Vilket videoredigeringsprogram är bäst för Linux? Samt hur vrider man filmer?

Permalänk
Medlem

Vilket videoredigeringsprogram är bäst för Linux? Samt hur vrider man filmer?

Jag har börjat filma rätt mycket o summerar allt i ett 5-10 min-klipp till min blogg, eller numera "vlogg". Klipper, lägger till musik o gör många andra effekter.

Jag installerade två program till att börja med "Kdenlive" och "OpenShot Videoeditor", o av nån anledning fastnade jag för Kdenlive som jag lärde mig snabbt (men har mycket kvar att lära). Har lyckats få de flesta effekter jag vill där.

Alla de effekter finns ju i Adobe Premiere som jag installerade på min Windows, men det är trist att behöva starta om datorn för att bara byta program, sen tyckte jag att Premiere verkade alldeles för avancerat o inget för nybörjare eller att lära sig på egen hand. Så jag håller mig till Linux. Har kollat listor, t.ex; https://www.fosslinux.com/6506/top-10-best-video-editors-for-... o på den hamnar Kdenlive högst upp. Så, jag tror jag fortsätter med det.

Men det kanske finns nån effekt som bara finns i nått annat program? Blender verkar intressant, så jag installerade det men begrep inte mycket av det... Var sugen på lite 3D-effekter.

Vilket är ert favoritprogram för videoredigering?

Men en annan viktig grej

Jag filmar allt med min telefon, o vill ha det horisontellt hela tiden. Men det händer att den växlar automatiskt till vertikalläge, o jag har t.ex ofta telefonen runt halsen o ser inte om det ändras, men den gör ju det om man vrider telefonen. Jag vet att jag har lyckats vrida film tidigare i ett program till Linux (redigerade ett par videos för ett par år sen som var tvungna att vridas), så jag vet att det går, men hittar inte hur man gör i Kdenlive!

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Inaktiv

Davinci Resolve, gratis och bäst helt enkelt har allt är inbyggt i programmet. Att vrida stående till liggande utan att det blir konstigt blir nog svårt oavsett program dessvärre.

Kollade lite på dina vloggar och tänker att du kunde ha nytta av en gimbal till telefonen.

Jag har en billig som funkar både till nallar och en gopro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Davinci Resolve, gratis och bäst helt enkelt har allt är inbyggt i programmet. Att vrida stående till liggande utan att det blir konstigt blir nog svårt oavsett program dessvärre.

Kollade lite på dina vloggar och tänker att du kunde ha nytta av en gimbal till telefonen.

Jag har en billig som funkar både till nallar och en gopro

https://youtu.be/r6nHQTPghFI

Tack för tipsen!

Jag försöker installera den fria Davinci Resolve, men det är problem med GPU-inställningarna nu, men jag ska jobba lite med det. Det verkar vara ett väldigt avancerat program!

Gimbal visste jag inte vad det var, men jag googlade o en sån vore nog bra att ha mot främst skakningar. Jag har telefonkameran runt halsen o filmar framåt, men det går inte att bara ha den hängande o filma när man går (skakar för mycket i varje steg man tar), då får man hålla i den med händerna så blir det hyfsat. Men det går finfint att filma när jag kör på min el-sparkcykel, t.o.m på gatsten! Men jag vill gärna ha så lite som möjligt på mig o ha kameran lite diskret (inte för att jag är ute efter smygfilma nån, men typ inte ha för mycket grejer att skylta med).

Jag hittade denna för 299 kr: https://cdon.se/hemelektronik/selfie-stick-fancy-gra-p4851750...

Om man monterar telefonen på den o på nått sätt har det runt halsen, skulle det göra någon nytta? Alltså om man fäster den i handtaget? Kan man ha den hängande upp o ner? Då kanske den inte funkar?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Inaktiv

Ja det är lätt att det blir lite bulkigt med grejor och så men nästa steg är väl en av dom nyare och dyrare telefonerna med bättre stabilisering. Innan telefoner och gimbals så fanns ju bara vanliga kameror och det blev ju ännu större och bulkigare när man skulle ut och filma än med en nalle och en gimbal. Folk är nog så vana vid kameror och folk som filmar nu för tiden så dom tänker nog inte på det så mycket. Men det är nog egentligen inte riktigt lagligt att filma på allmän plats tycker jag mig minnas ha läst nånstans så det kanske man ska kolla upp också.

Det går att ställa ner upplösningen i Resolve om datorn har svårt att orka när man redigerar och sen när man är klar så renderar man ut den i den upplösningen man vill ha.