Kan ej höra skillnad mellan separat hörlursförstärkare och Xonar Essence STX

Permalänk

Kan ej höra skillnad mellan separat hörlursförstärkare och Xonar Essence STX

Hej.

Jag lånade nyligen hem ett par Sennheiser HD800s då jag älskar den hörlurens luftiga och detaljerade ljud.
Jag provade även att låna hem en Burson Playmate 2 (en hörlursförstärkare runt 6700 kr).

I min dator har jag ett ca 8 år gammalt Asus Xonar Essence STX som har en inbyggd hörlursförstärkare som "ska kunna" driva lurar upp till 600 ohm.

Jag har nu kört lite A/B tester där jag lyssnat på hörlurarna genom först STX och sen via Burson och sen testat med flertal olika låtar.
Jag kan verkligen inte höra mycket skillnad mellan Xonar Essence kortet och Burson Playmate.
Möjligtvis låter röster lite mjukare och har samtidigt liiiite mer djup med Burson, men skillnaderna är väldigt små och detta är ifall man sitter och letar detaljer, inte när man sitter och njuter av musiken.

Så jag undrar, är det fler som haft denna erfarenheten av just dyra lurar? Man tror att dom ska kräva dyrare utrustning för att låta bäst, men dom låter bra redan med billigare grejer.
Eller är de bara jag som är döv?

Nu säger jag inte att de inte finns en förstärkare runt 10-20K som säkerligen kan låta mycket bättre, men nu hade jag bara 2 st produkter att jämföra med.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det är det som är grejen med bra förstärkare (och kablar), små förbättringar men alltid i "rätt" riktning.
Jämfört med hörlurar där bättre lurar gör stor skillnad men kanske har någon egenskap som du inte gillar.

Permalänk

Ja, så är det ju.

Möjligtvis kan Burson ha flera egenskaper jag gillar om jag verkligen skulle analysera det. Och jag försöker verkligen inte undvika utgiften. Men jag kan bara inte höra en direkt skillnad, om ens någon alls.
Folk på Head-fi skulle bränna mig på bål nu.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Ja, så är det ju.

Möjligtvis kan Burson ha flera egenskaper jag gillar om jag verkligen skulle analysera det. Och jag försöker verkligen inte undvika utgiften. Men jag kan bara inte höra en direkt skillnad, om ens någon alls.
Folk på Head-fi skulle bränna mig på bål nu.

Lägg inga pengar på nått du inte upplever som en förbättring

Strunta i vad HIFI nördar säger, det är dina öron som ska lyssna, inte dom. Är du nöjd, BRA!

Det är ju sen möjligt att dit XONAR är good enough (så verkar det iaf). Och hade du kört moderkortets ljudutgång så hade det inte varit lika kul att lyssna

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Ja, så är det ju.

Möjligtvis kan Burson ha flera egenskaper jag gillar om jag verkligen skulle analysera det. Och jag försöker verkligen inte undvika utgiften. Men jag kan bara inte höra en direkt skillnad, om ens någon alls.
Folk på Head-fi skulle bränna mig på bål nu.

Kan ju också säga att STX är bland de bästa ljudkorten (för PC) rent ljudmässigt så det är inte superkonstigt tbh. Stort hopp från en billig men sedan uppåt är det små små hopp. Personligen märkte jag ingen skillnad mellan mitt STX och hörlursförstärkaren i en reciever för 25k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Lägg inga pengar på nått du inte upplever som en förbättring

Bästa citatet någon skrivit på väldigt länge

Permalänk
Skrivet av FX9:

Lägg inga pengar på nått du inte upplever som en förbättring

Strunta i vad HIFI nördar säger, det är dina öron som ska lyssna, inte dom. Är du nöjd, BRA!

Det är ju sen möjligt att dit XONAR är good enough (så verkar det iaf). Och hade du kört moderkortets ljudutgång så hade det inte varit lika kul att lyssna

Väldigt sanna ord.
Och ja, jag vågar inte ens prova i moderkortets utgång. Tror ej volymen hade varit tillräcklig där

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan ju också säga att STX är bland de bästa ljudkorten (för PC) rent ljudmässigt så det är inte superkonstigt tbh. Stort hopp från en billig men sedan uppåt är det små små hopp. Personligen märkte jag ingen skillnad mellan mitt STX och hörlursförstärkaren i en reciever för 25k.

Ja, efter alla dessa åren så inser jag hur grymt köp STX kortet är. Det håller även efter 8-9 år och förvånar mig hur bra de håller och hur rent de låter samt vilka lurar de kan driva.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Känns det inte bra att köpa utrustning för rimliga pengar och sen vara nöjd med det i många år framöver? Det tycker jag iaf.
Det finns ingen anledning att bry sig om vad folk på Head-fi tycker. Sök på t ex "head-fi criticism" och bilda en egen uppfattning.

Angående hörlursförstärkare så visade ju NwAvGuy för många år sedan att det går att bygga en billig förstärkare med mycket bra prestanda. Sen vet jag visserligen inte om den är lämplig att använda med HD800.

Permalänk
Skrivet av Sparre:

Känns det inte bra att köpa utrustning för rimliga pengar och sen vara nöjd med det i många år framöver? Det tycker jag iaf.
Det finns ingen anledning att bry sig om vad folk på Head-fi tycker. Sök på t ex "head-fi criticism" och bilda en egen uppfattning.

Angående hörlursförstärkare så visade ju NwAvGuy för många år sedan att det går att bygga en billig förstärkare med mycket bra prestanda. Sen vet jag visserligen inte om den är lämplig att använda med HD800.

Håller helt med.
HD800 säger många skulle vara väldigt petig med vilken förstärkare man använder, och de kan jag ej uttala mig om.
Men just HD800s skulle tydligen vara lättare och ljudsignaturen skulle redan från start vara lite varmare.

Oavsett vad, jag är glad att jag kan spara lite pengar på hela köpet också. Hörlurarna är ju inte direkt billiga.

Med Xonar kortet så har jag redan inbyggd EQ i programvaran vilket gör att man kan dra upp basen lite till, vilket lurarna behöver för att bli helt kompletta.

Tack så mycket för svar alla!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Ja, så är det ju.

Möjligtvis kan Burson ha flera egenskaper jag gillar om jag verkligen skulle analysera det. Och jag försöker verkligen inte undvika utgiften. Men jag kan bara inte höra en direkt skillnad, om ens någon alls.
Folk på Head-fi skulle bränna mig på bål nu.

Du måste givetvis köpa superkabel som endast kostar 1500kr/m för att få ut bästa ljudet mellan ditt headset och amp. /s

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Du måste givetvis köpa superkabel som endast kostar 1500kr/m för att få ut bästa ljudet mellan ditt headset och amp. /s

Haha givetvis!

Dom ville ju att jag skulle köpa en USB kabel för 1000 kr också mellan förstärkaren och datorn.
Inte helt oväntat.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

HD800 säger många skulle vara väldigt petig med vilken förstärkare man använder, och de kan jag ej uttala mig om.

Tycker det var mycket gojja runt beyerdynamics dt 1990 pro, om att den är petig med dac/amp.
Men såvidare man inte ska lyssna via mobilens eller en billig laptops inbyggda ljudkort så är det helt ok.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd

Är i samma situation med AE-5 ljudkortet och Topping L30 hörlursförstärkare. Den sista mäter som en gud, men anledningen till att man inte hör skillnad (enkelt är) 1att nästan all distorsion som man hör kommer från hörlurarna som ligger mycket högre än all elektronik.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Är i samma situation med AE-5 ljudkortet och Topping L30 hörlursförstärkare. Den sista mäter som en gud, men anledningen till att man inte hör skillnad (enkelt är) 1att nästan all distorsion som man hör kommer från hörlurarna som ligger mycket högre än all elektronik.

Well med tanke på att dom har en SINAD på över 100dB så ligger alla eventuella fel långt under hörbar nivå, o det även om man skulle råka ha ett par teoretiskt perfekta lurar. Det gäller så gott som alla såna här prylar idag, dom låter gött oavsett vad. Enda viktiga med just hörlursstärkare är väl att dom klarar av att driva impedansen o att dom har tillräckligt med uteffekt, i övrigt kan man köpa så typ vad som helst för att få välljud.

Permalänk
Medlem

Dyrast är inte alltid bäst med hörlurar.
Det är kombinationen som ger dig ljudet du vill ha.
DAC -> AMP -> Hörlurar.
Vissa Amps är för tajta/analytiska för vissa lurar/stilar.
Och Fram o tillbaka. Det är skitkomplext.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Well med tanke på att dom har en SINAD på över 100dB så ligger alla eventuella fel långt under hörbar nivå, o det även om man skulle råka ha ett par teoretiskt perfekta lurar. Det gäller så gott som alla såna här prylar idag, dom låter gött oavsett vad. Enda viktiga med just hörlursstärkare är väl att dom klarar av att driva impedansen o att dom har tillräckligt med uteffekt, i övrigt kan man köpa så typ vad som helst för att få välljud.

Mjo nästan, men det går att hitta elektronik som är inte speciellt bra designad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR