Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem

Värmer mitt 1.5våningshus på totalt ca 206m2 med bergvärme som sen fördelar ut sig till golvvärme i hela huset (förutom garaget där det sitter kvar en radiator). Garaget sitter ihop med huset. Boende i huset är jag, frun och våra två barn. Elanvändning tidigare år:
2019 - 8200kWh
2020 - 8400kWh
2021 - Ser ut att landa på cirka 9800kWh.

Kollar vi på snitt/dygn nu under december så ligger det på ca 35kWh per dag.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem

Köpte hus i september, äldre fritidshus på 80kvm som renoverats för ett par år sedan. Luftvärmepump och ett par element, gäststuga på 25kvm som håller 10 grader samt ett spabad som håller 38c. Fick faktura för oktober och november nu, drygt 9000kr inkl överföring.. Mindre kul med rörligt, ångrar att man intr tog bundet i juli när man satt och skulle teckna avtal. Då tyckte man 70öre va dyrt…

Än så länge är jag uppe i 2050kwh för december..

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

2vån radhus byggt -73 med vattenburen el varav luftvärmepump står för 90%+ av värme
Novemberräkningen för två vuxna och två "barn" 16 och 21 år så maskiner och datorer står på.
Vattenfall(kärnkraft) 1150 kWh - 580kr
Elhandel - 1035kr

Tecknade ett femårsavtal 2018 så det går ut i oktober 2023, bara att hoppas på att det blir en vändning tills dess.

Permalänk
Medlem

2 våningshus från 1936. Ok isolering. Nya 3-glas träfönster och nya dörrar runt om.
92kvm/våning. Ej räknat kall källare och vind.
Bergvärme från 2012. 13kW pump med 6kW tillskott. Endast 1400h tillskott sedan installation. (Bra!)
Är nu uppe i ca 2000kWh för december månad och en Tibber faktura för närvarande 4880kr (Ingen rolig snitt )
Räknar kallt med ca 9000kr totalt för all el. 85% går till uppvärmning.
Tar jag nitlotten i tråden? :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

2 våningshus från 1936. Ok isolering. Nya 3-glas träfönster och nya dörrar runt om.
92kvm/våning. Ej räknat kall källare och vind.
Bergvärme från 2012. 13kW pump med 6kW tillskott. Endast 1400h tillskott sedan installation. (Bra!)
Är nu uppe i ca 2000kWh för december månad och en Tibber faktura för närvarande 4880kr (Ingen rolig snitt )
Räknar kallt med ca 9000kr totalt för all el. 85% går till uppvärmning.
Tar jag nitlotten i tråden? :>

Åh fy fasen... det var nog det värsta jag hört.

Har inte timdebitering så jag kan inte se december än, men gjorde av med 1 245 kwh i november. Då är det 70-talshus på 180 m2. Luft/luft-pump och direktverkande el. Dock eldar vi i kaminen i vardagsrummet också.

Har rörligt men inte per timme, så snittpris, men hamnade ändå på 3 452 kr för november med överföring osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag kommer gå över 4000 kWh och med rörligt pris så gissar jag på över 15 000 kr i december, inkluderat elöverföring?

Räddas lite av att fastprisavtalet börjar gälla imorgon.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

2 våningshus från 1936. Ok isolering. Nya 3-glas träfönster och nya dörrar runt om.
92kvm/våning. Ej räknat kall källare och vind.
Bergvärme från 2012. 13kW pump med 6kW tillskott. Endast 1400h tillskott sedan installation. (Bra!)
Är nu uppe i ca 2000kWh för december månad och en Tibber faktura för närvarande 4880kr (Ingen rolig snitt )
Räknar kallt med ca 9000kr totalt för all el. 85% går till uppvärmning.
Tar jag nitlotten i tråden? :>

Samma sits som mig typ…

” Köpte hus i september, äldre fritidshus på 80kvm som renoverats för ett par år sedan. Luftvärmepump och ett par element, gäststuga på 25kvm som håller 10 grader samt ett spabad som håller 38c. Fick faktura för oktober och november nu, drygt 9000kr inkl överföring.. Mindre kul med rörligt, ångrar att man intr tog bundet i juli när man satt och skulle teckna avtal. Då tyckte man 70öre va dyrt…

Än så länge är jag uppe i 2050kwh för december..”

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Samma sits som mig typ…

” Köpte hus i september, äldre fritidshus på 80kvm som renoverats för ett par år sedan. Luftvärmepump och ett par element, gäststuga på 25kvm som håller 10 grader samt ett spabad som håller 38c. Fick faktura för oktober och november nu, drygt 9000kr inkl överföring.. Mindre kul med rörligt, ångrar att man intr tog bundet i juli när man satt och skulle teckna avtal. Då tyckte man 70öre va dyrt…

Än så länge är jag uppe i 2050kwh för december..”

Känns skönt att jag inte är helt ensam med dessa summor men lider med dig.
Hoppade på bundet 3år för 73öre från och med 1 jan 2022 så bara några dagar kvar.
Känns som rätt ok pris att binda till nu då min elbil kommer i april nästa år.
Tibberappen visar just nu 7350kr och 3062kWh uppskattad förbrukning för december, och sen tillkommer överföring och skatt på det. Det är fint snitt det. 250öre/kWh!

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Känns skönt att jag inte är helt ensam med dessa summor men lider med dig.
Hoppade på bundet 3år för 73öre från och med 1 jan 2022 så bara några dagar kvar.
Känns som rätt ok pris att binda till nu då min elbil kommer i april nästa år.
Tibberappen visar just nu 7350kr och 3062kWh uppskattad förbrukning för december, och sen tillkommer överföring och skatt på det. Det är fint snitt det. 250öre/kWh!

/S

Vart har du fått det priset?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vart har du fått det priset?

Jönköpings Energi. Ringde in 29 November.
Nu ligger det 3åriga avtalet på 106.88 öre.

Permalänk
Medlem

Har hus med 2 våningar plus källare. 150kvm plus 80 kvm källare.. Har både pellets och luft-luftvärmepump installerat. Har rörligt elpris i priszon se3. Har funderat länge på att byta ut pelletspannan mot en luft-vatten-pump istället men just nu är jag rätt glad att ha pelletspannan. Pelletsen har gått ner i pris senaste 2 gångerna jag köpt nu.
skönt när jag kan styra lite vad som ska värma upp huset. Just nu har jag luftvärmepumpen helt avstängd. I övrigt kör vi på som vanligt. 2 servrar nedstängda men annars normal drift. Ligger på 15-30Kwh per dygn just nu, snittet nog runt 18.. Förutom när min fru ställer sig och bakar bullar med ugnen i gång några timmar..
Kommer trots detta inte gilla fakturan för december misstänker jag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har precis köpt radhus i Stockholm (byggt 63) och flyttar in i mitten av Januari.
Det är 3 våningar 150kvm med nya 3-glasfönster och som värms upp med luft/luft värmepump samt vattenburen el, vi är tre personer i hushållet och jag räknar väl med att vi gör av med ca: 25 000kWh per år.
Frågan är ifall man ska binda sig i 3-4år för 95öre/kWh (billigast just nu) eller om man ska ha is i magen och ta rörligt fram till våren/sommaren då priset förhoppningsvis går ner lite och binda sig då?
Hur skulle ni ha gjort i våran sits?

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrOzZ:

Jag och sambon har precis köpt radhus i Stockholm (byggt 63) och flyttar in i mitten av Januari.
Det är 3 våningar 150kvm med nya 3-glasfönster och som värms upp med luft/luft värmepump samt vattenburen el, vi är tre personer i hushållet och jag räknar väl med att vi gör av med ca: 25 000kWh per år.
Frågan är ifall man ska binda sig i 3-4år för 95öre/kWh (billigast just nu) eller om man ska ha is i magen och ta rörligt fram till våren/sommaren då priset förhoppningsvis går ner lite och binda sig då?
Hur skulle ni ha gjort i våran sits?

Vänta till våren/sommaren, hysteriskt just nu så elhandlarna tar ut marginal så att de inte riskerar något. Men se ABSOLUT till att välja elhandlare (utan bindningstid då), anvisningsavtal (som man har om man inte har valt någon) är det absolut dyraste man kan ha.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Så 3345kWh landade den slutgiltliga förbrukningen för December månad på. 80kvm villa med direktverkande el, luftvärmepump samt element som endast är på och stödjer vid riktig kyla. Sen gäststuga på ca 25kvmsom håller 8c och sedan spabadet som håller 38c. Svårt å veta vad en förbrukning bör ligga runt men låter väl rimligt då det var riktigt kallt under stora delar av December.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Japan:

Värmer mitt 1.5våningshus på totalt ca 206m2 med bergvärme som sen fördelar ut sig till golvvärme i hela huset (förutom garaget där det sitter kvar en radiator). Garaget sitter ihop med huset. Boende i huset är jag, frun och våra två barn. Elanvändning tidigare år:
2019 - 8200kWh
2020 - 8400kWh
2021 - Ser ut att landa på cirka 9800kWh.

