Permalänk
Medlem

Verstappen är kallad till domarna för att ha kört om Hamilton under säkerhetsbilen.
Dessutom har Mercedes startat en överklagan gällande hanteringen av säkerhetsbilen och att bara släppa förbi vissa bilar.

Vad tror ni, är det Verstappen som är världsmästare eller kommer det att ändras?

Personligen tycker jag att det är tråkigt att det avgjordes på domarbeslut, Hamilton förtjänade att vinna racet även om Verstappen förtjänade att vinna världsmästartiteln, men det hade varit ännu tråkigare om världsmästartiteln avgjordes efter att racet är slut

Permalänk
Medlem

All heder till lilla Max men jag hoppas.. HOPPAS verkligen det straffar honom till slut på hur äckligt aggressivt han kör i framtiden då man kan inte göra så som han gör ibland och sen gnälla över att det inte går till så som han vill, Horner ville ha ett mirakel, de fick dem men man såg klart och tydligt att dem inte hade bilen för det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kritiken mot masi och Fia hade varit mycket mindre om de faktiskt släppt de varvade bilarna ett varv tidigare, nu bara de körde runt där. Nu får man såna här vändningar i belsut som bara bli kassa.
Mercedes själva till Lewis att max kommer vara bakom i omstarten OM racet hinner starta om, så de var väl medvetna. Sen att race control havererade är en annan sak.

Sen tycker jag se ska se över block pass och det som hände på varv ett också.
Hade det varit grus så hade det sett anrolunda ur, tycker inte det ska spela roll.
Har varit så olika race till race hur det beslutats och vad man får göra. Sätt gräns, trycker man av så är det bestraffning, punkt.

Vet inte om dom inte släppte förbi alla bilar för att dom fortfarande sopade banan eller något. Nu har ju Mercedes "We want to win this championship on the track" Benz protesterat beslutet. Har dom absolut rätt att göra, men det finns inte en chans i världen att dom backar loppet ett varv. Eller jo, det finns ju en chans, men i.s.f. är lär man få evakuera alla Mercedes ifrån Nederländerna.

Att race control inte ens utredde Hamiltons genväg när Max gjorde en helt ok block pass på första varvet var kanske det som i slutändan gjorde att RB kunde chansa sig till en seger detta loppet.

Dom måste definitivt se till så att reglerna är fasta, klara och med mycket mindre tolkningsrum. Bara det att vi inte vet vart banan går i många race är ju sjukt. Man ska hålla sig innanför dom vita linjerna, eller bli straffad!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Och fantastiskt att Verstappen vinner förresten, glömt säga det i segerruset.
Blir att lyssna lite på supermax nu tror jag och dricka några öl.

Permalänk
Medlem

Båda teamem ska till dommarna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de flesta glömmer för snabbt i sin F1-historik. Grejen med Masi och hans ingrepp i resultaten är helt enkelt att vi HÖR HONOM mer än Whiting. De sänder helt enkelt radiokommunikationen oftare i sändningarna. Kanske skulle de ta bort det till nästa år? Det har garanterat låtit likadant de tidigare säsongerna också, med kohandel och deals bakom lyckta dörrar. Men de fick vi aldrig höra, och då trodde vi att det gick "renare" till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag tycker att de flesta glömmer för snabbt i sin F1-historik. Grejen med Masi och hans ingrepp i resultaten är helt enkelt att vi HÖR HONOM mer än Whiting. De sänder helt enkelt radiokommunikationen oftare i sändningarna. Kanske skulle de ta bort det till nästa år? Det har garanterat låtit likadant de tidigare säsongerna också, med kohandel och deals bakom lyckta dörrar. Men de fick vi aldrig höra, och då trodde vi att det gick "renare" till.

Jag tror kanske att det vore bättre att inte sända ut den kommunikationen till publiken, det ger inte så mycket tycker jag. Men jag tycker inte att Masi har gjort ett bra jobb, det är väldigt icke-konsekvent bedömning och det blir väldigt svårt för förarna och teamen att veta vad som är tillåtet och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vet inte om dom inte släppte förbi alla bilar för att dom fortfarande sopade banan eller något. Nu har ju Mercedes "We want to win this championship on the track" Benz protesterat beslutet. Har dom absolut rätt att göra, men det finns inte en chans i världen att dom backar loppet ett varv. Eller jo, det finns ju en chans, men i.s.f. är lär man få evakuera alla Mercedes ifrån Nederländerna.

Att race control inte ens utredde Hamiltons genväg när Max gjorde en helt ok block pass på första varvet var kanske det som i slutändan gjorde att RB kunde chansa sig till en seger detta loppet.

Dom måste definitivt se till så att reglerna är fasta, klara och med mycket mindre tolkningsrum. Bara det att vi inte vet vart banan går i många race är ju sjukt. Man ska hålla sig innanför dom vita linjerna, eller bli straffad!

Mmmm håller med om reglerna. Kanske ska sätta lite gräs/grus utanför. Då verkar de ha gjort beslut som inte är korkade. Eller besluta som om det är gräs utanför. Det ska ju vara säkrare med asfalt men det ska inte påverka beslut om hur man får köra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Föredetting
Skrivet av superpwnguin:

Jag tycker att de flesta glömmer för snabbt i sin F1-historik. Grejen med Masi och hans ingrepp i resultaten är helt enkelt att vi HÖR HONOM mer än Whiting. De sänder helt enkelt radiokommunikationen oftare i sändningarna. Kanske skulle de ta bort det till nästa år? Det har garanterat låtit likadant de tidigare säsongerna också, med kohandel och deals bakom lyckta dörrar. Men de fick vi aldrig höra, och då trodde vi att det gick "renare" till.

Nej, Drive to Survive-fansen ska ju blidkas också. Maximal polarisering och drama på bekostnad av faktisk sport.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Sinnessjukt. Imponerande lagarbete hos Red Bull med Perez. Men det hjälper inte när Verstappen inte är riktigt mogen för en mästartitel. Snigelsnart, störtbombar Hamilton och problemen att ta sig om Sainz. Och svårigheterna att komma ikapp och förbi trots färskare däck. Han är för otålig och aggressiv. Grattis Verstappen, men jag tycker inte riktigt att det var rättvist. Hamilton har förtjänat även det här mästerskapet med god marginal. Men inga regelbrott, bara en jävla massa tur och otur. Bara svälja och gratulera. Till nästa år hoppas jag att Norris, Russel och Tsunoda får större möjligheter.

Störtbomben han gjorde är en block pass. Det är bra för racing för det göra att bilen framför måste köra mer defensivt, vilket ger tightare och jämnare racing. Nog för att Max har gjort detta innan och då själv missat vilket tvingat honom att ge tillbaka positionen, eller tidsstraff. Men alltså att "störtbomba" är racing. Det görs i motorcykelracing hela tiden!

Och apropå att Hamilton förtjänat mästerskapet "med marginal"... Kom även ihåg Bottas strike...

Med det sagt. Hamilton verkar ta detta som den champ han är. Han är den bästa genom tiderna och helt jävla outstanding! Sjukt hur överlägsna han och Max var mot slutet av säsongen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Och komplett orelaterat till mitt ovanstående inlägg: Såg ni att Max driftade trettio meter ut ur sista kurvan när han bara kunde ha gasat sig över mållinjen? Han är stenhård den grabben. Inte ens i sista kurvan när han håller på att vinna sitt första VM tar han det minsta lilla lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Och komplett orelaterat till mitt ovanstående inlägg: Såg ni att Max driftade trettio meter ut ur sista kurvan när han bara kunde ha gasat sig över mållinjen? Han är stenhård den grabben. Inte ens i sista kurvan när han håller på att vinna sitt första VM tar han det minsta lilla lugnt.

Ja, jag höll på att svälja tungan när han låg på bredsladd i sista kurvan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Jeebentoft:

Verstappen är kallad till domarna för att ha kört om Hamilton under säkerhetsbilen.
Dessutom har Mercedes startat en överklagan gällande hanteringen av säkerhetsbilen och att bara släppa förbi vissa bilar.

Vad tror ni, är det Verstappen som är världsmästare eller kommer det att ändras?

Personligen tycker jag att det är tråkigt att det avgjordes på domarbeslut, Hamilton förtjänade att vinna racet även om Verstappen förtjänade att vinna världsmästartiteln, men det hade varit ännu tråkigare om världsmästartiteln avgjordes efter att racet är slut

Skulle bli väldigt förvånad om det skulle bli något av det. Tror verkligen inte att Masi vill ändra på mästerskapsresultatet i efterhand, om det vore ett vanligt race kanske det skulle gå men inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Skulle bli väldigt förvånad om det skulle bli något av det. Tror verkligen inte att Masi vill ändra på mästerskapsresultatet i efterhand, om det vore ett vanligt race kanske det skulle gå men inte nu.

Indeed, händer det någonsin i sport att man ändrar mästerskapsresultat i efterhand?
(Förutom Doping-grejer då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Skulle bli väldigt förvånad om det skulle bli något av det. Tror verkligen inte att Masi vill ändra på mästerskapsresultatet i efterhand, om det vore ett vanligt race kanske det skulle gå men inte nu.

Tänkte själv på det under säkerhetsbilen... men jag tror dom kommer säga att Lewis bromsade och nästan steg ur bilen för att köpa korv och körde oregelbundet. Så det var nog mindre Max som körde om utan Lewis som bromsade sig "förbi" bakåt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Va alla håller på...
Tror ni de har 200-300m per år för att köra på 30-sträcka och lämna företräde och underlätta för andra trafikanter?

De är racingförare och ska rejsa. Klart man ska vara aggressiv men det är skillnad på aggressiv och dum.

Dagens rejs tycker jag var bra på det stora hela. Besluten gick åt båda hållen. Hamilton hade kunnat spegla Verstappens däckbyte.men gjorde det inte. Man chansade på position kontra risken med en säkerhetsbil.

Sen är det ju egentligen bara en teknikalitet med varvningarna. Alla eller de fem som spelade roll. Hade ju varit katastrof för sporten om den mest spännande racet/avslutningen på säsongen på ett halvt decennium skulle avgöras bakom säkerhetsbilen. Som sagt det gick åt båda hållen, var ju lite tveksamt om Hamilton "gav tillbaka försprånget" också.

Säkerhetsbilar osv är alltid en risk så har det alltid varit. Klarar man inte av det kanske man ska kolla på någon sport där alla får köra ett varv var varje vecka.

Permalänk
Medlem

Fnatic forever!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Var det löjligaste jag sett. FIA är helt ute och cyklar.

Nu tar jag F1-paus tills dom ersätter tomten Masi.

Snacka om ovärdig vinnare .

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Va alla håller på...
Tror ni de har 200-300m per år för att köra på 30-sträcka och lämna företräde och underlätta för andra trafikanter?

De är racingförare och ska rejsa. Klart man ska vara aggressiv men det är skillnad på aggressiv och dum.

Dagens rejs tycker jag var bra på det stora hela. Besluten gick åt båda hållen. Hamilton hade kunnat spegla Verstappens däckbyte.men gjorde det inte. Man chansade på position kontra risken med en säkerhetsbil.

Sen är det ju egentligen bara en teknikalitet med varvningarna. Alla eller de fem som spelade roll. Hade ju varit katastrof för sporten om den mest spännande racet/avslutningen på säsongen på ett halvt decennium skulle avgöras bakom säkerhetsbilen. Som sagt det gick åt båda hållen, var ju lite tveksamt om Hamilton "gav tillbaka försprånget" också.

Säkerhetsbilar osv är alltid en risk så har det alltid varit. Klarar man inte av det kanske man ska kolla på någon sport där alla får köra ett varv var varje vecka.

Det är väl skillnad på säkerhetsbil och att fullständigt strunta i reglerna. Spa avgjordes under SC.

Vore spännande att se sociala medier om rollerna var ombytta eller om det varit någon annan än Hamilton/Mercedes som slogs om titeln.

Norris gick även ut, om än försiktigt, och ifrågasatte resultatet.

Permalänk
Medlem

Vem som än vann idag så var dom värdiga vinnare oavsett hur de gick i just detta racet. Glad det blev Verstappen ändå och för en avslutning på en fantastiskt säsong.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Med det sagt. Hamilton verkar ta detta som den champ han är. Han är den bästa genom tiderna och helt jävla outstanding! Sjukt hur överlägsna han och Max var mot slutet av säsongen.

Här är jag tråkig och kanske orättvis, visst kan han vara den bäste genom tiderna, men jag har tyvärr sett för få utmanare för att faktiskt säga det. Aldrig någonsin har det varit en sådan dominans från ett och samma team under så lång tid som under detta reglemente. Hamilton har ”bara” behövt vara bättre än sin teamkamrat för att slå alla dessa rekord han har slagit. Två gånger har Hamilton blivit ordentligt utmanad, båda gångerna har han förlorat titeln. Bottas har ju inte kunnat matcha Hamilton och Rosberg gjorde det ett år.
Sen även om det hade varit jämnare genom fältet eller om han haft bättre teamkompis så kanske han ändå slagit alla rekord. Men det vet man ju inte.
Han är en grym förare, en av de bästa, men tyvärr för min del så var teamet för dominant och han satt med för svag stallkamrat för att jag ska säga att han är den bästa

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Det är väl skillnad på säkerhetsbil och att fullständigt strunta i reglerna. Spa avgjordes under SC.

Vore spännande att se sociala medier om rollerna var ombytta eller om det varit någon annan än Hamilton/Mercedes som slogs om titeln.

Norris gick även ut, om än försiktigt, och ifrågasatte resultatet.

Masis har rätt att göra som han gjorde, se e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Norris gick även ut, om än försiktigt, och ifrågasatte resultatet.

De har väl inte ifrågasatt resultatet. De däremot är förvånade hur omstarten gjordes.
Men racet är nu klart. Du får glädjas åt att Ham vunnit 7år istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag vet inte riktigt vad det där bevisar i situationen som uppstod. Du får gärna utveckla.

Jag tror oavsett att de inte ändrar resultatet. Min uppfattning är att det korrekta vore att avsluta loppet under SC. Det andra, mindre kontroversiella och som även hade gjort det underhållande, hade varit att rödflagga och sedan låta Max och Lewis gå all out i några varv.

@Sidde Absolut men mycket vill ha mer 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Här är jag tråkig och kanske orättvis, visst kan han vara den bäste genom tiderna, men jag har tyvärr sett för få utmanare för att faktiskt säga det. Aldrig någonsin har det varit en sådan dominans från ett och samma team under så lång tid som under detta reglemente. Hamilton har ”bara” behövt vara bättre än sin teamkamrat för att slå alla dessa rekord han har slagit. Två gånger har Hamilton blivit ordentligt utmanad, båda gångerna har han förlorat titeln. Bottas har ju inte kunnat matcha Hamilton och Rosberg gjorde det ett år.
Sen även om det hade varit jämnare genom fältet eller om han haft bättre teamkompis så kanske han ändå slagit alla rekord. Men det vet man ju inte.
Han är en grym förare, en av de bästa, men tyvärr för min del så var teamet för dominant och han satt med för svag stallkamrat för att jag ska säga att han är den bästa

Jo... jag håller med. Ville bara ge Hamiltons fans en liten kaka så dom slutar gråta.

...och nu lär ju FIA dra bort sista varvet och ge mästerskapet till Hamilton bara för det. En sak är säker, det kommer lukta bränt gubbskinn och medelklassångest (a.k.a. Mercedes) över Tyskland då om vinden ligger på ifrån Nederländerna de närmsta dagarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Här är jag tråkig och kanske orättvis, visst kan han vara den bäste genom tiderna, men jag har tyvärr sett för få utmanare för att faktiskt säga det. Aldrig någonsin har det varit en sådan dominans från ett och samma team under så lång tid som under detta reglemente. Hamilton har ”bara” behövt vara bättre än sin teamkamrat för att slå alla dessa rekord han har slagit. Två gånger har Hamilton blivit ordentligt utmanad, båda gångerna har han förlorat titeln. Bottas har ju inte kunnat matcha Hamilton och Rosberg gjorde det ett år.
Sen även om det hade varit jämnare genom fältet eller om han haft bättre teamkompis så kanske han ändå slagit alla rekord. Men det vet man ju inte.
Han är en grym förare, en av de bästa, men tyvärr för min del så var teamet för dominant och han satt med för svag stallkamrat för att jag ska säga att han är den bästa

Well, att säga att Hamilton förlorat varje gång han blivit utmanad är väl lite fel. Faktist 2 - 1 mot Rosberg när det gällde, dessutom va försluten mycket pga en random DNF. Han konkurrerade ut Alonso 1a året i F1 och borde kanske vunnit 2 gånger med McLaren om de inte hade tvålat bort det. Ferrari va också där halvt 2017 och framförallt 2018, innan Vettels kollaps efter Hockenheim.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Max!! Äntligen petade vi ner gnällkorven Lewis

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt det är extremt märkligt att kunna ändra resultaten i efterhand som de ju gör i F1, de är ju inga andra som håller på så eller? Tänk om man dömde bort mål i efterhand i tex fotboll..

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Perfekta avslutet på en galen säsong!

Tyckte precis som snacket i Post-Race Show att Verstappens omkörning på första varvet bör ha räknats. Slutet var fair, synd för Hamilton att teamet inte tog chansen när det var nästan 20 sekunder gap att byta däck.

Ser framemot nästa säsong!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa, men ganska talande för den här säsongen. Får verkligen hoppas det blir bättre racing och regelbedömningar till 2022. Både bedömningen av omkörningen på L1 och att i all hast släppa förbi enbart bilarna mellan Hamilton och Verstappen känns minst sagt tveksamma, även om jag förstår att race control ville ha ett race i slutet.

Sett till säsongen som helhet tycker jag ändå att Max är en värdig världsmästare som tillsammans med Hamilton varit i egen liga. Fortfarande väldigt nyfiken på var Mercedes magiskt hittade så väldigt mycket mer fart i Hamiltons bil från Interlagos och framåt, om det stämmer att de fuskat och tagit sig runt reglerna med flexande bakvinge eller hur det ligger till.

Bra för sporten också att det blev en ny världsmästare. Blir intressant nästa säsong med så stora tekniska förändringar och personligen väldigt nyfiken på hur Russell kommer stå sig mot Hamilton.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070