Permalänk
Medlem

•7v by GOK
•Plateless
•Black Cherry Pie (L&F)
•Duroc v2 (Holee mod)
•GMK Oblivion v2 Monochrome

Permalänk
Medlem

ID80v2 ISO
Tealios brytare
Duroc V2 stabs
KBDfans Simple White MAC/PC PBT Keycaps

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jahopp då har man gett sig in i det här också... började med att jag spontanköpte ett paket med Zelio Redux V1 som jag satte i mitt Keychron K2 med hotswap. Herregud vilken skillnad det var mot Gateron Brown som satt i från början. Slutade sedan med att jag klicka hem ett Keychron Q1 och senare diverse verktyg, krytox smörj och lite annat smått och gott.

Blev lite fix i fredags med att installera Durock T1 Shrimp brytare och Lumia stabs i K2an. T1 Shrimp är en tyst taktil brytare vilket jag tänkte skulle passa till det här tangentbordet då det används till jobbdatorn här hemma och troligen även på kontoret framöver när man måste tillbaka dit några dagar veckan.

Lumia stabs smorda med krytox på stammen och super lube på staget. Även lite tejp i hålet för att dom skulle sitta ordentligt.

Plocka ur silikonet som jag tidigare gjutit i botten och fixa en bit 4mm skumgummi istället

PCB, plate och Durock switcharna installerade. Switcharna ser ut att vara lite lätt smorda från fabrik och jag tänkte testköra dom ett tag innan jag ger mig på att smörja upp dom själv.

Och keycaps... Keychrons egna carbon set. Billigt bra PBT set för 299kr men ska väl försöka hitta något roligare framöver.

Smyger in en bild på Q1an också... blir lite mer fix med det senare. Just nu med Zelio Redux V1 och även här ett Keychron set med PBT keycaps men retro varianten då.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

- Linjäriserade SKCM Orange
- FR4-plate
- Blandade AEK keycaps
- Custom-case med gummiorm (unikorn/bakeneko style)
- cyber60-PCB
- AEK ADB-sladd ombyggd till USB

Permalänk
Medlem

Nyförvärvet, Gmmk Pro. Hur nöjd som helst!
Helt klart det bästa tangentbord jag har ägt samt skrivit på.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Blev lite fix med mitt Keychron Q1 nu under kvällen...

Bytte ut skumgummit i botten mot 1.2mm "ljuddämpningspapper" från Biltema. La sen i lite polyfill för att fylla ut tomrummet och la även lite ihoprullat tunt skum i nedre delen under mellanslagstangenten. Satte små bitar med dubbelhäftande tejp mellan top- och bottenplattan (utan att tabort pappret från andra sidan av tejpen) för att få lite separation mellan dom. Pensla på lite Krytox på insidan av stabsen och omfördelade/kompletterande befintligt fett inne i dom. Oklart om allt var nödvändigt men tog lite insperation av vad andra har gjort och nu är det förbannade pingandet borta i alla fall. Eventuellt behöver mellanslagstangenten fyllas med något då den låter väldigt ihålig.

Byte ut Zelio Redux V1 switcharna mot Boba U4T med clear tops.

Sen blev det ett set med svarta Odin Gaming Nova keycaps. Åter igen inte det roligaste men man tar vad man kan få tag i. Väntar på ett GMK Dracula men det kommer väl om ett år eller så...

Mer bilder finns att beskåda här: https://imgur.com/a/Q1wPCGw

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Fyller på med lite mer... KBD67 R3 Lite med smorda Zelio Redux V1. Vita GPBT keycaps men mods från ett Ducky JOKER set. Hade Boba U4 i innan men dom blev väldigt tråkiga i det här tangentbordet. Zeliosarna är även dom väldigt diskreta till ljudet. Härligt dovt "thocc" ljud istället för det mer skarpa klacket som Boba U4T ger i Q1:an.

Några fler bilder finns här: https://imgur.com/a/LlTdrgm

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Såååå nöjd med mitt kbd67 lite hittils. Kunde inte låta bli att klicka hem ett från maxgaming.

Också, dags att sluta påstå att pbt inte blir glansigt...

Permalänk
Medlem

Hoppade också på KBD67 Lite tåget. Sjukt nöjd!

Tealios switchar och Durock v2 stabs. Tog Modo hattarna från mitt KBD8X som fick billiga PBT hattar från Maxgaming.

KBD8X med billiga PBT WoB hattar. GMK WoB finns högst upp på önskelistan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på KBD67Lite jag också 😁

•KBD67Lite.
•KBD67 v3 aluminium case.
•Gat Box blacks (spring swapped, film, 205g0)
•Duroc v2 (holee)
•GMK WoB Katakana.
•Switch pads.
•3 lager tejp.
•Polyfill.
•Inget case foam.

Galet trevlig bräda för ”lite” pengar!

Permalänk
Medlem

Ville ha det lite mer stilrent

Före:

Efter:

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ett pågående bygge med Kailh choc v2 brytare som om det faller väl ut ska få ett tillhörande TKL tangentbord.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Fick hem lite grejer för ett par dagar sedan och har plockat ihop och hunnit testa en del. Inga exotiska high-end grejer men ett otroligt lyft från mitt förra tangentbord som var ett Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent (Cherry mx silent red) .

Pulsar PCMK TKL Barebone ISO, Kailh Box Silent Pink och Steelseries Prism Pudding caps white nordic.
Lite bilder.

Pudding caps är lite för mycket för min smak så de kommer nog få hamna på sonens tangentbord. Synd att Ä och Ö ser ut som de gör. Känslan i capsen är däremot riktigt bra. Lite lagom sträva. Brytarna är riktigt sköna och tysta. Har inte kunnat testa mot mx silent red i samma bräda men detta bygge jämfört med Corsair Strafe är otroligt mycket mer responsivt och tyst. Brytarna är otroligt lätta så de är nog inte för de som vilar fingrarna lite för tungt på tangenterna för då lär man skjuta iväg tecken lite hur som helst. För mig passar de perfekt.
Lådan är främst gjord av plast men det är tydligen någon typ av aluminiumkonstruktion i ramen. Allt känns väldigt vridstyvt. Det ligger en "high density polymer dampener", som de så fint kallar den, mellan pcb och platta. Känns som någon form av silikonmatta. Undersidan är helt gjord i genomskinlig abs-plast och det finns ganska gott om plats mellan pcb och botten ifall man vill lägga in lite extra isolering, vilket jag trodde att jag skulle vara tvungen att göra men jag är faktiskt otroligt nöjd med allt som det är. Förutom capsen då men det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Långhelgens bygge blev en BMEK som är mitt första med Alice-layout.

Durock v2 ultramarine stabs
alpaca v2 smorda med 205g0 + film
GMK Hammerhead keycaps

Edit: Shoutout till BMEKs skapare Jan Kolkmeier som designat case, PCB och layout och dessutom släppt ritningar för DIY entusiaster: https://github.com/Bemeier/bmek

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk

Nya keycaps 👌

Permalänk
Medlem

TOFU60 Dark Purple aluminium case
BM60 hot swap PCB från aliexpress
Kolfiberplate
Zelio Redux v1 brytare
GKS stabs
GMK Laser keycaps

Detta blev dock inte långlivat då jag verkligen inte gillade känslan och ljudet i det. Ska testa o återbygga det med lite mods och se om det blir bättre. Kanske har man blivit lite bortskämd med gasket mount tangentbord...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Blev lite fix förra helgen. Eftersom jag lyckades flasha om firmwaren på mitt Keychron K6 tidigare till QMK och kunde rätta till layouten och Fn lagret var jag sugen på att även byta ut brytarna till något annat. K6an var ju besudlad med fastlödda Gateron Brown som nu, efter man hunnit testa lite olika alternativ, känns hemska att skriva på. Fick nyligen hem två paket med AKKO CS Lavender som trots sitt låga pris är ljusår bättre än Gateron Brown. Eftersom dom nu även skulle lödas fast var det lika bra o smörja upp dom lite innan också.

Brytarna är av Kailh-typ och det har jag ingen öppnare för så fick vara lite kreativ. Använde iFixits Jimmy för att öppna dom. Mina fingrar var inte glada över det beslutet... men det gick.

Hade ett paket "switchpads" så tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att testa dom.

Brytare fastlödda och Lumia stabs monterade.

I brist på annat, Keychrons Retro PBT keycaps.

Caset hade sedan tidigare ett tunt lager skumgummi men det fylldes även på med lite polyfill för att det inte skulle låta så tomt och ihåligt.

Resultatet? Ett tangentbord som man faktiskt vill använda. Mycket bättre känsla i brytarna som är mer taktila än Brown och efter smörjningen även lena och med ett lite dovare ljud.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Bytte till slut ut mina GOAT "Greatest of all time" (som Glorious vill kalla det) stabs idag emot
Durock v2 med hole-mod lubeade med Krytox 205g0 samt tape under stabhusen.

Det är helt galet vilken skillnad det gör, jag trodde aldrig att det skulle bli en sån "wow" effekt utav det, det gick förvånansvärt bra även om det var första gången jag plockade isär ett tangentbord

I dagsläget kör jag med Glorious panda switchar.
Om ett par veckor landar det Gateron black inks i brevlådan, det skall bli spännande att prova linjära igen, då det var några år sen jag provade linjära sist, och då var det osmörjda mx silent red.
Men vad jag har hört så skall black inks vara bra, jag gillar även lite tyngre brytare.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Fick leverans från maxgaming igår med ett TOFU60 valnötscase och Durock v2 stabs.

I övrigt ihopplock av tidigare delar... BM60 hotswap PCB, kolfiberplate, Poron dämpning mellan plate och PCB, Zelios Redux V1, Odin WoB PBT keycaps, 2mm skumgummi och lite polyfill i mitten.

Finns lite rum för förbättring av ljudet men helt klart bättre än aluminiumcaset.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Fick leverans från maxgaming igår med ett TOFU60 valnötscase och Durock v2 stabs.

https://i.imgur.com/dWSgrxa.jpg

I övrigt ihopplock av tidigare delar... BM60 hotswap PCB, kolfiberplate, Poron dämpning mellan plate och PCB, Zelios Redux V1, Odin WoB PBT keycaps, 2mm skumgummi och lite polyfill i mitten.

Finns lite rum för förbättring av ljudet men helt klart bättre än aluminiumcaset.

Får jag fråga vart du har köpt Keycapsen?
Du kan inte dela med dig av en länk till dessa?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Får jag fråga vart du har köpt Keycapsen?
Du kan inte dela med dig av en länk till dessa?

Det är samma caps som på mitt KBD8X lite längre upp på denna sida. De är inte helt svarta utan mer mörkgråa.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/nova-dye-sub-pbt-keycaps-...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Får jag fråga vart du har köpt Keycapsen?
Du kan inte dela med dig av en länk till dessa?

Precis som maniac svarade. Även dom som satt på mitt Q1 tidigare i tråden:
#19396581

Skrivet av maniac:

Det är samma caps som på mitt KBD8X lite längre upp på denna sida. De är inte helt svarta utan mer mörkgråa.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/nova-dye-sub-pbt-keycaps-...

Äggsagt!

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv

Varför inte diskutera vidare i den ypperliga tråden: Mekaniska tangentbord - Allmän diskussion och frågor?

Permalänk
Medlem

Senaste bygget Shinobi TEX

länge leve thinkpad!

Permalänk
Medlem

Nu den stora frågan, var kan man få tag på pekdonet för ens egna bygge? 🤔

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

Nu den stora frågan, var kan man få tag på pekdonet för ens egna bygge? 🤔

Varför inte diskutera vidare i den ypperliga tråden: Mekaniska tangentbord - Allmän diskussion och frågor?

Permalänk
Medlem

Mitt endgame, tills vidare

Rama U80
SA Dreameater
L+F Prevail Epsilon brytare.
En riktigt thock build, hur nöjd som helst.
Inkluderar även en snygg nakenbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Mitt endgame, tills vidare
https://i.imgur.com/w1G8gjH.jpg
Rama U80
SA Dreameater
L+F Prevail Epsilon brytare.
En riktigt thock build, hur nöjd som helst.
Inkluderar även en snygg nakenbild.
https://i.imgur.com/qUD6hAC.jpeg

Vart har du köpt keycapsen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vart har du köpt keycapsen?

http://www.mechsupply.co.uk/product/sa-dreameater
Köpte dock dessa i andrahand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Okej, får man fråga vad du fick ge i andra hand?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7