Kollar vi på snitt/dygn nu under december så ligger det på ca 35kWh per dag.

Imponerande låg förbrukning!!!
Jag har i stort sett samma upplägg, 1,5 plan, 2- och 3-glas energifönster, bergvärme och vattenburen golvvärme i hela huset.

Förbrukning:
2019 - 15 300 kWh
2020 - 16 500 kWh
2021 - 18 100 kWh

I stort sett dubbel förbrukning. December landade på 2100 kWh och en kostnad på 2500kr.

I större delen av huset har jag spotlights av modell Halogen. Funderar på att byta ut dem mot LED för att se om det tar ner förbrukningen. Totalt rör det sig om runt 40 spotlights varav 20-25 oftast är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Så 3345kWh landade den slutgiltliga förbrukningen för December månad på. 80kvm villa med direktverkande el, luftvärmepump samt element som endast är på och stödjer vid riktig kyla. Sen gäststuga på ca 25kvmsom håller 8c och sedan spabadet som håller 38c. Svårt å veta vad en förbrukning bör ligga runt men låter väl rimligt då det var riktigt kallt under stora delar av December.

Låter väl rätt högt, men beror ju på levnadsvanor, husets isolering etc.
Själv förbrukade jag 1928kWh i en villa på 120kvm+121kvm(1plan + källare) uppvärmd med LLVP + elraddar/golvvärme.

Permalänk

Bor i bostadsrätt där jag värmer med direktverkande el, har botten och gavellägenhet.
Lägenheten byggd -74 när el verkade vara gratis så det är inte så välisolerat. Nya fönster för 10 år sedan och när de byttes så gick det nog fort då det har dragit otroligt kring fönstren. Föreningen var här och tätade i början av december och ser man till förbrukning så var januari -21 lika kallt som dec -21 och då har vi förbrukat 250kWh mindre i dec än i jan och slutade på 1102kWh, mycket trevligt om tätningen fungerar så bra. Det blir nästan 20% skillnad och stor skillnad i inomhusklimat.

Förra året hade vi total förbrukning på ca 8700kWh totalt, uppskattar att uppvärmning står för ca 6000-6500kWh av dessa. Ska bli intressant och se hur förbrukningen blir kommande vintermånader.

Just nu kör vi rörligt, var för sena på bollen med att binda och att binda till 80 öre/kWh var vi inte så sugna på. Får se om det blir att binda avtalet till sommaren eller om vi håller ut och kör på rörligt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Min för brukning slutade på 1184 kWh i dec, 1 Plansvilla med källare, 220 kvm uppvärmt, med IVT VP Geon 500-series

8391 kWh på för hela året, har dock 11kW solceller på taket också! Klart godkänt!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Låter väl rätt högt, men beror ju på levnadsvanor, husets isolering etc.
Själv förbrukade jag 1928kWh i en villa på 120kvm+121kvm(1plan + källare) uppvärmd med LLVP + elraddar/golvvärme.

Ja visst gör det de… Dock är huset byggt -72, gammalt fritidshus som är uppfräschat. Dock ingen renovering av bättre och nyare isolering vad jag vet. Annars är vi sällan hemma och när vi väl är det så är det snålt med lampor. Min gissning är att det är badet och uppvärmning som tar det mesta.

Igår förbrukade vi 73kWh med ca +3 utomhus.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Ja visst gör det de… Dock är huset byggt -72, gammalt fritidshus som är uppfräschat. Dock ingen renovering av bättre och nyare isolering vad jag vet. Annars är vi sällan hemma och när vi väl är det så är det snålt med lampor. Min gissning är att det är badet och uppvärmning som tar det mesta.

Igår förbrukade vi 73kWh med ca +3 utomhus.

Tror ditt Spabad drar en del.. Vi hade ett vid stugan som nästan aldrig användes.
Tog bort det i sommras, glad för det när elräkningen kom

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

December 2124kwh

Frånluftsvärmepump (vattenburen golvvärme nere & vattenelement uppe.) Luft/Luft VP i garaget värmer till typ 12-13 grader

171 kvm 1½ plansvilla från 2015
80 kvm garage
1 st Hybrid, Passat GTE
1 st Elbil, E-Niro

1602 kr i räkning från E.on och väntar räkningen från nätägaren (Linde Energi) och den bör hamna på något liknande.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

December 2124kwh

Frånluftsvärmepump (vattenburen golvvärme nere & vattenelement uppe.) Luft/Luft VP i garaget värmer till typ 12-13 grader

171 kvm 1½ plansvilla från 2015
80 kvm garage
1 st Hybrid, Passat GTE
1 st Elbil, E-Niro

1602 kr i räkning från E.on och väntar räkningen från nätägaren (Linde Energi) och den bör hamna på något liknande.

Precis beställt en ny E-niro, hur många mil körde du med den i Dec och hur många kW gissar du att du laddat?
Laddar du "smart" på natten med låg Timdebitering eller har du dyngs-spotpris?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Precis beställt en ny E-niro, hur många mil körde du med den i Dec och hur många kW gissar du att du laddat?
Laddar du "smart" på natten med låg Timdebitering eller har du dyngs-spotpris?

189 kwh laddade jag i december enligt min Watty, men då är det på båda bilarna. Jag laddar när jag behöver, har fastpris så det är bara gasa på Vet inte riktigt hur mkt Niron har gått då det är sambon som kör den, jag får åka gammal folkvagn

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

1 757 kwh december. Bävar för nästa elräkning räknat på Nordpols 1.90 kr/kwh så då blir det som bäst 3 200 kr på nästa elräkning för december. Sedan tar ju Vattenfall ungefär 1000 kr. Gammalt dragit hus och luft/luft-värmepump ställd på 22 grader.

Oj, såg att jag inte hade pengar kvar till Vattenfalls räkning på 3 249,81 kr inklusive statens moms på skatten... kunde bli mörkt och kallt hemma då det är långt till nästa lön men har aktier att sälja hos Avanza så får sälja av.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Varför har man timpris om man inte har ett supermodernt hem med knivspetsteknik för energistyrning med passande apparater? Ser i många forum folk som har vanliga villor byggda på 1920-1990-tal som får helt obscena räkningar på grund av bland andra Tibber. Bor själv i 1920-talsvilla med rörligt pris, men per månad. Inte det bästa men det blir aldrig de där sinnessjuka priserna som en del haft den senaste tiden. Det finns ingen möjlighet för mig att tjäna på timpris utan investeringar som skulle äta upp vinsten flera gånger om. Och jag skulle behöva vara lilla energi-Hitler.

Någon form av masoschism eller har de sålt in det så bra? Någon som känner sig träffad och kan berätta hur hen resonerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Varför har man timpris om man inte har ett supermodernt hem med knivspetsteknik för energistyrning med passande apparater? Ser i många forum folk som har vanliga villor byggda på 1920-1990-tal som får helt obscena räkningar på grund av bland andra Tibbler. Bor själv i 1920-talsvilla med rörligt pris, men per månad. Inte det bästa men det blir aldrig de där sinnessjuka priserna som en del haft den senaste tiden. Det finns ingen möjlighet för mig att tjäna på timpris utan investeringar som skulle äta upp vinsten flera gånger om. Och jag skulle behöva vara lilla energi-Hitler.

Någon form av masoschism eller har de sålt in det så bra? Någon som känner sig träffad och kan berätta hur hen resonerar?

Jag har äldre hus och Tibber. Det gör inte så stor skillnad som du tror, eftersom det handlar om medelpriser och förbrukningar som oftast är rätt konstanta. Mitt hus drar runt 3,5 kWh per timme när det är -10 eller så. Då spelar det väldigt lite roll om jag får ett par dyra timmar någon dag, farsan min (med månadspris) får å andra sidan inga billiga timmar på natten någon natt.

Jämför med både mina föräldrar och mina svärföräldrar, samtliga har "dumma" hus av äldre modell. Räkningen är ungefär densamma för samtliga. Då väljer jag Tibber för att de har bra pris på elen utan en massa jobbiga "priset gäller i ett år".

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Varför har man timpris om man inte har ett supermodernt hem med knivspetsteknik för energistyrning med passande apparater? Ser i många forum folk som har vanliga villor byggda på 1920-1990-tal som får helt obscena räkningar på grund av bland andra Tibber. Bor själv i 1920-talsvilla med rörligt pris, men per månad. Inte det bästa men det blir aldrig de där sinnessjuka priserna som en del haft den senaste tiden. Det finns ingen möjlighet för mig att tjäna på timpris utan investeringar som skulle äta upp vinsten flera gånger om. Och jag skulle behöva vara lilla energi-Hitler.

Någon form av masoschism eller har de sålt in det så bra? Någon som känner sig träffad och kan berätta hur hen resonerar?

Tror verkligen du missat hur timpris kontra vanligt rörligt fungerar.

Generellt kommer du betala exakt lika mycket om du använder elen i samma mönster som de andra med rörligt avtal. Det rörliga priset är viktat efter hur elen använts och är inte ett rakt medel av månaden.

Så den stora skillnaden är egentligen bara att de med timpris är medvetna om vad elen kostar och kan undvika de värsta topparna om de önskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av legis:

...

I större delen av huset har jag spotlights av modell Halogen. Funderar på att byta ut dem mot LED för att se om det tar ner förbrukningen. Totalt rör det sig om runt 40 spotlights varav 20-25 oftast är på.

Är väl inte jättesvårt att räkna på? Är dina halogenspottar på 25W? LED drar väl ungefär hälften: 40x12w,5=500W (hälften av detta om det som du säger att hälften av dessa som oftast är på).

Så låt oss säga 250W/h besparing, låt oss säga att de är på 12h/dygn vilket ger: 250x12x365=1095 kWh

Så runt 1000 kWh/år: väg det mot inköpskostnaden av LED (minska detta mot faktisk användning/dimmning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Varför har man timpris om man inte har ett supermodernt hem med knivspetsteknik för energistyrning med passande apparater? Ser i många forum folk som har vanliga villor byggda på 1920-1990-tal som får helt obscena räkningar på grund av bland andra Tibber. Bor själv i 1920-talsvilla med rörligt pris, men per månad. Inte det bästa men det blir aldrig de där sinnessjuka priserna som en del haft den senaste tiden. Det finns ingen möjlighet för mig att tjäna på timpris utan investeringar som skulle äta upp vinsten flera gånger om. Och jag skulle behöva vara lilla energi-Hitler.

Någon form av masoschism eller har de sålt in det så bra? Någon som känner sig träffad och kan berätta hur hen resonerar?

Jag är elproducent och säljer min solcellsel/överskott.
Detta måste säljas varje timme, då priset ändras enligt spotpris varje timme. Därav anledningen att jag har/är tvingad till att timspotpris på både köp/sälj.

Men har ju en ultramodern Bergvärmepump, och isolerglas på fönstrerna, och en stor villa på 280kvm ifrån -66.
Gör ändast av med 8000 kWh och en totalräkning på knappt 10.000. Inte farligt med timspotpris?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jag har äldre hus och Tibber. Det gör inte så stor skillnad som du tror, eftersom det handlar om medelpriser och förbrukningar som oftast är rätt konstanta. Mitt hus drar runt 3,5 kWh per timme när det är -10 eller så. Då spelar det väldigt lite roll om jag får ett par dyra timmar någon dag, farsan min (med månadspris) får å andra sidan inga billiga timmar på natten någon natt.

Jämför med både mina föräldrar och mina svärföräldrar, samtliga har "dumma" hus av äldre modell. Räkningen är ungefär densamma för samtliga. Då väljer jag Tibber för att de har bra pris på elen utan en massa jobbiga "priset gäller i ett år".

Det kan jag köpa, om det verkligen går jämnt ut eller blir billigare. Men nu är det många som klagar över att det inte blir så. Nu kanske det är de som hörs mest, jag vet inte. Men om jag räknar mellan tummen och pekfingret vad det skulle innebära för mig så hade det troligen blivit betydligt dyrare.

Skrivet av Cerb:

Tror verkligen du missat hur timpris kontra vanligt rörligt fungerar.

Generellt kommer du betala exakt lika mycket om du använder elen i samma mönster som de andra med rörligt avtal. Det rörliga priset är viktat efter hur elen använts och är inte ett rakt medel av månaden.

Så den stora skillnaden är egentligen bara att de med timpris är medvetna om vad elen kostar och kan undvika de värsta topparna om de önskar.

Nej, jag har inte missförstått det. Min poäng, som jag skriver, är att det finns de med timpris som inte kan styra om förbrukningen på ett rimligt vis. Se även ovan svar.

Skrivet av atego:

Jag är elproducent och säljer min solcellsel/överskott.
Detta måste säljas varje timme, då priset ändras enligt spotpris varje timme. Därav anledningen att jag har/är tvingad till att timspotpris på både köp/sälj.

Men har ju en ultramodern Bergvärmepump, och isolerglas på fönstrerna, och en stor villa på 280kvm ifrån -66.
Gör ändast av med 8000 kWh och en totalräkning på knappt 10.000. Inte farligt med timspotpris?

Inte illa alls! 👍