Problem med Prime video och "bankkort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Jag använder kreditkortet. När jag prövade ta bort och lägga till det fick jag bara meddelandet att allt var frid och fröjd med det härliga meddelandet: "Uw betaalmethode is geverifieerd en we verwerken de betaling. Geniet na goedkeuring van al uw Prime-voordelen. Bedankt voor je geduld."

Jag tror jag avvaktar ett tag och hoppar på Disney+ under tiden.

Vilken årskurs lär man sig den nivån av Svenska undrar jag?
Enligt Google Translate är det Nederländska och på svenska blir det
Din betalningsmetod har verifierats och vi behandlar betalningen. När du har godkänts kan du njuta av alla dina Prime-förmåner. Tack för ditt tålamod.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag har haft det här problemet sen i torsdags förra veckan. Har kontaktat dem två gånger i torsdags, en gång i lördags och idag för ett par timmar sen. Fick det här svaret efter det samtalet:

Hej,

Tack för ett trevligt samtal, jag ska självklart hjälpa dig med detta.

Jag ber verkligen om ursäkt för betalningsproblemet gällande din Amazon Prime prenumeration.

För tillfället så har vi ett betalningsproblem gällande betalningar för Amazon Prime prenumerationer, främst gällande betalningar från Swedbank och Handelsbanken, men det kan även uppstå samma fel med betalningar från andra banker.

Vi arbetar med alla våra resurser för att lösa detta så snabbt som möjligt. Därmed så skulle jag helt enkelt rekommendera dig att avvakta i några dagar så ska betalningsproblemet vara löst. Du kommer givetvis att få ett bekräftelse mail så fort betalningsproblemet är löst och din prenumeration fungerar som vanligt

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Mailade dom igår kväll då jag också har samma problem. Fick detta till svar:

Hej.

Tack för ditt mail.

För närvarande har vi problem med samtliga banker kring Prime medlemskap betalningar då banker vill inte godkänna dem transaktionerna.

Vi avvaktar fortfarande på återkoppling från bankerna kring detta och förväntar oss att det ska bli löst under veckan.

Tack för ditt förståelse.

Ha en underbar dag!

Permalänk
Medlem

Lösningen jag fick idag är att ta det på e-faktura.
Man väljer Monthly invoice.
När man får fakturan så ska det ändå vara för ett år om man har valt den planen.
Det kan ta ett par dagar innan man får e-fakturan.

De har fortfarande ingen prognos när problemet är löst.
Gäller Swedbank-betalningar för Prime-tjänsten.
Ska enligt supporten inte vara några problem att betala med kortet på deras hemsida för varor.

Just nu har vi problem med alla Prime betalningar via Swedbank. Du kan alltid betala för din Prime medlemskap genom fakturabetalning utan extra kostnader.

Du har alltid tillgång till din månadsfaktura på Ditt konto på Amazon.se.Du kan när som helst besöka sidan "Mina fakturor" (https://www.amazon.se/minafakturor), under "Hantera betalningsalternativ" i "Ditt konto", för att se alla dina fakturor, beställningar som ingår i fakturan, betalningsstatus (öppen, förfallen, delvis betald eller betald), förfallodatum, betalningsinstruktioner och fakturabelopp.

Komplettera med information.
Permalänk
Medlem

Fick detta för en halvtimme sen
Hej Patrik,

Detta är Niclas från Amazons kundtjänst, tack för att du kontaktade oss!

Ber om ursäkt för de problem detta besvär orsakat. Förstår att detta måste kännas frustrerande, jag har känt precis likadant ifall detta hänt mig.

Vi har haft lite problem med betalningar av Prime prenumerationer kring banker som Swedbank samt Handelsbanken. Vi jobbar super hårt med att lösa detta och vi tror att det kommer vara löst någon gång i slutet av veckan. Detta är alltså inte ett fel på din sida utan på våran och det ber vi hemskt mycket om ursäkt för. I nuläget kan vi endast be om ditt tålamod och avvakta tills detta problem åtgärdats.

Hoppas denna information var förtydligande!

Får även passa på att önska dig en fortsatt fin onsdag och en trevlig vecka framöver!

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Verkar som att Amazon ljög mig rätt upp i ansiktet när de sa att det skulle fungera med faktura. Gick inte alls. och de har fortfarande ingen ETA när det är löst.
Uruselt skött av Amazon.

Senaste beskedet:
"At the moment it is not possible for any customer at Amazon.se to pay for Prime as we're experiencing the issue which is being worked on at the moment."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Verkar som att @amazon ljög mig rätt upp i ansiktet när de sa att det skulle fungera med faktura. Gick inte alls. och de har fortfarande ingen ETA när det är löst.
Uruselt skött av Amazon.

Senaste beskedet:
"At the moment it is not possible for any customer at Amazon.se to pay for Prime as we're experiencing the issue which is being worked on at the moment."

Fick du det beskedet idag? Har nämligen också varit inne på att betala med faktura för att få igång Prime. Har varit avstängd från det sen förra torsdan.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Fick du det beskedet idag? Har nämligen också varit inne på att betala med faktura för att få igång Prime. Har varit avstängd från det sen förra torsdan.

Japp, fem minuter sen.

Så de bara ljuger och kan inte säga något.

Så det blir ett dåligt betyg för dem här:

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=38513

Det här är väl något som borde uppmärksammas i media?!
@sweclockers
@undac

Om det går tillräckligt många dagar (30?)så verkar ju ens konto stängas av.

Your Prime membership is suspended
Please update your preferred payment method. Unfortunately, you will not receive Prime benefits until this problem is resolved.


If all your payment methods on file are declined, you must provide us a new eligible payment method within 30 days or your membership will be cancelled.

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Japp, fem minuter sen.

Så de bara ljuger och kan inte säga något.

Så det blir ett dåligt betyg för dem här:

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=38513

Aj f**n. Det måste fungera innan säsong 6 av The Expanse kommer den 10 december (om det också gäller för Prime i sverige)

Ja @ är rätt

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Det som är udda är att jag hade inga problem med att betala för stream-tjänsten innan de lanserade hela Prime-paketet i Sverige.
Jag har betalat min Prime-stream i över ett år med exakt samma bank och kort, utan problem.

Väldigt udda att det första brev (och enda) brev de skickade ut (för 3 dagar sedan) hade en ganska "aggressiv" ton mot en som betalande (eller önska kunna betala) kund. Dvs att problemet ligger hos kunden, de skuldbelägger kunden.
När det nu i slutändan är hos dem problemet ligger.

Bästa XX XXX,

På grund av ett problem med ditt kort har vi inte kunnat debitera ditt konto 549,00 kr för nästa 1 år med Amazon Prime. Dina medlemsförmåner är för närvarande pausade.

Om du inte uppdaterar din kortinformation inom de närmsta 30 dagarna, kan ditt Amazon Prime medlemskap avslutas.För att fortsätta ta del av medlemsförmåner, vänligen klicka här för att logga in till ditt Prime-konto och uppdatera din betalningsinformation.

Info uppdaterad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Det som är udda är att jag hade inga problem med att betala för stream-tjänsten innan de lanserade hela Prime-paketet i Sverige.
Jag har betalat min Prime-stream i över ett år med exakt samma bank och kort, utan problem.

Väldigt udda att det första brev (och enda) brev de skickade ut (för 3 dagar sedan) hade en ganska "aggressiv" ton mot en som betalande (eller önska kunna betala) kund. Dvs att problemet ligger hos kunden, de skuldbelägger kunden.
När det nu i slutändan är hos dem problemet ligger.

Bästa XX XXX,

På grund av ett problem med ditt kort har vi inte kunnat debitera ditt konto 549,00 kr för nästa 1 år med Amazon Prime. Dina medlemsförmåner är för närvarande pausade.

Om du inte uppdaterar din kortinformation inom de närmsta 30 dagarna, kan ditt Amazon Prime medlemskap avslutas.För att fortsätta ta del av medlemsförmåner, vänligen klicka här för att logga in till ditt Prime-konto och uppdatera din betalningsinformation.

Fick exakt samma mail förra torsdan och har precis som dig haft Prime Video i mer än ett år med samma kort utan problem.
Funderar på om man avslutar kontot och sen tecknar nytt abonnemang igen om det kan fungera då, men blir förmodligen samma igen. Någon annan som har testat att göra så?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har samma problem och kundtjänst var verkligen till ingen hjälp. Provade precis stänga av uBlock i firefox, klickade på "uppdatera betalningsmetod" och då kom rutan för bank-id upp. Nu väntar jag på att de ska behandla ändringen. Har swedbank.

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Aj f**n. Det måste fungera innan säsong 6 av The Expanse kommer den 10 december (om det också gäller för Prime i sverige)

Ja @ är rätt

Och Wheel of Time startar i November. Och de har en Härskarringen serie på gång också. Att det ska vara så mycket problem att ge dem pengar!

Kontaktade supporten igen. Får fortfarande ett trevligt bemötande.

Hej.

Tack för ditt mail.

För närvarande har vi problem med samtliga banker kring Prime medlemskap betalningar då banker vill inte godkänna dem transaktionerna.

Vi avvaktar fortfarande på återkoppling från bankerna kring detta och förväntar oss att det ska bli löst under veckan.

Tack för ditt förståelse.

Ha en underbar kväll!

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det är inga problem hos bankerna. Det är betalningsleverantören som är problemet. Pinsamt Amazon.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med dem precis och de skulle ge mig 50kr rabatt och återbetala all frakt om jag beställer.... de visste inte när det skulle funka igen...pinsamt

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Fick mail tidigare idag att mitt Prime är cancelled nu då de inte kunde dra. Antagligen ingen idé försöka skaffa det nu ändå

Permalänk
Medlem

Det är ju skrattretande att inte ens deras egna faktura tjänst fungerar som betalningsalternativ för Prime

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så får lite mediauppmärksamhet fart på det hela.
Synd att @sweclockers nyheter, @undac inte verkar vilja uppmärksamma det här.

https://www.ehandel.se/amazons-bakslag-kunder-kan-inte-betala...

Permalänk
Medlem

Ursäkta nu. Skummat igenom. Bara för att bekräfta. Detta gäller även om man varit betalande kund länge på Prime Video och kör kort via Swedbank?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta nu. Skummat igenom. Bara för att bekräfta. Detta gäller även om man varit betalande kund länge på Prime Video och kör kort via Swedbank?

Ja om du gått över från Prime Video till Prime.

Permalänk
Medlem

Tack. Hmmmm. Inget medvetet val jag gjort..... Tror jag. Reggade för Amazonkonto med inloggningen till Prime Video men det kanske är just det som räknas?

Hade problem att få Amazon att överhuvudtaget vidkännas kortet när jag reggade för Prime Video i början.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Benedict:

Förhoppningsvis så får lite mediauppmärksamhet fart på det hela.
Synd att @sweclockers nyheter, @undac inte verkar vilja uppmärksamma det här.

https://www.ehandel.se/amazons-bakslag-kunder-kan-inte-betala...

Att inte vilja uppmärksamma något och att inte känna till något är ju dock två helt olika saker, ganska onödigt att formulera vad som verkar vara en förfrågan som en anklagelse.

Det där var nytt för mig och det är ju extremt oklart vad omfattningen är. Att "ett antal" kunder har ett tekniskt problem med en lösning händer ju i princip varje dag och vi skriver inte om allt. Swish trilskas, Paypal är nere, någon kortbetalningssystem är paj, banker strular etc.
Så för mig är inte nyhetsvärdet helt klargjort här.

Sen att tryck från media skulle snabba på processen tror jag är väldigt tveksamt här. Det är ju knappast som om amazon ogillar att ta betalt.
Om det däremot var att de blåste kunder eller hade jätteförsenade leveranser etc (dvs dåligt beteende som de kanske inte har något intresse av att lösa så länge de kan komma undan med det) så är det ju en helt annan styrka i om media belyser det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att inte vilja uppmärksamma något och att inte känna till något är ju dock två helt olika saker, ganska onödigt att formulera vad som verkar vara en förfrågan som en anklagelse.

Det där var nytt för mig och det är ju extremt oklart vad omfattningen är. Att "ett antal" kunder har ett tekniskt problem med en lösning händer ju i princip varje dag och vi skriver inte om allt. Swish trilskas, Paypal är nere, någon kortbetalningssystem är paj, banker strular etc.
Så för mig är inte nyhetsvärdet helt klargjort här.

Håller med om att det var lite olyckligt formulerat av mig.
Ber om ursäkt för det.
Men jag har ju faktiskt informerat er om detta tidigare i tråden.
Så att det är nytt är inte helt sant.
Nyhetsvärdet kan man ju ta reda på genom efterforskningar.

Att en av världens största ehandels plattformar har problem med sina svenska kunder, varav många är på Sweclockers.com, kan ju vara värt att gräva vidare i.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Benedict:

Håller med om att det var lite olyckligt formulerat av mig.
Ber om ursäkt för det.
Men jag har ju faktiskt informerat er om detta tidigare i tråden.
Så att det är nytt är inte helt sant.
Nyhetsvärdet kan man ju ta reda på genom efterforskningar.

Att en av världens största ehandels plattformar har problem med sina svenska kunder, varav många är på Sweclockers.com, kan ju vara värt att gräva vidare i.

La till ett sista stycket i inlägget du citerade

Angående att tagga in i forumet så används det ganska flitigt så det är inte alltid jag kan uppmärksamma det. Regelrätta nyhetstips är alltid bäst att skicka via kontaktformuläret så får alla redaktörer tillgång till det.
Att tagga sidan som helhet ger inte individer notifikationer mig veterligen så det leder ingenvart (kan ha fel här får jag erkänna)

Men: har kontaktat amazon nu för att be om ett uttalande om detta hela (hur många drabbas, när kommer det att vara avhjälpt och om de kan dela med sig vad orsaken till problemet är).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Ja om du gått över från Prime Video till Prime.

Tråden har blivit lite förvirrad, eftersom den faktiskt handlar om problem att betala för Prime Video från början. Då hade inte svenska Prime lanserats, men sedan har den blivit full av folk som inte lyckas betala för svenska Prime. Själv har jag fortfarande Prime Video där kontot från början är skapat med ett konto som från början är registrerat via .co.uk. Vi får se om dragningen där fungerar nästa gång eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Prime Video sedan 20 mars 2020 och för att inte förlora inställningar och användarprofiler när Prime lanserades här i Sverige ringde jag svenska amazons kundtjänst som hjälpte mig med att gå över till Prime.

Den 21 september 2021 fick jag det här mejlet:

"Grattis! Du har precis gått med i Prime, det bästa medlemsprogrammet för leverans, underhållning och shopping. Här är några förmåner som är inkluderade i ditt medlemskap, med din 30-dagars gratis provperiod"

Den 21 oktober 2021 fick jag det här mejlet:

"På grund av ett problem med ditt kort har vi inte kunnat debitera ditt konto 59,00 kr för nästa 1 månad med Amazon Prime. Dina medlemsförmåner är för närvarande pausade.

Om du inte uppdaterar din kortinformation inom de närmsta 7 dagarna, kan ditt Amazon Prime medlemskap avslutas.För att fortsätta ta del av medlemsförmåner, vänligen klicka här för att logga in till ditt Prime-konto och uppdatera din betalningsinformation.

Tack,

Amazon.se Kundtjänst"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tråden har blivit lite förvirrad, eftersom den faktiskt handlar om problem att betala för Prime Video från början. Då hade inte svenska Prime lanserats, men sedan har den blivit full av folk som inte lyckas betala för svenska Prime. Själv har jag fortfarande Prime Video där kontot från början är skapat med ett konto som från början är registrerat via .co.uk. Vi får se om dragningen där fungerar nästa gång eller inte.

Ja, tror det var en moderator som hänvisade oss till den här tråden när det togs upp i tipsdiskussionstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

La till ett sista stycket i inlägget du citerade

Angående att tagga in i forumet så används det ganska flitigt så det är inte alltid jag kan uppmärksamma det. Regelrätta nyhetstips är alltid bäst att skicka via kontaktformuläret så får alla redaktörer tillgång till det.
Att tagga sidan som helhet ger inte individer notifikationer mig veterligen så det leder ingenvart (kan ha fel här får jag erkänna)

Men: har kontaktat amazon nu för att be om ett uttalande om detta hela (hur många drabbas, när kommer det att vara avhjälpt och om de kan dela med sig vad orsaken till problemet är).

Detta uppskattas.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Inget svar från amazon idag. Men de brukar inte vara supersnabba så det behöver inte betyda så mycket.
Påminner dem imorrn!

Visa signatur

240p är livet