det är svårslaget under 10k för 65".

Jag ser den 11 990:-.
Gjorde iofs kontot precis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Jag ser den 11 990:-.
Gjorde iofs kontot precis..

Lägg den i varukorgen och gå till kassan så uppdateras priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Lägg den i varukorgen och gå till kassan så uppdateras priset.

Ok!

Hur står sig denna i jämförelse tror ni?

https://www.webhallen.com/se/product/322265-Philips-2020-65-L...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Dom kan också klättra mycket bra så grinda in kommer inte tjäna mycket till.
Min äldste har också en jävla kasstarm.

Det kommer antagligen gå sönder galet mycket saker i ert hushåll närmaste åren. Du får helt enkelt vänta tills du blir av med kidsen

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poccis:

Min äldste har också en jävla kasstarm.

Lite hårt sagt kan jag tycka, men du ska få ett tips:
https://www.fass.se/m/produkt/19991203000011/public/tabproduc...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

För övrigt är det smartaste nog att hänga upp TVn ganska högt upp på väggen så att barnen inte når den

Skrivet av Poccis:

Jag vill gärna ha den så att ögonen är i höjd med mitten när jag sitter i soffan. Får så otroligt ont i nacken annars 😔

Höj soffan också!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Har för mig att Philipsen har en maximal ljusstyrka på 500 nits och är därmed knappt ens godkänd för HDR. Q90T är Samsungs toppmodell från 2020 och mäter över 1400 nits.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Q90T är bland förra årets absoluta topp-modeller om man av någon anledning inte jämför mot OLEDs.

Skulle helt klart välja Samsungen över den där. Möjligen skulle Sonys XH90 modell från 2020 vara snäppet bättre för att den har Dolby Vision, men den verkar svårare att få tag på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Q90T är bland förra årets absoluta topp-modeller om man av någon anledning inte jämför mot OLEDs.

Skulle helt klart välja Samsungen över den där. Möjligen skulle Sonys XH90 modell från 2020 vara snäppet bättre för att den har Dolby Vision, men den verkar svårare att få tag på nu.

Anledningen att inte jämföra mot OLED är ett pris på 8990kr för 65" Q90T.

Sony XH90 är jämförbar med Samsung Q80T och Q90T är mycket bättre på alla fronter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Philipsen är inte i närheten av Samsung-TVn som tidigare länkades. Försök få tag på den Samsung TV som länkades, det är ett kap.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500