Permalänk
Medlem

Har moderkortet gått sönder?

Min sons dator fungerade bra. Efter någons timma avstängning skulle han starta den igen. Datorn går igång med att fläktarna surrar, moderkortets lampor lyser, grafikkortet lyser men han får ingen signal till skärmen och hans tangentbord och mus som är belyst i vanliga fall tänds inte igång. Tror ni det är moderkortet som gett sig eller är det någon som har ett tips på va man kan börja med?

Permalänk
Medlem

Sitter tangentbord och mus direkt i datorn eller via skärmens USB-hub?

Permalänk
Medlem

Dom sitter direkt i datorn. Testat en annan skärm också men det va samma med den.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Moderkort? Processor? Grafikkort? Har processorn inbyggd grafik?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok. Kolla upp modell på moderkort och se vad du har för diagnostiseringsmöjligheter. Vet inte vad du har för kunskap i ryggen, så utgår från ganska basic. Starta med att lyssna efter ev. beep-ljud vid startup. Kolla upp i manual, kan vara 4 snabba beeps osv osv. Vissa moderkort har även en liten display där en kod skrivs ut vid varje POST, läs och kolla upp motsvarande i manual.

Ett första praktiskt steg jag gör vid felsök av detta slag är att resetta CMOS, är det ett 'nyare' moderkort så kan det finnas en dedikerad knapp på moderkortet för detta, annars: Ta ut CMOS-batteriet och vänta ett par minuter innan du sätter i det igen. Koppla givetvis ut all ström först. Fungerar inte detta så byt ut CMOS-batteriet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dobido79:

Min sons dator fungerade bra. Efter någons timma avstängning skulle han starta den igen. Datorn går igång med att fläktarna surrar, moderkortets lampor lyser, grafikkortet lyser men han får ingen signal till skärmen och hans tangentbord och mus som är belyst i vanliga fall tänds inte igång. Tror ni det är moderkortet som gett sig eller är det någon som har ett tips på va man kan börja med?

Dra ur strömmen, vänta 10 min prova igen, helst utan nägra usb i .

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6