Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en bra rekommendation på trådlöst headset med PNC samt förvaring som inte är mycket dyrare än 3000kr (dom kan kosta mindre eller lite mer).
Jag bryr mig inte om hur dom till dataspel utan dom ska vara bra till musik och film mm och klara minst 2st samtida enheter t.ex dator och mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har funderat på att köpa HiFiMAN Sundara, har Philips Fidelio X2HR atm, tror ni det blir en stor skillnad i ljudbilden? Har en bra amp (MATRIX M-STAGE)

Kan rekomendera Sundaras alla dagar i veckan, särskilt om de är nere på 3000kr som de kan vara ibland. Kör mina med O2Odac. Jag som tyckte att mina HD600 var öppna men mindre basiga, tycker att mina Sundaras är ännu öppnare, dockl med hela den basen som HD600 saknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inga lurar med brusreducering har fokus på ljudkvalitet då skulle de inte haft någon brusreducering. Går ju säga samma om slutna hörlurar också med passiv ljuddämpning de är ju också en kompromiss.

De måste ju tunas så de fungerar med brusreduceringen vilket är en stor nackdel versus bara ha ett slutet system. Så det hjälper inte att stänga av nc de låter skräp ändå imo.

Ptja, med noise cancel på så märker jag helt klart att det försämras något på min B&W Px men med noise cancelling avstängt hamnar de definitivt inte i kategorin "låta skräp" när jag jämför mot ex. mina Master & Dynamic MW-60, Sennheiser HD-650, Philips X2HR. Annorlunda, ja, men det är inga av de precis nämnda hörlurarna som låter likadant av förklarliga skäl.

Relativt säker på att en mätning med professionella verktyg och ett blindtest skulle bekräfta min tes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Intressant, ska nog prova 560S! Sitter bara hemma så öppna lurar borde inte vara något problem. Mitt moderkort verkar ha relativt kompetent ljud (ALC1220), men till 120 ohm kanske man borde skaffa en Scarlett Solo eller liknande? Volymen var iofs inga problem med Beyerlurarna men jag tänker att det kanske kan låta bättre.

Vet inte hur mycket det kräver, du kan ju prova först med moderkortet. Annars så kan jag ge tummen upp för topping L30
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...
Som jag tidigare skrivit så mäter den som en gud. Skaffar du hörlursförstärkare så betala inte mer i alla fall.

Finns bl.a. hos:
https://www.hifitalo.fi/products/topping-l30
https://www.audiophonics.fr/en/search?search_query=topping+l3...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Kan rekomendera Sundaras alla dagar i veckan, särskilt om de är nere på 3000kr som de kan vara ibland. Kör mina med O2Odac. Jag som tyckte att mina HD600 var öppna men mindre basiga, tycker att mina Sundaras är ännu öppnare, dockl med hela den basen som HD600 saknade.

Kan inte annat än hålla med. Kör mina Sundaras med både en Magni/Modi stack, samt balanserat i en Hidizs S9. De låter bra out of the box, men när jag kör lite EQ (Oratory1990:s inställningar) i Roon och USB Audio Player Pro (för mobilen), så tycker jag att de låter ännu bättre alltså.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Bastich:

Kan rekomendera Sundaras alla dagar i veckan, särskilt om de är nere på 3000kr som de kan vara ibland. Kör mina med O2Odac. Jag som tyckte att mina HD600 var öppna men mindre basiga, tycker att mina Sundaras är ännu öppnare, dockl med hela den basen som HD600 saknade.

Vaa vilka brukar sälja dom för 3000 kr? Amazon se har jus nu bäst pris på dom, men kanske går ner lite till black friday, då lär man slå till på dom. HD600 har man ju inte hört så bra saker om, dem flesta som hört både HD600 och Philips Fidelio X2HR, säger att Fidelio X2HR låter mycket bättre på allt, för dom har bra bas också, så kanske inte så stor skillnad mellan Sundaras och Philips Fidelio X2HR kanske trots allt? Ska läsa lite på andra hifi forum.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vaa vilka brukar sälja dom för 3000 kr? Amazon se har jus nu bäst pris på dom, men kanske går ner lite till black friday, då lär man slå till på dom. HD600 har man ju inte hört så bra saker om, dem flesta som hört både HD600 och Philips Fidelio X2HR, säger att Fidelio X2HR låter mycket bättre på allt, för dom har bra bas också, så kanske inte så stor skillnad mellan Sundaras och Philips Fidelio X2HR kanske trots allt? Ska läsa lite på andra hifi forum.

