Program för att skifta ctrl/cmd med undantag?

Permalänk
Medlem

Program för att skifta ctrl/cmd med undantag?

Hej!
Har en iMac pro som jobbdator och totalt avskyr uppsättningen med knappkombinationer, som copy/paste. Min önskan är att skifta ctrl/cmd, vilket skulle lösa en stor del av mina problem.

Detta går ju att göra som standard, men tyvärr så blir det ju då globalt på hela datorn. Jag kör Windows/Linux virtuellt genom Parallels desktop där det redan finns ommappning av knappar, och hur man än försöker skifta från båda håll så slutar grejer fungera.

Vet någon här om det finns ett passande program för detta, som kan lägga in undantag för vissa program? Helst utan att det kostar en massa pengar självklart.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ultima:

Hej!
Har en iMac pro som jobbdator och totalt avskyr uppsättningen med knappkombinationer, som copy/paste. Min önskan är att skifta ctrl/cmd, vilket skulle lösa en stor del av mina problem.

Detta går ju att göra som standard, men tyvärr så blir det ju då globalt på hela datorn. Jag kör Windows/Linux virtuellt genom Parallels desktop där det redan finns ommappning av knappar, och hur man än försöker skifta från båda håll så slutar grejer fungera.

Vet någon här om det finns ett passande program för detta, som kan lägga in undantag för vissa program? Helst utan att det kostar en massa pengar självklart.

Logitech Options kan göra separata inställningar per program så med kompatibelt hårdvara så borde det kanske funka, har dock aldrig provat annt än med möss i win.
De anger att MX KEYS och LOGITECH CRAFT har funktionen.
https://www.logitech.com/sv-se/product/options

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logitech Options kan göra separata inställningar per program så med kompatibelt hårdvara så borde det kanske funka, har dock aldrig provat annt än med möss i win.
De anger att MX KEYS och LOGITECH CRAFT har funktionen.
https://www.logitech.com/sv-se/product/options

Tack för tipset. Tyvärr så verkar det enbart vara gjort för trådlösa enheter, vilket mitt tangentbord ej är

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Vet inte om det skulle vara något för dig, men jag gjorde för ett tag sen ett enkelt python skript som jag mappade till en tangentbordskombination. Programmet översatte det jag hade i clipboard med google-translate och ersatte clipboard med översättningen.

Det skulle nog enkelt gå att mappa ett par python script som gjorde liknande.
Använde förövrigt Automator för själva key-mappningen om jag inte minns fel.

Det borde ju inte följa med till dina virtuella maskiner kan man tycka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ultima:

Tack för tipset. Tyvärr så verkar det enbart vara gjort för trådlösa enheter, vilket mitt tangentbord ej är

Det är specifikt för de där 2 Logitech tangentborden som anges som mackompatibla, det är deras kontrollinterface för att få "extra allt" funktionerna på de mer avancerade inmatningsenheterna och inget allmänt program så du måste ha Craft eller MX Keys tangentborden om det ska kunna fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det borde gå med Karabiner-Elements om man skriver ihop en configfil manuellt:

https://github.com/pqrs-org/Karabiner-Elements/issues/808

https://karabiner-elements.pqrs.org

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av ultima:

Hej!
Har en iMac pro som jobbdator och totalt avskyr uppsättningen med knappkombinationer, som copy/paste. Min önskan är att skifta ctrl/cmd, vilket skulle lösa en stor del av mina problem.

Detta går ju att göra som standard, men tyvärr så blir det ju då globalt på hela datorn. Jag kör Windows/Linux virtuellt genom Parallels desktop där det redan finns ommappning av knappar, och hur man än försöker skifta från båda håll så slutar grejer fungera.

Vet någon här om det finns ett passande program för detta, som kan lägga in undantag för vissa program? Helst utan att det kostar en massa pengar självklart.

Som någon som driftat Windows- och Linux-servrar från en Mac i över ett decennium skulle jag säga att lösningen som kommer att ge dig mest är att du vänjer hjärnan vid att CMD fyller samma funktion i macOS som CTRL i övriga system, istället för att försöka hacka ihop en lösning för att göra det lättare för dig själv i början. Av egen erfarenhet så tar det ungefär två veckor att ställa om, och sen går det "nästan alltid" på automatik; inte värre än att man har olika sorters tangentbord på jobbdatorn och på speldatorn.

En stor fördel med det är om du använder terminal och/eller ssh från din Mac: Du har tillgång till alla kortkommandon på det lokala operativsystemet utan att behöva lägga till modifieringsknappar för kommandon som använder CTRL i kommandoskalet. Virtualiserings- och VDI-miljöer som Fusion, Parallels, Citrix och RoyalTS brukar vara duktiga på att tolka "vad du menar" om du skulle glömma bort dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som någon som driftat Windows- och Linux-servrar från en Mac i över ett decennium skulle jag säga att lösningen som kommer att ge dig mest är att du vänjer hjärnan vid att CMD fyller samma funktion i macOS som CTRL i övriga system, istället för att försöka hacka ihop en lösning för att göra det lättare för dig själv i början. Av egen erfarenhet så tar det ungefär två veckor att ställa om, och sen går det "nästan alltid" på automatik; inte värre än att man har olika sorters tangentbord på jobbdatorn och på speldatorn.

En stor fördel med det är om du använder terminal och/eller ssh från din Mac: Du har tillgång till alla kortkommandon på det lokala operativsystemet utan att behöva lägga till modifieringsknappar för kommandon som använder CTRL i kommandoskalet. Virtualiserings- och VDI-miljöer som Fusion, Parallels, Citrix och RoyalTS brukar vara duktiga på att tolka "vad du menar" om du skulle glömma bort dig.

Den lösning är tyvärr helt värdelös. Mac är det alternativa operativet jag använder, även om det primära installerade operativet är mac os, och denna helt efterblivna variant att ha ctrl-funktionen ett par steg åt höger bara förstör för allt annat. Samtidigt är den "korrekta" placeringen mycket skönare för fingrarna då man kan använda pekfinger/lillfinger mer naturligt.
Kort och gott så förstör detta bara för mig.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Hej!
Har en iMac pro som jobbdator och totalt avskyr uppsättningen med knappkombinationer, som copy/paste. Min önskan är att skifta ctrl/cmd, vilket skulle lösa en stor del av mina problem.

Detta går ju att göra som standard, men tyvärr så blir det ju då globalt på hela datorn. Jag kör Windows/Linux virtuellt genom Parallels desktop där det redan finns ommappning av knappar, och hur man än försöker skifta från båda håll så slutar grejer fungera.

Vet någon här om det finns ett passande program för detta, som kan lägga in undantag för vissa program? Helst utan att det kostar en massa pengar självklart.

Bettertouchtools är ett väldigt bra program jag använder för att ändra knappar och gester etc. Jag vet inte hur det fungerar när man kör virtuella maskiner men det kanske är värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Bettertouchtools är ett väldigt bra program jag använder för att ändra knappar och gester etc. Jag vet inte hur det fungerar när man kör virtuella maskiner men det kanske är värt ett försök.

Tack för tipset! Hittade en kommentar när jag googlade som iaf skrev att det kan remappa knappar för specifika program, så får hoppas det funkar

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower