Skrivbordsikoner borta, datorn fungerar inte normalt, har provat det mesta i felsökning nu (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Skrivbordsikoner borta, datorn fungerar inte normalt, har provat det mesta i felsökning nu (Windows 10)

Hej,

Efter att ha flyttat datorn till min nya lägenhet så började den krångla vid uppstart. Oftast dök inte skrivbordet upp, utan bara bakgrundsbild och aktivitetsfältet. Efter 2-3 omstarter fungerade det normalt. Men nu fungerar det inte alls längre, utan varje gång så är det bara aktivitetsfältet och bakgrundsbild som syns. Ikonerna på aktivitetsfältet fungerar, det ser ni på en av bilderna. Hovrar man över så ser man att funktionen finns där, men kommer inte upp på själva stora skärmen. Ingenting fungerar ovanför aktivitetsfältet i normalläge. I felsäkert läge fungerar allt som det ska och hela skrivbordet finns där. Detta har jag gjort:

Systemåterställning utan framgång.

Reparation utan framgång, både start och normal.

Reparation av Windows 10 med sparande av personliga filer utan framgång.

Försök till att ta bort senaste uppdatering utan framgång, datorn hittar inte någon uppdatering.

Felsökning i Kommandotolken utan framgång.

Vad kan vara fel? Det som känns konstigt är att felet kom smygandes. Kan det vara grafikkortet som spökar?

Nedan bilder på hur det ser ut:

MVH

//Robert

Permalänk
Medlem

Kollat så inte någon sladd eller enhet inne i datorn som glappar? Med tanke på att problemet kom efter flytt.

Och sen såklart det vanliga; bara ström, mus, tangentbord, skärm inkopplat. Inga extra pci-e enheter, usb osv.

Du funderar på grafikkortet; Provat avinstallera/uppdatera drivrutinerna för grafikkortet? Har du CPU med inbyggd grafik så du kan testa utan dedikerat grafikkort i datorn?

"Systemåterställning", menar du från en sparad tidpunkt? Annars tror jag tyvärr en ren ominstallation är nästa steg. Det lutar åt mjukvarufel eftersom det funkar i felsäkert-läge. Dock skulle det kunna vara hårdvarufel som först triggas igång när datorn används fullt ut i normalt-läge.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har valt att skrivbordet ska visas på två separata skärmar. Kolla bildinställningarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Två skrivbord är det inte, har jag kollat. Något lite mera svårare fel är det eftersom man kan se det man klickar på i aktivitetsfältet minimalt men inte i normal storlek. Och man kan inte styra någonting alls i normalläge.

Tror mera på att eventuellt något lossnat inne i burken eftersom det började efter flytt. Får öppna upp och kolla när tid finns. Är lite fundersam på om verkligen den stora ominstallationen av Windows hjälper då den lättare varianten med sparande av filer inte hjälpte.
Systemåterställning var det första jag provade, och valde en tidpunkt när datorn fungerade normalt. Det hjälpte inte men då var fortfarande felet lite till och från. Nu efter Windowsreparationen så har jag inte längre någon återställningspunkt då den nollades igår.

Googlar man, så har ganska många haft problem med att skrivbordet försvunnit efter uppdatering, men då verkar ändå datorn fungerat normalt. Här fungerar det inte alls om man inte kör i felsäkert läge. Man kan tex inte utföra någon åtgärd.
Just det här jag är med om har jag inte hittat något om, inte på svenska och inte på engelska vilket gör min misstanke om ett mekaniskt fel större.

Har inte fakta på datorn nu, är på jobbet.

Men det är en ganska rejäl burk som byggdes av Inet för ca 3 år sedan efter att jag byggt den på hemsidan.

MVH

//R

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara som så att skrivbords ikonerna bara har inaktiverats?
Högerklicka på skrivbordet -> Visa -> Visa skrivbordsikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Det kan inte vara som så att skrivbords ikonerna bara har inaktiverats?
Högerklicka på skrivbordet -> Visa -> Visa skrivbordsikoner.

Svårt att tro det, då borde det ändå gå att starta upp appar och mappar från aktivitetsfältet som vanligt. Tex gå in i Utforskaren och sen därifrån kunna starta program. Men man får inte upp Utforskaren mer än som bilden visar i första inlägget.

//R

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som att datorn tror att den körs i dual-screen läge. Det förklarar att ikonerna är borta och alla är fönsterna på den primära skärmen, som datorn tror är inkopplad. Cortana/sök ser även ut att vara i sekundärskärms läget på startmenyn, medans den i felsäkert läge visas så som den görs på primära skärmen.

Testa köra Win+P för att ändra skärmuppsättning.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag tycker det ser ut som att datorn tror att den körs i dual-screen läge. Det förklarar att ikonerna är borta och alla är fönsterna på den primära skärmen, som datorn tror är inkopplad. Cortana/sök ser även ut att vara i sekundärskärms läget på startmenyn, medans den i felsäkert läge visas så som den görs på primära skärmen.

Testa köra Win+P för att ändra skärmuppsättning.

Ska prova, vore ju enkelt och skönt. Men kan bara utföra åtgärder i felsäkert läge. Tror inte ens Win+P fungerar. Borde ändå inte det gå att utföra åtgärder från aktivitetsfältet om det är enligt ovan? På jobbet har vi upp till 3 skärmar, sitter med två nu och där fungerar alltid aktivitetsfältet, även högerklickande direkt på det skrivbord som inte är primärskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ Alter:

Ska prova, vore ju enkelt och skönt. Men kan bara utföra åtgärder i felsäkert läge. Tror inte ens Win+P fungerar. Borde ändå inte det gå att utföra åtgärder från aktivitetsfältet om det är enligt ovan? På jobbet har vi upp till 3 skärmar, sitter med två nu och där fungerar alltid aktivitetsfältet, även högerklickande direkt på det skrivbord som inte är primärskärm.

Efter ännu en Windowsreparation denna gång med nerladdning från nätet, så började Utforskaren att fungera, det gick även att trycka W+P vilket inte fungerat tidigare. Och mycket riktigt är det något knas med hur datorn väljer skärm Datorn verkar tro att den är en laptop och har en egen skärm. Så tryckte duplicering av skärmar och då kom skrivbordet fram. Dock med svart bakgrund, så det känns som om datorn fortfarande har en helt egen skärm som primär? En skärm som i verkligheten inte finns. Fortfarande skumt att felet inte kom plötsligt, utan att det kom smygandes med lite jämna mellanrum.

//R

Permalänk
Medlem

Långsökt men kan det kommit in något skräp i själva kontakterna på grafikkortet?
Eller kan de fått en smäll som bucklat till dem och kortslutit nån pinne?

Det kanske är någon trasig koppling där i någon av de tomma kontakterna som får grafikkortet att tro att det är en skärm inkopplad i den kontakten tänker jag.. (troligen fel )

Du borde ju i bildskärmsinställningarna nånstans kunna ta reda på vad datorn tror den här "virtuella" skärmen är för nånting. Kanske går att stänga av den också.
(Bildskärmsinställningar/Ställa in fler bildskärmar eller vad det nu heter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Snabb fråga, kör du endast med en skärm? Se då till att den sitter i grafikkkortet utgång och inte på moderkortets displayport/hdmi osv.

Mvh

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsohlsson:

Snabb fråga, kör du endast med en skärm? Se då till att den sitter i grafikkkortet utgång och inte på moderkortets displayport/hdmi osv.

Mvh

Ska kolla, skulle kunna vara problemet, men fortfarande blir jag förvirrad då felet kom smygandes. Borde ju varit knas från början då?

//R