Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av anon333222:

det är ju skillnad att lämna tillbaka moderkort och byta det än att återköpa det. Byta... varför inte? Jag har handlat från Komplett över 20 års tid. I början var det ALDRIG problem, fanns en Magnus på Komplett som var grym. Det är ju få kronor det handlar om. Räkna värdet på moderkort och beroende på vilket mATX-kort du vill ha, så får du antingen betala mer eller få några kronor tillbaka. No brainer...

Jag har inte suttit och väntat på hur detta ärendet skulle gå. Köpte såklart moderkort från annat håll.
Jag har ingen "extra dator" eller något jag kan använda medans min bruksdator står för uppgradering, när jag gör något måste det göras under samma dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Jag har inte suttit och väntat på hur detta ärendet skulle gå. Köpte såklart moderkort från annat håll.
Jag har ingen "extra dator" eller något jag kan använda medans min bruksdator står för uppgradering, när jag gör något måste det göras under samma dag.

Men då har du ju ett moderkort över. Köper man ett paket så måste ju hela paketet lämnas tillbaka. Ser inte hur Komplett skulle kunna agera annorlunda. Gav du Komplett chansen att ens lösa problemet som du orsakat själv?

Permalänk
Medlem

När det handlar om paketpris på ett antal separata produkter så borde det kunna hanteras som så att man gör ett återköp på paketet, och sedan en nyförsäljning, till samma kund, på de delar denne vill behålla. Detta kan ju göras "på pappret" utan att kunden faktiskt behöver återsända samtliga delar. I aktuellt fall skulle köparen alltså, vid återsändande av moderkortet, få moderkortets pris minus paketrabatten åter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men då har du ju ett moderkort över. Köper man ett paket så måste ju hela paketet lämnas tillbaka. Ser inte hur Komplett skulle kunna agera annorlunda. Gav du Komplett chansen att ens lösa problemet som du orsakat själv?

Varför skulle hela paketet behövas lämnas tillbaka, när bara en komponent är oönskad?
Ja alltså självklart, jag frågade ju om det gick att lösa ändå, och när svaret från chatten var exakt samma fast annorlunda formulerad så började jag ifrågasätta varför det inte står någonstans.
Men jag började med att ge dom chansen att lösa det.

Skrivet av PeCe:

När det handlar om paketpris på ett antal separata produkter så borde det kunna hanteras som så att man gör ett återköp på paketet, och sedan en nyförsäljning, till samma kund, på de delar denne vill behålla. Detta kan ju göras "på pappret" utan att kunden faktiskt behöver återsända samtliga delar. I aktuellt fall skulle köparen alltså, vid återsändande av moderkortet, få moderkortets pris minus paketrabatten åter.

Tack?! Det är exakt så här jag har tänkt hela tiden men verkar inte alls vara så, om man läser vad andra skriver och Komplett själva.
Det är detta jag hade ansett vore rimligt för ett företag att göra, inte "ren goodwill" eller "välgörenhet".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Varför skulle hela paketet behövas lämnas tillbaka, när bara en komponent är oönskad?
Ja alltså självklart, jag frågade ju om det gick att lösa ändå, och när svaret från chatten var exakt samma fast annorlunda formulerad så började jag ifrågasätta varför det inte står någonstans.
Men jag började med att ge dom chansen att lösa det.

Tack?! Det är exakt så här jag har tänkt hela tiden men verkar inte alls vara så, om man läser vad andra skriver och Komplett själva.
Det är detta jag hade ansett vore rimligt för ett företag att göra, inte "ren goodwill" eller "välgörenhet".

Vi tycker alla olika. Lycka till och hoppas att det löser sig.

Permalänk

Hej,

Angående leveransstatus, vad innebär det när det står "Leverans Öppen". Tidigare var det "Leverans, förväntas i lager 2a februari".

Permalänk
Medlem

Absolut, Komplett har all rätt att neka retur när kunden skickar ett mejl där det enda som framgår är att han vill returnera endast en produkt från ett uppgraderingspaket. Däremot kan jag tycka att Komplett skulle kunna lägga 2 minuter på att skapa en lösning där totte1015 får en återbetalning vid retur som motsvarar totalpriset för uppgraderingspaketet minus fullpris för resterande komponenter, eller att han helt enkelt får byta moderkort och rabatten får räknas om. PeCe hade ett bra förslag.

Ni som säger att Komplett inte har någon skyldighet att göra detta har absolut rätt, men hur fyrkantiga är ni egentligen? Jag tycker såna här saker ingår i att vara en stor återförsäljare i modern tid. Moderkortet är inte öppnat, komplett förlorar inga pengar på detta utöver eventuell frakt och max 10-15 minuter i hantering, plus att totte1015 kanske handlar något igen och vips har man tjänat in pengarna man "förlorade" på att betala lön till personerna som ändå hade varit på jobbet som hanterade returen och skrev mejl.

Permalänk

Jadu, dom två minuterna lägger dom istället vid kaffemaskinen antar jag.
Dom har helt slutat att svara via mail, mitt senaste till dom var 12/2.

Trevligt, att bli ghostad av kundtjänst.

Jag har haft lite koll på deras lagersaldo av detta moderkort, det har varit slut i lager hela tiden sedan tvisten uppstod, och nu står det "förväntas komma 5st den 22e December"

Som friskybob säger hade Komplett kunnat lösa det, hade jag inte haft osämja gentlemot Komplett överhuvudtaget.
Men så som detta ärende har format sig kommer jag aldrig handla hos Komplett igen, och pratar gärna om det med mina bekanta med fakta.
Farsan var påväg att lägga FLEX abonnemang för en dator, men det blir inget med det nu.

Permalänk
Medlem

@Komplett, we need to talk...

Jag är absolut ingen greenpeace fanatiker, men är man minsta lilla miljömedveten så måste man ifrågasätta varför ni skickar en liten ssd med förpackningsstorlek på 12.5cmx10cmx2cm, i en kartong av storleken 22cmx31x11cm?

Alltså 0.25 liter volym i kartong med 7.5 liter volym!?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Absolut, Komplett har all rätt att neka retur när kunden skickar ett mejl där det enda som framgår är att han vill returnera endast en produkt från ett uppgraderingspaket. Däremot kan jag tycka att Komplett skulle kunna lägga 2 minuter på att skapa en lösning där totte1015 får en återbetalning vid retur som motsvarar totalpriset för uppgraderingspaketet minus fullpris för resterande komponenter, eller att han helt enkelt får byta moderkort och rabatten får räknas om. PeCe hade ett bra förslag.

Ni som säger att Komplett inte har någon skyldighet att göra detta har absolut rätt, men hur fyrkantiga är ni egentligen? Jag tycker såna här saker ingår i att vara en stor återförsäljare i modern tid. Moderkortet är inte öppnat, komplett förlorar inga pengar på detta utöver eventuell frakt och max 10-15 minuter i hantering, plus att totte1015 kanske handlar något igen och vips har man tjänat in pengarna man "förlorade" på att betala lön till personerna som ändå hade varit på jobbet som hanterade returen och skrev mejl.

Ibland kanske man måste vara fyrkantig. Ett paket är ett paket. Köp inte ett paket om om du vill kunna lämna tillbaka enskilda komponenter. Komplett förlorar pengar på att behandla ärendet.. frakt fram och tillbaka. Men det finns andra butiker som man kan nyttja om man inte gillar sättet som Komplet hanterar ärendet. Sen hade detta aldrig varit ett problem om man beställer rätt från början.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Ibland kanske man måste vara fyrkantig. Ett paket är ett paket. Köp inte ett paket om om du vill kunna lämna tillbaka enskilda komponenter. Komplett förlorar pengar på att behandla ärendet.. frakt fram och tillbaka. Men det finns andra butiker som man kan nyttja om man inte gillar sättet som Komplet hanterar ärendet. Sen hade detta aldrig varit ett problem om man beställer rätt från början.

Jag blir så förbannat trött på folk som du.

Så länge det inte händer dig, så låter du så oehört präktig och allt är så enkelt och rätt.

Det är ingen sate som svarar på det faktum/argument att man kan välja vilket moderkort man vill i paketet, och då bör nyttjandet av ångerrätt vara självklar.

Åter igen, till och med Inet tog tillbaka del av ett uppgraderingspaket där man inte kunde välja komponenter fritt, utan tjafs.

Hade kanske förväntat mig såpass pissig service av computersalg eller något annat skräpbolag, men inte av Komplett.

Hur och vad vet du om vad komplett förlorar och tjänar pengar på? Det angår ändå inte dig som kund (om du nu ens är det).
Det ska aldrig en konsument ta hänsyn till hurvida ett företag tjänar pengar eller inte, det är företagets problem.
Det som ska tas hänsyn till från båda håll är lagar och villkor som gäller.
Och åter åter igen, har komplett inte brytt sig om att visa vart det står att man inte får returnera del av uppgraderingspaket.
Jag har varit väldigt tydlig med att jag tänker aldrig köpa från Komplett igen, men hur i helvete ska jag kunna veta att dom är så "fyrkantiga" och obehjälpliga innan jag har köpt?
Sitt inte här och lek smart med facit i hand, är så fruktansvärt provocerande.

Som fotnot har ändå "frakt fram och tillbaka" utnyttjats. Så den gubben går inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Jag blir så förbannat trött på folk som du.

Så länge det inte händer dig, så låter du så oehört präktig och allt är så enkelt och rätt.

Det är ingen sate som svarar på det faktum/argument att man kan välja vilket moderkort man vill i paketet, och då bör nyttjandet av ångerrätt vara självklar.

Åter igen, till och med Inet tog tillbaka del av ett uppgraderingspaket där man inte kunde välja komponenter fritt, utan tjafs.

Hade kanske förväntat mig såpass pissig service av computersalg eller något annat skräpbolag, men inte av Komplett.

Hur och vad vet du om vad komplett förlorar och tjänar pengar på? Det angår ändå inte dig som kund (om du nu ens är det).
Det ska aldrig en konsument ta hänsyn till hurvida ett företag tjänar pengar eller inte, det är företagets problem.
Det som ska tas hänsyn till från båda håll är lagar och villkor som gäller.
Och åter åter igen, har komplett inte brytt sig om att visa vart det står att man inte får returnera del av uppgraderingspaket.
Jag har varit väldigt tydlig med att jag tänker aldrig köpa från Komplett igen, men hur i helvete ska jag kunna veta att dom är så "fyrkantiga" och obehjälpliga innan jag har köpt?
Sitt inte här och lek smart med facit i hand, är så fruktansvärt provocerande.

Som fotnot har ändå "frakt fram och tillbaka" utnyttjats. Så den gubben går inte.

Först och främst så skulle jag ta ha köpt ett paket till och sen returnerat tillbaka det andra i sin helhet. För mig så är det självklart att om man har köpt något i ett paket så hör ju grejerna ihop. Det är som att gå till Inet och köpa en Taurusburk med ett 3090. Plocka ut 3090 och returnera burken med hänvisningen, ni kan dra av pengarna för 3090. Jag köpte resten av burken på annat håll.

Skulle inte tro att Inet går med på det, men vad vet jag att Inet tog tillbaka paketet var på ren goodwill från deras sida.

Sen hade jag frågat snällt som du gjorde om Komplett kunde plocka tillbaka moderkortet för att JAG gjorde en tabbe och valde fel. Hade accepterat ett nej och löst på annat håll. Någonstans så förstår jag att jag inte kan lasta Komplett för något fel som är ursprungligen mitt. Hade jag läst på och gjort rätt från början så hade det inte blivit ett problem alls. Ansvar för fel man orsakat själv tycker jag är fundamentalt i ett samhälle.

Förstår fortfarande inte vad Komplett har gjort för fel? De är fyrkantiga för att du har gjort fel och valt ett för stort moderkort? På svaret att jag inte ska sitta här och leka smart med facit i hand. Jag hustlar och bänder på regler och dylikt, men helt ärligt skulle jag aldrig få för mig att räkna med att få lämna tillbaka en del i ett paket. Inte en självklarhet. Innebörden ligger i ordet ”paket”, köper jag minne, CPU och moderkort för sig , ja då är det inget paket. Har byggt datorer i drygt 25 års tid så man har ju varit med en del. Var är din rannsakan, var är ditt fel?

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Först och främst så skulle jag ta ha köpt ett paket till och sen returnerat tillbaka det andra i sin helhet. För mig så är det självklart att om man har köpt något i ett paket så hör ju grejerna ihop. Det är som att gå till Inet och köpa en Taurusburk med ett 3090. Plocka ut 3090 och returnera burken med hänvisningen, ni kan dra av pengarna för 3090. Jag köpte resten av burken på annat håll.

Skulle inte tro att Inet går med på det, men vad vet jag att Inet tog tillbaka paketet var på ren goodwill från deras sida.

Sen hade jag frågat snällt som du gjorde om Komplett kunde plocka tillbaka moderkortet för att JAG gjorde en tabbe och valde fel. Hade accepterat ett nej och löst på annat håll. Någonstans så förstår jag att jag inte kan lasta Komplett för något fel som är ursprungligen mitt. Hade jag läst på och gjort rätt från början så hade det inte blivit ett problem alls. Ansvar för fel man orsakat själv tycker jag är fundamentalt i ett samhälle.

Förstår fortfarande inte vad Komplett har gjort för fel? De är fyrkantiga för att du har gjort fel och valt ett för stort moderkort?

Nej. Det är detta ni andra inte verkar förstå, det är INTE samma sak, hur kan ni få det till samma sak?
I en dator är komponenterna "använda" och uppackade, i mitt fall har dom inte ens plockats ur originalkartongen.

Ja och det är väl det jag förväntade mig av Komplett med, "goodwill" om inte annat.
Men det faktum att dom skiter i att svara på mail överhuvudtaget, inte ens referera till deras villkor som gäller isåfall, är lågt.

Jag säger inte att jag inte tar ansvar? Men jag är väldigt tveksam till att detta är helt tillåtet om man går efter retur och distansavtalslagen. Det stör mig.
Det är just för denna anledning man ska kunna utnyttja det.
Och åter igen så förlorar inte Komplett något på att göra detta, som tidigare nämnt har dom inte ens kvar "mitt" moderkort i lager, uppenbarligen säljer det bra.
Och även här så predikar du ju hur duktig du själv hade varit om att läsa på rätt blabla, det är inte så JÄTTESVÅRT att ta miste på EN bokstav i ett prefix för moderkortens storlekar, faktum är att glömma bort det helt, ska jag verkligen bli straffad på detta sätt för en bokstavs misstag?

Försök sätta dig in i min situation istället, läs om allt från min sida i denna tråd från början och försök förstå.
Jag väntar på ARNs resultat gällande detta, men om inte annat är Kompletts uppenbara fel här att dom inte är tydliga med att informera.

Även om nu samtliga på Sweclockers är så jävla duktiga och tycker det är så självklart att man inte får byta ut komponent i ett uppgraderingspaket efter man har fritt fått välja bland samtliga komponenter i sina originalförpackningar och därefter kunna fula ifrån sig återköp, så är inte det självklart för mig.

Sen finns det möjligtvis gråzon från min sida att det var dumt att använda dom andra delarna i uppgraderingspaketet, men i stunden jag satt och byggde ihop datorn var inte det ett alternativ för mig.
Jag löste direkt ett annat moderkort och monterade in det, och använde resten av produkterna jag hade tänkt mig.
Jag trodde aldrig komplett skulle vägra ta tillbaka del av uppgraderingspaket.
I stunden så blev jag tveksam, men när jag gick in på retursidan så står det på deras sida "Retur av denna varan hanteras speciellt. Ta kontakt med kundservice."

Är du såpass duktig så du hade direkt tolkat detta som "jaha nej detta är ju uppenbart att dom inte tar varan åter i retur, attans också"?

För mig var det ett tecken på att med viss hantering och vilja från Komplett så hade dom kunnat lösa det utan problem.
Varför står det så otydligt även där? På retursidan?

Jag vet min sura ton. Jag är riktigt less på allt som har med konsument och villkor att göra. Man måste ständigt vara på sin vakt och lusläsa. Har jag nämnt tidigare.

På toppen av det, fun fact, så den returen jag nämnde innan att jag utnyttja hos Komplett för en annan del av ordern?
Ja det satans paketet är borttappat hos PostNord och deras support svarar mig inte (nej jag svär inte och hotar som folk direkt tror) och jag ligger ute med lfera tusen spänn som "är i luften" just nu, och julen är precis runt hörnet.
Det är mycket nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Nej. Det är detta ni andra inte verkar förstå, det är INTE samma sak, hur kan ni få det till samma sak?
I en dator är komponenterna "använda" och uppackade, i mitt fall har dom inte ens plockats ur originalkartongen.

Ja och det är väl det jag förväntade mig av Komplett med, "goodwill" om inte annat.
Men det faktum att dom skiter i att svara på mail överhuvudtaget, inte ens referera till deras villkor som gäller isåfall, är lågt.

Jag säger inte att jag inte tar ansvar? Men jag är väldigt tveksam till att detta är helt tillåtet om man går efter retur och distansavtalslagen. Det stör mig.
Det är just för denna anledning man ska kunna utnyttja det.
Och åter igen så förlorar inte Komplett något på att göra detta, som tidigare nämnt har dom inte ens kvar "mitt" moderkort i lager, uppenbarligen säljer det bra.
Och även här så predikar du ju hur duktig du själv hade varit om att läsa på rätt blabla, det är inte så JÄTTESVÅRT att ta miste på EN bokstav i ett prefix för moderkortens storlekar, faktum är att glömma bort det helt, ska jag verkligen bli straffad på detta sätt för en bokstavs misstag?

Försök sätta dig in i min situation istället, läs om allt från min sida i denna tråd från början och försök förstå.
Jag väntar på ARNs resultat gällande detta, men om inte annat är Kompletts uppenbara fel här att dom inte är tydliga med att informera.

Även om nu samtliga på Sweclockers är så jävla duktiga och tycker det är så självklart att man inte får byta ut komponent i ett uppgraderingspaket efter man har fritt fått välja bland samtliga komponenter i sina originalförpackningar och därefter kunna fula ifrån sig återköp, så är inte det självklart för mig.

Sen finns det möjligtvis gråzon från min sida att det var dumt att använda dom andra delarna i uppgraderingspaketet, men i stunden jag satt och byggde ihop datorn var inte det ett alternativ för mig.
Jag löste direkt ett annat moderkort och monterade in det, och använde resten av produkterna jag hade tänkt mig.
Jag trodde aldrig komplett skulle vägra ta tillbaka del av uppgraderingspaket.
I stunden så blev jag tveksam, men när jag gick in på retursidan så står det på deras sida "Retur av denna varan hanteras speciellt. Ta kontakt med kundservice."

Är du såpass duktig så du hade direkt tolkat detta som "jaha nej detta är ju uppenbart att dom inte tar varan åter i retur, attans också"?

För mig var det ett tecken på att med viss hantering och vilja från Komplett så hade dom kunnat lösa det utan problem.
Varför står det så otydligt även där? På retursidan?

Jag vet min sura ton. Jag är riktigt less på allt som har med konsument och villkor att göra. Man måste ständigt vara på sin vakt och lusläsa. Har jag nämnt tidigare.

På toppen av det, fun fact, så den returen jag nämnde innan att jag utnyttja hos Komplett för en annan del av ordern?
Ja det satans paketet är borttappat hos PostNord och deras support svarar mig inte (nej jag svär inte och hotar som folk direkt tror) och jag ligger ute med lfera tusen spänn som "är i luften" just nu, och julen är precis runt hörnet.
Det är mycket nu.

Jag kan ha varit lite för hård. Ursäkta den höga tonläget. Skit trist att PostNord har tappat bort paketet. Där borde det vara försäkrat iaf, då lappen man får vid retur är från Komplett.

Som svaret på din fråga så hade verkligen inte räknat med att få lämna tillbaka, men skitsamma. Släng upp Moderplankan på Tradera och bli av med det. Sen förstår jag att det inte blir fler köp från Komplett. Deras förlust , prioritet är nog att jaga PostNord och få de ersätta det borttappade papperet. Håller tummarna att det löser sig på något sätt.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Jag kan ha varit lite för hård. Ursäkta den höga tonläget. Skit trist att PostNord har tappat bort paketet. Där borde det vara försäkrat iaf, då lappen man får vid retur är från Komplett.

Som svaret på din fråga så hade verkligen inte räknat med att få lämna tillbaka, men skitsamma. Släng upp Moderplankan på Tradera och bli av med det. Sen förstår jag att det inte blir fler köp från Komplett. Deras förlust , prioritet är nog att jaga PostNord och få de ersätta det borttappade papperet. Håller tummarna att det löser sig på något sätt.

Jag hoppas verkligen det. Jag har det lilla kvittot från inlämning av paketet och allt så borde inte vara problem, men att dom inte svarat är ett annat problem. Får väl ringa istället.

Nej alltså det tåget har redan gått, det vet jag. ARN får väl pussla ihop något.
Har gjort detta, redan fått sänka med 28% från marknadspris men ingen verkar riktigt nappa.
Det är väl inte så konstigt efter black friday, alla har köpt det dom vill ha.
Men trodde inte det skulle vara så här svårt att sälja ett oanvänt moderkort.

För övrigt var detta också en kommentar från Komplett innan dom slutade svara, att jag har ju fått moderkortet rabatterat så det lätt att kanske till och med tjäna pengar på att sälja vidare det.
Gud förbannat att jag inte har det mailet sparat, Outlook är hopplöst med konversationer, det ser ut som man svarar sig själv hit och dit, och leta efter mail är hopplöst.
Men näst intill på det viset har Komplett svarat det som.

Jag vill egentligen inte sälja det vidare, men kan ju inte ha ett moderkort liggandes och skräpa här.

Permalänk

Vill nämna ytterligare ett höjt finger för Komplett (Bank) usla hantering av min retur som PissNord tappade bort, here goes

Den 4e december lämnar jag in returen hos ombud, varav den 7e december tappar dom spårningen av paketet.
Den 9e hör jag av mig till postnord och anmäler paketet borttappat, varav svar får jag inte förens den 14e, att ärendet är vidarebefordrat till rätt avdelning.
Den 16e börjar jag bli otålig och ringer då upp postnord, där efter cirka 30 minuter av "jag ska kolla här" "kan inte hitta paketet i systemet" tjöt, så berättar tjejen att det är Komplett som skall sköta allt som har med returens gång att göra, då det är dom som har betalat frakten.... (står inget om detta hos Komplett vad som gäller)
Så hela processen&väntan helt i onödan.
Ringer direkt Kompletts kundtjänst och fenomenet försvunnet paket verkar inte alls obekant, det hela låter "avklarat" och han i telefon sa att vidare process informeras mig dagen efter.
Rätt sent på eftermiddagen får jag informationen att paketet är borttappat via mail (ja...jag vet detta) och frågan om jag vill ha pengarna tillbaka (är väl självklart??? det sa jag ju i telefonen)
Sista kontakt med supporten den dagen sa personen "Då har jag skickat en återbetalning."
(gött tänkte jag då trillar pengarna in snart)

Jag hade betalat via faktura, Komplett Bank och fick då ett mail från den avdelningen att jag måste manuellt höra av mig till Komplett Bank med bankuppgifter för återbetalning (det normala är ju till det kontot man betalade med??)
Då är klockan så sent som 16:30 den 17e dec.
Irriterad, men så fort jag kunde återkom jag med uppgifterna, men för sent för den arbetsveckan.
18, 19, 20 gick och ingen återkoppling eller bekräftelse på ärendet, jag var naiv nog att hoppas på dom skulle lösa det under den 21 december, men inget hände under hela den dagen heller.
Den 22e kl 11 bestämmer jag mig för att ringa och direkt når jag handläggare varav beskedet är uttryckligen "ojdå ja jag ser här att du har skickat ett mail men vi har inte återkopplat ber om ursäkt för detta"
Men alla uppgifter hade hon på något vis redan tagit till sig och mer eller mindre direkt så sa hon att "sådär nu är återbetalningen genomförd"
Riktigt suspekt. Hade jag inte ringt, hade något hänt överhuvudtaget då?

Vi alla vet ju bankdagar. Men näst intill alltid skulle jag vilja påstå att max tar en arbetsdag för återbetalning av detta slag för att ramla in på banken.

Men nej, nu sitter jag här på natten till julaftonshelvetet, utan att ha fått åter pengarna för denna härvan.

Här är det ju som nämnt Komplett BANK vi pratar om, inte Komplett i sig, men tycker ändå det tillhör denna sektion.

90% av alla här tycker säkert jag är dum i huvudet och gör bort mig både hit och dit men jag vill iallafall berätta hur det ligger till.
Jag har haft maximal otur plus sämsta företaget överlag att göra med, så känner jag bara.

Tackar vet jag Inet, kommer i fortsättningen hålla mig till dom och ett par andra, oavsett hur bra något erbjudande råkar vara hos Komplett.

Permalänk
Medlem

Verkar vara sinnessjukt långa ledtider nu.. Laptopen blev stulen på vägen hemom över jul så lade beställning för komponenter (alla indikerade i lager) samtidigt från Inet och Komplett över julhelgen. Ordern från inet kom fram igår (trots ett mail som bad om ursäkt om försening). Ordern från Komplett (endast en vara) har varit helt tyst. Ringde igår och den har inte ens skickats från lager än. När jag tog upp att det ju indikerades ”2-3 dagars leveranstid” menade han att det är *efter det lämnat lagret*. Hade aldrig kunnat föreställa mig att det ska ta 4-5 arbetsdagar mellan orderläggning och att vara i lager åker iväg på leverans, och att det ska vara enligt förväntning... Visst att med mellandagshets+corona får man kanske räkna med någon dag extra men med facit i hand hade nog Computersalg eller Proshop varit snabbare - och där vet man ju vad som gäller.

Nu är det många år sedan jag var med i matchen här i Sverige då jag alltid hade bilden av Komplett som ett kvalitetsbolag med entusiastiska team - har jag bara ordentlig otur just nu eller har de blivit ett helt annat företag sedan gamla goda dagar?

Vill minnas att en kunnat åka hämta upp lagerhållna varor på Kompletts kontor i Göteborg när det varit tight tidigare. Är det något som fortfarande kan förekomma eller är det bara att bita i sura äpplet och vara datorlös en vecka till?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legogris:

Verkar vara sinnessjukt långa ledtider nu.. Laptopen blev stulen på vägen hemom över jul så lade beställning för komponenter (alla indikerade i lager) samtidigt från Inet och Komplett över julhelgen. Ordern från inet kom fram igår (trots ett mail som bad om ursäkt om försening). Ordern från Komplett (endast en vara) har varit helt tyst. Ringde igår och den har inte ens skickats från lager än. När jag tog upp att det ju indikerades ”2-3 dagars leveranstid” menade han att det är *efter det lämnat lagret*. Hade aldrig kunnat föreställa mig att det ska ta 4-5 arbetsdagar mellan orderläggning och att vara i lager åker iväg på leverans, och att det ska vara enligt förväntning... Visst att med mellandagshets+corona får man kanske räkna med någon dag extra men med facit i hand hade nog Computersalg eller Proshop varit snabbare - och där vet man ju vad som gäller.

Nu är det många år sedan jag var med i matchen här i Sverige då jag alltid hade bilden av Komplett som ett kvalitetsbolag med entusiastiska team - har jag bara ordentlig otur just nu eller har de blivit ett helt annat företag sedan gamla goda dagar?

Vill minnas att en kunnat åka hämta upp lagerhållna varor på Kompletts kontor i Göteborg när det varit tight tidigare. Är det något som fortfarande kan förekomma eller är det bara att bita i sura äpplet och vara datorlös en vecka till?

Komplett har inget kontor i Göteborg sedan flera år tillbaka, så det kommer inte gå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har samma problem med Komplett. La en order 2022-01-03. Fortfarande status "Order mottagen", dvs har inte börjat behandlas. Har även mailat kundservice men inget svar än.

Permalänk
Medlem

@Komplett: Jag har varit i kontakt med er kundtjänst via formuläret på er hemsida angående produktspecifikationerna som är obefintliga på en bärbar dator. Jag fick snabbt svar att ni skulle kolla på det och att ärendet lämnats vidare till en inköpare som skulle se till att produktspecifikationerna uppdaterades, i måndags fick jag sedan svar att det "väldigt snart" skulle fixas.

Det fanns igår (onsdag) fortfarande inte någon information om produkten och jag skickade ytterligare ett mail för att påminna om det, detta har jag inte fått något svar på. Så nu har jag beställt datorn från en annan återförsäljare där dem faktiskt skriver ut specifikationerna så att man vet att man får det man beställt.

Produkt: Lenovo ThinkPad T14 14" Full HD
Artikelnummer: 1202547
Tillverkarens artikelnummer: 20XK007DMX

https://www.komplett.se/product/1202547/dator-surfplatta/dato...

Mitt ärendenummer: 2693884

Hälsningar
Daniel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Kompletts "egna" datorer Komplett i230 Epic Gaming PC:
https://www.komplett.se/product/1200161/dator-surfplatta/komp...
Men utan operativsystem och bytte ut ramminnena.

Hur lång är leveranstiden på dessa? Någon som har någon erfarenhet så att man vet vad man kan förvänta sig?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av zekel:

@Komplett: Jag har varit i kontakt med er kundtjänst via formuläret på er hemsida angående produktspecifikationerna som är obefintliga på en bärbar dator. Jag fick snabbt svar att ni skulle kolla på det och att ärendet lämnats vidare till en inköpare som skulle se till att produktspecifikationerna uppdaterades, i måndags fick jag sedan svar att det "väldigt snart" skulle fixas.

Det fanns igår (onsdag) fortfarande inte någon information om produkten och jag skickade ytterligare ett mail för att påminna om det, detta har jag inte fått något svar på. Så nu har jag beställt datorn från en annan återförsäljare där dem faktiskt skriver ut specifikationerna så att man vet att man får det man beställt.

Produkt: Lenovo ThinkPad T14 14" Full HD
Artikelnummer: 1202547
Tillverkarens artikelnummer: 20XK007DMX

https://www.komplett.se/product/1202547/dator-surfplatta/dato...

Mitt ärendenummer: 2693884

Hälsningar
Daniel

Först av allt, vi beklagar att detta dragit ut enormt mycket på tiden och vi uppskattar att du hörde av dig till oss om att det saknades specifikationer, OCH att du påminde oss. Vår kundservice vidarebefodrade att info saknades direkt men dessvärre tog det tid för de övriga i kedjan att få på plats informationen. Vad jag ser så har vi i dag begärt att få produktdata från vår informationsleverantör så förhoppningsvis syns det på webben inom kort.
Vi beklagar att vi brast i hanteringen här men hoppas att du blir nöjd med datorn, oavsett var du köpt den.

Skrivet av Tokas:

Jag köpte en Kompletts "egna" datorer Komplett i230 Epic Gaming PC:
https://www.komplett.se/product/1200161/dator-surfplatta/komp...
Men utan operativsystem och bytte ut ramminnena.

Hur lång är leveranstiden på dessa? Någon som har någon erfarenhet så att man vet vad man kan förvänta sig?

Kul att du kollar på en Komplett-PC
Produktionstiden just nu är 4-6 dagar från att allt finns i lager och sedan tillkommer någon dag i frakt med postnord.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Permalänk
Komplett.se

Well spotted! Det var en sticker som hade hamnat på avvägar, den ska vara borta nu och borde försvinna så snart cachen rensar sig. //Emil

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Oneirogen:

@Komplett, we need to talk...

Jag är absolut ingen greenpeace fanatiker, men är man minsta lilla miljömedveten så måste man ifrågasätta varför ni skickar en liten ssd med förpackningsstorlek på 12.5cmx10cmx2cm, i en kartong av storleken 22cmx31x11cm?

Alltså 0.25 liter volym i kartong med 7.5 liter volym!?

https://imgshare.io/images/2021/12/15/20211215_132614.jpg

Här missade vi att svara, beklagar det verkligen.
För er som inte ser bilden, det är ett förhållandevis stort paket med massa luft och en liten produkt.

Det kan se underligt ut med så stora förpackningar och mycket luft. Vi har ett automatiskt robotlager där vi standardiserat mycket, bland annat har vi ett fåtal paketstorlekar. Detta innebär att hela logistikkedjan blir effektiv och att även transporterna kan effektiviseras. Med ett fåtal storlekar så blir det enklare och effektivare att stapla paket på pall och i lastbilar. Effektiva transporter leder till mindre utsläpp. Dessutom är förpackningarna gjorda så att man enkelt kan separera plasten och den återvunna pappen så att detta kan sorteras och återvinnas på rätt sätt.
Så kort förklarat, det är faktiskt mer miljösmart än vad det ser ut som vid en första anblick, men vi förstår din reaktion.
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag förstår vad du menar, men den där storleken kan väl ändå inte vara den minsta? Man kan tycka att ni borde ha typ en fjärdedels så stor, för just mindre saker som ssd, fläkt, sladdar osv.

Skrivet av Komplett:

Här missade vi att svara, beklagar det verkligen.
För er som inte ser bilden, det är ett förhållandevis stort paket med massa luft och en liten produkt.

Det kan se underligt ut med så stora förpackningar och mycket luft. Vi har ett automatiskt robotlager där vi standardiserat mycket, bland annat har vi ett fåtal paketstorlekar. Detta innebär att hela logistikkedjan blir effektiv och att även transporterna kan effektiviseras. Med ett fåtal storlekar så blir det enklare och effektivare att stapla paket på pall och i lastbilar. Effektiva transporter leder till mindre utsläpp. Dessutom är förpackningarna gjorda så att man enkelt kan separera plasten och den återvunna pappen så att detta kan sorteras och återvinnas på rätt sätt.
Så kort förklarat, det är faktiskt mer miljösmart än vad det ser ut som vid en första anblick, men vi förstår din reaktion.
//Erik

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Oneirogen:

Tack för svar. Jag förstår vad du menar, men den där storleken kan väl ändå inte vara den minsta? Man kan tycka att ni borde ha typ en fjärdedels så stor, för just mindre saker som ssd, fläkt, sladdar osv.

Nu drog jag storleken ur minnet innan bilden försvann, så jag kan ha fel. men jag TROR att det var den minsta, runt 20x35x8cm -ish. (Någon på lagret kommer skratta åt mig nu). Men i så fall är det den minsta som i dag går i packmaskinen. Men med det sagt så utvärderar vi nya storlekar och vi har en "skär och vik" -robot på gång att installeras som kommer mäta innehållet när det är packat och sedan skära av och vika ner kartongen så den blir mer anpassad till innehållet. Det gäller dock inte den minsta storleken som jag förstått det.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd

Komplett, webhallen, netonet

Hej

Kan vi få ta del av era faktiska inköpspriser på de varor som ni säljer.

En kompis som jobbar hos er sa nämligen till mig att ni gör upp emot 70% "vinst" på varje vara som ni säljer vidare till kund.
Jag har svårt att tro på hen då jag får fram det till att butiker på vissa varor går plus/minus noll, men på andra varor drar in ca 50-60 i "vinst".

Hade därav varit bra om jag kunde få lite siffror från just er för att få klarhet i det hela.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Hej

Kan vi få ta del av era faktiska inköpspriser på de varor som ni säljer.

En kompis som jobbar hos er sa nämligen till mig att ni gör upp emot 70% "vinst" på varje vara som ni säljer vidare till kund.
Jag har svårt att tro på hen då jag får fram det till att butiker på vissa varor går plus/minus noll, men på andra varor drar in ca 50-60 i "vinst".

Hade därav varit bra om jag kunde få lite siffror från just er för att få klarhet i det hela.

Tack på förhand.

Man kan ju undra var kompisen tror att lönen och företagets infrastruktur kommer från.. vinsten är det som blir kvar efter bokslut, inte mellanskillnaden mellan in/ut-pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jafka:

Hej

Kan vi få ta del av era faktiska inköpspriser på de varor som ni säljer.

En kompis som jobbar hos er sa nämligen till mig att ni gör upp emot 70% "vinst" på varje vara som ni säljer vidare till kund.
Jag har svårt att tro på hen då jag får fram det till att butiker på vissa varor går plus/minus noll, men på andra varor drar in ca 50-60 i "vinst".

Hade därav varit bra om jag kunde få lite siffror från just er för att få klarhet i det hela.

Tack på förhand.

Det där är ju en affärshemlighet, men du kan ju läsa om resultatet i bokslutet.