Eh, va. Förväxlar du dem inte nu? Tänker på en annan mycket billigare hörlur?
HD600 är en referenslur för prisklassen. Den är designad för att vara väldigt neutral och det kan väl av vissa anses tråkigt. Jag har svårt att se att X2HR ska vara bättre än HD600 på en enda punkt, faktiskt.
Bland annat så kostar Sennheisern nästan tre gånger så mycket.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Eh, va. Förväxlar du dem inte nu? Tänker på en annan mycket billigare hörlur?
HD600 är en referenslur för prisklassen. Den är designad för att vara väldigt neutral och det kan väl av vissa anses tråkigt. Jag har svårt att se att X2HR ska vara bättre än HD600 på en enda punkt, faktiskt.
Bland annat så kostar Sennheisern nästan tre gånger så mycket.

Nej, bara läst att HD600 ska vara en bra lur som saknas bas. Fidelio x2 har ju kostat mer, och är nu en gammal modell, X3 som är uppföljaren kostar lika mycket som hd600.

Men nog sagt om det, har varit sugen länge på HiFiMans hörlurar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Eh, va. Förväxlar du dem inte nu? Tänker på en annan mycket billigare hörlur?
HD600 är en referenslur för prisklassen. Den är designad för att vara väldigt neutral och det kan väl av vissa anses tråkigt. Jag har svårt att se att X2HR ska vara bättre än HD600 på en enda punkt, faktiskt.
Bland annat så kostar Sennheisern nästan tre gånger så mycket.

X2HR slår HD600 på två punkter. Större ljudbild och mer energi i dom lägre frekvenserna, om man föredrar det. Jag gör det inte.

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på Sundara. Det var flera år sen jag handlade hifi "rejält" och jag skulle gärna testa något helt nytt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

X2HR slår HD600 på två punkter. Större ljudbild och mer energi i dom lägre frekvenserna, om man föredrar det. Jag gör det inte.

Ja, det stämmer väl faktiskt. Tack.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Jag är också sugen på Sundara. Det var flera år sen jag handlade hifi "rejält" och jag skulle gärna testa något helt nytt.

FYI: EQ ska göra luren bättre
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hi...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För oss som gillar bra ljud, trådlöst, för gaming? Har kollat runt lite på lurar som stöder APTx LL, men verkar riktigt fattigt?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

X2HR slår HD600 på två punkter. Större ljudbild och mer energi i dom lägre frekvenserna, om man föredrar det. Jag gör det inte.

Och bättre bas?

Hur är en större ljudbild sämre?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och bättre bas?

Hur är en större ljudbild sämre?

Inte bättre bas, men X2HR är mer bastunga än HD600. Sen har jag inte påstått att en större ljudbild är sämre. Det är väl mer en preferensfråga.

Edit: Jag syftade på kvantitet i basregistret som jag ogillar. Inte ljudbilden om det var otydligt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min Chord Mojo DAC/amp med ett par MrSpeakers (numera Dan Clark Audio) Aeon, stängda hörlurar, i några år nu. De är en grym kombination för kritiskt lyssnande, jazz, akustiskt och välmastrad musik men saknar lite... skoj. Jag är intresserad av att komplettera med ett par lurar som passar bättre för rock, pop och elektroniskt, men utan att gå ner och kvalitet och detaljer från mina Aeon. Framför allt saknar jag lite med bas-impact men utan att basen tar över.

Några tips? Helst under 5000 kr, kan vara öppna eller stängda, ska matcha bra med Chord Mojo. Idéer?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Jag kör med zendac, och trubass aktiverar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Fiio k5 pro kör jag. Basen är mer än tillräklig för mina öron :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Kör Modi jag med. DAC är inte det som spelar roll, utan en ordentlig Parametric EQ. Kör med Peace Equalizer, eller Roons inbyggda. Sen kör jag med Oratory1990:s inställningar. Fick tipset tidigare i tråden av @Muddyvaines innan jag köpte mina Sundara.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Till PC så är det enkelt fixat med lite EQ. Se t ex länken ovan. Det är oftast lönlöst att försöka fixa till återgivning genom att byta ut riktigt fin elektronik av bra till ännu bättre.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Letar efter en trevlig MMCX-kabel till mina Shure SE535. Har någon tips på en kabel av hög kvalitet med vinklad kontakt? Det är 3,5 mm jag är ute efter.

Permalänk
Skrivet av soppman:

vad använder ni för förstärkare/dac till sundara? jag har haft mina ett halvår nu med shiit modi och tycker basen är alldeles för vek så föredrar faktiskt mina grado sr80 även fast de är sämre på andra saker.

Vill du ha en grym och billig så kolla in matrix m stage, haft min flera år den är grym.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Till PC så är det enkelt fixat med lite EQ. Se t ex länken ovan. Det är oftast lönlöst att försöka fixa till återgivning genom att byta ut riktigt fin elektronik av bra till ännu bättre.

Nej men en förstärkare ökar ju kraften, det är ju det man vill åt, få lurarna att spela sitt fulla potential/kraft. Det tror jag ingen EQ i världen kan hjälpa till med?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Nej men en förstärkare ökar ju kraften, det är ju det man vill åt, få lurarna att spela sitt fulla potential/kraft. Det tror jag ingen EQ i världen kan hjälpa till med?

Ja, förstärkare kan öka kraften vilket krävs för vissa hörlurar, men om hörlurarna har t.ex. för mycket diskant så kommer du höra det i all material oavsett förstärkare och det är det man vill korrigera med EQ, få ljudet faktiskt låta mer som det bör låta

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

För oss som gillar bra ljud, trådlöst, för gaming? Har kollat runt lite på lurar som stöder APTx LL, men verkar riktigt fattigt?

Jag har ett par B&O H9 3rd Gen som klarar AptX LL och låter rätt bra.

Permalänk

Jag har kört med "Sony WH1000XM1" och "Bose NC700" länge. Jag använder/använde dessa OTROLIGT mycket varje dag.

Bästa ljud: Sony
Bästa Mikrofon: Bose
Bästa batteri: Sony, mycket snabbare laddning
Bäst Bluetooth: Bose, enda av mina som klarar mer än 1 device. Kanske nyare Sony har bättre bluetooth, ej kollat.
Bästa räckvidd: Bose, återigen bättre och nyare Bluetooth.
Bästa NC: Sony har bättre noice canceling imo.
Hållbarhet: Bose, utan tvekan. Har förstört så många lurar, inklusive mina WH1000 pga att plasten till slut spricker. Bose är i metall. precis beställt nya öronmuffar då sömmen har gått upp på mina Bose. Slitage helt enkelt, men det finns nya muffar att köpa.

Mitt val: Bose, skulle Sony släppas med metallbågar skulle jag nog testa ett par igen.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

Ni som använder trådade lurar vid datorn, hur drar ni kabeln så att den inte är i vägen?
Har själv haft trådlösa lurar flera år nu, men man går ju miste om en massa potentiella leksaker som är kabelanslutna. Dock så blev jag skogstokig på bara några minuter sist jag provade att koppla in mina Fidelio, så är riktigt nyfiken på hur ni hanterar kablaget.

Permalänk
Medlem

Låter mina hänga aldrig ivägen. Hur lyckas du trassla in dig?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ni som använder trådade lurar vid datorn, hur drar ni kabeln så att den inte är i vägen?
Har själv haft trådlösa lurar flera år nu, men man går ju miste om en massa potentiella leksaker som är kabelanslutna. Dock så blev jag skogstokig på bara några minuter sist jag provade att koppla in mina Fidelio, så är riktigt nyfiken på hur ni hanterar kablaget.

Dac till vänster om tangentbordet, hörlurarna på en hängare på skrivbordet, sladden mellan tangentbord och Tartarus. Har inte haft några större problem (hifiman sundara)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P