Nybörjare vill börja med Solo "Mining" Cpu/Gpu tips?

Permalänk
Medlem

Nybörjare vill börja med Solo "Mining" Cpu/Gpu tips?

Hej har en Windows 10 dator med MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB och en AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz.

Jag vill leka lite med "Mining" solo, ensam.

Är rätt osäker med gratis software för att mina lite coins ETH, Litecoin främst.
känns som att det flesta jag hittar på nätet är fejk programvara.

Nån med expertise som kan leda mig till legit software som funkar för en del coins CPU och GPU?

Jag är inte intresserad i att mina med grupper...

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att du hittar några coins solo för ETH och Litecoin är ... låg? Du kommer att bränna el, kanske inte lyckas hitta något block innan din hårdvara är slut på några år? Men det kan vara kul som kuriosa?

Ethereum-nätverket har hashrate på 693.49 TH/s. Om vi säger att du köper in 10 st 3080 för 150000 kr så kommer du få hashrate på 0.001 TH/s. Din sannolikhet att hitta block blir 1,4e-6. Säg en på miljonen för enkelhet. Det produceras kanske 2 miljoner block per år. Har du tur hittar du 1-2 block, mest sannolikt 0-1. Ethereum går troligen över till Proof-of-Stake inom 1 år, så fler chanser finns inte där. Ett block ger ca 100000 kr i reward, så har du väldig tur och får in 2 block så är det inte helt katastrof. Får du bara in 1 block så går du back, och 0 block som är mest sannolikt eftersom difficulty kommer att gå upp, så är det ekonomiskt fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Sannolikheten att du hittar några coins solo för ETH och Litecoin är ... låg. Du kommer bara att bränna el, inte lyckas innan din hårdvara är slut på några år. Men det kan vara kul som kuriosa kanske?

Jag började i februari med ett 3070 och har fått ut över ca 10k efter skatt och el. Nämre 20 000kr i eth om man inte räknar med skatt och el. Så att säga att det inte är lönt är bara löjligt imo

Vill tillägga att jag uppgraderade till ett 3080 efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Jag började i februari med ett 3070 och har fått ut över ca 10k efter skatt och el. Nämre 20 000kr i eth om man inte räknar med skatt och el. Så att säga att det inte är lönt är bara löjligt imo

Vill tillägga att jag uppgraderade till ett 3080 efter ett tag.

Jag tror inte du läste hela inlägget.
Den ovan säger inte att det inte är lönt att mina, men att mina själv (dvs utan en mining pool) inte är lönt besväret.(ekonomisk)

Permalänk
Medlem

Jag kör Nicehash sen 30 april och har nu ca 11k just nu med datorn i sign.
Tänk på att klocka ned processorn på ditt grafikkort så det inte drar onödigt mycket el och blir onödigt varmt. Det är helt ovärt att mina med din CPU, det ger nästan ingenting. Bara din GPU nedklockad alltså.
Minnena på din GPU kan du överklocka för snabbare mining..men det sliter mer på dem och de blir varma.

Att inte vara uppkopplad mot en miningpool är bortkastad tid och pengar, du lär aldrig få ihop några pengar så.

Nicehash är ett enkelt sätt att komma igång för nybörjare, så bra att jag fortsätter mina där.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag tror inte du läste hela inlägget.
Den ovan säger inte att det inte är lönt att mina, men att mina själv (dvs utan en mining pool) inte är lönt besväret.(ekonomisk)

Ahaa, visste jag inte ens gick. Hur funkar det ? Alltså han vill minea utan tex ethermine pool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Ahaa, visste jag inte ens gick. Hur funkar det ? Alltså han vill minea utan tex ethermine pool?

Ja.

Det blir ju istället för en (statistik) garanterad utbetalning så spelar man på lotto och kan ta hela utdelningen själv.

Jag har gjort det med dodgecoin för säkert 5+år sedan.
Vann 1 gång på en vecka.
Går ju att jämföra sin hash hastighet mot nätverket i helhet så har man procentuella chansen att "vinna" nästa block.
Nu har jag lagt ner all coin verksamhet.

Permalänk
Medlem

Här är en äldre sida men principen är fortfarande den samma
http://cryptomining-blog.com/tag/ethereum-solo-mining/

Permalänk
Medlem

Tack för all info