Noctuas flaggskeppsfläkt snart i svart

Permalänk
Medlem

Noctua ❤️

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag upprepar mig från en annan tråd.
Blasfemi!

Äntligen!!! säger jag då.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Har vi inte hört att noctua ska komma med svarta fläktar i typ tio år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Finns ju redan Chromax serien.

Skrivet av Hellspawned:

Har vi inte hört att noctua ska komma med svarta fläktar i typ tio år?

Artikeln handlar om flaggskeppsfläkten NF-A12x25. Det står också
"Med åren har Noctua börjat erbjuda allt fler lösningar i färgen svart, men fokus har främst legat på fläktar och kylare i lägre prisklasser."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

hmm skapar inte färgen på flänsarna sämre värme avlednings förmåga?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm skapar inte färgen på flänsarna sämre värme avlednings förmåga?

(Ordentligt) färgade kylflänsar är anodiserade eller använder färg som är applicerat några få molekyler tjockt, så om det är någon skillnad i temperatur är det inte direkt mätbart på något vis som är betydelsefullt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Lite trist. Det som varit kul med Noctua är ju att de särskiljt sig med just färgschemat. Man ser direkt vem som är tillverkaren.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att köpa svarta Noctua-fläktar om det behövs för att tillfredsställa ett faktiskt behov av färgmatchning.
Annars håller jag mig till den bruna varianten för att (be)visa att det är Noctua!

Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm skapar inte färgen på flänsarna sämre värme avlednings förmåga?

Skrivet av Kyraal:

... färg som är applicerat några få molekyler tjockt, så om det är någon skillnad i temperatur är det inte direkt mätbart på något vis som är betydelsefullt.

Lägg därtill att svarta ytor är mätbart bättre (än ljusa) på att avge värme, så finner vi att optimalet är en svart kylare (med bruna fläktar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

(Ordentligt) färgade kylflänsar är anodiserade eller använder färg som är applicerat några få molekyler tjockt, så om det är någon skillnad i temperatur är det inte direkt mätbart på något vis som är betydelsefullt.

troligtvis inget att bry sig om i sådant fall...men vore kul med test endå för att se om det kanske blir skillnad till det bättre om det härunder stämmer?

Skrivet av Olle P:

Jag skulle kunna tänka mig att köpa svarta Noctua-fläktar om det behövs för att tillfredsställa ett faktiskt behov av färgmatchning.
Annars håller jag mig till den bruna varianten för att (be)visa att det är Noctua!

Lägg därtill att svarta ytor är mätbart bättre (än ljusa) på att avge värme, så finner vi att optimalet är en svart kylare (med bruna fläktar).

svart är väll bäst på att absorbera värme från tex solen, frågan är om det fungerar på samma sätt när den avger värmen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

svart är väll bäst på att absorbera värme från tex solen, frågan är om det fungerar på samma sätt när den avger värmen?

Stämmer, svart är av någon anledning bäst på att transportera värme i båda riktningarna.

Det finns en klassisk prydnadsgrej som jag inte vet namnet på. En vertikal axel med metallblad som är svarta på ena sidan och allt instoppat i en glasbehållare med lågtryck. När den belyses av solen eller en lampa så börjar den snurra, och det är de svarta sidorna som skjuter på genom att avge mer fotoner än de blanka sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Artikeln handlar om flaggskeppsfläkten NF-A12x25. Det står också
"Med åren har Noctua börjat erbjuda allt fler lösningar i färgen svart, men fokus har främst legat på fläktar och kylare i lägre prisklasser."

Köpte Chromax i tron att de var highend, definitivt dyrast i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stämmer, svart är av någon anledning bäst på att transportera värme i båda riktningarna.

Det finns en klassisk prydnadsgrej som jag inte vet namnet på. En vertikal axel med metallblad som är svarta på ena sidan och allt instoppat i en glasbehållare med lågtryck. När den belyses av solen eller en lampa så börjar den snurra, och det är de svarta sidorna som skjuter på genom att avge mer fotoner än de blanka sidorna.

Såg en youtube video om just det för ett tag sedan. Rätt intressant. Kanske ett kylar test med olika färg kan vara på sin plats?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Köpte Chromax i tron att de var highend, definitivt dyrast i alla fall.

Well, du ser skillnaderna här. https://www.sweclockers.com/test/25723-snabbtest-noctua-nf-a1...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Köpte Chromax i tron att de var highend, definitivt dyrast i alla fall.

"Lägre prisklasser" av Noctua är fortfarande dyrare och bättre än mycket annat. Även innan NF-A12x25 låg Noctua och tampades i toppskiktet med sina fläktar avseende ljudnivå och hade utmärkt rykte avseende kvalitet och kundsupport också. NF-A12x25 satte dock en helt ny standard när den kom efter flera års utveckling.

Permalänk

Är det bara ett signum eller är det billigare att tillverka bruna istället för svarta? Finns väl ingen som tycker brunt är snyggt?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Ja, jo det är väl sant. Tycker dock att fönstersida på chassit är minst lika märkligt

Väldigt praktiskt tycker jag med datorn bredvid mig. Ser att alla fläktar snurrar och även dioderna för felkoder på moderkortet ifall något blir knas där. Men det släpper ju ut mer ljud också. Så hugget som stucket i min värld. Komponenterna är så tysta nuförtiden så behöver knappt ljuddämpning?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Ja, jo det är väl sant. Tycker dock att fönstersida på chassit är minst lika märkligt

Tror det finns fler chassin med fönster än utan. Finns en anledning till det. Hur ska vi i RGB-sekten klarar oss utan fönster. Har haft fönster sen 2005, ett gammalt Chieftec chassi men röda och blå fläktar samt UV stavar. Mums…🤪

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hur kan det överhuvudtaget ta tid att skeppa en sådan produkt, det är väl bara att använda annan plast i formarna?

I vilket fall ser jag fram emot detta och planerar inköp.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler