Amazon-säljare uppmanar medlem rekommendera produkter på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilket företag gäller det?

Gissar på U*iquiti *=b. Fanns en annons som länkade flera produkt specs direkt till deras hemsida, så då märkte dom nog en del extra trafik från Sweclockers i samband med det

Permalänk
Musikälskare

Man blir mörkrädd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Gissar på U*iquiti *=b. Fanns en annons som länkade flera produkt specs direkt till deras hemsida, så då märkte dom nog en del extra trafik från Sweclockers i samband med det

Sweclockers älskar ju generellt Ubiquishit och råder andra att köpa det konstant här på nätverksdelen av forumet

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Vilken dålig engelska är min reaktion.

Chinglish.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

"Kira..."

Permalänk
Medlem

-I, for one, welcome our new amazonian overlord... Jeff B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Gissar på U*iquiti *=b. Fanns en annons som länkade flera produkt specs direkt till deras hemsida, så då märkte dom nog en del extra trafik från Sweclockers i samband med det

Jag är rätt säker på att det inte är Ubiquiti, för enligt artikeln ska det ju vara en Amazon-säljare, och Ubiquiti själva säljer inte på Amazon, även om Amazon säljer vissa av deras produkter, långt från hela sortimentet. Av meddelandet i fråga får jag mer intrycket av att det är en liten skitsäljare baserad i Kina som är desperat efter billig marknadsföring. Ubiquiti är alldeles för stora och redan framgångsrika för att desperat skicka PM till Sweclockersanvändare i hopp om att sälja kameror som de inte ens har i lager, på Amazon som inte ens lagerför de flesta av deras övervakningskameror. Ubiquiti skulle aldrig beskriva sig själva som "an overseas brand focus security cameras".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag är rätt säker på att det inte är Ubiquiti, för enligt artikeln ska det ju vara en Amazon-säljare, och Ubiquiti själva säljer inte på Amazon, även om Amazon säljer vissa av deras produkter, långt från hela sortimentet. Av meddelandet i fråga får jag mer intrycket av att det är en liten skitsäljare baserad i Kina som är desperat efter billig marknadsföring. Ubiquiti är alldeles för stora och redan framgångsrika för att desperat skicka PM till Sweclockersanvändare i hopp om att sälja kameror som de inte ens har i lager, på Amazon som inte ens lagerför de flesta av deras övervakningskameror. Ubiquiti skulle aldrig beskriva sig själva som "an overseas brand focus security cameras".

Du har nog rätt i det... euf*, *=y, har också förekommit en del på forumet, dom säljer på amazon och via egen hemsida. Men ska sluta gissaleken nu

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För dem som spekulerar i vilket företag det gäller så framgår det inte riktigt. Domänen på avsändande mail gav ingen tydlig ledtråd och mailet i övrigt är det som syns i artikeln.

Men, det lär som sagt vara ett litet företag. Knappast något av de stora bolagen som nämns här i tråden.

Vi snackar snarare någon liten OEM-fabrik från Shenzhen som vill sälja billig skrot.

Det betyder förstås inte att större bolag inte sysslar med liknande metoder. Dock lite mer sofistikerat än såhär.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Gissar på U*iquiti *=b. Fanns en annons som länkade flera produkt specs direkt till deras hemsida, så då märkte dom nog en del extra trafik från Sweclockers i samband med det

Lite väl dålig engelska för att vara ett amerikanskt företag. Skulle snarare gissa på asiatiska företag som säljer övervakningskameror (vilket dyker upp i dagens fynd titt som tätt) t.ex. TP-Link, Eufy (Anker Innovations) eller Reolink (Shenzhen Baichuan Security Technology Co., Ltd.) som samtliga har produkter som listas som "Amazon Choice" på Amazon.de. De två senare har dessutom affiliate-program direkt på deras hemsidor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Alexa har man ju hört talas om...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv

Kändes seriöst med språket och allt i innehållet 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Kändes seriöst med språket och allt i innehållet 😏

Språket är okej tycker jag, det är inte ovanligt att leverantörer i Kina har svårt för engelskan.

Permalänk
Medlem

Finns väl massor med användare som avslöjat att de har aktieinnehav i företag x och konstant uteslutande rekommenderas deras produkter?

Permalänk
Medlem

All heder åt medlemmen som berättade om det istället för att ta emot blodspengar. Den här typen av marknadsföring när man betalar en i sin krets betrodd person för att låtsas ha åsikter som i sin tur påverkar dennes bekanta att köpa produkter är vedervärdig.

Tycker dock ni kan berätta vilket företag det rör sig om. Dels så att man vet vad man ska undvika, och dels så att det blir lättare att outa fegisar som kanske mappar på "erbjudandet".

Efut: ok, såg nu att det inte framgår vilket företag det gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ozzed:

All heder åt medlemmen som berättade om det istället för att ta emot blodspengar. Den här typen av marknadsföring när man betalar en i sin krets betrodd person för att låtsas ha åsikter som i sin tur påverkar dennes bekanta att köpa produkter är vedervärdig.

Tycker dock ni kan berätta vilket företag det rör sig om. Dels så att man vet vad man ska undvika, och dels så att det blir lättare att outa fegisar som kanske mappar på "erbjudandet".

Se svaret ovan (eller här nedan )

Skrivet av UndaC:

För dem som spekulerar i vilket företag det gäller så framgår det inte riktigt. Domänen på avsändande mail gav ingen tydlig ledtråd och mailet i övrigt är det som syns i artikeln.

Men, det lär som sagt vara ett litet företag. Knappast något av de stora bolagen som nämns här i tråden.

Vi snackar snarare någon liten OEM-fabrik från Shenzhen som vill sälja billig skrot.

Det betyder förstås inte att större bolag inte sysslar med liknande metoder. Dock lite mer sofistikerat än såhär.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

All heder åt medlemmen som berättade om det istället för att ta emot blodspengar. Den här typen av marknadsföring när man betalar en i sin krets betrodd person för att låtsas ha åsikter som i sin tur påverkar dennes bekanta att köpa produkter är vedervärdig.

Tycker dock ni kan berätta vilket företag det rör sig om. Dels så att man vet vad man ska undvika, och dels så att det blir lättare att outa fegisar som kanske mappar på "erbjudandet".

Vi vet inte vilket företag det är. Medlemmen i fråga besvarade aldrig mailet.
De gör så dvs skickar erbjudanden anonymt först och så måste man aktivt delta för att de ska säga vilka de är/representerar just för att inte bli uthängda.

Kan se om medlemmen i fråga kan tänka sig leka mullvad åt oss förstås.

Men som jag skrev tidigare så rör det i princip garanterat om en liten kinesisk OEM. Snarare än något varumärke vi är bekanta med. Så jag tror inte vi skulle bli så mycket klokare av det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi vet inte vilket företag det är. Medlemmen i fråga besvarade aldrig mailet.

Men som jag skrev tidigare så rör det i princip garanterat om en liten kinesisk OEM. Snarare än något varumärke vi är bekanta med.

Yes. Skriver på mobilen så det han ramla in bra med svar innan jag skrivit klart.

Har reducerar mitt första inlägg nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

we can't share it on the site by ourselves, or it will obey its rule

Åh nej, man ska ju alltid helst undvika att följa reglerna.

Permalänk
Hjälpsam

Från 2006, de lyckades också få andra medlemmar bannade.
Nvidia viral marketing with AEG exposed !!! *UPDATED* *Poll Added*
AEG - Nvidia - viral marketing
Jag är övertygad om att vi har och haft sådant även här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är väl som att kolla på en sponsrad review inget nytt direkt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haziza:

Det är väl som att kolla på en sponsrad review inget nytt direkt!

Det skall tydligt framgå att det är sponsrat, det är skillnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Finner det extremt humoristiskt att det inte redan är välkänt och väldokumenterat att vissa redan har fått och kontinuerligt får pengar för att föra en bra bild om vissa märken, prylar osv. Speciellt i sammanhang där det är klargjort att de fått sina saker av x,y,z.. hej corsair...

Att normalt folk får betala för sin egen dator är inget nytt. Att andra slipper och blir sållade med prylar för att visa upp dom på erotiskt rena fina platser är heller inget nytt. Men att få verkar reflektera över att det "kanske" är något lurt när flera användare postar inlägg med prylar i 100.000kr-klassen varje månad. Så att föra lite bra ord om någon kamera, jag ser inte riktigt hur det kan vara nyheter eller chockerande.

Åhhh ska du komma och påstå att den där "linus Tech..." har nåt form av kommersiellt intresse i sina klipp och inte betalar för allt själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det skall tydligt framgå att det är sponsrat, det är skillnaden.

Jag tycker det är överflödigt att påpeka att en recension är sponsrad. Inte får man recensionsexemplar om man inte beter sig som tillverkaren vill?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av bartil:

Jag tycker det är överflödigt att påpeka att en recension är sponsrad. Inte får man recensionsexemplar om man inte beter sig som tillverkaren vill?

Om tillverkaren är en seriös aktör, jo.
Se vad som hände i hela härvan med, var det MSI, när gamernexus och resten fick nog

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag tar och passar på att dela ett gammalt mail där avsändaren stavade lite fel på domännamnet (sweclockers.com) och skrev in något som stavas snarlikt och det domännamnet råka jag äga.

Jag vet inte heller om denna person senare även skickade detta mail till sweclockers (alltså till rätt mail) och om deras kundsprodukt nånsin kom som en "i samarbete med..." artikel.

Citat:

Hej Albert!

Jag jobbar på uppdrag av ett av Sveriges större onlineföretag och tycker att innehållet på sweclockers.se både håller hög kvalité och är bra matchat till vår kund, och därför är vi intresserade av att inleda ett annonssamarbete med er. Syftet med samarbetet är att bredda vår kunds närvaro och synlighet på nätet.

Så vår tanke är att publicera en artikel/bloggpost på din sida som är direkt skriven för er och därför anpassad till era läsare och till vad ni vanligtvis skriver om. Artikeln ska alltså handla om något som är intressant för era läsare och som på något sätt direkt eller indirekt är kopplat till vår kund. Artikeln skrivs först vi fått godkännande av dig, och du kan därför vara med och påverka vad vi väljer att skriva om, om du själv vill. Självklart utgår betalning.

Vill du veta mer är du mer än välkommen att maila mig. Du får också gärna maila om du inte är intresserad, så kommer vi inte att kontakta dig igen.

Tack!

--
Louise

Digital PR
Solve PR Bloggers
louise@solveprbloggers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det går inte dra en gräns för sånt här känner jag. Speciellt när man e ung så VILL man vara en fanboy. Ja var det o ville va det fast postade aldrig om det….

Det är klipskt som sjutton att använda galleriet måste ja säga.
Fast inget man kan bevisa.

Det har jag fått som krav flera gånger då jag postat bilder på div projekt (dock aldrig på swec, då jag aldrig postat särskilt lysande inlägg). Men som tur är har jag oftast använt flera olika användarnamn, köpt tidigare använda konton osv osv för att hålla mig aningen anonym. Men fanboys är vi allihop i någon form. Trixet nu är att man inte längre har dendär serietecknade gubben som kissar på andra bilmärken i bakrutan utan gör en mindre företagsamhet av att man vill vara proffsig och posta proffsiga inlägg. Vissa här, som jag säkert med skulle kunna peka ut, är ju bara extremt duktiga och gör sin grej oavsett vad. Andra, dom lever på sina förtäkta pr-kampanjer.

Skrivet av Thomas:

Är det inte professionella moddare du tänker på isåfall?

Vem är proffsmoddare? Blir man det när man får frågan om att man för in reklam för något mot betalning?

Skrivet av e3henri:

Åhhh ska du komma och påstå att den där "linus Tech..." har nåt form av kommersiellt intresse i sina klipp och inte betalar för allt själv?

Nej Linus gör allt av godhet ur egen ficka, såklart! Precis som Jayz2cents, Paulshardware osv osv i varierande grad av infestation från div. Jag följer såklart motvilligt samtliga sedan många år då jag haft fel jobb. Därav att jag noterat att vips så blir ett märke EXTREMT påtalat samtidigt i organiserade "BASE" kampanjer (Brand Ambassadors Synchronized Events).

De jag känner är mindre påtagligt eller kanske nästan fria från det hela är väl få. Gamers Nexus tycks vara en som helt enkelt skiter i allt och vill göra ett bra jobb. Det är väl den jag tycker utmärker sig i det hela. Dessutom tagit upp striden ett par gånger för det hela och uppmärksammat fenomenet mer än andra. Min upplevelse baserat på att följt allt från hardocp till nutid frenetiskt, ofta motvilligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Språket är okej tycker jag, det är inte ovanligt att leverantörer i Kina har svårt för engelskan.

Det är då man drar öronen åt sig. Om man ska ha ett samarbete, oavsett, bör man kunna kommunicera utan google translate eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det är då man drar öronen åt sig. Om man ska ha ett samarbete, oavsett, bör man kunna kommunicera utan google translate eller liknande.

Haha

Permalänk
Avstängd

Själv kan jag varmt rekommendera detta UTAN annonslänkar från Kina:
- improviserade explosiva USB-laddare
- ruttna brysselkål hoplappat med plastbitar så det inte syns
- stekt anka med Kinas allra finaste kloakolja
- bilar som aldrig kommer att godkännas i bilbesiktningar
- hemmatillverkad honung med samma färg, konsistens och smak som äkta honung
- och tofu dreg-hus byggda med Kinas allra finaste förorenade vatten, hemmasnickrade play-doh och plastflaskor

P.S. Allt jag angett ovan finns på riktigt i Kina för det är så sinnessjukt som det bara kan bli.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |